ETCS do RegioSpiderů dodá AŽD Praha, jeden vůz vyjde na 11 milionů korun
Motorový vůz 841 Stadler RS1 v Humpolci. Foto: České dráhy
Cena zakázky v soutěži proti odhadům výrazně klesla.
Cena zakázky v soutěži proti odhadům výrazně klesla.
A stejně to pod etcs moc nejezdí. Otázkou, zda by nebylo lepší tyto vozidla zatím vystěhovat mimo koridory a na jejich místo koupit nové.
Jaké (čí) OBU tam AŽD montuje? Sami přeci žádné v portfoliu nemají.
Je neuvěřitelné, že se nikomu nedaří/nechce si OBU objednat napřímo od dodavatele v co největším množství za co nejmenší možnou cenu a pak třeba dodatečně řešit smlouvy na retrofity – tedy vlastní práce a schvalování.
Víte, ona vlastní dodávka bedny je ta menší část ceny. Větší část dělá inženýring instalace na konkrétní řadu vozidel a schvalovací proces.
Myslíte si, že Siemens či Alstom by se zabývali vymýšlením, kudy protáhnout dráty a jak udělat díry v pultu v esu či peršinku? (možná jo, ale ze jejich ceny… plus cestovné, ubytování, diety (jejich)). Nevím, jestli by to vyšlo levněji.
Menší část je to u prototypu, u následné sériovky je to větší část. Nicméně jestli jsou dva prostředníci ideální cesta k dobré ceně bych docela pochyboval.
Třeba v Norsku to přesně tak udělali. Správce infra nakoupil omračující množství OBU u Alstomu pro všechny místní dopravce (což jistě dalo pěknou slevu) a jejich starostí je zajistit montáž a schválení, nemusí shánět OBU, ani řešit kompatibilitu.
Třeba to není špatný postup, ale jak víte, že na tom dopravci ušetřili? Alstom pak musí školit všechny „instalatéry“, poskytovat jim smluvní dokumentaci a zadarmo to nedělá a přitom ví, že nemohou jít za někým jiným. A těm instalatérům se stejně musí tyto náklady vrátit a potřebují i něco vydělat – samozřejmě zase na tom dopravci.
Zatím jim to v tom Norsku šlape lépe než nám, tak bych nevěřil, že to je špatný postup. I když ještě uvidíme, jestli to fakt stihnou zavést do příštího roku, tedy za pouhé 3 roky (zatímco u nás se to táhne už druhé desetiletí). Zatím jedou podle plánu. Navíc si nemyslím, že by Alstom musel školit techniky. To je věc projektu zástavby a ne OBU, ke které dostanete „pravidla instalace“ a jednotky lisí co to budou oživovat si zajedou do Astomu na školení, což jistě bude součástí kontraktu. Nikdo vám neprodá jen bedny a „šmudlo snaž se“.
Když si troufáte dělit náklady na prototyp a sérii, tak lze i říci, že na sérii je už „všechno vymyšlené“ a seká se to jenom za cenu komponentů + vlastní montáže.
Pak se ale nesmíte divit nákladům na prototyp.
Kdyby teoreticky chtěla SŽ objednat několik tisíc OBU od jediného dodavatele, tak by se asi nepřihlásil nikdo, protože nikdo nemá tolik volných kapacit.
Nicméně tak to je. Prototyp zahrnuje projekt, prvotní instalaci a hledání problémů i nutných úprav projektu a hlavně schválení úprav na vozidle, což je darda a spousta času, papírování a zkoušek.
Sériové úpravy jsou už „jen“ OBU + práce. Nicméně ten prototyp se musí pochopitelně rozpočítat do celé série, tedy čím menší série, tím dražší.
Ono by se taky nakrásno mohlo stát, že mám pak plnou garáž beden, které mi „nechce nikdo namontovat a sám to neumím“…
Já jsem samozřejmě nemyslel nějakého dodavatele, který by si „bedny“ naskladnil naslepo, ale buď že by si třeba ČD zajistily OBU a výběrka páchala na retrofity (ví +-kolik budou potřebovat).
Nebo by je mohla zajistit přímo SŽ pro všechny dopravce (jako v Norsku).
Nebo jiná zastřešující organizace.
Mne tohle prijde jako neskutecna pitomost. Dneska ten vlak v pohode jezdi a my si sami na sebe upleteme bic, kterym vynutime nutnost investice ve vysi 50 % zbytkove hodnoty vozidla aby ten vlak mohl jezdit i zejtra. To neni o zvyseni rychlosti nebo o zvyseni pohodli. Cestujici nepozna rozdil.
Zkuste neco podobnyho udelat v silnicni doprave. Vynesli by vas v zubech.
>To neni o zvyseni rychlosti nebo o zvyseni pohodli. Zvýšení bezpečnosti. > Cestujici nepozna rozdil. To je v pořádku. Oba vlaky třeba v Perninku či Milavčích by dojely v pořádku a „nikdo by nic nepoznal“. > Zkuste neco podobnyho udelat v silnicni doprave. Máte krátkou paměť. Co třeba bezpečnostní pásy nebo airbagy? (ano, auto bez pásů na silnici může, pokud bez nich bylo schváleno. Jenže vzhledem k životnosti aut u nich lze udělat přechod na novou techniku cestou přirozené obnovy. Kolik aut bez pásů dnes běžně jezdí?) Chcete jiný příklad, kde to „fakt nejde“ ani se staršími vozidly? Co třeba… Číst vice »
>Zvýšení bezpečnosti. Cestujici nadavaj na nespolehlivost a nizkou rychlost. Na bezpecnost si nikdo nestezuje. Kdyby lidi zajimala tak moc bezpecnost, tak nesednou do auta. >Oba vlaky třeba v Perninku či Milavčích… Ano, souhlas. Vybavit ETCS trat a nova vozidla. S tim nemam problem. >Co třeba bezpečnostní pásy nebo airbagy? Tak to je to co tvrdim. Vozidla schvalena bez ETCS nechat dojezdit (stejne jako ty auta bez airbagu a bez pasu). Samozrejme se nebavim o pendolinu, ale o motoraku, kterej ma na koridoru tak akorat vychozi stanici. >Co třeba krabička pro elektronické mýto Osobaky bez krabicky, na myto a/nebo dalnicni znamky.… Číst vice »
Dál tam mám třeba to, že ve spoustě zemí už i osobáky jen a pouze s krabičkou. Zajeďte si někdy k Jadranu a z principu si tu krabičku zkuste nepořídit.
Pak můžete mudrovat dál.
Vy se přesvědčit dát nechcete.
Já v podstatě souhlasím. Jsem pro pomalejší zavádění ETCS.
Místo data výhradního provozu raději datum, od kdy to musí mít všechna nová vozidla.
Problém je ten, že ohrožení představují vozidla bez ETCS, a pokud to bude „jen pro nová“, tak si moc nepomůžeme.
Vozidla bez ETCS můžou v noci na odhlášku, zatímco před ně budou puštěny vlaky s ETCS na blok.
Vmax stovka i s deseti mirely.
Staci konkurence a cena leti dolu 😀
Byla podaná nakonec jen jedna nabídka.
Ale to AŽD v době podání nabídky nevěděla.
U ostatních nabídek to účastníci věděli?
Jaká byla pravděpodobnost že se někdo přihlásí, koho ste čekal?
Proč to v jedné soutěži neplánují dostadit i do řady 840 nebo second hand Stadlerů? Je to jen kvůli možnosti dotace (~ na ty ostatní není možnost čerpat)?
Pořád se brečí, že jak jsou malé série drahé a oni si to ještě rozdělují. Argument, že jizerské se k ETCS nedostanou mi přijde lichý. Vždyť SŽ plánuje lightweight ETCS pro hromadu tratí.
Protože to spolu nesouvisí. Nejde vůbec o to jak ETCS vyrobit, ale jak ho namontovat do konkrétního typu vozidla.
Ale mezi 840 a 841 a second hand RS1 zas rak velký rozdíl v montáži etsc nebude.
Pochopím tu řadu 840, protože když ji bude chtít odkoupit kraj tak asi peníze za etcs už ČD neuvidí (tu část kterou dá ze svých)
Ale ty z Německa to nechápu
A potřebují mit vsechny vubec ETCS?
Jak to víte, že neplánují ? Soutěž je vypsaná, jen je to mimo zorné pole pana Sůry:-))). Nemůže tady logicky psát JENOM o ETCS:-)) – viz níže:
Doplnění mobilní části ETCS do až 23 kusů motorových vozů řady 841.2 – zahájeno, předpokládaná hodnota zakázky: 345 000 000,00 Kč bez DPH (= 15 000 000,0 Kč na vozidlo).
Může mi někdo vysvětlit proč je to tak drahý?! Vždyť to je nějaký přijímač signálu, řídící jednotka a k tomu nějaký senzory… Proč je to dražší než CZK 500k???
Jak si to představuju, tak to na začátku odečte MA, potom to měří ujetou vzdálenost, rychlost vozidla, etc. A umožňuje to příjem signálu od dispečingu a jeho vykonání (tj. interface do řídící jednotky vlaku).
Jo a ještě to má záznamovou jednotku JRU…
Samo o sobě je to „jen“ bedna asi 0,5×0,5x1m, dopplerův radar na spodku vozidla, vozidlo musí dostat rychloměr který je s ETCS kompatibilní, dtto vlakový zabezpečovač, musí se to zabudovat (najít pro všechny komponenty místo – přesun věcí po vozidle, úprava elektriky), udělat k tomu dokumentaci, vše schválit jak papírově tak fyzicky.
Zabudování ETCS prostě není žádná legrace. Prostě to není jen někam přišroubovat bedýnku a k ní připojit 4 dráty. A dělník, projektant i schvalovatel to nedělají zadarmo.
A to jste nezmínili digitální čtečku balíz BTM na spodku vozidla, která tedy musí něco vydržet a přitom umět bezdrátově „nabít“ eurobalízu a během několika milisekund z ní bezpečně přijmout zprávu. Dále nové DMI (ETCS displej) do kabiny, datový modem GSM-R vedle hlasového rádia GSM-R, nové snímače otáček na nápravách pro přesnou odometrii, atp.
Co takhle kdyby si @Jirka něco o tom lehce přečetl, třeba celkem jednoduchý popis zde https://cs.wikipedia.org/wiki/European_Train_Control_System – ale asi moc práce…
Já si řikal že mi něco chybí na spodku a ono čtečka balíz.
Snímač otáček bývá součástí nového rychloměru, aspoň s tím co sem se zatím setkal.
Je v tom taky 30 let vývoje, to se v takhle malých sériích hned tak nerozpustí.
Opravdu NIKDO vám nebrání si to objednat v Číně (tam vám udělají cokoliv) a za těch 500 tisíc nabízet.
Nové vozidlo bez ETCS není o moc levnější než s. Retrofit do vozidla které nemá přípravu, je drahý, protože se musí dělat zásahy do vozidla, vesměs na malých sériích.
A aby byly série co nejmenší, rozlišuje ČD 840, 841 a RS1.
Kde vůbec bude první trať bez drátů pod ETCS?
Na co? Podle SprŽel stačí když zajíždí do koridorové stanice.
To vím, mě ale zajímá kde bude první trať bez drátů pod ETCS…
Jestli si dobře pamatuju tak Humpolec-Havlíčkův Brod.
Do roku 2025 mají vybaveny tratě 017, 018, 270, třeba.
Děkuju 🙂
Už je. Čížkovice – Obrnice.
Well, veliké překvapení.
Neni tohle optimalni nahrada tolik „oblibene“ rady 810? Proc jich CD nekoupilo mnohem vice?
Dokud je Stadler vyráběl, dráhy neměly peníze nazbyt a další objednatelé dopravy je taky nechtěli (platit). Když se situace ohledně zájmu a peněz zlepšila, už nebyly ve výrobě. Tak je dráhy aspoň teď kupují jako částečně ojeté.
To není pravda, dokud se vyráběli tak jsme radsi stavěli Regionova
Místo těch 200 Regionov mohlo být 100 R1
To jo.Ale jak píše Honza,za jeden kilometr by musel objednavatel zaplatit skoro dvojnásobek oproti Regionově. Většina těchto nových motoráků bylo pořízeno s dotací s ROP, která činila 40 procent pořizovací ceny a pro kraje pak byla platba podobná jako u Regionovy.
Např.841 byly nakoupeny jen pro kraj Vysočina. Ale s dotací ROP nebyly pořízeny všechny. U těch bez dotace požadovaly ČD vyšší platby,než za dotované.To ovšem kraj Vysočina nechtěl platit a radši si objednal Regionovy.Nedotované 841 skončily v Pardubickém kraji,který vyšší platby akceptoval.
Jen poznámka-dotace z ROP dostává kraj, ten je přeposlal ČD a ty mu pak účtují vozidlo levnější o tu dotaci.
No to jo, ale zase by český dělník neměl práci. A jeho šéfové by si nemohli koupit další vilku.
Musíte to správně chápat! To by a vámi zatočili.
RegioSpider=RegioPavouk
yes! to vymysleli na nabrezi! vlastni hlavou, pavouka ma kazdy rad, mnohem radsi nez treba tasemnici…
První várka se šplhala po síti kolejnic do Jizerských hor a Krkonoš. Plus zkratka názvu vozů je shodná s typovým označením u výrobce.
ech, pavouk horsky, rikate?
Hmmm RegioTasemnice 😀 😀 😀
👏👏👏👍
Já měl za to, že to je podle tvaru oken, ne?
MístňoPavouk
😃