Elektrifikace dopravy na Táborsku. Společnost Comett Plus ukázala novou dobíjecí stanici
Nabíjecí body v areálu firmy Comett Plus a elektrobusy Solaris pro táborskou MHD. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Celkem už flotila elektrobusů Comett Plus najela přes 140 tisíc kilometrů, do konce letošního roku to má být zhruba milion.
Tak si říkám, že areál Comettu má vlastně vzhledem k elektrifikaci svého vozového parku výhodnou polohu. Hasiči jsou blízko…hned za křižovatkou;-)
„Celkem v areálu firmy v Táboře vzniklo 12 dobíjecích bodů, kterým dodává elektřinu …. fotovoltaická elektrárna na střechách.“
To je super, že se ty busy dobíjejí přes den. To pak jezdí v nějakých večerních nebo nočních spojích? Anebo je to s tou FVE zase zelený blábol?
Autobus by se měl provozně dobít jednou za den, zbytek v noci. FVE nemá akumulaci, takže to nejezdí čistě na slunko.
Tady si počti víc, zelený blábole:
https://www.busportal.cz/clanek/comett-plus-ma-prvni-zkusenosti-s-elektrickymi-autobusy-20431
https://www.busportal.cz/clanek/comett-plus-ukazal-sve-moderni-depo-pro-nabijeni-elekrobusu-20571
Mohli by si tam přidat vyrovnávací baterií, to už je to nejmenší. Většina nabíjení je stejně pomalé přes noc, kdy je přebytek z jiných zdrojů.
Díky za podnětný příspěvek Michale. Z toho co je ve Tvých odkazech a co naznačuješ, se prostě elektrobusy v poledne povinně sjedou v areálu a dobíjejí, ať sluníčko svítí, nebo nesvítí. 😉
Hele věř mi, že jsem se pokoušel o něco podobného, jen pro kuchyni pro 1.200 lidí. Vzhledem k tomu že podmínkou bylo že nebudou přetoky a nevěděli jsme jak zužitkovat špičky o víkendech (v posouzení bylo i přetápění zásobníků apod.), pořád ohříváme vodu po staru, párou z CZT. Jistá rovnoměrná dodávka. Oproti FVE.
Aby bylo jasno Michale, nemám nic proti elektrobusům. Jen mi přijde vždy jen jako blábol tvrdit že ty dobíjecí stanice budou dobíjet z FVE. Vsadím se že 90% půjde z jiných zdrojů. A 90% výroby z FVE půjde do klimatizací v kancelářích Commetu. Ovšem jako PR budeme tvrdit že autobusy jezdí na sluníčko. To je to co mě zlobí. A ještě bych potřeboval vysvětlit dvě věty: „Dvanáctimetrové elektrobusy pro táborskou MHD mají dojezd 230 kilometrů, přičemž reálná denní potřeba je 190 kilometrů.“ a „Linkový elektrobus musí denně najet 350 kilometrů, což se daří s jedním zhruba hodinovým dobitím.“ Tak kolik… Číst vice »
Ano, ale to bojuješ proti slaměným panákům, protože o plném dobíjení z FVE tu nikdo nemluví (ani v tomto článku – byť by se to dalo napsat lépe). Comett bude FVE využívat na „vlastní spotřebu“ což může být denní dobíjení busů, ale i jiná spotřeba v areálu. Denní dobíjení se dá udělat v mimošpičkových obratech, které můžou být delší a třeba někde po cestě, psali tam o Mladé Vožici (kde část nebo možná většina spojů z Vlašimi končí.) Zmatení s linkovými a městskými je dané tím, že Comett má osm elektrobusů pro mětskou dopravu v aglomeraci Tábor-Planá a k tomu… Číst vice »
Hlupe nikde nepíší, že se to dobíjí jen z FVE, dobíjí se to z teplárny a FVE jsou doplňkový zdroj. Ty čteš to, co chceš číst. Co ti vyhovuje do názoru. Slova která se nehodí nevidíš a jiná si domyslíš. Říká se tomu konfirmační zkreslení. Už dopředu máte jasno, ještě než jste přečetl první slovo. Dospělý člověk
V článku se píše, že stačí 1 hodina dobíjení přes den. Dopravni špička je ráno a odpoledne, mezi tím se všechny mohou postupně prostridat. Je to opravdu tak těžké na pochopení?
Areál Commet Plus je v garážich Klokoty? Možná, že dobíjecí stanice by mohla být i u autobusového nádraží, kde zastřešení nástupišt by mohlo také produkovat nějakou elektřinu, pokud by se tam instalovaly fotovoltaické panely.
V Klokotech žádné garáže nejsou. Areál Comettu je na Chynovske ulici
Děkuji za odpověď.
Dobrý nápad, nechat na AN dobíjet (hodiny nechat stát bez hnutí) ty elektrobusy. Určitě by nepřekážely a určitě zrovna přes den nejsou potřeba. 😉
To by bylo pouze doplňující nabíjení, např. během přestávky mezi ranní a odpolední špičkou.
Samozřejmě je to kravina a lepší je koupit si ropu z russácka a nalít jí do klasického autobusu.
Co si jí koupit třeba z Norska? 😉 Kdykoliv budu chtít.
Příspěvkem chtěl básník říci, že mnoho diskusí na téma „zdravý rozum“, „elektromobilita je nesmysl“ a „Green Deal je totalita“ smrdí po zapařeném vaťáku a dlouho nepraných onučkách.
Pokud se jim povedlo zvolit Mango Mussoliniho, tak velká část odporu proti zeleným technologiím není úplně organické přemejšlení strejců a tet na sockách, ale někdo tomu hodně pomohl.
A trolejbusy ne-e? 🙂
Je smutné, že zase elektromobilita silničních vozidel nabírá rychlejší rozvoj i když se potýká se složitějším a rosáhlejším pokrytí, než těch pár železničních tratí.
Tratě kde jednou za dvě hodiny jede poloprázdný šukafon je třeba elektrizovat?
Kolik takových na jih od Prahy zbylo? A a u těch, kde to tak je, jaký je důvod nízké obsazeností? Nefunkční GVD (tři výstřely denně), špatně umístěné zastávky, nízká cestovní rychlost, dopravní appendicitida, apod. No a u zbylých dojde k elektrifikaci pomocí elektrobusů.
Tak článek je o okolí Tábora, kde takové tratě zbyly přesně dvě. (A pak je tam koridor, na kterém jezdí i tak regiošuk.)
201,224,223?
223 není z Tábora a umí i hodinu. Vzhledem k délce cesty pod drátem by tam možná nebyla špatná BEMU.
A nebude úvraťovat do dubl terminálu, případně do Tábora.
Jinak v širším okolí se rozčilu i objednatel. „Pak tu máme vytíženější tratě motorové trakce. Začnu tratí Zdice – Příbram, u které jsme původně mysleli, že ji Správa železnic elektrifikuje, abychom na ni mohli nasazovat RegioPantery nebo ekvivalent. To ale v dohledné době taktéž nebude, takže společně s Českými drahami řešíme nasazení RegioFoxů od let 2025/2026.“ https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/rozhovor/petr-borecky–perspektivni-zeleznicni-trate-bychom-meli-elektrifikovat-co-nejdrive/-35020/
Trať Zdice-Příbram nestačí elektrifikovat, musí se narovnat a místy zdvojkolejnit.
Tohle se musí stihnout až do postavení berounského tunelu.
Do té doby je tam pesa asi zcela adekvátní řešemé.
Mohu Vám ukázat, že druhou kolej slibují už od druhé světové, kdy se to líbilo kvůli spojení do Lince. O narovnání a vyhybnách se kecá také přes šedesát let. Mimochodem při rozšíření žst Příbramv roce 60 se udělalo milínské zhlaví právě pro druhou kolej. Takže raději vrabce v hrsti, než holuba na střeše.
Chcete snad vybudovat trať sněr Hlinice a RatiHory?
Přečtěte si co jsem psal? To byl vyjádřený obdiv elektrifikaci něčeho, co to nemá tak jednoduché jako železnice. Obdobně chovám obdiv k autonomním silničním vozidlům, které fungují ve dvou osách a ne v jedné jako železnice. Větší výzva jsou už jen autonomní drony.Pro Vás to sestručním, když mám dvě železe v jedné stopě, tak mohu doprčic natáhnout i ten drát nad ně. Pochopil?
Silniční linka je teda podle mě daleko jednodušší elektrifikovat. Koupí se elektrobus s dostatečným odjezdem, nainstaluje nabíječka a může se hned jezdit. Elektrická síť je prakticky všude, není potřeba natahovat dráty po cestě, není potřeba montovat zabezpečovače a sáhodlouze certifikovat. Autopilot si na sebe vydělá už za rok až dva provozu, tak snad se to podaří brzo zavést.
Ona nabíječka i trolejbus je trochu složitější zařízení. To bohužel není notebook. Navíc Elektrobus je díky bateriím, jednak těžší, jednak se musíte postarat o servis těchto baterií. Pokud by to bylo tak jednoduché, není problém tuto technologii ve velkém použít na železnici. Autopilot na silnici je hezký, ale do něj vstupuje takových proměnných, které musíte ošetřit. Zvláš%t pěkně je to vidět na asistentu hlídání pruhů a to je pouze asistent.
Docela zajímaví zkušenosti provozovatelů elektrobusů. Například ta nutnost předělání zálivů zastávek je důležitá pro plánované nasazení. https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-ke-splneni-unijniho-cile-mame-daleko-s-elektrobusy-jsme-na-chvostu-evropy-267682