EIA není potřeba. Soud otevřel cestu k opravě nejdelšího mostu přes Brenner
Obce v oblasti Brenneru by místo mostu raději měly tunel. Proti jsou Zelení.
Rakouský spolkový soud vynesl na konci minulého týdne rozhodnutí, kterým dal za pravdu ministerstvu dopravy: nejdelší most na dálnici A13 s názvem Luegbrücke u hraničního přechodu s Itálii může projít opravou i bez posouzení vlivu na životní prostředí (proces EIA).
Posouzení požadovaly zejména obce rozkládající se pod mostem. Chtěly, aby se projekt opravy mostu posuzoval jako nová stavba. Tvrdily, že rakouské ministerstvo dopravy potřebu získání EIA neposuzovalo dostatečně. Soud stížnosti zamítl.
Ministerstvo rozhodnutí soudu uvítalo a uvedlo, že tak došlo k potvrzení všech předchozích studií. Nyní může skrze společnost ASFINAG, která má v zemi na starosti výstavbu a údržbu dálnic, pokračovat s přípravami na opravu mostu.
„Nález potvrzuje náš vlastní odborný názor, ale i názor externích odborníků. Nyní je důležité co nejrychleji podniknout další kroky,“ řekl výkonný ředitel ASFINAGu Alexander Walcher.
Opravy mají zvýšit plynulost a bezpečnost provozu na mostě. Jeho konstrukce se také rozšíří východním směrem.
Dotčené obce by však místo zrekonstruovaného mostu raději viděly v oblasti nový tunel. Pokud by soud rozhodl opačně, otevřela by se pro samosprávy cesta k tomu více prosazovat řešení v podobě tunelu. Na jeho stavbě v Rakousku panuje i většinová politická shoda, ovšem se zásadní výjimkou. Tou je strana Zelených, která řídí ministerstvo dopravy (a ochrany klimatu). Vedení resortu novým dálničním stavbám nepřeje, nedávno zastavilo například přípravu dálniční komunikace S37, která měla pokračovat severně od Klagenfurtu.
Most Luegbrücke spojuje Rakousko a Itálii od konce 60. let minulého století. Oba státy se tehdy propojily díky výstavbě dálnice A13, která začala o deset let dříve. Na trase vznikl také most Evropa, který měl symbolizovat mírové spojení obou zemí.