Největší zakázka na ETCS: Osazení všech 82 CityElefantů vyjde na 1,3 miliardy

Elektrická jednotka 471 CityElefant v Kolíně. Foto: České dráhyElektrická jednotka 471 CityElefant v Kolíně. Foto: České dráhy

Celkem mají České dráhy uzavřeny nebo v běhu tendry na zhruba 340 vozidel 15 různých řad.

České dráhy vypsaly svou dosud největší zakázku na osazení vozidel zabezpečovacím systémem ETCS. Dočkat se ho má všech 82 elektrických jednotek řady 471 (CityElefant). Předpokládaná hodnota zakázky činí 1,322 miliardy korun, což představuje zhruba 16 milionů na jednotku.

Dráhy tak pokračují v sérii velkých tendrů na ETCS, z nichž některé jsou opakované. Běží například soutěže na osazení sedmi railjetů (odhad 203 mil.), sedmi pendolin (322 mil.), 71 motorových vozů řady 842 a řídících vozů řady 954 (1,032 mld.) a 20 lokomotiv řady 380 (540 mil.). Nedávno u nich posunuly uzávěrku ze začátku ledna na druhou polovinu února. Koncem ledna pak byly vypsány dva tendry: na osazení elektrických jednotek řad 640, 650, 650 AVV, 660 a 661 (RegioPanter a InterPanter) a Brejlovců řady 750.7.

Odhadované ceny přitom nepřestávají růst. Rámcová smlouva na vybavení 51 jednotek rodiny Panter má odhadovanou hodnotu 935 milionů korun, což vychází na více než 18 milionů na vozidlo. Předpokládaná celková cena u 19 lokomotiv 750.7 činí 311 milionů, což je více než 16 milionů na jeden stroj. Ještě před rokem dráhy takové ceny odmítaly jako přemrštěné.

Ceny rostou s tím, jak se blíží 1. leden 2025. Po tomto datu nebudou smět v tuzemsku na tratě osazené ETCS vozidla bez palubní části systému. Vysoké ceny souvisejí s omezeným počtem dodavatelů na trhu.

Pod závaznou objednávkou mají dráhy aktuálně 103 lokomotiv 162, 162 WTB, 362 a 362 WTB. V tuto chvíli jsou dokončeny dva prototypy řady 362.160 a 362.165 WTB. Jedno vozidlo řady 162.096 WTB bylo aktuálně přistaveno na montáž prototypu a vozidlo 362.053 bylo 18. ledna přistaveno na sériovou montáž. Náklady činí 1,4 miliardy korun, všechny čtyři tendry vyhrálo v roce 2019 sdružení ČD-Telematika/AŽD Praha. Na tuto zakázku získaly ČD dotaci zhruba 40 procent z evropského fondu CEF. Podle harmonogramu instalace ETCS bude větší část lokomotiv vybavena do konce prvního pololetí 2023.

Celkem jsou uzavřeny nebo v běhu tendry na zhruba 340 vozidel 15 různých řad.

Tagy České dráhy CityElefant ETCS Top
101 komentářů