Letecké společnosti Letectví

Emirates potichu oznámily další odklad dodávky 777X až do roku 2023

Boeing 777-9 pro Emirates ve výrobě. Foto: Emirates
Boeing 777-9 pro Emirates ve výrobě. Foto: Emirates
Nejdelší osobní letadlo na světě se dostane do provozu s cestujícími nejdříve v roce 2022 v barvách Lufthansy.

Letecká společnost Emirates zařadí nové letadlo Boeing 777X do provozu až v roce 2023. Vyplývá to z jediné věty, kterou dopravce „schoval“ do tiskové zprávy o představení nové třídy premium economy na palubu letadel Airbus A380.

Jedná se tak o několikátý posun termínu, podle původních plánů mělo být nové dálkové letadlo od Boeingu na linkách Emirates již v provozu. Emirates a Lufthansa měly být prvními zákazníky. Lufthansa zatím odložila nasazení letadla do roku 2022.

Emirates nijak neupřesnily důvody dalšího posunu, v tiskové zprávě je pouze uveden rok 2023. Dopravce uvedl, že nová třída premium economy bude nasazena i v těchto nových letadlech. Ještě v průběhu roku firma tvrdila, že s provozem počítá nejpozději v roce 2022. Důvodem dalšího zpoždění může být jak současná situace v oboru, tak zpoždění s testováním letadla, které za sebou už má stovky hodin zkušebních letů.

Emirates objednaly původně celkem 150 letadel 777X ve verzích 777-8 a prodloužené 777-9. Část objednávky ale Emirates škrtly a místo nich kupují dreamlinery. Emirates jsou největším provozovatelem Boeingů 777 na světě, aktuálně jich mají ve flotile 155.

Testování pokračuje se čtyřmi letadly

Boeing už zařadil do testování čtvrté letadlo, certifikací prošel také největší letecký motor na světě, který letoun pohání. Zkušební lety probíhají zatím bez komplikací. Podobně jako u prvních dvou testovacích strojů jde o letoun ve větší verzi 777-9. První letadlo vzlétlo v lednu letošního roku, druhý testovací letoun je v provozu od konce dubna.

Boeing letadla 777X představí ve dvou verzích: kratší 777-8 a delší 777-9. O tu je podle objednávek zatím výrazně větší zájem. Boeing nabízí podle konfigurace v letadle 349 až 414 sedaček, dolet je 13 940 kilometrů. Firma zvažuje ještě větší verzi 777-10. Aerolinky si u Boeingu objednaly zatím 344 kusů tohoto letadla, některé ale už začaly omezovat objednávky.

Letadlo má skládací konce křídel, které mají umožnit využití stávající infrastruktury letišť a současně za letu využít výhody delšího křídla. Rozpětí bude 72 metrů. Letadlo bude svou délkou nejdelším osobním letadlem, celkem měří 76,7 metru.

7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
GPGP

Platí stále, že Emirates objednali 150 ks 777 – 8, 9?

Matej

Podle DJ’s aviantion by měla být objednávka zredukována na 126 ks 777X.

Tomas

-8 tam urcite nebude . boeing ji zrusil.

Gajda

Aby Lufthansa v tom roce 2022 ještě existovala

xcon

Toho by som sa nebal…nemecky danovy poplatnik to zatiahne. A ak nie, ECB nieco vytlaci navyse 🙂

beija

Tak to se dalo očekávat vzhledem k současnému vývoji situace.

Tomas

neni to odklad ze strany Emirates, ale Boeingu