Letectví Letiště

Eurocontrol: Ruzyně patří do desítky nejpostiženějších letišť v Evropě

Letiště Václava Havla. Foto: Letiště Praha
Letiště Václava Havla. Foto: Letiště Praha
Letiště Praha figuruje na sedmém místě v žebříčku nejhůře postižených letišť v Evropě.

Praha Ruzyně patří ke krizí nejpostiženějším letištím v Evropě. Evropská organizace Eurocontrol dnes zveřejnila graf provozu na letištích o tomto pondělí (17. srpna), kde Praha figuruje na 7. místě. Celkem se v pondělí v Praze uskutečnilo 161 vzletů a přistání, což je o 69 procent méně než ve stejný den loni. Eurocontrol navíc upozorňuje, že v počtech pasažérů je pokles u všech letišť ještě větší. Nejhlubší propad zaznamenala letiště Londýn City, Tel Aviv a Burgas.

Provoz na evropských letištích 17. srpna 2020. Pramen: Eurocontrol
Provoz na evropských letištích 17. srpna 2020. Pramen: Eurocontrol

Propad potvrzují pasažérské statistiky za červenec, které dnes Letiště Václava Havla vydalo. Celkem bylo odbaveno 250 tisíc cestujících, což je o 87 procent méně než loni. Za stejný měsíc loňského roku prošly pražským letištěm téměř dva miliony lidí. Nejvíce cestujících letělo letos v průběhu července na linkách mezi Prahou a Burgasem, Amsterdamem a Heraklionem, ze zemí pak do Řecka, Velké Británie a Bulharska.

Během července se na pražském letišti událo celkem 4 738 letů, což vychází v průměru na 153 letů denně. V porovnání s červnem se jejich celkový počet zdvojnásobil, letiště předpokládá růst i v srpnu. Do statistik se započítávají pravidelné, charterové, privátní i nákladní lety.

Aktuálně má pražské letiště potvrzené obnovení provozu od 33 leteckých společností, které nabízejí přímé spojení do 80 destinací. Jde přibližně o polovinu všech destinací v porovnání s loňskou letní sezónou.

V provozu jsou i dvě dálkové linky: do Dauhá, kam od července létají Qatar Airways, a do Dubaje, kam od 2. srpna 2020 obnovila lety společnost Emirates. Další dálkové spojení se vrátí na Letiště Václava Havla Praha 21. srpna, kdy začne znovu létat letecká společnost Korean Air z Prahy do Soulu.

58 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomas

A stále je to Ruzyně 😂😂

Milan

Ještě, že do Bohnic je to kousek. 🙂

beija

Ještě by stálo za zmínku, že podobný pokles – mezi 70-60% má dalších cca 20letišť, takže PRG tak moc nevyčnívá.

Roman

Vy v tom článku ten obrázek nevidíte?

beija

Je tam jasně vidět, že 4 další letiště mají pokles o 68%, 3 letiště o 67% a tak dále . Pokles o více jak 60% mají i ta největší letiště v Evropě – LHR, FCO, FRA, MXP, BRU, nemluvě o IST.

Bob

Tel Aviv na druhém místě mezi evropskými letišti? To bych se podivoval už nad tím, jak se mu jakožto jedinému mimoevropskému letišti podařilo do toho žebříčku propašovat.

Tomas

vcelku jednoduse. tel aviv je evropske letiste. v oblasti letectvi patri izrael do skupiny “jizni evropa”, takze se objevuje v evropskych statistikach.

Jakub W

a casablanca a antalye vám tam nevadí?

Dalibor

se nám ta Evropa rozšiřuje no…

Vnější pozorovatel

To je přece super, ne?

Kalina

Z environmentálního hlediska nepochybně.

VíKo

DALIBORE!!! Vy jste se musel zcela jiste zblaznit. Uplne!

Dalibor

Proč?

Michal

Poděkujte banánovým vládám v EU, za půl roku nevznikla žádná pravidla pro covid pohyb a místo toho to každý zavírá a otevírá co 2 týdny, s tímto si skutečně nikdo letenky nekoupí, zvlášť když za ně aerolinky nechtějí vracet peníze (na vouchery jim každý kašle)… A naše vláda je v tom obzvlášť dobrá 😋

Petr

Já bych i ty vouchery akceptoval. Jenže ona většina aerolinek nedává ani ty. Respektive jedině v případě, že se zruší let, a ne kvůli tomu, že vy nechcete letět kvůli povinným testům.

Greta

Většina obyvatel federalizaci EU nechce, tak proč by národní vlády předávaly do Bruselu své kompetence ohledně uzavírky hranic? Tam delegujeme max. pravomoci stanovovat energetické štítky nebo zakřivení mrkve.

beija

Ohledně společných nařízení EU se zmiňují jen ta negativa, protože pozitiva neumí EU/EK medializovat. Ale zase se pak nedočkáme z vedení EU takových mediálních bombardovacích smrští jako od Babiše či Šimáněho na jaře/v létě, když škemral se svými melody boyz o státní podporu změněnou kvůli neúnosnosti/veřejnému mínění na státní půjčku..

Anonymas

Letiště Praha je hlavně postiženo notorickými stěžovateli a NIMBYsty, kteří si na levném pozemku postaví barák u letiště a pak se diví, že jim nad hlavou létají letadla.

Jan

Přesně napsáno.

RHood

O jakém levném pozemku mluvíte. 4-6 Mio ČTK za cca 1000 m2 je levný pozemek?

RHood

Zeptám se Vás, 4-6 Mio CZK za cca 1000 m2 je levný pozemek. Pokud máte typ na pozemek (zasíťovaný + komunikace) o výše uvedené rozloze za cca 2 Mio CZK v této lokalitě, prosím pošlete mi info. Rád ho koupím. Děkuji.

Anonymas

Jestli koupili pozemek u letiště za plnou cenu, tak jsou to ještě větší idioti než si člověk myslel, dobře jim tak. Stíhačky ve čtyři ráno bych jim přal.

Analytik

Praha byla hlavně evropskou párty destinací, takové to chlastání, píchání a fetování…
Večírek v Praze vyšel včetně letenky, prostitutek i koksu a hotelu levněji, než pár ginů s tonikem v londýnské City…
Doba se mění a tyhle zbytečné lety se ukazují jako zbytné.

Sitgestravel

Presne tak, konecne to nekdo rekl. A Rusaci a Ukrajinci, co okupuji Prahu, uz taky nemaji potrebu jezdit do svych puvodnich vlasti za pribuznymi, nebot si je sem uz nastehovali.

RHood

Na čem je postaven turistický ruch v Thajsku, Baleárských ostrovech, Itálii, atd. Na chlastě, žrádle , sexu, atd. Apropos, nejsou to právě samotní Češi, kteří se sami chvástají kudy po světě chodí, kolik toho vychlastají, vykouří a jak hezké jsou tady holky. Tak čemu se vlastně divíte.

Jonas

Ten žebříček ovšem obsahuje i letiště mimo Evropu. Např. Casablanca nebo Antalya.

Apex

No, z hlediska rozdělení zemí na IATA oblasti a podoblasti je Turecko a Maroko správně v Evropě. Naopak, výše zmiňovaný Izrael spadá do Middle East, takže by do Evropy z tohoto pohledu zařazen být neměl. Ale asi má Eurocontrol jiné zeměpisné dělení

beija

Když oni si to Izraelci nechtějí připustit..A kdyby to šlo, tak už jsou dávno v EU.

Dalibor

no spousta lidi kterym neburaci letadla nad hlavou tuto situaci oceni. Ctvrt roku se nelitalo vubec, ted se lita na „pul plynu“ a vono to jde. jestli vubec potrebujeme tolik litat?
stavet dalsi runway za tezky miliony?

Já, kdo jiný

Taky se ptám, jestli nesplaskla „nějaká“ bublina.

Petr

Vy si dělejte, co potřebujete vy. A co potřebují ostatní, nechte na nich.

Dalibor

ja si delam co potrebuju a jen kladu recnickou otazku, zda je nutno rozsirovat letiste, kdyz nam v nynejsi situaci letecka doprava zretelne nijak zasadne nechybi. lita mene letadel a nevsiml jsem si front lidi, kteri se nedostali do nich… tj lita se min a jak patrno, je to dostacujici. Usetri se na vystavbe dalsi runwaye a to neni levna stranda.

Stony

Lide neprestali litat protoze nechteji….Takze vase uvaha je zalozena na dost mylne predstave. Jak letiste utrati penize je jeho vec:)

Dalibor

v posledni dobe rozlisuju jestli neco chci a nebo to potrebuji. Ty zbytne veci omezuju a najednou se nam dari i dost slusne sporit. a to mam zenu na matersky.

Josef

To uz se pak muzem dostat do extremu, ze potrebujete jen zakladni zivotni potreby, takze zadnej internet, telefon, auto a tak dale, to je preci zbytna vec, muzete usetrit. Otazka pak zni az si clovek na smrtelny posteli projede co vlastne za ten zivot hezkyho zazil a jestli melo treba smysl setrit na vsem. Kazdy to ma jinak, nekdo proste radeji bude cestovat a nenasetri si na neco co mu pripada jako blbost a jinej zase nikam nepojede a bude se chlubit tim kolik usetril.

Dalibor

Zavedl jsem doma dny bez internetu, jinak ten starší do toho krámu furt čučí a nepostí mobil z ruky. Najednou ho baví jezdit na kole, chodit/jezdit na výlety, prolezli jsme Prahu, technický muzeum, zoo, bykli jsme v Ostravě prolezi důlní oblast Vítkovice, mám domluvenou ještě exkurzi v Třineckých železárnách, byli jsme se kouknout v Lužný i v Chomutově na mašinky. Když se vypne internet, ono to pak jde. Jak je to zapnutý, tak je to samej minecraft, jůtuběři, Tikťoky a podobný kokotiny. Už rok s dodržuju služební telefonje pouze v práci ( a nechávám ho tam na stole a netahám… Číst vice »

Nekdo

Skvele. A proc nam nedoprejete s detmi treba nejaky eurovikend letadlem?

Dalibor

A á vám ho zakazuju? jen kvituju s povděkem,že se lítalo )jezdilo) míň, lítá míň vlastmně furt. Kdo chce, letět může, ne?
Je pozitivní že velká skupina lidí lítat najednou nepotřebuje.
Mj. šetří se tím i životní prostředí.

Vítek

Sice nepotřebují teď, ale zas poletí až to pujde. A až poletí tak se zas dostaneme do situace kdy bude přeplněné letiště na hraně kapacity. A lepší stavět dříve než potom pozdě za plného vytížení.
Poč by lidé nelétali když mohou, proč by se omezovali a proč by si to nedovolili když mohou? Málokdo zůstane omezený jako v současné situaci. A létat se bude dál a kapacity na PRG budou zas nedostačující

pzag

Před pár měsíci prakticky nejezdily vlaky. Proč investovat do ETCS, nových vagonů,.. Vždyť to šlo i bez nich.
A za 10 let se budeme zase divit, že jsme skanzen Evropy.

Dalibor

ale na to divení jsme zvyklí, takže žádná změna.
Redukce vlaků nejaká byla ale ne tak výrazná jako letadel.
V tu dobu jsem si ve vlacích liboval, bo sem tam byl sam a měl jsem klid, jak říká Jokabuši Kawasaki.
Včil už jsou zase často narvaný ve špičkách, naštěstí se jim obvykle vyhnu.

Josef

Jestli ono to taky nebude tim, ze jedna nebo druha strana omezuje pohyb lidi, tudiz i ti kteri by chteli letet, tak nemuzou, nebo se jim nechce, protoze nemaji naladu na to, ze zase nejaky pako napadne, ze od dne xy se zase zacne sirit nemoc a proto si musime nasadit hadr na hubu. Takze chapu, ze dost lidi je tim znechuceno a nechce pak nekde resit komplikace. Ted uz i kdyby se neobjevil zadnej novej pripad „nemoci“ tak se musi udrzet panika, do vyvoje vakcin a leku se uz neco nainvestovalo a nemuze se to nechat jako zmarena investice.

Dalibor

jako dalsi pohled.koukejte 3 mesice nelitaly skoro zadny letadla ted lita polovicka lonske kapacity a kde jsou sucha? krasne prsi. Kolik let predtim nas politici strasili nebude voda, bude suucho.. a ted? staci min litat a pocasi se umoudrilo…

Éro

A je někde oficiálně dokázáno, že v ČR prší víc díky tomu, že nad ČR létá méně letadel? Asi těžko.

Dalibor

nic takovýho asi nikdo nedokazoval. ale i vpráci jsme se s kolegy shodli, že by to nějaký vliv na počasí mohlo mít. Ona ty letadla luftem zamíchají slušně a proudový motory mají obrovské výkony, tje letí z nich horký vzduch a částice, často jsou za letadlem „kondenzační stopy“ jak díky průletu a částicím z kmotorů na nich kondenzuje pára, která by jinak zůstala v plynném skupenství.

Roman

Jednou věcí je si myslet, shodnout, domnívat a druhou věcí je tuto skutečnost dokázat.

Dalibor

zůstávam v režimu myslím si, tj domnívám se, můj názor je a podobné výzazy

...

Jistě, ještě před válkou mluvili jsme o tom s naším panem okresním hejtmanem.

Stony

Vedci vyvratili ze to spolu souvisi. Ale jako prispevek typu rychle to sdilejte nez to smazou je to dobry no.

Kalina

Je příliš krátká doba, aby kdokoli co vyvracel nebo potvrzoval. Každopádně sucha a teploty byly každým rokem extrémnější a korespondovalo to se zrůdným nárůstem letecké dopravy, který se zdál nezastavitelný, než zasáhla pandemie.

Martin

A vy jste za tu pandemii rad? Dlmnivam se, ze lide maji pravo cestovat, pokud chteji a maji na to. A celkem chapu, ze treba do Dubaje je mnohem lehci letet, nez necim jet. Stejne tak na pobyt do Chorvatska bych se radeji vypravil letecky, nez busem nebo autem, nebot travit 2 hodiny v letadle proti 12-14 hodinam v autobuse, je pomerne znat. At uz mi v tomto pripade jde o dobu pobytu v miste urceni anebo o dobu, kterou budu mimo a kterou chci zkratit, protoze nechci travit dovolenou v autobusu. Navic to letiste tam stoji snad sto let,… Číst vice »

Dalibor

já to ani nevyvrátil ani neporvzoval. ale jako souvislost mi to připadá zajímavý.
Obecne jako společnost jsme „přibrzdili, míň emisí, míň letadel, a počasí je rozuměnjsší, není takový dlouhý a suchý parno jako loni a předloni, chvíli hyc, chvíli prší.

Miroslav

Když jste byl v tom Chomutově podívat se na vláčky, mohl jste si i kopnout do země. Tady je sucho téměř stejný, jako bylo v předešlých letech, skoro neprší atd. Takže opravdu za to můžou letadla?

Dalibor

hlavně že v Březnu se do sejfu na uložení elevace tlačí voda a to je nějaký 3 metry hluboko. Stavaři mají hlavu jak nafouknutý balóny aby to zastavili a ono to furt teče. A to do CHomutova není zas až tak daleko. Tzn objektivně je hladina spodní vody min o 1,5m vejš jak loni v létě. (páč v tý době tam bylo sucho jak na sahaře – stejný místo, stejná jáme jen letopočet o 1 menší – snažím se srovnat srovnatelný)

Honza

A ty ,,těžký“milióny půjdou z Vaší kapsi nebo z kapsi letiště?

Pokud mám správné informace, letiště má na výstavbu nové dráhy peníze již dlouho. Tedy samotná stavba půjde z kapsi letiště a ne daňových poplatníků. Zároveň je pro výstavbu vše připraveno, kromě dokumentů.

Dalibor

No z mojí kapsy pouze pokud na to letiště vysomruje nějakou dotaci )což bych nerad)

Tomáš

Neburácí letadla nad hlavou, ale motorky pod okny.

Dalibor

Motorkáři jsou konstanta, letadla proměnná kterýá klesla. Já to kvituji.
Naštěstí často prší a to nejezdí ani ti blázni na motorkách.
Nehledě k tomu, že u nás moc jednostopách šílenců není, tj pod okny relativní klid. A nad hlavou taky.
Počasí rozumný, letos jsem skoro nemusel zalívat zahradu, loni jsem musel kropit denně. (naštěstí mám hlubokou studnu, takže nouzí o vodu jsem netrpěl ani loni, i když hladina byla níž o dobrý 2 metry oproti letošku. Naštestí bydlím pod svahem a vody je tam dost.