Elektrizace alternativní trasy do Rakouska má zelenou od MŽP
Trať je dnes tranzitní nákladní dopravou fakticky nevyužívaná. SŽ přitom poukazuje na její příznivé sklonové poměry.
Správa železnic (SŽ) zdolala zásadní milník v přípravě elektrizace trati z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic. Ministerstvo životního prostředí rozhodlo, že pětimiliardový plán na vylepšení 50 kilometrů tratě nebude mít významný vliv na životní prostředí a veřejné zdraví a nemusí tak projít složitým procesem EIA. Správa železnic počítá s tím, že stavět by se mohlo v letech 2024 až 2027.
Hlavním cílem projektu je celková rekonstrukce a elektrizace traťového úseku České Velenice – Veselí nad Lužnicí. Stavba bude zahrnovat rekonstrukci všech stanic na trati (Nová Ves nad Lužnicí, Suchdol nad Lužnicí, Majdalena, Třeboň, Lomnice nad Lužnicí), kde budou zřízena nová vnější nebo poloostrovní nástupiště. Rekonstruovány budou také všechny zastávky a celá trať bude upravena pro rychlost 120 km/h (dnes max. 100 km/h). Dojde také k náhradě stávajícího přejezdu se silnicí I/24 u Suchdola nad Lužnicí novým nadjezdem.
Elektrifikaci tratě číslo 226 dala zelenou studie proveditelnosti z roku 2017. Ta mimo jiné zmiňuje význam trati jako možné odklonové trasy pro nákladní dopravu v případě potíží na I. či IV. koridoru. Jako konkrétní příklad uvádí přestavbu brněnského železničního uzlu, která výrazně zkomplikuje průjezd moravskou metropolí. Nákladní doprava by tak mohla mířit do Rakouska přes Velenice. Elektrizace by měla být hotová předtím, než se v Brně poprvé kopne.
Trať je dnes tranzitní nákladní dopravou fakticky nevyužívaná. SŽ přitom poukazuje na její příznivé sklonové poměry, které jsou srovnatelné s koridorem.