Elektrické jednotky Leo Expressu vybaví systémem ETCS společnost AŽD Praha

Hodnota zakázky, která zahrnuje všech pět Flirtů, je 119,4 milionu korun.
Leo Express si zajistil vybavení svých elektrických jednotek Flirt zabezpečovacím systémem ETCS. Smlouvu na dodávku a instalaci zařízení uzavřel se společností AŽD Praha. Hodnota zakázky, která zahrnuje všech pět Flirtů, je 119,4 milionu korun.
Práce na instalaci mobilní části ETCS Level 2 (Baseline 3) do Flirtů začnou v březnu 2023, dokončeny mají být do prosince 2024. Leo Express by tak měl dodržet termín určený ministerstvem dopravy: od 1. ledna 2025 nebudou smět na tratě vybavené ETCS stroje bez mobilní části tohoto systému.
AŽD si bude při instalacích muset poradit například s požadavkem Leo Expressu na „minimální odstávky silně vytížených jednotek“ nebo schvalovacím procesem v Polsku. „Je to pro nás jedna z nejsložitějších zakázek, kterou realizujeme, ale termíny výhradního provozu jsou pro nás závazné a nepřekročitelné,“ uvedl šéf AŽD Zdeněk Chrdle.
„Jsme rádi, že se nám podařilo dojednat a uzavřít smlouvu na instalaci ETCS s českým dodavatelem, který nám zaručí včasné dodání na všechny jednotky a splní také požadované homologace a kvalitu,“ doplnil ředitel Leo Expressu pro Českou a Slovenskou republiku Martin Bala.
ETCS do svých jednotek osazují i České dráhy. Koncem loňského roku uzavřely smlouvu na instalaci systému do jednotek RegioPanter a InterPanter; jedna jednotka vyjde na 23 milionů korun. Letos na jaře si pak smluvně zajistily instalaci ETCS i do pendolin, kde se cena na jednotku dostala na rekordních 59,2 milionu korun.