Elektrizace alternativní trasy do Rakouska má zelenou od MŽP

Trať 226 Veselí nad Lužnicí - České Velenice. Pramen: Správa železnic/dokumentace EIATrať 226 Veselí nad Lužnicí - České Velenice. Pramen: Správa železnic/dokumentace EIA

Trať je dnes tranzitní nákladní dopravou fakticky nevyužívaná. SŽ přitom poukazuje na její příznivé sklonové poměry.

183 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Blha

Ano, trať do Velenic má jistě výborné směrové a sklonové parametry. Ovšem pak už to tak slavné není – maximální délka vlaku 450 m v Rakousku, nořční klid od 22:30 do 4:00 a směrování tratě na Vídeň bohužel žádnou skvělou alternativu nevytváří a určitě ne pro směr Linz/Salzburg, kde je bohužel k dispozici jen Dvořiště/Summerau. Je to bohužel přes Velenice o 200 km delší. To už je pak i s ohledem na propustnost rakouské části FJB lepší jet opravdu přes Břeclav.

Iniciativa Pro FJB

Nočni klid FJB bude končit po hotové ECTS od roku 2027, kdy je celo automatické ovládání ve spojení s dálkovým ovládacím centrem BFZ ve Vídni

Petr Kacafirek

Taková trať do Uničova má i části s rychlostí do 160 km/h. Ale jinak chápu, pořád lepší reko a elektrika, než nic..

Daniel Jablonecký

Kolik obyvatel má Olomouc, Šternberk a Uničov a kolik jich má Veselí, Třeboň a Velenice? To je odpověď.

Kouďák

Kam se přes Uničov dojede? Bez urážky nikam. Zato přes Třeboň nejkratší alternativní cesta do Vídně. Jinak ta reko. do Uničova je správná věc.

Daniel Jablonecký

Ano, píšete to správně: ALTERNATIVNÍ. Proto ta 120 stačí (za předpokladu, že bude souvisle v celém úseku).

Sova

Min. úsek Veselí-Třeboň, kde jezdí rychlíky, by si těch 160 zasloužil. Na druhou stranu pokud by to znamenalo nutnost zpracovávat EIA a tahat se s ekology o nějakou žábu nebo hovnivála, tak chápu že se do toho nikomu nechce a radši zvolí jistotu s nižší rychlostí. Zdržení si nemůžeme dovolit, pokud to má sloužit jako alternativa k tomu Brnu…

Karl vB.

Ty rychlíky ale v Třeboni nekončí.

Jarda

Vsechny tratě by meli elektrizovat a bylo by.

medical examiner

Hlavně ty na kterých se mluví o mezistátním provozu…

Daniel Jablonecký

V čem je mezistátní provoz důležitější než vnitrostátní?

Jan

Jezdí tam velká část nákladních vlaků a často to není zrovna po rovině. Takže je to důležité jednak pro zachování přepravy zboží a jako ekologická doprava místo kamionů a dieselových lokomotiv.

Arnošt

Mohli by si u SŽ všimnout, kam ta trať v Rakousku vede dál? Aby ji náhodou nepovažovali za alternativu tratě přes Horní Dvořiště…

Miroslav Zikmund

A proč ne ? Nebo byste volil Retz / Hohenau ?

axon

Vede do hlavního města Rakouska – Vídně no a v čem je jako podle vás horší?

Karl vB.

Nesmyslný a manipulativní příspěvek.

FRX

Já bych to s tou rychlostí nepřeháněl. V Paříži přecházejí na třicìtku . To je daleko šetrnější !! Nenì kam spěchat ne ??

Tady na Moravě

Haha, vtipe vylez

axon

proč ne rovnou na 160? když už se v tom hrabou

Marcel Štancl

Chtějí ušetřit na údržbě, vládnou ekonomové nikoliv zdraví rozum.

Daniel Jablonecký

Vy budete asi z těch, co rádi utrácejí peníze, které nemají, za věci, které nepotřebují, co? Vy „zdraví“ rozume.

_Pavel_

Aby to nedopadlo jako s koridorama, které taky nehleděli moc na budoucnost… ☹️

Oldřich Sládek

Marceli, opak je pravdou. Zdravým rozumem většinou vládnou ti, kteří v železnici nevidí jen hračku pošahaných fanatických šotoušů. FJB bude primárně pro nákladní dopravu, 120 stačí až až.

Axon

Proč, nebylo by pak po dostavbě 4k a této modernizace lepší trasa do Vídně i pro osobní ex tudy než současnou ? Existuje vůbec někde na webu železníční kalkulátor vzdáleností ?

Axon

odpovím si sám už jsem to našel, takže nyní přes Brno je to z Prahy hl do Vídně 406 km a tato trasa jen 352 a to se ještě o cca 15 km zkrátí dostavbami takže jen 337 km.

libor

lepší pro osobku Praha-Wien by nebyla, pač tam není Brno a další města cestou. Ono to spojení bez vnitro cestujících by bylo dost o ničem…

Miroslav Zikmund

Kilometry jsou jedna věc, druhá cena. Pokud pojedete z Prahy do Vídně via Velenice, bude vás jízdenka po rakouském území podstatně více než při jízdě via Brno. Navíc skončíte na FJB s nutným přesunem, zatímco na HBF jste v centru s možností přestupu ….

Iniciativa Pro FJB

NE – Nebude to trvat věčně, protože poměr příjmů a cen v České republice se také přizpůsobí západoevropským standardům.
Kromě toho by existovala také možnost balíčků, jak je tomu v současné době u Vídně a Prahy za 19,90 EUR.

MildaIV

Já Vám poradím. Cestující jedoucí celou trasu Praha – Vídeň mají alternativu v leteckém spojení(dokud to zelení nezakážou jako buržoazní přežitek). Naproti tomu cestující jedoucí část trasy, tuto alternativu nemají (buďto vúbec, nebo zcela nekonkurenceschopnou). No a těch druhých je na trase přes Velenice hodně málo. A pak je tu samozřejmě vyšší cena, protože větší část cesty je po dražších Rakouských kolejích.

Iniciativa Pro FJB

S rozšířením FJB v České republice lze trasu zkrátit o 18 km a v Rakousku o 32 km-celkem 50 km. To by pak byla kratší trasa Vídeň-Praha než Vídeň-Salzburg.
http://www.pro-fjb.com

Daniel Jablonecký

Ne, tato trasa by lepší nebyla. Kratší ano, to je.

Axon

70 km rozdíl ve prospěch jižní trasy a úseky 160- 185, ne? to už musí být znát na čase, to at mi nikdo nenamlouvá že by to nebylo pak o hodinu méně než se to jezdí nyní.

původní Jakub P bez tečky

Na druhou stranu by to minulo Budějovice, což mi nepřipadá jako dobré rozhodnutí.

Daniel Jablonecký

Takže byste to plánoval jako rychlé spojení pouze Prahy a Vídně v režimu open access? Nevidím důvod, proč by tohle MDČR objednávalo. Ano, dva páry zastávkového rychlíku na obou stranách hranice si v objednávce státu představit umím.

Daniel Jablonecký

Myslíte 3 hodiny z Prahy na Wien Hbf? Ne, to rozhodně nebude.

medical examiner

Ne. V budoucnu budou vlaky do Vídně a Budapešti jezdit přes Znojmo a Retz.

Mirek Zv.

Pro Vídeň byl kalkulátor vzdálenosti v jedné písničce. A stejně žádná Vídeň neni – co si budeme povídat.

_Pavel_

A regiopanter tam jezdit na pravidelné lince nikdy nebude?

Marcel Štancl

120 km/h stačí Tobě! Osobnim vlakem do Vídně je to málo.

Jiří Kocurek

Tak jeďte přes Brno. Jezdí to dokonce častěji.

Karl vB.

Zkuste rychlík…… 🙂

Já, kdo jiný

A jakou rychlostí Marceli se asi tak jezdí z Břeclavi do Vídně, co?

Karl vB.

…a koho konkrétně ten váš rozum zdraví?

JirkaK

vyšší rychlost nedovolují zábrzdné vzdálenosti

Alibaba

To je blbost, protože když už se to bude předělávat, tak se upraví i vzdálenosti mezi předvěstí a hlavními návěstidly. Mimochodem, Kolik tam je dneska? 700 m? Tak se to pro 120 km/h bude stejně muset změnit.

Petr Šimral

Ale ne. Bude tam ETCS, to nějaké zábrzdné vzdálenosti nezajímají. Na trati budou kolejnice S49, které jsou významně levnější a zvýšení rychlosti ze 120 km/h na 160 km/h pro těch pár rychlíků se nepodařilo ekonomicky obhájit. Pokud si to dobře pamatuji, jde o dvě minuty. A expresy Praha – Vídeň, pokud by měly jezdit jihem, tak si nemohou z ekonomických důvodů dovolit minout České Budějovice.

Kamui

No já nevím, někde jsem četl že na trati Budějovice – Plzeň se chtělo ušetřit použitím kolejnic S49 místo UIC60 (a zabetonovat rychlost na 120 km/h), přičemž celkový rozdíl v ceně kolejnic dělal 1 % z ceny stavby. Navíc tady to nemusí být jen pár rychlíků, ale i osobáky vedené Pantery.

Daniel Jablonecký

Díky! Ty dvě minuty (160 vs. 120 km/h) mě zajímaly. A ČB zní logicky. Prostě FJB už nikdy nebude mít ten význam, který mívala.

Alibaba

Jižní expresy Praha – Budějice – Vídeň/Linec?
Do Budějic po hodině dál takt rozpůlit, to bude zajímavé.

medvěd

U Majdaleny je pískové podloží. Už „hloupí komanči“ měli strach jezdit rychleji, aby v pískovně nemuseli lovit mašinu s nákladem !

Petr Šimral

Medvěde zalez. Nic takového není pravda, to si možná povídala agentura JFP…

Kalanis

Cibulí?

jura

Protoze je to pro nakladni dopravu. A trat v Rakousku pres Svarcenavu a Eggenburg tezko kdo bude predelavat na vice nez 120 km/h. A to i kdyz Rakusaci pocitaji s upravou prave pro tranzitni nakladni vlaky.
Radeji ty prostredky na tech Vami navrhnutych 160 dat konecne do presmyku v Libni a zdvoukolejneni mezi Libni a Hostivari.
To provozu na teto trati pomuze vice.

Potulný wechtr

Peníze na přesmyk jsou, ale nejsou razítka.

Jaroslav

Protože to má být alternativa pro náklady a ty 160 nejezdí.

Karl vB.

Protože k tomu momentálně není žádný důvod.
Pro vymetací rychlík Lužnice? Sotva se rozjede, už brzdí.
https://www.cd.cz/vlak/723/9.9.2021/5457276/17.37/5473282/19.52/
Z rakouské strany není terén tak příznivý, jako u nás, z Gmündu do Maissau jsou horší směrové a sklonové poměry.
Navíc varianta 160km/h místo 120 km/h má prudký nárůst nákladů na rekonstrukci a času na absolvování nového schvalovacího procesu od A do Z. Celkově se to nevyplatí.

Martin Toman

Až se v Brně poprvé kopne. 🤣🤣
V Brně se poprvé kopne až bude mít moje, dnes desetiletá dcera, vousatá pravnoučata. V Brně se spí. To chce ještě pár desítek studií proveditelnosti.

Jiří Kocurek

A pak se možná přijde na to, že pan architekt Bohuslav Fuchs měl pravdu a odsun je nesmysl.

Tady na Moravě

Brno je nesmysl

Oldřich Sládek

Napište tohle paní Šamánkové na město…😉

Vojta

Nechcu spekulovat o hlavním / dolním nádraží, ale tipuju, že Židenice se budou dělat v nějaké dohledné době a to bude na slušný rozvrat taky stačit.

Martin Toman

Doneslo se mi též. Zidenice-Černovice. Ale uvěřím tomu až se začne.

medical examiner

Tak nějak.
Dříve než za 20 let se v Brně nehne ani kostka.
A za těch 20 let se ty studie proveditelnosti hodí do krbu a bude se energicky projektovat, jak na to současné nádraží narvat 12 kolejí…

Martin Toman

Ono by to šlo. Jenže už se rozhodlo, že to bude na Dolním. Ale zatím můžeme být v klidu.

Jiří Kocurek

12 kolejí jako ve Vídni? Zavazí tomu Tesco, jenže ono se má bourat. Mimochodem postavili ho tam soudruzi, aby se Hornní přestavět nedalo.

Pavel

Myslím, že největším benefitem z elektrifikace bude zrychlení osobní dopravy a nasazení nových vozidel, včetně možnosti protažení rychlíků z Prahy do Gmündu. Plus modernizace některých nádraží. Už aby to bylo. Ta trať má velký potenciál a s tím zdvoj-kolejněním bych taky moc neotálel.

medical examiner

Nyní možná.
Ale s výměnou GVD za TJŘ budou všechny R i Ex uhánět po trase Praha – Horní Dvořiště.

Petr Šimral

A co brání již dnes protažení rychlíků z Prahy do Českých Velenic až do Gmündu?

Karl vB.

Nevím, jestli se ČD právě chtějí v zahraničí chlubit tím vozovým retroparkem, který na R Lužnice nasazují.
Vlaky ÖBB z Vídně do Č.Velenic protaženy jsou.
https://www.oebb.at/de/dam/jcr:b2bcdd54-f468-4f6f-9977-f9f2114404a3/kif800.pdf

Jan

Z Gmundu dál do Rakouska elektřina je?

Jan

Je

Martin Toman

Samozřejmě.

Marcel Štancl

Zajisté Rakušané nejsou hloupí a elektrizují, nejnovější Bratislava – Marchegg – Vídeň!

Alibaba

Tak ona Blava byla vždy předměstím Vídně, takže bude zavedená elektrická příměstská doprava. 🙂
Jsem zvědavej, kdy se to opětně propojí z Wolfsthalu do Petržalky.

Miroslav Zikmund

Pravděpodobně NIKDY, v trase původní „tramvaje“ stojí MATADOR.
V době přípravy obnovení spojení Kittsee – Petržalka > kompletní modernizace (spodek, svršek, drátizace)
> existovala myšlenka jednak protažení vlaků ze žst. Petržalka cca o 1 / 2 km do „zastávky“.
Vedle toho existovala myšlenka obnovení spojení Wolfsthal – Petržalka tratí vedenou v nové stopě přes obec Berg (zastávka), dále k severozápadnímu okraji obce Kittsee – nová zastávka Kittsee Nord – následně levotočivým obloukem napojení na stávající trať z Parndorfu …

Alibaba

Taky jsem viděl návrhy přes Berg.
Co se týče Matadoru, tak vlečka z Petržalky snad neprochází továrnou. Po původní trase je problém na hranicích, podjezd dálnice a ve Wolfsthalu.
Uvidíme, co Bratři Slováky s Rakušákama vymyslí, tady se bude líbit spojení na letiště Schwechat. Pak by to ale chtělo trochu vyhladit trať mezi letištěm a hranicí.

Já, kdo jiný

Nepropojí.

Pavel Skládaný

A „nesmyslně“ tam zvyšují rychlost ze 120 na 200 km/h.

Já, kdo jiný

Marceli, bacha. Marchegg je sice pod drátem, ale Marchegg – DNV v dohledné době v plánu není.

Kalanis

Tam se čeká na Slováka, až se rozhoupe k druhé koleji a mostu.

pavonel

Asi tak před dvaceti lety si pamatuji v Gmündu na nádraží mapku Praha – Veselí nad. Luž. – Č. Velenice / Gmünd – Wien, kde byl mezi napsanými městy připevněn kus skutečného trakčního vodiče. Jen mezi Veselím a Gmündem chyběl. A jestli je tam mapka ještě, vodič chybí dodnes.

zdydy

Proč musejí posuzovat vliv na životní prostředí , když ta trat tam je sto let.

medical examiner

Protože jsou všechna možná zvířata…

Alibaba

Protože máme takhle hloupé zákony.

Jiří Kocurek

A proto MŽP rozhodlo, cituji článek: … nemusí tak projít složitým procesem EIA

Jenže kdyby četli článek tak by neměli na co nadávat.

Alibaba

Sice takhle rozhodlo, ale podle mě by se na EIA čistě kvůli elektrizaci neměla řešit vůbec. Druhá věc je zrychlování, kdy se musí řešit hluk.

Josef Trögl

Mají se zvýšit parametry, tj. je tu nějaký potenciál vyššího dopadu na ŽP. Mimochodem do něj nepatří jen vliv na přírodu jako takovou, ale i ten člověk (hluk, emise…).
Nejprve se dělá tzv. zjišťovací řízení, kdy se zjednodušeně posuzuje, zda je potenciální vliv na ŽP jen marginální. Pokud ano, stavba se povolí. Pokud ne, musí proběhnout standardní řízení EIA, které zahrnuje důkladný posudek, doporučení a veřejné projednávání.

Vladimír Bílý

„Elektrizace by měla být hotová předtím, než se v Brně poprvé kopne“
Pobavilo! Myslím, že se to stihne úplně v pohodě!:-)

medical examiner

20 let to elektrifikovat nebudou…

Tomáš Gottschalk

Mohli by klidne i 50

Karl vB.

Pokud ty průtahy napomůžou tomu, že stávající projekt rekonstrukce ŽU Brno se prověří z hlediska potřebné kapacity pro nákladní železniční dopravu a dojde k nápravě a tedy i zpoždění akce, bude to pořád lepší stav, než aby se postavil drahý paskvil, který bude nákladní vlaky , které musejí jet přes Brno dusit a pak se jen konstatovalo, že už je pozdě něco s tím dělat.

Košičan

Pomohla by také elektrifikace tratě z Kremže na JZ. FJB vede na Vídeň, což je dost zajížďka, pokud právě míříte opačným směrem (D, CH, I).

Miroslav Zikmund

Jak to že nebude mít vliv na životní prostředí ?
Nasazením elektrické trakce se omezí produkce spalin obsahujících životnímu prostředí nepřátelské emise.

Pavel Bláha

Elektrifikovaná trať automaticky neznamená, že tam budou jezdit elektrická vozidla.

Radek

Pro EIA je důležité, že nedojde ke zhoršení, a proto se nemusí dále posuzovat.

Tady na Moravě

Vliv na ŽP nejsou jen emise. Pokud se zásadně zvýší intenzita dopravy, zejména nákladní, pak je tam velký hlukový vliv (i když dojde k reko trati, tak nákladní vlak nejede úplně potichu) na okolí. Tj. to tvrzení MŽP je dost odvážné.

Miroslav Zikmund

Tak je třeba vycházet z hlukové situace, kdy v noci rušil nočník klid „Santusák“ a denní hluk Vindobona, resp. později denní Smetana …
Řekl bych, že tam byla i nákladka – to by mohl upřesnit pan Sládek, má-li historické podklady ….
Za bolševika se – z důvodu jednak celní, jednak hraniční kontroly – nákladními vlaky z důvodu přetíženosti hraničních přechodů jezdilo „na západ“ (v případě Českých Velenic zeměpisně na východ) různě „nesmyslně“.

Oldřich Sládek

Ano, SP Veselí nad Lužnicí – České Velenice jsme v roce 2017-2019 podpořili a samozřejmě ekonomicky vyšla jen díky nákladní dopravě. Podporujeme přestavbu celé FJB.

Rypal

Zeptal bych se:
– kolik nákladů a kam bude po dokončení stavby jezdit?
– proč nejezdí už nyní? Přes Budějovice dráty už jsou… Pravda, až bude hotový celý koridor na Prahu i na Plzeň, bude situace příznivější

Miroslav Zikmund

Teď tam je nákladů minimum – VnL – ČV žádné, jen obsluha pískoven, protože to je plánováno především jako objízdná trasa ….

Pavel Bláha

To jsou věci, které daňového poplatníka nemusejí zajímat, ten to má tiše „jen“ celé zaplatit! A dopravci to možná pak využijí, když se jim zrovna bude chtít (a nebo taky ne).

libor

to je jako drátizace ČB-ČV, taky si nemyslím, že by tam byl nějaký nárůst tun.

axon

jak to vypadá dál na rakouské straně za ČV?

Daniel Jablonecký

Hezky. Tam je svět v pořádku. Malebná krajina, pěkná příroda, milí lidé. Trať je tam obloukovitá a jednokolejná jako v Čechách a už cca 3 desetiletí elektrifikovaná. Jezdí tam kdeco, včetně dvoupatrových „lasiček“ s Taurem v čele či v zádech. Něco taky CityShuttle. U větších stanic parkoviště P+R. Jízdní řád nenadchne, ale taky neurazí. Prostě pohoda fungující spořádané země v oblasti s ne příliš hustým osídlením.

Miroslav Zikmund

Co by daly mnohé tratě za ten jízdní řád co nenadchne a neurazí …

Taky tam jezdil – bez špajzáku – TRANSALPIN 4010/7010 ….

Pavel Skládaný

Ovšem spodek má ta trať dvoukolejný a v rakouském tisku se čas od času objevují zprávy o velkém zájmu některé úseky zpětně zdvoukolejnit, primárně ale spíše kvůli vídeňskému S-Bahnu a zlepšení dostupnosti než pro nákladní tranzit. Ovšem jako přidaná hodnota by to určitě bylo dobré.

Daniel Jablonecký
Frantisek

A u Vámi zjevně preferovaných silnic je to jinak? Mohl byste být rád, že se zlepší podmínky na železnici, čímž pro Vás zbude více místa na silnici, o palivu nemluvě. 🙂

Pavel Bláha

Utopené miliardy na dráze neimplikují uvolnění silnic!

medical examiner

Opačně to ale platí taky…

Oldřich Sládek

Využijeme, stejně jako silniční dopravci nové kapacity silnic a dálnic, které rovněž zaplatí daňoví poplatníci. A stejně jako letiště a nebo jakoukoliv infra. Není jiných peněz, takže to vaše navážení do železniční nákladní dopravy je jednak směšné a jednak úplně zbytečné, protože na vašem názoru absolutně nezáleží. Ale oceňuji, že se podepisujete, na rozdíl od záplavy zdejších jiných internetových hrdinů.

Potulný wechtr

Ad. Rýpal – pro nákladní vlaky bude trať spíše odklonová. Nicméně adhoc a manipulační vlaky budou patrně časté. Hlavní přepravní komoditou bude vzhledem k průmyslu podél trati představovat dřevní hmoty a stavební hmoty. Vyloučené nejsou ani dálkové nákladní vlaky s cílem okolo Vídně a dále v Rakousku. Ani transit skrz Rakousko do Itálie čí Maďarsko a dále na Balkán nelze zavrhovat. Metrans má v Emms a.d. Donau multimodálni překladiště. -V současnosti opravdu nejezdí až na výjimky prakticky nic pravidelného. V Rakousku je část tratě ve třídě zatížení na nápravu v D4 a část v D3. Poté co Rakouská zelená ministryně… Číst vice »

Rypal

Díky. Když už bude FJB dvojkolejny, asi by stálo za to dodělat dráty z Vojtanova do Plauen. Pak to bude plnohodnotná alternativa k Elbtalu, pokud voda opět smete nějaký most či propust. Mimochodem, to budou radši jezdit přes CB. A celé to bude prujezdne bez použití stejnosmeru. Ale těch jednokolejek bude pořád hodně.

Petr Šimral

Zbytečné. Dlouhé jednokolejky, sklonové poměry a omezený normativ délky…

Jiří Kocurek

Proč nejezdí už teď? To je jednoduché. Jezdí raději jinudy, je to levnější než jet na naftu.

Oldřich Sládek

Nejezdíme, protože parametry tratí na obou stranách hranic zatím neumožňují v tomto směru efektivně konkurovat silnici.

Ferda Vomáčka

120 km/h… Na rovině… Já chápu, že to bude primárně pro nákladku, ale RegioPanter, rychlíky a do budoucna možná nějaký mezinárodní vlak busou umět více…

M H

Otázkou je hluk, stávající poloměry oblouků a stávající železniční spodek. Možná toto by už vyšší rychlost nezvládlo…a tak by to znamenalo nejen dražší stavbu, ale i EIA…

Jinak RegioPanter na osobáku bude zastavovat, takže vyšší rychlost by pravděpodobně zásadní časovou úsporu nepřinesla. Nákladům to stačí. Expresy pojedou přes ČB. A u rychlíků je otázka, jestli je tam někdo někdy objedná…

Rychlík Lužnice

Pro vaši informaci, z Veselí do Velenic jezdí i dnes 4 páry rychlíků.

Jarda V.

No podle jízdního řádu ano. Ale realita je taková že ve Veselý všechno vyženou a ty co jedí dal do CB lezou do Rožmberku a ty na Velenice do Reginy, netvrdím že že všech ale co jsem zažil já tak to bylo pokaždé.

Kajman

To bylo za covidu.

Lukáš Chytil

To bylo i dnes!!

Václav

To bylo teď při kovidovým omezení. Od léta už jezdí přímo.

Miroslav Zikmund

Traťová rychlost 100, na několika místech snížená rychlost z důvodu oblouku nebo převýšení ….
Investovat do zvýšení traťové rychlosti nedávalo smysl, pokud – až na výjimku (rakvičky) – tam jezdí hnací vozidla s rychlostí 100 ….
EJ má přece jen rychlejší rozjezdy než motorová trakce ….

adam.voj

Přesně tak… ta trať vede po úplné rovině, i oblouků je zde minimum. Tady šlo být výrazně pokrokovější a projektovat to alespoň na 140 km/h, nebo i 160 km/h, minimálně v úsecích mimo zástavbu (hluk). Argument, že to osobní vlaky nevyužijí, je z mého pohledu zcestný, zastávky tam jsou většinou celkem daleko od sebe a nikdo neříká, že tam další desítky let (životnost takové stavby) musí jezdit jen vlaky, které úplně všude zastavují.

Frantisek

Pokud byste ale zvyšoval jen mimo zástavbu, jaký význam by to mělo? Honit minuty neustálým brzděním a rozjezdy není nijak efektivní, navíc je to i z hlediska cestujícího nepříjemné. A kromě toho je to stále jednokolejné, tedy s vyšším rizikem srážky…

Já, kdo jiný

Šetří se. Kolejnice budou S49 a ne UIC 60, proto těch 120 km/h.

Marcel Štancl

Čas je někdy cennejsi

Daniel Jablonecký

Právě. Proto tu diskusi o rychlosti nechápu. Diskutujme časové úspory u rychlíku, který bude zastavovat tak jako dnes. Kolik to udělá? 3 minuty? 4 minuty? Opravdu se z Prahy do Třeboně tak spěchá?

medical examiner

Opravdu z Prahy do Třeboně někdo jezdí?…

Miroslav Zikmund

Minimálně ušetříte čas na výměnu lokomotiv „v Košťálově“ …

Jiří Kocurek

Řekl bych, že S49 jsou následek, nikoliv příčina. V Třeboni nejspíš nechtějí bourat kus města a překládat řeku. A nejenom tam.

Dušan

Proč ? 120 bych nechal a kolem toho nasekal plechy se „160“ kou pro Pendolino..to tam stejně v životě nepojede, natož 160-kou ale v marketingových prezentacích – a teď malinko úplně zadarmo radím SŽ – se to bude vyjímat rozhodně líp, než „jen 120“. Navíc když se kouknu třeba na trať HK – Týniště – Choceň, tak tam taky mají být rychlostníky všude pro Pendolina a ze Zábřehu do Šumperku nakonec taky, tak proč tu krávovinu nedat i sem ?

kecal

hlavne aby se moc nemusel delat spodek

medical examiner

To nevadí – mají ARR, AVV…

medvěd

Už aby to bylo. Aspoň Rakouští politici budou moci říci, že umíme dodržet (s 30 letým zpožděním) slovo !

Jackub

To je tedy opravdu důvod nejvyšší priority! 😀

Daniel Jablonecký

Rakouští politici se budou především chlubit svými úspěchy u sebe doma. Tak, jak to dělá každý politik.

Marcel Štancl

Kdyby se trochu dráha uměla dohodnout třeba s hoteliéry ve Třeboni tak mohou Rakušané jezdit do lázní a je to džob. Navíc asi už někdo pochopil, že objezdy jsou při výlukách nutnost.

Svojsin

Jakože by hotel hostům poručil přijet vlakem? Nebo jakou máte konkrétní představu domluvy?

Marana_CZE

Tak třeba spolupráce s dopravcem, rozdávání k jeho jízdenkám slevové kupóny atd… Když by se chtělo, může to být, ale v Česku se prostě nechce a nikdo nedokáže najít způsob proč by to šlo, ale výborně dokáže najít způsob proč by to nešlo…

Luboš Beneš

Např.Frantovky a Mariánky to již dělají a hosté jezdí pendolinem. V Třeboni je však převis poptávky nad nabídkou tak proč by se starali….

Martin

presne tak, funguje to i ve mestech v hotelich, takze tohle je spise o marketingu provozovatelu…

Marcel Štancl

Ano reklamu vlakem do lazni

Daniel Jablonecký

Pokud by to dávalo smysl, můžou to tak dělat už teď. Na to nepotřebujete elektrizovat trať. Takže to smysl nedává. Mimochodem kdo je to dneska „dráha“?

Frantisek

To mohou, akorát je tam většinou přestup. A nevím, jak teď, ale býval i do regionovy. Nevím, zda to je to pravé lákadlo jako celek. Rychlík Praha – Vídeň by byl přeci jen trochu pohodlnější.

Luboš Beneš

Ano a ještě to mohou prodat jako retro vlak, seniorům zaslzí oko nad koženkovým B a rázem si budou připadat jako ve 20.

Miroslav Zikmund

Džob to jistě je, hlavně pro místního TAXIkáře na odvoz klientů od nádraží do lázní … ten chudý Rakušan tam pojede raději autem, aby mohl do okolí na výlety ….

Tomariero

Lázně mají svoji dopravu od vlaků/busu zajištěnou svoji dodávkou, takze odvoz z a na nádraží tam funguje.

Frantisek

Navíc do okolí na výlety je pro ozdravný pobyt ideální kolo. Možné je využít i místních autobusů.

Miroslav Zikmund

Když jsme tam před pár lety byli, tak jsme si toho TAXIkáře museli zajišťovat sami … kolega číslo měl, tak byl objednán několik dní předem … podobně odvoz na stanici ….

Jiří Kocurek

A máme to. Taxikář z Třeboně ovládá ministerstvo dopravy české i rakouské a proto tam nestavějí rychlíky. Do Hroma, do Blesku!

Pavel Bláha

Už vidím Rakušáky, jak nechají svoje Mercedesy doma a natěšeně přijedou vláčkem, aby se pak vláčeli od zastávky tři km pěšky.

Tomariero

Od vlaku je to cca 10 minut pěšky to je celkem ok.

Miroslav Zikmund

Možná pro vás s malým batohem, ale ne pro „pacienta“ se zdravotními potížemi … počínaje cestováním po Vídni …..

Frantisek

Tak jistě, všichni mají mercedesy a všichni je zaparkují v lázních. 🙂 A všichni zastydli v pohádce o automobilovém ráji…

původní Jakub P bez tečky

Jasně, ty lázeňský hotely tam nemůžou mít pár V-klasse a portýrů, který hosty vyzvednou rovnou u vlaku, pomůžou jim s kuframa a v pohodlným koženým křesle je ten kousek od nádraží dovezou.

Pavel Bláha

Klidně si sněte pohádky o vláčkách dál, neškodí to a realitu to nezmění.

původní Jakub P bez tečky

Já žádný pohádky o vláčcích nesním, elektizaci té trati beru hlavně jako šikovnou alternativu pro nákladní dopravu, to, že by se Rakušáci odhodlali jezdit až do Veselí přes Třeboň svými soupravami kvůli dopravě hostů do lázní by mě spíš překvapilo, stejně jako kdyby tam česká strana objednala nový, komfortní soupravy. Na tom ta možnost dopravy hostů z Rakouska ve větším počtu vlakem nejspíš reálně váznout bude. (A třeba tam ještě k nějakýmu příjemnýmu překvapení v tomto směru dojde, byl by to fajn bonus k té nákladní dopravě, který by tomu dodal ještě větší smysl, než ta nákladka samotná.) Ale na… Číst vice »

Kalanis

A rovnou začít chystat EIA pro druhou kolej!

kuna

Vzhledem k délce platnosti EIA je to dost předčasné a zbytečné. Pokud by nebyl cíl jiný na úkor daňového poplatníka.

Gargy

Jakou může mít elektrifikace trati vliv na životní prostředí..to je zas byrokracie nic víc . 90 procent trati v této republice má být zadrátovanou a nazdar..

pilotWeb

Je tam taky nový nadjezd, přestavba nádraží a kdo ví co.

Jindra

Odhaduji nervózní Sysel. Skokan v šoku z toho jak to sviští a co teprve chudák Chřástal? Na to ho si nemyslel? 😀

Jinak souhlasím. Jde to zcela mimo moje chápání.

BND 30

A ještě lelek.

Paja

A to na Třeboňsku žijou vydry, orli, losi …
Ale jinak ano, posuzuovat vliv postavení TV na přírodu je trochu úsměvné. Že by SŽ něco udělala se tratí jako takovou se moc čekat nedá (to dopadne jak na 199)

Jiří Kocurek

… nebude mít významný vliv na životní prostředí a veřejné zdraví a nemusí tak projít složitým procesem EIA

!!!!

medical examiner

A to se jí? Nebo se to maže na záda?
Nebo to má jiný prokazatelný přínos?

Beny

Možná jsou třeba ty emise z Regionov nějak součástí místního ekosystému 😀

Pája

😀 Dal bych víc bodů, ale můžu jen jeden. Takhle se po ránu zasmát 😂 👏

medical examiner

Třeba se tím syslové a jiná havěť přivádějí do rauše…

Pája

Lidi jsou různí. Jeden tvrdil, že mu zrezly trubky v zemi, druhý se bojí rušení TV, třetímu se to celé nějak moc nezdá. Pokud remcají u piva někde v hospodě, tak to neva. Horší je, pokud se toho chytne nějaký ten aktivista, nedejbože zelený. Ti jsou schopní v zájmu ekologie být i proti elektřině.

Frantisek

Proti elektřině samotné určitě ne. (Někdy ji naopak propagují až příliš jednostranně.)

medical examiner

To ano. Na nějaký výlet dojedou elektromobilem jen tam – nejpozději v polovině zpáteční cesty jim dojde šťáva… 😀

Swarrior

BTW Se stridavou trakci trubky nereznou

vjkm

Reznou samozřejmě taky, ale kvůli nižším proudům to není tak významné a neřeší se to (resp. u AC to ani moc řešit nejde). Charakter střídavé koroze je jiný (materiál se nepřenáší, ale narušuje), ale neznamená to, že neexistuje.

Tomariero

Jde to kolem možná i skrz CHKO takže to vliv teoreticky mít může.

Frantisek

A přesně od toho je to posouzení. Aby se zjistilo, co to vůbec udělá jako celek. Nevím, proč za tím kdekdo vidí jen ta negativa.

bakiy

Až na úsek Nová Ves – České Velenice, tedy cca 5km z celkových 57km, to je celé v CHKO!

Frantisek

Jistě, že může. Převážně ovšem kladný.

původní Jakub P bez tečky

Očividně, jak se ukázalo, nevýznamný. A proto to do EIA nemusí. A jak psali jiní, nejde jen o zadrátování, ale i přestavby nádraží a novej nadjezd místo přejezdu.

Jiří Kocurek

Však se to taky posuzovat nebude. Ale jo, hlavně že je na co nadávat.

Josef Trögl

Zanedbatelnou samozřejmě. A to se v zjišťovacím řízení potvrdilo a EIA se už proto dělat nemusí.
Nastudujte, co je to zjišťovací řízení.