EasyJet žádá o státní podporu, výplaty dividend se ale nevzdá
Airbus A320neo v barvách easyJet. Foto: Airbus
Letecká společnost easyJet zvolila zvláštní způsob boje se současnou pandemií koronaviru. Obrátila se na vládu se žádostí o finanční pomoc,
Kapitalizace zisku, socializace ztrát.
Typické chování parazitů.
Tak ještě něco pro nevěřící blbečky. Útlum počtu letů k 20.3.2020 (pouze letecké společnosti s více než 60% utlumených letů):
Austrian 99%, Brussels Airlines 89%, Vueling 81%, Alitalia 81%, LOT 79%, Iberia 78%, Lufthansa 77%, Eurowings 76%, Swiss 74%, Finnair 74%, TAP Portugal 73%, SAS 71%, Wizz Air 70%, Air France 64%, Ryanair 62%, Norwegian 62%.
A bude to padat dál. Za 2 týdny už nebude létat téměř nikdo. Maximálně lety na objednávku vlád pro repatriaci jejich občanů.
A co jako Nostradame? Tady o tom už bylo několik článků. Snad je zjevné, že když nelze cestovat, koho by vozili.
bolševiku zalez, vzdory Tvým vlhkým snům se zadrátované hranice nevrátí…
Kfe je smartwings csa? Tx maji v evrope 100% letu ne?
A o čem jsem tady mluvil v pátek? Říkal jsem, že ty firmy již nemají hotovost. Sice pořád ještě na obloze nějaká letadla trojky EasyJet / Ryanair / Wizzair vidět můžete, ale jedná se pouze o poslední přepravy. To letadlo třeba letí jedním směrem zcela prázdné a druhým veze pouze několik cestujících, kteří mají na dané teritorium vstup povolen. V takové situaci by bylo lepší, kdyby raději seděli na zemi, protože toto je těžce ztrátové.
Ve druhé polovině roku 2020 se bude těžce znárodňovat a zbytek letadel půjde do šrotu. Tahle krize bude mít na letectví větší dopad, než 11.9.2001.
Jestli nemaji hotovost tak z ceho chteji vyplatit tech 174 milionu liber? Budou akcionarum posilat brambory?
V praxi je běžné, že si firmy na výplatu dividend berou úvěr. Tím neříkám, že to je tento případ.
Dobře to dělaly americké úřady za krize: chcete hotovost? Dostanete ji, ale musíte nám dát akciový podíl na firmě. A ten se později dá prodat.
Toto mi přijde jako rozumná cesta. Ale to co předvádí EasyJet je do nebe volající drzost. Ať nejprve použijí to co si nastřádali a pak až mohou žádat o nějakou pomoc.
Mohou prodat letadlo a penize mit budou.
Celá táto kríza možno bude veľkou príležitosťou pre poučenie. Doteraz platilo, že akcionári získavajú všetky benefity, ale nenesú takmer žiadne riziká. To by sa asi malo zmeniť. Dividendy sú jedna vec; druhá vec sú stock buybacks – trojica American, Delta, United minulý rok použili viac než 90 % svojho zisku na nákup vlastných akcií, aby zdvihli cenu, a tým hodnotu pre akcionárov. Aj po rekordnom roku sú spoločnosti zadĺžené a teraz žiadajú pomoc po výške 60 mld. USD, aby nezačali prepúšťať. A samozrejme vratky za stornované lety odmietajú vyplácať. To sa nedá nazvať inak než zvrátené. Ak britská vláda vyhovie… Číst vice »
Rizika akcionáři samozřejmě nesou. Když společnost zkrachuje, tak mají po investici a můžou prachy odepsat. To každopádně nemění nic na tom, že je divné, zároveň žádat pomoc a přerozdělovat zisky za poslední úspěšné období.
Jasne, ale to sa doteraz u veľkých spoločností (nie len leteckých – aj banky, priemysel…) nikdy nestalo, pretože vždy prišiel bailout. V takom prípade samozrejme akcionári nemajú dôvod dosadiť do vedenia dobrého hospodára, ale len niekoho, kto bude za každú cenu navyšovať hodnotu akcií.
Nikdy nestalo bych určitě neříkal, protože toho zkrachovalo celkem dost. Samozřejmě že je také dost firem, do kterých se nalil kopec daňových peněz a nic moc z toho. Nemám představu jak moc jsou Britové ochotni pomáhat EasyJetu.
Klasický postup, tedy privatizace zisků a socializace ztrát. Je na zvážení státu, jestli má pomoci soukromé firmě. V případě takovéhoto jednání by měl následovat zdvižený prostředník.
Dotací rozhodně ne. V úvahu připadá jedině půjčka. A ještě bych zvažoval, že bezúročná by být neměla. Možná tak s ročním odkladem splátek.
Anebo třeba kapitálový vstup. Teď koupit např. desetinu firmy státem, tím dodat hotovost, až se letectví zmátoří, stát to prodá. Klidně se ztrátou protože mezitím cena akcií klesne.
Zajímavé, mně zde za kapitálový vstup přišla minuska, o kus výše je to hodnoceno jako super nápad.. 🙂
Klidně i bezúročná, ale než ji celou splatí, tak zákaz vyplácení dividend. Pokud by firmy za těchto podmínek neměly o státní půjčky zájem, tak ať si je neberou a nechají je ležet.
A proto se stále víc rozevírají núžky mezi bohatými a chudými lidmi. Po zisku státu nic není, daním se firmy vyhíbají. Jakmile ale přijdou problémy tak ať to chudí ze svých daní zaplatí.
Hmm firmy neplatí daně. Daně se jim vyhýbají. Takže Škoda Auto nezapaltila na dani víc jak 9.000.000.000 Kč.
https://byznys.ihned.cz/c1-66584840-na-dani-z-prijmu-loni-statu-nejvice-odvedla-skoda-auto-na-druhem-miste-se-umistila-skupina-ceske-sporitelny
PS: Když zemřel Steve Jobs, tak to chudým ale vůbec nepomohlo. Dokonce chudým nepomohlo, ani když velmi bohaté firmy zkrachovaly. Co myslíte, bude chudákovi líp, když zkrachuje Royal Dutch Shell? Nebo na tom bude hůř, protože mu zdraží benzín do Babety?
Nikdo zde asi nechce krachy firem. Tak jimi nestrašte.
Nebylo by ale nejlepší řešení, kdyby majitelé (milionáři, kteří další peníze potřebují jen na ego, ale ne na život) nebyli hamižní, a neodsávali z firem peníze v době, kdy do nich stát lije peníze na záchranu?
A RegioJet je něco jiného?
Samozřejmě. Když je v zisku, tak by neměl mít nárok na proplácení zákonem nařízených slev. Ikdyž zákon říká jinak. Prostě by ten nárok mít neměl navzdory zákonu. (ironie)
Je, nie je na burze ale vlastnená konkrétnou osobou ktorá z firmy celú tú dobu takmer nič nevyviedla ale investuje to späť do rozvoja firmy. Trochu rozdiel v porovnaní s business modelom kedy firma dopredu počíta s tým že keď bude zle tak ju štát nenechá skrachovať.
P.S.: Myslíte že štáty nechajú skrachovať „národných“ dopravcov, i keď by svojim hospodárením na tom boli podstatne horšie než konkurencia? 🙂
Ne skrachovat, mohou ho vyvlastnit viz anglický model 🙂
Dokáže mi někdo vysvětlit, proč by měl stát (jakýkoli) poskytovat firmám krizovou pomoc, když ty si rozdělují zisk na dividendách jako by se nechumelilo?
Vždyť ti chudáci si rozdělují loňský poctivě vydělaný zisk. Letošní jim vykompenzuje vláda, pak si vezmou státní bezúrčnou půjčku a pak ohlásí bankrot. Za další rok si založí jinou firmu, výhodně koupí zabavená letadla a jede se dál.
Hmm, toť otázka. Firma s 1000 zaměstannci. A protože nepracují za minimálku, tak na každého zaměstnance přapdají odovody v průměru 250.000 Kč ročně. A dalších 250.000 si vydělá zaměstnanec, to je čistá mzda. Tj. 250 mil. Kč jde do státní kasy, idkyby firma samotná na daních nezaplatila ani korunu. Teď je otázka, zda takovou firmu zlikvidovat, protože neplatí daně, nebo ji nechat žít. Co si socialista vybere? Vybere si 1000 lidí na dlažbe, o které se stát milerád postará, jen bude muset zvýšit počet úředníků a daně jiným firmám? Ohledně podpory: Když může stát vyplácet podporu pro OZE, tak proč… Číst vice »
Problem je, ze na jednu stranu kritizujete ostatni za jednostrany pohled, ale sam mate stejne jako vzdy jednostrany pohled z druhe strany.
Nerozumím vaší argumentaci. Firmy samozřejmě podpořit a .snažit se je zachránit, obzvlášť v této mimořádné situaci. Ale podporovat FIRMY ne jejich AKCIONÁŘE. Ti si na dividendy můžou pár let počkat, až zase jejich firma bude šlapat a produkovat zisk.
To máte těžký. Akciovek jsou mraky. Většina akcionářů nejsou „zazobaný CEO“, ale jsou to i různé fondy, třeba ty na kterých vám banka nebo spoření na důchod generuje úroky. Stát si musí dobře spočítat co mu za podporu (zaměstnanost a odvody daní) stojí a co ne.
Já vím, že jsou to často fondy, ať už dividendové investiční, nebo třeba důchodové. No tak pár let neporostou výnosy ani důchody. Je potřeba udržet funkční firmy v chodu, ne výplaty zisků (v době, kdy žádné zisky nejsou).
To nepopírám. Však se může stát, že stát půjčku nějak podmíní (nebo odmítne).
To že stát dělá něco blbě = „vyplácí podporu pro OZE“ neznamená, že bube dělat automaticky další věci blbě.
Vypadá to , že sice spadli , ale ne na zadek . Asi na hlavu .