Estonské dráhy objednaly u Škody dalších deset elektrických jednotek

Vizualizace nových elektrických jednotek od Škody pro estonské státní dráhy Elron. Foto: ElronVizualizace nových elektrických jednotek od Škody pro estonské státní dráhy Elron. Foto: Elron

Do Estonska dodá Škoda šestnáct nových třívozových jednotek.

35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
adviser

Tak jak je psáno v článku, jde o opci. Tedy jednotky byly nabídnuty již dříve.
Není totiž bez zajímavosti že „bezejmenná a bezlogová“ od dubna kdy obojí prodala, nemá žádný nový obchodní kontrakt.

Josef Švejk

Přejeme hodně štěstí s tím starým šrotem! Eh, vlastně novým šrotem.

JirkaJJ

Otazka na mistní ŠkodaHaters: Jaktože „šroty od Škody“ (nebo jak se tu tomu tady říká) dokázaly porazit ten dokonalý Stadler Flirt i jinde než v Česku?

Dom

Věřím, že se tam taky škoda chová jako rovnocenný hráč. Stejně jako v Německu, musí. Ale tady a na Slovensku je té mlhy kolem nich tolik, že k nim budu obezřetný i nadále, sorry not sorry 😀

David

Rád budu věřit, že je skutečně porazili cenou. V Česku to tak nikdy nebylo, vždy vyhrála Škoda po tom co byl Stadler vyřazen pro nesplnění nějaké podmínky (šířka dveří či počet sedadel).

SYN

Po martiriu zvaném řada 380 bych v životě nekoupil od Škody něco co je jen na papíře a slíbené co všechno to má umět… nerozumíte pojmu „zkazit si pověst“??

PvvS

Kdyby jen tohle. Ono celkově chování Schadewerku mluví samo za sebe. Viz třebas výběrko na Railjety , kde ho blokovala s údajnými vagony, který ani neměla na papíře. Protesty u každého výběrka, který nevyhrála.

vbb

Se podívejte třeba na Alstom. Ten protestuje pomalu i tam, kde vyhrál 🙂

vbb

On jaksi někdo musí být ten první, co si koupí to, co je zatím jen na papíře. Udělat první sérii bez adresné objednávky a pak čekat, kdo si jí (nevyzkoušenou!!!) koupí si může dovolit jen opravdu silný výrobce.

Hans

Jasné, že přijmout, jednotky jsou vlastně pokračováním vývoje starých Zabotlamu 451, vyráběných na přelomu 60. a 70. let minulého století. Bylo násilně přerušen jakýmsi výmyslem modernějších šmejdů vysokopodlažních, hlučných a se vstupy úzkými těžko přístupnými dveřmi. Je vidět, že práce techniků že 60. let minulého století má svůj ohlas i v zahraničí! Jen aby měl výrobce na ně vhodné kapacity!! Už teď mají všechny dodávky zpoždění, a to nemluvě o těch problematických, které měly být dávno splněny, jako Push pull jednotky pro Moravskoslezský kraj!! Na polovině spojů jezdí stále staré komunistické koženky!

Vtvt

Dodávka RegioPanterů pro ŽSSK byla dodána s předstihem 8 měsíců

A nevšiml jsem si, že by Škoda PARS letos měla zpoždění při opravách/modernizacích.

Spíše bych si tipl, že Škoda řeší, aby neprodělávala kvůli růstu nákladů = aby růst nákladů zaplatili zákazníci.
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/waloryzacja-bardzo-potrzebna-pesa-i-newag-rozmawiaja-z-klientami-109607.html

Horizon

S predstihom 8 mesiacov?
Tak to asi sotva…
Podľa harmonogramu mala byť prvá jednotka dodaná do 24 mesiacov od účinnosti zmluvy.
Zmluva sa stala účinná jej zverejnením, t.j. 3/2018.
To znamená, že 3/2020 mala byť dodaná prvá jednotka.
2/2020 bola prvá jednotka predstavená verejnosti.
Prvá jednotka začala jazdiť 12/2020.

Z toho vyplýva že 8 mesiacov určite nie…

Vtvt

citoval jsem z
https://zdopravy.cz/skoda-zavrsila-nejvetsi-zakazku-zssk-dodala-25-panteru-dalsi-zamiri-na-vychod-slovenska-94930/

„Škoda jednotky dodala s osmiměsíčním předstihem.“

Granja

Ten oslí můstek je fantastický. Nejprve chvála žabotlamů z 60. let a na konci komunistické koženky. Ti konstruktéři žabotlamu ale byli také „komunističtí“! Teď vážně: Koncepce žbt. byla pro příměstskou dopravu výhodnější než tornáda, o tom není sporu, jen nechápu proč do odborné problematiky se musí pořád tahat komunismus, který mimochodem nikde neexistoval – byl „jen“ tzv. „rozvinutý“ socialismus. Co takhle to zkusit na odborném webu o dopravě bez nicneříkajícího kopání do 33 let mrtvého režimu a místo tohoto balastu odborně řešit dopravu? PS: viz. níže – ty „chcípáky“ M 152.0, alias 810 + následníci, zachránily mnoho tratí před likvidací… Číst vice »

zdeněk

woni počkaj

Radomír

Proč by ne , sběratelů starožitností je dost a u nás jezdit nebude , není elektřina ! My hrdě přejdeme na parní mašiny. Sami sobě jsme napálil sankce a Putin se směje ! Bez boje položil EU .Ať žije vláda ! 😂

Hans

Ti sberatele starožitnosti jsou hlavně ve vedení ČD!!! Celých 30 let se management firmy staral jen o své měsíčně až půlmilionové platy, a to na účet cestujících na vedlejších tratích, které nechal vložit ve 40 let starých a od začátku nenáviděných chcipakach 810+010 a vnucoval nám, jak jsou jedinečné a nejlepší, jen proto, že žerou o pár litrů nafty na 100 km míň, a to doslova. Tel jim kraje odmítají objednávky a udělují pokuty za nedodržení kvality, a chudáci z vedení ČD mají skoro miliardu korun dluhů!!! A nemají co posílat na spoje namísto starých většinou ještě za komunismu vyrobených… Číst vice »

Figo

Super, ale Putin je doprava?

Josef Švejk

Všechno souvisí se vším.

Jiří Kocurek

A oknečně se v tom Rusku budou mít líp, když EU padne? Nebo to bude stejný marast jak před tím, než zemřel Steve Jobs?

Luboš Beneš

Elektřiny máme spoustu, jen ta cena se vymkla. A kdo se směje naposled….

Klabavátor

Nezdá se mi, že by to bylo bez boje. Hodně jeho mladejch kluků tam zbytečně zařvalo.

Tukan

Vzhled bude vycházet z Lotyšských jednotek nebo z Českých Panterů?

Ondros

Podle obrázku z lotyšských. Bylo by to logické i kvůli rozchodu.

Hans

Byl jsem ve vagónce v Ostravě, podle zadání jde o upravené Regio Pantery, a to tak, aby měly uspořádání sedadel 2+3, vzhledem k širšímu rozchodu a hlavně širší skříní vozů. Ten rozchod je totiž širší jen o 89 milimetrů!!, T.j. necelých 9 centimetrů. To nemá na dynamiku jízdy a rozměry vozů žádný vliv.

Jiří Kocurek

Regiopanter ČD, šířka skříně: 2 820 mm
Jednotky pro Esti, šířka skříně: 3400 mm

Na rozměry vozů má totiž vliv průjezdný profil.

https://www.skodagroup.com/products/single-deck-electric-units

Gargy

Uplatňují opci

Dom

OT: proč je mezinárodní osobka v Pobaltí tak špatná, resp. žádná? Všichni se upínají k RailBaltica ale ta taky potrvá…

Pavel Q

Vemte si, jako jsou jednotlivé pobaltské státy malé. Počtem obyvatel tak jako větší české kraje. Příměstská doprava odpovídá velikosti dané metropole, čili nic moc. A co se týče dálkových spojení, železniční síť zde vznikla pro potřeby ruského impéria, tj. spojení do Moskvy a Petrohradu, dnes potřebná přímá spojení neexistují.

Dom

Dobře, to vše chápu, ale to se by se neuživil aspoň jeden, dva vlaky denně? Třeba trať Tartu – Riga nevypadá špatně. Protože jestli se neuživí tohle, jak asi dopadne RailBaltica?

Pražák

Ta se nebuduje primárně kvůli osobním vlakům, ale kvůli přepravě zboží.

MartinNovak

No tak zrovna Tartu-Riga s přestupem ve stanici Valga ještě nějaké železniční spojení nabízí. Horší je to mezi Litvou a Lotyšskem. Tam v současné době nejezdí po železnici co se týče osobní dopravy opravdu nic. Ale i tam by se mohlo snad nějaké spojení objevit. PV a LTG Link jednají o protažení spojů které dnes celkem nelogicky končí na hranicích v obci Turmantas (kde opravdu nic není) až do Daugavpilsu. A pak by se snad mělo obnovit i Šiuilai-Jelgava. Tak uvidíme.

Vtvt

Litevský dopravce chce, aby od 2023 byla hotová obnova flotily pro právě probíhající elektrifikovanou trať Klaipeda-Vilnius. Jestli na těch 300 km budou dálkové vlaky loko+vagony nebo něco jako Flirty, těžko říct. Možná má Škodovka šanci, vzhledem k tomu, že v Litvě slouží 13 City elefantů. Na druhou stranu se od letoška změnilo obchodní vedení Škodovky, tak uvidíme.

Pokud jde o dálkovou trasu do Estonska, tak předpokládám, že eminentní zájem bude mít PKP IC, které do roku 2030 plánují takřka zdvojnásobit ujeté vlakokilometry. A proto PKP IC plánuje velké investice

Lukáš Končický

Velké vzdálenosti, málo obyvatel, spořivé vlády nejsou ochotné takové vlaky dotovat.

Vtvt

Objednávka 2022. Dodávka za 5 let v 2027.