Největší letecký motor na světě prošel úspěšně certifikací, Boeing testuje už čtvrtý 777X

Motor GE9X na Boeingu 777X. Foto: Dan Nevill from Seattle, WA, United States / CC BY (https://creativecommons.org/licenses/by/2.0)Motor GE9X na Boeingu 777X. Foto: Dan Nevill from Seattle, WA, United States / CC BY (https://creativecommons.org/licenses/by/2.0)

Certifikační proces největšího motoru na světě trval přes tři roky.

Americký úřad civilního letectví (FAA) schválil provoz největšího leteckého motoru na světě. Motor GE9X bude pohánět nejdelší osobní letadlo na světě, Boeing 777X.

O schválení jako první informoval server Aviation Week, GE Aviation později o udělení certifikace informoval v tiskové zprávě.  Pro General Electric jako jeho výrobce i Boeing jde o zásadní posun v přípravě na schválení celého letadla k běžnému provozu.

Společnost General Electric začala s testováním motoru už v květnu 2017, v březnu 2018 s motorem poprvé vzlétlo letadlo. GE pro první testování využívalo Boeing 747. K udělení certifikátu došlo po zhruba pěti tisících hodinách provozu a 8000 cyklech.

Nový model vychází z motoru GE90, má být ale o deset procent úspornější. Průměr dmychadla je 134 palců (340 cm), nejvíce ze všech motorů. Lopatky jsou z kompozitních materiálů. Jsou lehčí a pevnější než například z titanu. Lopatek je oproti předchůdci méně: místo 22 celkem 16. Průtok vzduchu přes motor je větší, díky čemuž je i úspornější. Motor má vzletový tah 470 kN.

Testování motoru provázely některé potíže, které schvalování oddálily. Přišlo se na ně při finální fázi testování za extrémních podmínek, které nejsou běžné pro provoz letadla, ale nutné pro samotné schvalování. Šlo o nadměrné opotřebení titanových částí statoru. Rychlejší opotřebení dílů by znamenalo pro aerolinky problém v podobě častějších oprav motorů. Podobné problémy měl výrobce motorů Rolls-Royce s motory pro dreamlinery. GE už vyvinula odolnější díly, ale musí je znovu testovat.

Boeing současně pokračuje v testování nového dálkového letadla 777X. Minulý týden zařadil do provozu již čtvrtý testovací letoun.

Letecký motor GE9X. Foto: GEPrvní testovací let s motorem GE9X. Foto: GE AviationDruhý testovací letoun 777X při prvním letu. Foto: Boeing

 

Tagy 777X boeing Boeing 777X GE9X General Electric Top
34 komentářů