Etiopie a Čína uzemnily všechny Boeingy 737 MAX po jejich další tragické nehodě

Boeing 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airways. Foto: BoeingBoeing 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airways. Foto: Boeing

Nedělní tragická nehoda Boeingu 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airlines vedla k prvním reakcím leteckých úřadů a a aerolinek. Až

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Y.K.

Já bych si jen dovolil upozornit, ke zmínce v článku: „….MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System). Ten nahrazuje automaticky piloty, pokud dochází k vysokým úhlům náběhu nebo nebezpečnému poklesu rychlosti.“ Ten piloty rozhodně nenahrazuje. MCAS funguje jen v manuálním řízení, takže piloti řídit musí tak jako tak. MCAS je forma ochrany proti překročení úhlu náběhu, která začne automaticky nutit vyvážení „na hlavu“ pokud má letoun pocit, že se blíží přetažení. Jsou tam nějaké podmínky kdy se probere (ostrá zatáčka, vysunuté klapky, vypnutý AP). Piloti proti tomu mohou bojovat tím, že ručně vyvažují „na ocas“. https://theaircurrent.com/aviation-safety/what-is-the-boeing-737-max-maneuvering-characteristics-augmentation-system-mcas-jt610/ Přesnější tedy je, že pilotům může… Číst vice »

Tom

I Indonésie dnes nařídila uzemnit B737 MAXy.

Samo

EASA spí?

Jen tak

Ne. Jen nepropada hysterii.

Jirka

Jasně, čeká až spadne další letadlo, aby se prokázala nějaká souvislost…

Capitann

co smaertwing? uzemní stroje-, asi ne že? to by krachnul…

Y.K.

Když je evroský úřad uzemní, tak zůstanou na zemi. Do té doby mohou jen vyčkávat.

Venca

Smart Wings už má ve flotile 7 Maxů.

Venca

Ano přesně tak před dodáním dokonce čtyři.

Honza

Nevím co je na tom pravdy, ale četl jsem, že u té první nehody je podezření na nový – v manuálu údajně nezmíněný – bezp. systém bránící přetažení letadla ?

Y.K.

Ano, ten při ručním řízení vytrvale přisypává vyvážení na hlavu a pilot musí ručně zase dávat na ocas, jinak síly v řízení narostou do nezvládnutelné hodnoty pro udržení horizontálního letu. To ale není nic proti ničemu, horší je, že údajně piloti nebyli s principy a činností tohoto nového systému obeznámeni při přeškolování na MAXe. Až závěrečná zpráva ukáže jak se který prvek podílel na něhodě.

Jan Tichavský

Těžko předvídat, nicméně zatím to vykazuje jisté podobnosti s nedávným Lion Air, kde se piloti přetlačovali s MCAS.

Y.K.

Podobnost je jen v tom, že to bylo po vzletu a že hlásili potíže vyžadující okamžitý návrat.
Ale proč se potřebovali vrátit a co se dělo to nevíme.
A vyhrabou letové zapisovače, bude jasněji.

Martin V.

No dobře, ale tahle novinka může piloty překvapit jenom jednou. Havárie Lion Air je známá i široké veřejnosti, takže každý pilot MAXe teď už musí vědět co s tím dělat. Letěli za denního světla a hezkého počasí těsně nad zemí rychlostí 700 km/h, takže jim to z nějakého důvodu nestoupalo.

Podle AV Herald už našli obě černé skříňky. Pokud ten šílený náraz do země přežily v čitelném stavu, tak se snad brzy dozvíme základní údaje o průběhu letu a o možných problémech.

Y.K.

Tak ono podle mě nejde o překvapení (postup k stabilizer runaway existuje i na ostatních 737) jako spíše o schopnost mít pod kontrolou situaci v kopitu, když se to „se.e“ a události se hromadí. Lion měli chybnou indikaci rychlosti, špané údaje o úhlu náběhu, šejkr, určitě do toho řval nejeden alarm, čtení čeklistů a asi v nějaký moment této extrémní zátěže nepostřehli, že jim jede vyvážení pořád dopředu…. Ve dne je to určitě méně pravděpodobné, protože mají vizuální reference a zmatené přístroje se tak lépe chápou.

mikiqex

Čemu to pomůže, že jen dnes? Vyšetřování zřejmě potrvá měsíce, viz Lion Air. Mimochodem, min. dva MAXy má i SmartWings.

Medák

Stačí si ten článek přečíst celý a pořádně a nemusíte se tu kvůli tomu takhle zlobit. 😀 je tam alespoň 2x psáno že zákaz létání je do odvolání jak u Číny tak Etiopie.. takže nejen dnes ale tak dlouho jak bude třeba.. 🙂 a i SmartWings je v konci řádku řešený a to tím že mají aktuálně 6 strojů a v letní sezoně jich bude 16 🙂

mikiqex

Díky za nakopnutí, evidentně mám problém s porozuměním psaného textu 🙂 Zmínku o Smartwings jsem musel odignorovat, jak jsem přemýšlel nad tím zastavením provozu do 18 hodin.

Vít Jůza

Máte pravdu, zastavit provoz do 18 hodin je skutečně „jednoznačná“ informace.

Tomas

Co je nejednoznačného na „do 18 hodin“, když to, co myslí mikiqex, by se vyjádřilo jako „na 18 hodin“?

maxik

Pak vznikají takové žvásty, když si dotyčný přečte jen nadpis a musí ihned komentovat, ačkoliv nebyl schopen si přečíst, alespoň dva řádky…

mikiqex

Jo aha… špatně jsem si vyložil větu „zastavit provoz těchto letadel do 18 hodin čínského času“.