Éra A380 i 747 je pryč, přiznal šéf Emirates

Odstavená letadla v Dubaji. Foto: EmiratesOdstavená letadla v Dubaji. Foto: Emirates

Šéf největšího zákazníka Airbusu na letadla A380 poprvé přiznal, že éra největšího osobního letadla je zřejmě u konce. Tim Clark,

40 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
VíKo

Konec A380 bude pro mě dost smutná zpráva. Zážitek z toho letadla je něco úplně jinýho, než cokoli, co se umí dostat do vzduchu. V Lufthanse teda servis kulhal, ale bavilo mě. V Emirátech je to prostě paráda.

Sitgestravel

Chapu, ze si temi katastrofickymi scenari sefove pripravuji pudu pod nohama, ale jak sleduji ruzne fb skupiny zamerene na cestovani a nalady ve spolecnosti, tak by vsichni, co ted nemohli lete, hned odletli a ti, co planovali letet, by leteli, kdyby to slo. Tudiz v okamziku, kdy to staty povoli, tak je letectvi tam, kdy bylo pred koronou (ne ze bych si to pral). Ve velke mire se projevi efekt odlozene spotreby. Ted jenom aby ty aerolinky dokazaly nejakou dobu to ustat. Samozrejme to plati, pokud se podari nejaka normalizace. Jinak na podzim to tu mame zpatky.

Petr

To sledujete české skupiny, nebo zahraniční? V Česku jsme z toho totiž ještě vcelku vyvázli, ale lidí a ekonomickými problémy, kteří budou mít úplně jiné starosti než cestování, bude v zahraničí daleko víc.
Já bych si naopak přál, aby se letectví vrátilo tam, kde bylo, ale jsem pesimistický.

TPal.

„ne ze bych si to pral,“ proč byste si to nepřál?

JIŘÍ

Já si to třeba nepřeju taky. Ten blázinec, co byl třeba na letišti v Ruzyni poslední roky…no, už myslím stačilo. Provoz ať se na oblohu vrátí, ale v nějaké rozumné míře. Klidně i za cenu zdražení letenek.

libcha

Těžko věštit, pesimistické předpovědi bývají zpravidla atraktivní.

Třeba se za 5 let vrátí letectví na vrchol a velká letadla budou esenciální k ušetření slotů na uzlových letištích i ve vzduchu, kdo ví…

Blanka

Pane Pavle, proc tak krasne letadlo neustale nazyvate dobytcak? Mozna jste na dovolenou letel kdysi „tuckem“ s vrtuli, tak ani nevite o cem pisete. Aby za A380 nebyl svet jednou rad, po eskapadach Boingu 🙁

MPE

Tůčko s vrtulí? Že by Tu-114? 🙂

Blanka

Nevim jestli 114 ale TU myslim urcite 😉

MPE

No on to byl jediný poválečný Tupolev pro přepravu osob poháněný vrtulemi, všechny ostatní měly proudové motory (mimochodem Tu-114 byl civilním derivátem strategického bombardéru Tu-95). Ale jinak máte pravdu, nazývat A380 dobytčákem se mi také příliš nelíbí. Letadlo to vzhledově bůhvíjak krásné není, ale z technického hlediska je to skvost leteckého konstruktérství. Bohužel obchodně se ukazuje, že to je jedna z cimrmanovských slepých uliček. Nicméně osobně jsem přesvědčen (a psal jsem to už v jiné diskusi zde), že korona jejich úplný konec nebude znamenat, jen výraznou redukci ( ze zhruba 250 ks na nějakých max. 100).

...

Ona to není až tak docela slepá ulička. Jen to je prostě letadlo staré, těžké koncepce, která vzala za své s příchodem 787 a následně A350. Není špatně to, že je velké, je špatně to, jak je navržené a jak a z čeho je postavené. 777X je taky velké letadlo a patrně bude úspěšné.

biblista

Parafrázoval bych jednu scénku od Divadla Sklep: „Tak já si nemyslím, že je to špatné letadlo, možná jen nemá správné vlastnosti a přišlo v nesprávnou dobu.“

Pavel

Paní Blanko, s tou vrtulí Túčka jste si vpálila sličného vlastňáka! Mezitím i kolegové se ujali diskuse a snad Vám znalosti z letectví doplnili. Teď k věci: Pokud by A380 dokázalo kráčet s dobou, nestěhovalo by se na šrotiště. V porovnání s nejmodernějšími typy letadel, je to stejný pocit, jako když vlezete do paneláku a do kondominia. Ani Čína s prudce se finančně a cestovně vzmáhajícími pax se v konceptu A380 z.mnoha důvodů nenašla a ani nyní v krizi budoucnost s A380 nenachází. Už počitačové hry různých Transport Tycoonů před více, nežli desetiletím visionářsky považovaly dobu Concordů i Dobytčáků za… Číst vice »

MPE

No nevím, já si jen prostě pod pojmem „dobytčák“ v letectví spíš představím nějaké sardinkózní all-economy narrow body (což je IMHO hlavní dopravní prostředek jihoasijských gastarbeiterů do Emirátů – ti létají spíš s FlyDubai, Air Arabia a indickými a jinými low-costy než EK). Nebo i wide-body, ale něco a-la 3-4-3 konfigurace v 777, ale rozhodně ne A380. Co se týče obchodního úspěchu A380 – myslím, že naprosto geniálně to vyjádřil diskutující biblista o pár řádků výše. Dnešní doba nepřeje velkým čtyřmotorákům a covid jejich odchod ze scény akceleroval. Stanou se minoritní záležitostí: A380 přežije necelá stovka : 50-70 u EK… Číst vice »

MPE

A koneckonců já to vyjádření sira Tima Clarka vnímám právě spíš jako „dělostřeleckou přípravu“ pro jednání s Airbusem o skrečování objednávek zbylých A380. Prostě něco ve smyslu „Když je teď ta situace…“

Pavel

Zažil jsem už hodně trendů. Kdysi se do letadel nastupovalo jak do vlaku. Securiy přejela každého formálně detektorem a za 10 minut se letělo. Pak byly i doby, kdy na některých letištích ve světě jsem musel být 4 hodiny před odletem. Jeden kamarád si tehdy koupil vlastní business jet, ačkoliv po Praze klidně jezdil tramvají, protože mu tehdy z mnohahodinových čekání na letištích cákly nervy. V City v Londýně před krizí naopak prodali last moment a odbavili do JFK i 20 minut před startem a v Irsku při dotankování vyřídili US pre-immi a na JFK si pax už jen vzali… Číst vice »

Pavel

Pro letectví je to jen dobře. Menší a úspornější letadla jsou schopna daleko pružněji reagovat na změny v dobách nejistoty a náklady na provoz dobytčáků nebudou zatěžovat obor. Dobytčáky jako A380 ať odlehčují jen nejvytíženějším tratím a také jen pružně, podle potřeby v případě indikace z wishlistů – pak budou A380 vítány, prokáží efektivnost a A380 si tak prodlouží využití, nežli kdyby se letectví drželo modelu před pandemií. Emirates využije dobytčáky nepochybně na dovoz gastarbeiterů z Jižní Asie a v případě uvolnění lock-outů v době Hadže k pilgrimování z celého světa do Mekky. Stejně tak mohou A380 pokrývat pružně Olympiády… Číst vice »

Milan_86

Jasně a mezi Olympiádami z nich budou prolejzačky pro děti, ne?

Pavel

Něčím se už zabaví. Čím se baví (bavili dosud) pan Šimáně a Vík mezi zimní Kanadou a evropskými koupáky v létě? Škodí Čechům!
Emirates určitě napadne pro off-peak prasečáků něco užitečnějšího. Už Lufthansa či ký vír vyndavá z A380 sedačky na lehká carga. Emirates to zvládne s prasečáky určitě taky.

Ota Z.

ty si taky pacient 😀

navratp

Ten živý se píše s ypsilon po v.

Leden

Z A380 nejde udělat cargo letadlo.

Sitgestravel

To by se mi libilo.

Kamui

Opravdu jsou dvě menší letadla úspornější než jedno velké? To jsem nikdy nepochpil.

pzag

U letadel jsou obrovské rozdíly jak v účinnosti (za kolik letí cestující/km), tak to hodně „plave“ s konkrétní linkou. Ale může to klidně být pravda. A to se zatím bavíme čistě o úspoře ve smyslu paliva. Poplatky a další náklady, to v tom naděláme ještě větší chaos, ale opět, může to být pravda.

GPGP

Na provoz určitě, vemte si 2x A 350, jasně mají 2×2 =4 motory, ale i ty když jsou úspornější o 20-25% tak značně ušetříte , dále je i trup z lehčích materiálů…
Při nákupu nebo spíše leasing, jsou asi 2 ks A350 dražší, ale ne o tolik, aby se vám ty peníze díky levnějšímu provozu během pár let nevrátili.
A teď v době po Covidu 19 je určitě lepší mít 2 menší letadla než 1 velké, které se horko těžko bude plnit, bohužel….

žlutý klandr

Z hlediska flexibility nasazení na různé linky v různých ročních dobách, a také udržování provozního cash-flow to klidně možné bude.

serpimolot

Neco mi rika, ze i Economy ma v A380 Emirates k dobytcaku mnohem dal, nez to, cim jsi zvyklej litat na dovolenou.

Y.K.

On evidentně moc nelétá, ale o to vyhraněnější názory má.

VíKo

Ty jo… Pavle… to je blábol…

sch

S tim dobytcakem, jste to mozna trefil. Když nahradí super luxusní First class beznou economy, tak se zlepší i ekonomika ma sedačku a při dostatečné poptávce to bude fungovat ještě dlouho. Nyní to na dovoz dělníků z JZ Asie ale moc vhodné není, tam jste vedle.

Nekdo

Cena v economy, business i first za cm2 obsazene “podlahove“ plochy letadla je prakticky stejna. Aerolinka akorat musi spravne odhadnout mix cestujicich na danych trasach a tomu prizpusobit vnitrek. Vy vubec nemate pojeti o vecech o kterych zde pisete…

Marek

A380 opravdu není dobytčák. To si pletete s letadly Smart Wings. A380 převeze hodně lidí, ale na úrovni a s pohodlím….

Já, kdo jiný

No a už je to tady.

Tom

A co s tím budou Emirates dělat?
To tam není. S jejich flotilou to je záhadou.

Richard P.

Kazdy cestujici bude mit svoji 3-sedacku, na dalkovku do Australie to nemusi byt spatny…. 🙂

Michal

Vlada je koupi pro Smartwings, když už tak at je ten mejdan pořádnej 🙂

Nicky

Co s tím budou dělat?
To jediné co mohou – začnou nabízet dálkové lety s přestupem v Dubaji za podnákladové ceny by si snížily ztrátu. Jako vedlejší efekt to přinese i likvidaci konkurence.

Jenda

Nebo by pro to mohli udělat low-cost značku

Nekdo

To v zalivu docela jsou. Nesmite na vse koukat optikou QS…