Etiopie zveřejnila závěrečnou zprávu o pádu 737 MAX, kritizují ji francouzští a američtí vyšetřovatelé
Etiopská zpráva nijak neřeší pochybení pilotů při začátku tragického letu.
Téměř čtyři roky trvalo etiopskému úřadu pro vyšetřování leteckých nehod (EAIB) zpracování závěrečné zprávy o tragické nehodě letadla Boeing 737 MAX 8 v březnu 2019. Let ET 302 společnosti Ethiopian Airlines mířící z Addis Abeba do keňského Nairobi havaroval šest minut po startu, všech 157 lidí na palubě zemřelo. Vydání zprávy způsobilo nečekaný rozruch. Kritizují ji americký úřad pro bezpečnost dopravy (National Transportation Safety Board – NTSB) i francouzský úřad vyšetřování leteckých nehod (Bureau d’Enquêtes et d’Analyses – BEA).
V oboru letectví jde přitom o nezvyklou situaci, aby se záhy po vydání závěrečné zprávy objevila silná kritika jejího znění. Etiopský úřad ve své zprávě označil za jediného viníka nehody Boeing a závady v jeho řídícím systému.
NTSB i BEA poukazují na to, že nehoda nebyla způsobena jen chybou řídícího systému MCAS, ale současně i chybou pilotů tragického letu. „Jde o zjevnou snahu zamést pod koberec zjevné chyby, které nastaly na straně Ethiopian Airlines,“ uvedl pro Seattle Times letecký vyšetřoval Jeff Guzzetti. BEA se na vyšetřování nehody aktivně podílel. Etiopie poslala data z černé skříňky k analýze kvůli nedůvěře vůči americkým úřadům do Francie.
Špatná reakce pilotů i jejich komunikace
Francouzský i americký úřad nijak nezpochybnily závěr, že hlavní příčinou byla chyba v řídícím systému. Ke stejnému závěru došli vyšetřovatelé i u nehody společnosti Lion Air v Indonésii o pár měsíců dříve. Druhá nehoda nakonec vedla k dlouhému uzemnění tohoto typu letadel. Úřady zdůraznily, že závěrečná zpráva by měla obsahovat všechny faktory, které k nehodě přispěly. Tedy i špatnou reakci pilotů. V případě indonéské nehody k takovému označení chyb pilotů došlo.
„Špatná reakce pilotů vedla k řetězci událostí, které skončily nehodou,“ uvedl BEA. Podle úřadů Ethiopian Airlines nezajistily dostatečný výcvik pilotů pro případ takových situací. Podle dat ze záznamů letu piloti první dvě minuty letu opomněli reagovat na závadu sensoru úhlu náběhu a měli vypnout autopilota. To se však nestalo. BEA současně upozornil, že komunikace mezi kapitánem a prvním pilotem byla nedostatečná. V době letu už navíc Boeing varoval dopravce před možnými problémy se systémem MCAS.
Vztahy Boeingu a Ethiopian Airlines byly po nehodě dlouho vyhrocené, nakonec došlo k usmíření v podobě velké slevy na nákup dalších letadel. Kompletní stanovisko NTSB k vyšetřovací zprávě je zde, u BEA zde.