Dceřiná společnost Dopravního podniku Ostrava (DPO) Ekova Electric navrátila historický vzhled dvěma tramvajím T2, které až do loňského listopadu jezdily v Liberci. Následně je odkoupil Dopravní podnik hl.m. Prahy, který je bude provozovat na pravidelné retrolince centrem Prahy. Ekova tramvajím vrátila vzhled z 60. a 80. let, oznámila v tiskové zprávě.
Vozidla byla původně vyrobena pro Ostravu (r.v. 1958 a 1962), po jejich vyřazení z tamního vozového parku je v roce 1996 odkoupil dopravní podnik v Liberci, kde byly tramvaje v provozu 22 let. Na renovaci dorazily do Ostravy po železnici v únoru 2019. DPP za renovaci zaplatí zhruba 10 milionů korun.
Vůz s evidenčním číslem 19 (v Ostravě jezdil pod číslem 694) získal podobu z 80. let, vůz číslo 18 (v Ostravě známý jako vůz 613) reprezentuje vzhled z 60. let. Ve čtvrtek dopoledne budou tramvaje naloženy na návěs a odeslány dopravnímu podniku v Praze, kde proběhne jejich oživení a zkušební jízdy.
Pražský dopravní podnik bude obě renovované tramvaje provozovat na retro (pravidelné) lince číslo 23, která vede z Královky přes historické centrum (včetně Pražského hradu, Královského letohrádku či Národního divadla) na Zvonařku.
„Té dvojky“ přitom nejsou pro Prahu úplně typické. V minulosti tam jezdily pouze dva prototypy T2 vyrobené v roce 1955. Jeden z nich zde získal po generální opravě jako první tramvaj T2 dvojici čelních reflektorů. Po deseti letech provozu se jeho domovskou destinací stala Olomouc. Druhý prototyp po krátkém testování v Praze zamířil do Liberce a poté do Bratislavy, odkud se v roce 1977 vrátil do Prahy. Stal se z něj historický exponát, který dnes mohou návštěvníci obdivovat v muzeu městské hromadné dopravy ve Střešovicích. Tramvaje typu T2 renovované v Ekově nyní doplní stávající vozy T3 na zmíněné nostalgické lince.
T2 zrovna v Praze… No dobrá. Existuje vůbec nějaká T1?
T1 existuje více, v Praze jsou 2. T2 toho sice po Praze moc nenajezdily, ale když se dočkaly v provozním stavu dneška, tak proč je nezachovat.
Dobrá práce, po pravdě řečeno celkem to vytrhne trn z paty Střešovicím, neboť zatím se T3SUCS 7269 stále opravuje (aspoň že tak), T3SUCS 7275 má dojezdit brzo a ostatní vozy zatím neměly žádnou větší opravu od doby přeřazení na linku 23 a už to začíná být patrné jak na sešlosti tak nahromaděných škod od vandalů.
Od DPP je tohle rozumný tah, bude tak stávající tramvaj z “retro” linky oficiálně nasadit do normálního (non-retro) provozu.
To není potřeba, nasazení T3 na běžné linky je věc extrémní nouze.
Oba vozy budou jezdit na papíry T3SUCS. Jeden vůz už byl rozebrán a zrušen, druhý zatím jezdí.
Čistě hypoteticky bude mít Praha zájem o K2 když si takhle kompletuje sbírku historických vozidel z ČKD?
Patrně si ji koupí od DPMB. V dalších letech se K2 budou postupně vyřazovat a nahrazovat Evičkami2. Odhaduji, že si DPMB odkoupí ještě nějaké T6, jelikož v provozu chybí na některých linkách dostatečné kapacity. Zavedením soupravy 3xT6 na lince 1, jsem zaznamenal zlepšení a příznivé ohlasy. Určitě by se hodily i na jiné linky např. 12, ale tam je potřeba upravit nějaká nástupiště na požadovanou délku.
S pražskými T6 se za současných podmínek nepočítá pro provoz třívozových souprav
Primárně slouží jako náhrada T3G.
Na d-12 budou jezdit delší soupravy ale ne dřív než od roku 2022 kdy skončí vyluka d-1 kvůli VMO Žabovřeská
Na d-1 se vrátí 100% garance nízkopodlažních vozidel
V Bratislavě jednu „navíc“ mají, celkem v původním stavu.
Ale na rozchodu 1m, ne?
Ano, na metrovém rozchodu. Ale výzbroj má stejnou polaritu jako v Praze.
Netuším, jak náročná by byla úprava rozchodu. Případně by ale mohli sehnat podvozek z nějaké vyřazené K2 v Brně (možná i v Ostravě).
Poslední 2 zrychlovačové K2, které ještě v Brně zasahují do pravidelného provozu, momentálně nemají v plánu vyřadit. Sice mají stejný rozchod, ale mají opačnou polaritu.
Jako v Libereckém DP mění podvozky na svých T3
Například: https://seznam-autobusu.cz/vuz/21958
Výměna podvozků u T3 je běžná, ale dotaz – jaká je konstrukce toho prostředního běžného podvozku u K2? Dal by se nějak rozumně nahradit normálněrozchodným z T3?
Střední podvozek byl od výroby bez motorový jen s brzdou ale je otázkou jestli se během modifikací nezměnil na motorový
Obávám se, že ta fousatá má špatně hranice šedé barvy na střeše. Obzvláště pokud má prezentovat originální stav.
V Praze mají ForCity, pošlete T2 sem, do Liberce.. prosííím,…
ANno, v Praze máme ForCity, a právě proto bychom potřebovaly i nějaký tramvaje 🙂
V Praze máme ForCityFecality.
Tož dobrá.. máte ji mít! my vzpomínáme na RT6tku