Estonské dráhy si objednaly u Škody další vlaky, výroba první jednotky začala
První jednotka má být hotová letos.
Estonský železniční dopravce Eesti Liinirongid (Elron) využil své opce ke smlouvě se Škodou Group a objednal dalších deset elektrických jednotek. Škoda Group tak do Estonska dodá celkem 16 jednotek, což je maximální rámec kontraktu z roku 2020. Celková hodnota smlouvy dosahuje 147 milionů eur (zhruba 3,5 miliardy korun).
O uplatnění opce informovala Škoda v tiskové zprávě. Nákup estonský dopravce oznámil už loni na podzim, teprve nyní došlo k finalizaci kontraktu. Podle Škody už v závodě v Ostravě začala výroba.
Budou nasazeny například na nově elektrifikovaný železniční úsek mezi Tallinnem a Tartu, který by měl být dokončen v závěru roku 2024.
Nové jednotky vychází z řady Panterů. Vedle širšího rozchodu kolejí jsou vlaky navrženy jako dvousystémové pro napájecí systémy 3 kV a 25 kV 50Hz. Zvládnou tak obsluhovat jak nově elektrifikované železniční úseky, tak úseky se starším trolejovým vedením. Estonsko navíc leží v chladnějším podnebí, než je typické v jiných částech Evropy. Vlaky tak musejí být schopné odolat náročnějším teplotním podmínkám, a to zejména v zimě.
„Naše jednopodlažní elektrické jednotky se velmi dobře osvědčují v regionální dopravě v České republice a na Slovensku, kde jsou velmi oblíbené a dosahují těch nejvyšších standardů na moderní a bezpečnou dopravu. První kusy byly dodány už i do Lotyšska, které má obdobná specifika jako Estonsko. Díky této zkušenosti jsme mohli Elronu nabídnout jedinečné řešení šité přímo na míru, říká Zdeněk Sváta, President Region Central East ve Škoda Group.
Jednotky budou 85 metrů dlouhé. Škoda v tendru porazila Stadler Rail. Elron v soutěži hodnotil nejen cenu, ale celkem 11 kritérií, například náklady na energie nebo údržbu či zrychlení. „Nabídka Škody se ukázala být nejlepší z hlediska ceny i provozních nákladů,” uvedl dopravce.
„Poptávka po nových vlacích je vysoká, a proto loni v létě estonská vláda schválila objednávku na nákup dalších deseti vlaků. Díky tomuto rozhodnutí se vlakový park Elronu významně rozšíří, a to o více než 40 %, což umožní výrazně zlepšit služby pro cestující a posílit obslužnost a jízdní řády,“ oznámil Lauri Betlem, předseda představenstva společnosti Elron.
Variabilní prostor pro zimní a letní provoz
Nízkopodlažní jednotky mají prostor pro dva invalidní vozíky a čtyři dětské kočárky. Část sedadel je odnímatelných, aby bylo možné vlak přizpůsobit aktuální situaci – v létě zde bude více míst pro jízdní kola, v zimě naopak více prostoru pro cestující. Samozřejmostí je klimatizace, moderní informační systém, wi-fi, zásuvky na 230 V a USB.
Jednotka je postavena na platformě RegioPanter (vlaky v Česku a Slovensku), která se využila i při návrhu vlaků do sousedního Lotyšska. S tím by se model pro Estonsko mohl srovnávat nejvíce, ale i tak jsou vlaky rozdílné, dle specifikace zákazníků. Estonské vlaky disponují první třídou, některé vlaky mají i cateringový oddíl.
V průběhu prosince již začala příprava výroby hrubých staveb pro první vlak. Ten je již v počáteční fázi svařování a po několika týdnech by se měl dostat na montáž. Během roku 2023 dojde k oživení první jednotky a také k prvním testům. Druhou jednotku plánuje Škoda Group převézt poté přímo do Tallinu, kde začne paralelní oživování. Převoz jednotky bude probíhat na kamionech do lotyšské Rigy a následně pak po kolejích do Estonska. Dokončení dodávek prvních šest vlaků je naplánováno na konec roku 2024.