Elektrifikace dopravy na Táborsku. Společnost Comett Plus ukázala novou dobíjecí stanici

Celkem už flotila elektrobusů Comett Plus najela přes 140 tisíc kilometrů, do konce letošního roku to má být zhruba milion.
Dopravní společnost Comett Plus, která mimo jiné zajišťuje MHD v táborské aglomeraci, dnes slavnostně odhalila nové dobíjecí zázemí pro vznikající flotilu elektrobusů. Celkem v areálu firmy v Táboře vzniklo 12 dobíjecích bodů, kterým dodává elektřinu sousední teplárna firmy C-Energy a fotovoltaická elektrárna na střechách. Dobíjecí stání dodala společnost E.ON Energie.
Elektromobilita pronikla do veřejné dopravy na Táborsku podle jednatele firmy Comett Plus Aleše Melicha skrze MHD. Městskou dopravu v Táboře a okolí objednává Sdružení měst a obcí okresu Tábor, přičemž Comett Plus má na její zajištění od roku 2019 desetiletou smlouvu.
Ta zavazuje firmu k obnově flotily bezemisními vozidly dle aktuálně vypsaných dotačních programů. Dopravce proto loni využil dotačního programu na nákup elektrobusů a na základě výsledků tendru postupně objednal u Solarisu celkem deset elektrobusů. Evropské fondy (IROP) pokryjí 70 procent nákladů. Osm Solarisů už je dodáno, zbylé dva mají dorazit v březnu.
Desítka elektrobusů bude tvořit třetinu všech vozidel táborské MHD, která už od roku 2019 nevyužívá diesely, nýbrž výhradně autobusy na CNG. „Deset starších vozidel díky pořízení nových elektrobusů do roka vyřadíme,“ řekl deníku Zdopravy.cz Melich. Dvanáctimetrové elektrobusy pro táborskou MHD mají dojezd 230 kilometrů, přičemž reálná denní potřeba je 190 kilometrů.
Elektromobilita se přitom rozšířila i na meziměstské linky. Od prosince zajišťuje Comett Plus bateriovými autobusy dvě linky na pomezí Středočeského a Jihočeského kraje. Konkrétně jde o linky 453 Tábor – Ratibořské Hory – Mladá Vožice – Vlašim a 455 Tábor – Hlasivo – Mladá Vožice – Postupice – Benešov.
Dopravce na ně má desetiletou smlouvu v hodnotě 165 milionů korun. Náklady pro kraje jsou vyšší než u klasických autobusů: kilometr vyjde na 65 až 70 korun. Podle Melicha je to dáno vyšší pořizovací cenou elektrobusů (cca 12 mil. Kč), která je oproti dieselům dvojnásobná. Samotný provoz se podle Melicha zatím zdá při současných cenách energií levnější.
Firma je přitom s elektrobusy spokojená. „První vůz už má najeto přes 25 tisíc kilometrů. Ještě se nám přitom nestalo, že by některý nevyjel kvůli závadě,“ říká Melich. Linkový elektrobus musí denně najet 350 kilometrů, což se daří s jedním zhruba hodinovým dobitím. Vedle Tábora má firma pět dobíjecích bodů i v Mladé Vožici. Na meziměstské linky společnost využívá šest vozidel Crossway LE Line 12M Electric od Iveca.
Celkem už flotila elektrobusů Comett Plus najela přes 140 tisíc kilometrů, do konce letošního roku to má být zhruba milion.
Zatímco na pořízení elektrobusů využila firma dotace, dobíjecí stanice zaplatila celé ze svého (cca 15 milionů).