EasyJet se dohodl s Airbusem na nákupu až 257 letadel, dopravce cílí na miliardový zisk

A320neo společnosti easyJet. Foto: easyJetA320neo společnosti easyJet. Foto: easyJet

Pokud by se obchod easyJetu vydařil, šlo by zatím o největší nákup v jeho historii.

19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ivo

„Navzdory faktu, že dnes easyJet provozuje flotilu složenou výhradně z letounů evropského výrobce Airbus, zvažovala aerolinka dokonce možnost nákupu nových strojů u amerického Boeingu.“

Tak ono stačí vejít dovnitř a ten rozdíl je tak markantní, že si myslím, že si nechtějí pokazit reputaci. To vůbec nemluvím o zcela rozdílné úrovni bezpečnosti.

David

Ta informace o Boeingu je docela prekvapiva, ale asi dlouhe fronty u Airbusu, i kdyz driv meli 737.

MildaIV

Vyjednavaci taktika.

Johnny Cash

Zaráží mě tohle: 1) že si Airbus vystačí s A320 Family na dalších 15 let bez toho aniž by vyvinul jako náhradu něco moderního. Přitom 320 není rozhodně nejmodernější konstrukce. 2) že většina aerolinek bude provozovat ve 30. letech větší flotily než dnes, takže se objem CO2 a dalších emisí bude zvyšovat. Nehledě na to, že tato letadla tady budou ještě v roce 2050. Jak legračně potom působí politická rozhodnutí některých zemí omezovat vnitrostátní trasy.

Martas

1) Tak pořád je A320 o 20 let mladší než 737.

2) Zároveň všechny nízkonákladovky drží průměrné stáří flotil do 15 let, takže při odběru nových letadel v novém desetiletí půjde o kompletní náhradu toho, co lítá dneska. Easyjet má momentálně ve flotile 181 letadel (nejstarší A319 mají kolem 15 let), takže pokud nevyužijí opci, k žádnému zvětšení flotily nedojde.

Jiří Kocurek

Jenom ta dnešní 737 nemá s původní 737 společné ani motory, ani trup.
To bychom mohli tvrdit, že Ford Transit je 70 roků starý, pořiďte si modernější Citroen Jumper, ten je 40 let mladší.

Tomas

to byste se divil, kolik toho maj podobneho 🙂

treba stredni cast trupu, vcetne napojeni kridel, by mela bxt stejna jako prvni 737.

Apex

Tak to by se dalo o 320/321 říci také, protože dnešní verze neo se také dost zásadně liší od té z roku 1987/88… a pokud jde o trup, většina dnes nejpoužívanějších letadel je prakticky stejná, protože konečný design je kompromisem. Klíčem je navrhnout letadlo tak, aby byl odpor vzduchu byl co nejmenší a letové charakteristiky co nejlepší při zachování pevnosti konstrukce. Základní kompromis byl nalezen před mnoha lety, takže spíše než trup se kdyžtak řeší zejména křídla.

Ivo

Je to pořád zastaralá herka co nemá šanci splnit dnešní bezpečnostní požadavky. Lítá to jen díky tomu, že to tlačí Boeing přes FAA a současně se podbízí cenou, protože nemá nic jiného, co by mohl nabídnout.

Tomas

dekujeme za vskutku fundovany nazor 🙈

SYN

Nemáte pravdu, trup se v podstatě nezměnil, dtto podvozek (z čehož dnes vyplývají problémy s velkými motory)…
B737 prošel několika facelifty a novými motory, ale jeho „karoserie“ (na rozdíl od Tranzitu) zůstává…

Tomas

1. proč by si nevystačil? Airbusy jsou pořád moderní letadla, ekonomiku mají výbornou, spotřebu minimální (na úrovni toho, co snese fyzika). V oblasti přístrojového vybavení nutném pro létání se v dalších dvaceti letech taky nedá čekat žádná revoluce.To, že mají v občance už 30 let nic neznamená. Vyvíjet nové letadlo kvůli ušetřeným 0,02 l / 100 km / osoba dneska nikdo nebude. 2. Během těch let řrada letadel, která ted mají skončí, to, že nyní objednali 257 letadel neznamená, že za deset let budou mít o 257 letadel víc. LC se letadel zbavují celkem brzy, dřív, než servisní náklady přerostou… Číst vice »

Tomas

ted to tak po sobe ctu… ono to neni 30 let 😀 ale pres 40 let…

Joe

A co si tak představujete pod tím moderním? Na letadlech tohoto typu se toho už moc vylepšit nedá a když, tak na vzhledu se to příliš neprojeví.

Apex

Ad1) Boeing si zjevně vystačí bez vývoje náhrady také a navíc oznámil, že nezačne ani nic kreslit dříve než na začátku nového desetiletí… a nejmodernější konstrukce je z roku 2009 (787). Kde jsou ty doby, kdy mezi ideou přes prototyp až do zahájení komerčního provozu byly třeba jen 3, 4 roky…např. 737 první návrhy 1964, první komerční lety 1968.

Ivo

Boeing totiž má problémy sám se sebou, potřebuje dořešit zásadní průšvihy a tak nemá čas něco vyvíjet a raději si počká co Airbus a potom to nejspíše obšlehne.

Pan Václav z Prahy

„320 není rozhodně nejmodernější konstrukce“.
Prosím, v čem spočívá ta zastaralost?

Ivo

Ale to přece tak vůbec být nemusí, stačí ignorovat zelenou ropnou lobby, postavit dostatek moderních jaderných elektráren 4+ generace a vyrábět syntetické palivo. Emise budou nulové a reálně něco uděláme pro životní prostředí. Takže se jen emise reálně zvyšují pod taktovkou jejich snižování.

SYN

1) no samozřejmě, a o dvě generace B737 k tomu říkají – není možné vydržet s jedním typem déle než zhruba 60 let (včetně modifikací)…