Doprava ve městě Tramvaje

Ekova dokončila renovaci legendárních tramvají T2, budou jezdit v Praze

Tramvaj Tatra T2R. Pramen: Ekova/Vlčoun.cz/Filip Vlček
Tramvaj Tatra T2R. Pramen: Ekova/Vlčoun.cz/Filip Vlček

Dceřiná společnost Dopravního podniku Ostrava (DPO) Ekova Electric navrátila historický vzhled dvěma tramvajím T2, které až do loňského listopadu jezdily v Liberci. Následně je odkoupil Dopravní podnik hl.m. Prahy, který je bude provozovat na pravidelné retrolince centrem Prahy. Ekova tramvajím vrátila vzhled z 60. a 80. let, oznámila v tiskové zprávě.

Vozidla byla původně vyrobena pro Ostravu (r.v. 1958 a 1962), po jejich vyřazení z tamního vozového parku je v roce 1996 odkoupil dopravní podnik v Liberci, kde byly tramvaje v provozu 22 let. Na renovaci dorazily do Ostravy po železnici v únoru 2019. DPP za renovaci zaplatí zhruba 10 milionů korun.

 

Vůz s evidenčním číslem 19 (v Ostravě jezdil pod číslem 694) získal podobu z 80. let, vůz číslo 18 (v Ostravě známý jako vůz 613) reprezentuje vzhled z 60. let. Ve čtvrtek dopoledne budou tramvaje naloženy na návěs a odeslány dopravnímu podniku v Praze, kde proběhne jejich oživení a zkušební jízdy.
Pražský dopravní podnik bude obě renovované tramvaje provozovat na retro (pravidelné) lince číslo 23, která vede z Královky přes historické centrum (včetně Pražského hradu, Královského letohrádku či Národního divadla) na Zvonařku.

„Té dvojky“ přitom nejsou pro Prahu úplně typické. V minulosti tam jezdily pouze dva prototypy T2 vyrobené v roce 1955. Jeden z nich zde získal po generální opravě jako první tramvaj T2 dvojici čelních reflektorů. Po deseti letech provozu se jeho domovskou destinací stala Olomouc. Druhý prototyp po krátkém testování v Praze zamířil do Liberce a poté do Bratislavy, odkud se v roce 1977 vrátil do Prahy. Stal se z něj historický exponát, který dnes mohou návštěvníci obdivovat v muzeu městské hromadné dopravy ve Střešovicích. Tramvaje typu T2 renovované v Ekově nyní doplní stávající vozy T3 na zmíněné nostalgické lince.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Zlámalík
Host
Zlámalík

T2 zrovna v Praze… No dobrá. Existuje vůbec nějaká T1?

Kubrt
Host
Kubrt

T1 existuje více, v Praze jsou 2. T2 toho sice po Praze moc nenajezdily, ale když se dočkaly v provozním stavu dneška, tak proč je nezachovat.

DB-47
Host
DB-47

Dobrá práce, po pravdě řečeno celkem to vytrhne trn z paty Střešovicím, neboť zatím se T3SUCS 7269 stále opravuje (aspoň že tak), T3SUCS 7275 má dojezdit brzo a ostatní vozy zatím neměly žádnou větší opravu od doby přeřazení na linku 23 a už to začíná být patrné jak na sešlosti tak nahromaděných škod od vandalů.

Človek
Host
Človek

Od DPP je tohle rozumný tah, bude tak stávající tramvaj z “retro” linky oficiálně nasadit do normálního (non-retro) provozu.

Kubrt
Host
Kubrt

To není potřeba, nasazení T3 na běžné linky je věc extrémní nouze.

Radek
Host
Radek

Oba vozy budou jezdit na papíry T3SUCS. Jeden vůz už byl rozebrán a zrušen, druhý zatím jezdí.

Luděk
Host
Luděk

Čistě hypoteticky bude mít Praha zájem o K2 když si takhle kompletuje sbírku historických vozidel z ČKD?

Martin z Moravy
Host
Martin z Moravy

Patrně si ji koupí od DPMB. V dalších letech se K2 budou postupně vyřazovat a nahrazovat Evičkami2. Odhaduji, že si DPMB odkoupí ještě nějaké T6, jelikož v provozu chybí na některých linkách dostatečné kapacity. Zavedením soupravy 3xT6 na lince 1, jsem zaznamenal zlepšení a příznivé ohlasy. Určitě by se hodily i na jiné linky např. 12, ale tam je potřeba upravit nějaká nástupiště na požadovanou délku.

Luděk
Host
Luděk

S pražskými T6 se za současných podmínek nepočítá pro provoz třívozových souprav
Primárně slouží jako náhrada T3G.
Na d-12 budou jezdit delší soupravy ale ne dřív než od roku 2022 kdy skončí vyluka d-1 kvůli VMO Žabovřeská
Na d-1 se vrátí 100% garance nízkopodlažních vozidel

Anonym
Host
Anonym

V Bratislavě jednu „navíc“ mají, celkem v původním stavu.

ČD4ever
Host
ČD4ever

Ale na rozchodu 1m, ne?

Anonym
Host
Anonym

Ano, na metrovém rozchodu. Ale výzbroj má stejnou polaritu jako v Praze.
Netuším, jak náročná by byla úprava rozchodu. Případně by ale mohli sehnat podvozek z nějaké vyřazené K2 v Brně (možná i v Ostravě).
Poslední 2 zrychlovačové K2, které ještě v Brně zasahují do pravidelného provozu, momentálně nemají v plánu vyřadit. Sice mají stejný rozchod, ale mají opačnou polaritu.

Luděk
Host
Luděk

Jako v Libereckém DP mění podvozky na svých T3
Například: https://seznam-autobusu.cz/vuz/21958

Kubrt
Host
Kubrt

Výměna podvozků u T3 je běžná, ale dotaz – jaká je konstrukce toho prostředního běžného podvozku u K2? Dal by se nějak rozumně nahradit normálněrozchodným z T3?

Luděk
Host
Luděk

Střední podvozek byl od výroby bez motorový jen s brzdou ale je otázkou jestli se během modifikací nezměnil na motorový

MHD
Host
MHD

Obávám se, že ta fousatá má špatně hranice šedé barvy na střeše. Obzvláště pokud má prezentovat originální stav.

Petr Nick
Host
Petr Nick

V Praze mají ForCity, pošlete T2 sem, do Liberce.. prosííím,…

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

ANno, v Praze máme ForCity, a právě proto bychom potřebovaly i nějaký tramvaje 🙂

Zvoník
Host
Zvoník

V Praze máme ForCityFecality.

Petr Nick
Host
Petr Nick

Tož dobrá.. máte ji mít! my vzpomínáme na RT6tku