Elektrické jednotky Leo Expressu vybaví systémem ETCS společnost AŽD Praha

Vlak Leo Expressu. Pramen: Leo ExpressVlak Leo Expressu. Pramen: Leo Express

Hodnota zakázky, která zahrnuje všech pět Flirtů, je 119,4 milionu korun.

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
noerf

V zásadě mě fascinuje, že ETCS do jednotek Flirt dodá samotné AŽD, kdežto pro ČD to dodává ČD telematika s AŽD, Škodou a ČMŽO Přerov.
Pak se člověk diví, že ČD to stojí pro více jednotek dvakrátvíce než LE. Viz cena dodávek ETCS pro pendolina. I když chápu, že zasazení do vozidel může být různé, ale cenové rozdíly jsou zarážející.

jonáš

Co třeba kapacitní důvody, když do pěti jednotek to zvládnou namontovat a zadrátovat vlastními silami bez kooperací? Nebo že je to jednotka moderní a už pravděpodobně na montáž připravená a nemusí se tam dodělávat základní kabeláž a rack.
Za atypický starý jednotky s italskym softwerem bych taky chtěl mastnej příplatek.

Leinad

Pendolino mělo některé věci podle tehdejší představy o ETCS. Čekal bych, že tachometr má, kohout na vypuštění vzduchu taky.

vbb

Kohout stojí pár korun a „tachometr“ je zcela irelevantní, protože při jízdě s ETCS (i mimo ETCS trať) se používá měření rychlosti ETCS.

Hajnej

Slovo „fascinuje“ máme chápat jako přiznání, že tomu vlastně vůbec nerozumíš…?

Jiri 3

Zajímá mne, kdy bude Leo řešit jednosystémovost svých jednotek.

jan v

Vzhledem k tempu přechodu na střídavinu myslím, že se k tomu dostat nestihne.

watslaw

To mě taky. Ale na druhou stranu, vzhledem k tomu, jak se konverze vleče, tak to možná řešit vůbec nebude muset (a na konci životnosti je může provozovat v Polsku).

Jeřdno

Pošle je do Polska

Leinad

Sám (REFNE sežene licenci i na Polsko) nebo jenom prodá ojetá vozidla? 😀

Vtvt
Lukáš Chytil

Licenci na Polsko už samozřejmě mají, vzhledem k tomu, že se tam jezdí/jezdilo.
Tak LE srazí vaz stavba Přerov – Prosenice – Hranice na Moravě která je plánovaná 2023 – 2028.

Granja

Přece nemusí jezdit jenom tam. Jsou i jiné tratě.

Luboš Beneš

Slibem nezarmoutíš….plán je takový slib, že možná. Ale ten Covid, válka, finance….však to známe.

David

24mil za jednotku mi přijde dost na to že se nejedná o žádný prototyp, ale jednu z nejrozšířenějších jednotek v Evropě, u kterých byly již podobné retrofity provedeny přímo výrobcem. Hádám, že ten klíčový důvod pro výběr AŽD a té vysoké ceny je 85% dotace od EU a věta „splní také požadované homologace“.

Jan

Porovnávejte hrušky s hruškama a jablka s jablky, průměrná cena je zavádějící údaj
Leo express = 1 prototypová zástavba + 4 série
Pendolino = 1 prototypová + 6 sériových
RegioPantery = 5 prototypů, cca 45 sériových
Prototyp je 4 – 6x dražší než série…

David

Jenže prototypová zástavba je to maximálně pro AŽD, Stadler již ETCS do FLIRTů dodělával.

jonáš

Tak se asi nepřihlásil? Škoda, podle vaší logiky by musel vyhrát.

Honza

To je soukromník. Tam se nikam nepřihlašuje, ale prostě ředitel rozhodne. Naštěstí.

a8n

Jen za předpokladu, že na to nechce příspěvek od eráru.

jonáš

OK, má to sice jednodušší, ale může rozhodnout jen v rámci toho, co dostane za nabídky. Tak asi Stadler žádnou nepodal, nebo nebyla zajímavá?

Řiditel

To, že má mnoho jednotek stejnou skříň, opravdu neznamená, že jsou stejné.
Naopak Flirty Leo Expressu jsou velmi atypické.

David

Očekával bych, že mají rozdílné vnitřní uspořádání, různý počet hnaných podvozků a různý výkon, ale že systém řízení a umístění komponent, což jsou jediné části do kterých bude ETCS zasahovat, bude stejné. Pletu se?

Jiří Kocurek

„se nejedná o žádný prototyp“

Pro AŽD se o prototyp jedná, žádnou, natož velkou sérii před tím nedělali a ani nikdo jiný v ČR, troufám si napsat. Bude to 1 prototypová zástavba a 3 sériové.

Ano, AŽD se na tom naučí zástavbu a kdyby přišel někdo další s Flirty pro ČR, tak už budou mít u AŽD know-how. Jenže tohle by bylo opravdu veliké překvapení.

Jiří Kocurek

Hypotetická zástavba antény pro Starlik do dodávky bude taky prototyp, jedno kolik dodávek daného typu jezdí, jestli destíky kusů nebo milióny.

David

Však já se na to nedívám z pohledu AŽD, ale z pohledu Stadleru, který retrofity do FLIRTů již dělal.

Y.K.

Byla to stejná OBU? Dává Stadler úřadu schválenou dokumentaci pro retrofit veřejně k dispozici jiným zástavbářům?