Esmeralda je neprovozní, dráhy uvažují o jejím prodeji
Esmeralda jako Cyklohráček je minulostí. Autor: Ropid
Na trhu s železničními vozidly se v brzké době může objevit vskutku ojedinělý kousek. České dráhy zřejmě nabídnou zájemcům motorový
Rozpáliť autogenom.
Proč tak zostra, lepší by bylo prodat v dražbě (byť na internetu). Když nejvíc nabídne šroťák, tak vyhrál. A nebo ne, a najde se někdo jako pan Bystroň, který si jen tak z hecu koupil tramvaj. A dostal se na první stránky celostátních novin.
https://mapy.cz/s/funemolome
Existuje proces recyklace, ne aby ten vlak byl někde pohozený. mě stačí ta letadla přeměněná na restaurace – je to vrchol nevkusu.
Trate, na ktere staci takove vozidlo, je ekonomicky mnohem vyhodnejsi nahradit autobusem. Ten dokaze cestujicim zajet i do obce a k tomu za usetrene penize je mozne objednat autobusovych spojeni vice.
Jo, ale autobus nikdy nebude pohodlný jako vlak.
… by se dalo říct, kdyby se kolejová vozidla obnovovala tak často jako autobusy a stály podobné peníze jako autobusy. Nový pohodlný vlak na dálkové trase bude vždy pohodlnější než dálkový autobus. O tom žádná. Jenže 810 vznikalo v době, kdy jezdily Karosy ŠM. Je 810 pohodlnější než Karosa ŠM? Asi ano. Ale stejně jako by mnohonásobně rekonstruovaná eŠeMka nemohla konkurovat moderním autobusům, nemůže jim konkurovat ani mnohonásobně rekonstruovaná 810. Nejlepší v co může doufat je remíza, a i to s přivřenýma očima. Tím nechci v žádném případě říct, že souhlasím s rušením regionálních tratí. Ale nemá cenu zavírat oči… Číst vice »
Ale pikaču, naopak sedačky v ŠM byly lepší než následně v Karose 734, ve srovnání s tvrdou a nízkou lavicí v šukafonu ani nemluvě. Ale jasně, věšáček a stoleček rulez.
Spíše než věšáček a stoleček přidalo na komfortu WC, které v ŠM (pokud je mi známo) přítomno nebylo. Lavice byla důsledkem určení vozidla na krátké a nenáročné spoje. Škoda, že když padl projekt 860 tak nedošlo k instalaci lepšího sezení před tím než došlo k přemnožení Orchestrionů.
Plus možnost se ve vozidle pohybovat. Pro mě osobně pokud není sedačka opravdu komfortní je možnost zvednout se, projít se tam a zpět a zase posadit znamená hodně.
Možná i proto, že jsem vyššího vzrůstu a sedačka s opěradlem do půli zad je pro mě docela utrpením.
Také bych to viděl tak, že 714 s dalšími vozy, třeba, na Kladno a nebo i jinam, tam, by se to jistě, uživilo…
třeba by si jí mohl vzít dopravce KPT rail nebo Raywal Capitals
Je to Railway Capital, ne Raywal Capitals.
Nyní, po téměř 20 letech, už by si ne každý vzpomněl na okolnosti pojmenování, kdy Esmeralda byla na přelomu tisíciletí jihoamerickou telenovelou, kdy stejnojmenná hlavní hrdinka nosila zelené oblečení = zelené vozidlo bylo pojmenováno podle ní.
A Kassandra byla v téže době jinou jihoamerickou telenovelou = podle ní (byť tato postava „v zeleném“ nechodila) byl pojmenován řídicí vůz spjatý s motorovou „Esmeraldou“.
Jestli si dobře vzpomínám, Esmeralda měla především zelené oči, proto ta spojitost s ní a zelenou barvou.
Vzpomínám na jeden víkend v létě roku 2002, kdy Esmeralda sbírala zkušební kilometry v provozu bez cestujících, bylo to mimo jiné na trati 093 Kladno – Kralupy. Vozila za sebou tehdy minimálně jednu 010, do které chodili cestující. Vltava tehdy kulminovala, Kralupy byly zaplavené téměř do výše kolejiště (kdo zná, ví, jak vysoko leží nástupiště oproti okolnímu terénu). Stanice tehdy neumožňovala objíždění a hlavní tah Praha – Děčín byl zcela paralyzován. Do Straškova se párkrát za den otočila stařičká 820.056 a tratě do Kladna, Slaného a Velvar byly jediné, které umožňovaly jakž takž normální provoz. Ten víkend odvěsila Esmeralda svůj… Číst vice »
Napadlo mě předělat to zpět na 810, nebo vyřadit z provozu nejhorší kus hnací 814 a místo ní nějak ,,přivařit,, toto k 914.
Ale nevím jak to je technicky proveditelné
Oceňuju kreativní nápady, ale ani jeden z vámi uvedených se mi zrovna nepozdává poměrem náklady/užitečnost.
Nebo by ji mohli podélně rozříznout a používat pak na Osoblažce.
No jo už jsem zestárnul a nerozumím dnešním věcem,proto poslední příspěvek a končím.Esmeralda jezdila ve složení 812,912 v pravidelném provozu z Prahy na Kladno a Rakovník ,já na tom jezdil ,ale asi to není pravda jako že (v jiných komentářích) nejezdila Vindobona přes Velenice ,dotazy kudy může jet vlak z Bratislavy do Rijeky ,protože neznám mapu Evropy a bez počítače si neutřu zadek .Jinak až po letech se s té Esmeraldy udělal Cyklohráček a přidal se 010 na kabel ,to se už ale neutáhlo ,tak se dala 714 .Jinak to byl paskvil, už od začátku to mělo např informační systém… Číst vice »
Zkuste popřemýšlet nad tím, že na internet dneska chodí i 12letí kluci. A nechápu, proč chcete někoho seřvat, že ve 12 letech na něco zeptá, protože nezná železniční zeměpis.
PS: Mezera se píše za čárkou, ne před ní. To platilo i na starém mechanickém Consulu.
I ve dvanácti i v mobilu lze zjistit, kudy se dá jet z Bratislavy do Rijeky. Osobně mne napadají dvě cesty, pravděpodobnější bude ta přes Maďarsko a Slovinsko.
Pokud dopravce oznámí, že PPS budou Rajka a Hodoš a celé to pojede v elektrice, tak moc možností opravdu nezbývá.
A kde to píšou, že NEjezdila na Kladno a Rakovník? Článek zmiňuje její poslední etapu nasazení na dětském vlaku, plus současný stav, kdy se došlo k závěru, že nespolehlivý a asi i dost atypický prototyp se už nevyplatí ani udržovat, ani zásadně opravovat.
Měli by si ji nechat a jen přesunout pod CHV do Lužné. A ne spoustu vozidel jen zašantročit pro pák korun..
Jako průkopnictví slepých uliček
V čem byla ta „ulička slepá“, když na základu toho nakonec vzniklo víc než 300 vozidel, za které u nás zatím žádná levná a lepší náhrada není?
Aby nebylo mýlky: já samozřejmě „regiokřápy“ neobdivuji ani nekriticky nehájím, ale víte snad i teď ve své pozici „po bitvě každý kaprál generálem“ o skutečně reálně použitelném lepším řešení v době, kdy vznikly?
Jde spíše o názor co má a co nemá cenu uchovávat. Kapacita muzeí a depozitářů není neomezená a dříve nebo později dojde na otázku, jestli je lepší uchovávat neúspěšný prototyp (byť by se jednalo o předchůdce úspěšného typu), nebo úspěšná vozidla, která tvořila tvář železnice. A všeobecný názor je raději uchovávat úspěšnější vozidla.
Na tohle dojely 470, byť byly do určité míry duchovními předchůdci velmi úspěšné 471. A pokud nebude mít velké štěstí, na tohle dojede i 812, byť jde o předchůdce úspěšné 814.
Regoikřáp ve své době posunul 810 dost dál. Dnes už je to překonaná konstrukce ve všech směrech, tehdy to mělo značný přínos. Nízkopodlažnost, solidní záchod. Bohužel trakce jako taková je dána limity přenosu sil jen na jedno dvojkolí, motor taky nevyniká přebytkem výkonu… Nicméně ve svý době to byl výrazný posun.
Neposunul. V té době se vyráběly šatlíky (841)jako na běžícím pásu a země jako Rumunsko a Bulharsko kupovaly Desira.
To s supliky a desiry na Balkáně je samozřejmě pravda, ale v tehdejší situaci ČR/ČD žádný ze „stakeholderu“ – MD, ČD, obce, kraje, domácí železniční průmysl- jednoduše žádná západní moderní vozidla kupovat nechtěl. Tlacenku naopak měla marfusa. Takže v této situací tehdy si jako Dalibor myslím, že regionova nebyl špatný počin. Škoda, že nepřišel o pět let dřív (to samé platí samozřejmě i pro „odblokování“ nákupů novostaveb vozidel.
Jasná prasarna byl prodej vagónky ve Studénce Američanům ,kteří zrušili výrobu osobních vozů a nákladní přesunuli do Rumunska .rázem se vagonka téměř zanikla úplně.
Marfušu nakonec asi zabil nevhodný pohon a tomu odpovídající spotřeba.
A taky blbé vstupy (vysokopodlažnost, úzké dveře) a politika. Pořád to byl dlabaný ingot alá 81-71 z Ruska.
Kolik desiro koupilo Bulharsko a Rumunsko ..pár kusu jinak tam jezdí otřesný šrot.
Bulharsko 25, Rumunsko 120
Ovšem dost možná na vlaky, na kterých byste je tady vidět nechtěl, zatímco ty, pro něž jsou tato vozidla určena, šly do kopru úplně. Nevím, zda by toto byla ideální cesta, byť uznávám, že jako náhrada „ropovodů“ by to bylo lepší.
To taky bylo v Rumunsku v prvních letech, teď už jezdí v regionech.
S trakcí se dalo hýbat, jako bageta. Nebo minimálně dát hnanou nápravu „doprostřed“ k 914/014 a ne „na kraj“ aby se to rozjelo i s motorem vepředu.
Regionova by pomohla v počtu do 50 jednotek. Pro tento počet byly vhodné výkony, okolo Loun, Kroměříže, na tratích 238 a 261, Opavsko.
Bohužel se dostaly i tam, kde to mají značný problém vyjet do kopce (Nový Jičín, Klatovy), kde je vyšší dovolená rychlost než 80 (071, koridory obecně), a kde by kapacitně a intenzitou provozu vyhovovala zcela jiná vozidla (Pacifik, Kladensko), nebo kde navíc působí dost bizarně v kombinaci s názvem vlaků a celkovou prezentací spojení (Znojmo-Jihlava).
Zrovna na trati 238 Regionova nemá co dělat, max na spojích Pardubice – Slatiňany a dobře pomocné spoje Pardubice – Žďárec – Polička.
Protože sólo Esmeralda nepřináší nic víc než Regiomouse. Otázka je zda se k tomu s Kasandrou počítalo od začátku nebo ne.
Ano počítalo, ale nepočítalo se s následným množstvím vložených vozů. Na to prostě nemá.
Nevím ale šukafon a dva přívěsy taky jezdí ne? tohle přívěsy mělo 3 a výkon 242 vs 155 kW u originálu. Ale nejde o cyklohráček, pokud byla idea aby to trvale nebo převážně jezdilo s Kasandrou, potom nevýhody proti konceptu Regionovy převažují. Proto ta slepá ulička.
Tímto dávám ČD tip (jistě Vás totady hodně čte 😉), nasaďte ji prosím na linku S65. Kapacita dostačující, designově lákavější 😇😎. A píšu i oficiálně… Dekuji.
Ano souhlasím… měl jsem doma na týden Němce doma tak jsem ho vzal na Semmering…doufal jsem že aspoň pojede „nová“ 810 v najbrtu a s novýma sedačkama…a hádejte co tam stálo na hlavaku na prvním nástupišti kolej 13a …..810 v plné kůži…a ten Němec se mě zeptal jestli to je každodenní linka nebo historická linka…já jsem mu naštěstí nakecal že o víkendu jezdí historické soupravy…ale tohle je fakt hanba provozovat ve 21.st
Pro Viktor – tu historku o 810 pro jízdu v Praze na lince S65 jste zažil letos nebo před (cca 5 – 10-ti) lety?
https://ctrlv.cz/Tdgi přikládám fotku kdy jsem si to fotil naposled (nefotím si to pokaždé)..a určitě to jezdí i dnes..
Hanba je že v 21.stoleti NOVĚ potřebujeme několik jízdenek na jednu jízdu. A OneTicket je jen zloději a která bude tahat z lidí peníze, protože jízdenka bude dražší než obyč u ČD.
To je větší prů**r než 810, které už dnes vypadají poměrně dobře. Koženkových je asi posledních 5 kusů.
Takto by mohli vyprávět občané okolo Letohradu, které pardubický kraj ,, osvobodil,, od 810 (zrovna v obvodu České Třebové není jediná 810 s lavicemi) za cenu odříznutí od světa za pomoci paštikáře.
no třeba na jízdu včera do Prahyjsem potřeboval jízdenky 3. V brně na šalinu, pak na RJ a v praze taky na Mhd. Katastrofa!!!!
One ticket nebude dražší než obyčejné jízdné ČD. To vám zase někde nakecali a nebo jste si to vymyslel, abyste prudil.
Pro režijkáře je vše dražší a vždy s větším počtem jízdenek „než dříve“. 🙂
Má havarovaný motor a cena opravy je obrovská, proto byla odstavena. To leda ji používat jako vlek za něčím nebo dát do muzea.
Chápu…ale Esmeralda je přímo dělaná na S65 větší jak 810 a mešní jak Regionova… takže kapacitně dostačující… stává se že ten sukafon je plnej a lidi musejí stát v uličce….před lety aspoň v ranních hodinách jezdil ve dvojici teď už jezdí jen v sóle…
No, radši bych tam viděl 814 – je nízkopodlažní a dvouvozová. Teď by jich neměl být nedostatek, když ČD ztratily část tratí.
Pro Radek – souhlas. ČD by mohlo uvažovat tržně a chtít nalákat víc cestujících, aby přesedli z aut. Vagon typu 810 na zatáčkové trati (jakou zčásti je pražská S65) opravdu cestující odrazuje.
Zatáčkové trati….tvl😬😬😂😂😂
Ukažte mi jednoho, fakt stačí JEDNOHO konkrétního člověka, který přesedl do vlaku/do auta podle toho, jestli jede 810, 812 nebo 814. To je fakt jenom šotoušské blouznění. Buď PID funguje jako celek na dané trati dobře a smysluplně a nebo ne. Jakou podobu má skákající dvounápravová krabička na to vliv (pro normálního cestujícího) fakt nemá.
Tak ono na S65 nic jineho nejezdí jedině ten jeden osobak z Noutonic, který jezdí každý ráno. A ano znám lidi co v letnich casech radsi pojedou autem, protože to vedro v Šukafonu se fakt nedá vydržet
Větší jak 810? 36 míst k sezení? WTF?
Myslí asi i s Kassandrou.
ta na prodej ale není
U nás má na S65 taky pro 41 míst k sezení..podle nálepky
Radku, jaký je tam motor a co se mu přihodilo?
podle wikipedie nějaký vytuněný turbo LIAZ. to bude asi docela unikát….
Motor je tam normální liazka co se dávala do mot. Vozů 843.
Je jedno jestli se jedná o motor LIAZ 1.2C ML 640 nebo Tedom jedná se o stejný základ.
Přesně je to pořád stejný motor v základu ..hledal sem na netu kolik ten motor může stát ale nenašel sem.
Motor v 812 je LIAZ M1.2C ML640 SE, rok výroby 2001. V roce 2003 koupil TEDOM továrnu po LIAZu. První Regionovy (do čísla 027 včetně) vyráběné od roku 2005 měly motor TEDOM M1.2C ML640 SE. Řekl bych, že je to stejný kousek jen s jiným názvem výrobce a nikoliv „docela unikát“.
Tedomy odvozená od liazu používáme i my ve stacionárech. Robusní, spolehlivý. Mám rád řadový 6 válce.
Ten samý co je v Regionovach. Tyto motory používá i 813.1, 842. Do Regio myší se dává varianta s nižším výkonem. A pro regionovu se GO dělají.
Liaz ML 640. ležatý šestiválec….
Docela by mě zajímalo, jak moc se po technické stránce liší od hnacího vozu Regionov. Mohl bych poprosit nějakou dobrou znalou duši o informace?
Je to prototyp, na kterém se ukázalo, že snížení kapacity kvůli modernizaci obou čel (zvýšení pevnosti) není úplně lákavé. A také se už začaly objevovat požadavky na nízkopodlažnost, kterou řešil přívěšák. Proto jsou regionovy (či slovenské Bagety) dvoudílné na papírech 810 a BDtax-010. Co je na ní ale jinak (a líp), je umístění hnací nápravy. Tu má totiž možnost strčit k přívěšáku, takže má o něco lepší adherzi. Regiošuky jí mají u čela a ne u přechodu. To je cena za umístění motoru blízko kabiny. Dál jsou určitě rozdíly v detailech zapojení či software, ač si myslím, že Libeňské depo… Číst vice »
Díky za odpověď. To je právě to – je to prototyp ze kterého vzešla Regionova. Informace, které jsem vyčetl z atlasů vozidel říkají, že motor je stejný (byť ještě se štítkem LIAZ místo Tedom) jako u prvních Regionov, stejně tak převodovka. Řídící systém dodávala stejná firma (Intelo) a z fotek je patrné, že řídící pulty jsou si hodně podobné co se týče ovládacích a zobrazovacích prvků, ale mají jiný tvar. Je jasné, že druhé čelo místo přechodu do natvrdo připojeného řídícího vozu je podstatný rozdíl, nicméně z hlediska dílů a servisních potřeb nevidím velký rozdíl od 814 a tudíž z… Číst vice »
Tedom začas až o 2 roky později, tj tady je to ještě originál pod LIAZ značkou.
Jenže jediný rozdíl mezi těmi motory je (pravděpodobně) jen ta značka. Pochybuju, že by tam něco změnili a zachovali při tom původní Liaz označení „M1.2C ML640 SE“ takže je to stále „originál“ jen s jinou „nálepkou“.
Cena?
A Chozé nepřijel???
To je velká příležitost pro KŽC. :)))
Tak ta si teda moc nepojezdila
Ovšem svůj účel splnila dokonale.
???? Si nevydělala ani na slanou vodu . Možná v zimě budou dávat 3Kč/Kg tak by mohla vzít i pár spolubojovnic
Nebýt kdysi několika šotoušů na ROPIDu, tak už by neexistovala dávno, a nebýt pak ještě i několika přejících jednotlivců v pražském depu, tak by dojezdila také mnohem dřív. Ale v závěru své kariéry odvedla na Cyklo*ráčku dobrou práci, tak by si zachování v nějaké „muzejnické“ formě rozhodně zasloužila – jen už by potřebovala i obnovu interiéru, který v posledních letech byl už hodně vyžilý.
17 let není zas tak málo.
Šatlíky Waldbahn mají přes 20 let.
A nechtěli celou tu soupravu nově tahat lokomotivou? Vždyť co je za problém s Esmeraldou, pokud tam bude lokomotiva?
Esmeralda to už stejně tahat nebude muset…
Však už ty vlaky od loňska lokomotiva tahá (většinou asi 714.219) – jen musí objíždět, protože z Esmeraldy asi bez dalších úprav by stejně ovládat nešla, a tak bylo určitě jednodušší a výhodnější nahradit ji v soupravě zrekonstruovaným a lehčím „Bafíkem“, kterých je stále ještě dost. Spíš mě překvapilo, že je to zase jen upravený „kolovůz“ = „015“, takže žádný regulérní „služební oddíl“ nemá a ten je jen nepovedeně nahrazen jedním pro cestující nezpřístupněným představkem, N.B. navíc nesmyslně tím směrem k soupravě.