egoe-plus
Infrastruktura Železnice Zprávy

Dýšina na Plzeňsku se po letech dočká nové zastávky, SŽ vypsala tendr na projekt

Původní zastávka Dýšina, ještě s trolejí. Autor: ŠJů, Wikimedia Commons, CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=51288364
Původní zastávka Dýšina, ještě s trolejí. Autor: ŠJů, Wikimedia Commons, CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=51288364
Přes obec Dýšina jezdily až do podzimu 2018 vlaky Praha - Plzeň. Po dokončení Ejpovického tunelu úsek ztratil na významu.

Správa železnic vypsala tendr na projekt nové zastávky v obci Dýšina na Plzeňsku. Předmětem soutěže je vypracování společné dokumentace pro územní a stavební řízení a také autorský dozor. Odhadovaná cena projektu je 1,3 milionu, samotná stavba by měla proběhnout ve 2. pololetí příštího roku.

„Cílem díla je navrhnout novou zastávku Dýšina, která bude splňovat předepsané normy a podstatným způsobem zlepší dostupnost železniční dopravy pro obyvatele obcí Dýšina a Nová Huť,“ píše v dokumentaci Správa železnic. Nová zastávka bude mít nástupiště o délce 60 metrů, šířce 2,5 metru a s výškou nástupní hrany 55 centimetrů nad temenem kolejnice.

S výstavbou nové zastávky zmizí z železniční mapy stávající zastávka Dýšina-Horomyslice, která se až do začátku jízdního řádu 2018/2019 nazývala Dýšina. Po zprovoznění Ejpovického tunelu se ale ocitla mimo koridor a byla přejmenována v očekávání brzkého vzniku nové zastávky Dýšina v blízkosti centra obce.

Jenže záměr vyvolal v obci malou politickou bouřku. V lednu 2019 obec odvolala souhlas vlastníka pozemku s výstavbou. Následně se dlouhé měsíce řešil osud zastávky Dýšina-Horomyslice i nádraží v Chrástu. Až loni v červnu bylo podepsáno memorandum o spolupráci mezi Plzeňským krajem, Správou železnic, organizátorem dopravy POVEDem a obcí. To otevírá cestu k výstavbě nové zastávky u viaduktu.

Dýšina leží na trati Ejpovice – Chrást u Plzně, kudy až do podzimu 2018 jezdily vlaky Praha – Plzeň. Po dokončení Ejpovického tunelu úsek ztratil na významu a stal se součástí trati Ejpovice – Radnice. Troleje byly sneseny, navazující úsek od Chrástu do Plzně byl zrušen zcela.

Odebírat
Upozornit na
guest
54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
M H

Otázka je, kolik tam bude jezdit lidí do Plzně vlakem…je to motoráček s přestupem, nebo úvratí. Po zrušení trati Chrást – Plzeň asi dává největší smysl autobus…

Jarda Š.

Z Chrástu do centra Plzně to je rychlejší autobusem než vlakem jen o málo a jen v případě, že autobus v Plzni neuvízne v zácpě.

Cyklista

Kdy už bude ta cyklostezka z Chrástu do Plzně?

Vít Jůza

A tak se dráty sundavají, místo aby se doplňovaly tam, kde chybějí. I když je to asi logické, když se to zmršilo tak, aby se možná ani nevyplatilo do nich pouštět proud.

Jiří Kocurek

A kčemu by tam ty dráty byly, když tam jezdí jenom motorák? Ikdyž jo, zadrátovat Radnickou lokálku je důležitější než nějakou rychlíkovou trať spojující např. Liberec se světem.

Haha

Ono by tam dost možná jezdil Panter řady 650, kdyby to pod dráty bylo.

Jiří Kocurek

Tak proč nejezdí z Vyškova do Nezamyslic, kde to pod dráty je?

Sharkovec

Protože z Vyškova do Nezamyslic jezdí jiné vlaky, než Pantery.

Pája

Nepřejíždí z neelektrizované trati? Jen se ptám, protože moc tudy nejezdím.

bkv

Jasně a v Chrástu by byl přestup, aby bylo možné dojet do konečné Chrást – zastávka

Tom Matoo

Na těch 10 lidí co tam teď jede Regionovou by fakt Panter byl potřeba..

Lemmy

Kam chybějí dráty? Na D3 lokálce do Radnic?

johny

Může mi prosím někdo znalejší místní situace vysvětlit, proč nebylo lepší ponechat původní stopu trati pro odklonění nákladních vlaků na rameni Plzeň-Rokycany a pro vedení osobních vlaků Plzeň-Radnice? Moc se mi nechce věřit, že ekonomicky by to bez těchto dvou relací nevycházelo pozitivně…

Jaaa

Dvě slova: Luděk Sosna.

Lemmy

A taky Stráský a Šíp. Nebojte se rovnoměrně zatěžovat všechny postavy ze šotoušského inferna.

BND 30

Kdo jsi, že bereš jména Boží do úst svých ?!?!?

kakov

neschopnost, lenost a arogance úředníků

Lemmy

Na svatého Jiří vylézají z děr hadi, štíři a internetoví frustráti, že kakove?

Alois N.

Nemožnost napojit starou trať v rozumné poloze bez velmi výrazného propadu rychlosti na trať novou. A na tři koleje přes Doubravku místo není.

Jaaa

Nesmysl, kdyby se chtělo, tak by to šlo.

Jiří Kocurek

Jistě, taková výhybka v přechodnici a vzestupnici, to je prostě pohodička. Stačí přece chtít a údržbu bude dělat každé tři měsíce Onoseto a Samoseto.

Gwann

zkuste to vysvětlit trošku více…ony ty vaše termity jsou jistě správně, ale minimálně půlka lidí zde jim vůbec nerozumí…

Alibaba

Já si myslím, že by to šlo i bez vkládání do přechodnic: https://mapy.cz/s/covunekera
Jen by se s tím muselo počítat od začátku, hlavně z hlediska ZZ a prostoru. V ulici „U Pražské dráhy“ by musela být opěrná zeď.

Jaaaa

Přesně tak, přechodnice končí na úrovni ulice „U sv. Jiří“.

Jaaaa

Sorry Jirko „nejdeto“, snažíte se sice statečně, ale instalací štíhlé výhybky do hlavního směru šlo zachovat rychlost 160. Celý ten nesmysl je výsledek „politiky 200“, kdy vlak pojede 200 km/h celých 10 vteřin.

Lemmy

Ne, celá tahle diskuse o Chrástu je obsese šotoušků z klubu „ani pražec nazmar“, kteří nechápou význam slova přeložka a chtějí na náhodných místech vyrábět čtyřkolejku, což odúvodňují náhlým závalem tunelu a podobně….

Jaaaa

Ne, ona je to diskuse lidí, kteří ví, že tunel neřeší nedostatečnou kapacitu uzlu Plzeň a dalších navazujících tratí pro nákladní dopravu, což by právě mohla pomoct řešit stanice Chrást jakožto zásobník nákladních vlaků a zachování alespoň jedné koleje do Plzně. Regionálka by mohla tvořit doplněk.

Lemmy

Nedostatečnou kapacitu uzlu Plzeň pro nákladní dopravu jste vyčetl přesně kde?
Mezi Berounem a Plzní jezdí kolik nákladů za den, že je šotoušci potřebují štosovat v Chrástu?
(Předpokládám, že odpověď je mezi 5 a 10 a jako správný šotoušek ovšem dodáte, že víc jich nejezdí, protože se tam nevejsou).

BND 30

Tak problém v nízkém počtu vlaků bych hledal trochu blíž ku Praze…

Honza Vrba

Řeč byla pro „nákladní vlaky“. Stará trať by samozřejmě nemusela ústit před Doubravkou, ale vedla by do oblasti ranžíru. Ano, byl by to nějaký ten most, ale jak je to s těmi důvody a způsoby?

bkv

A kudy by ta trať vedla?

BND 30

Trasa už byla v územním plánu, aspoň jsem ji viděl zakreslenou. Odbočka u říčního km 134 cca, kde je jež u papírny, podél Berounky a zaústění že severu do ranžíru.

xyz

Tipnul bych si také ekonomické hodnocení ve smyslu Sice ten tunel bude drahý, ale zkrátí celkovou délku tratě + vyloučí potřebu dávat jakékoliv modernizační/rekonstrukční peníze do původní, oklikou vedené tratě.

Jaaaa

Peníze, vražené do likvidace tratě, by na údržbu stačily dalších 30 let.

Lemmy

Řekl šotoušek Jáááá od stolu, tak to musí být pravda.
Do úseku se kvůli přeložce neinvestovalo a byl před obnovou prakticky všeho.

Jaaaa

Řekl šotoušek Lemmy od stolu, tak to musí být pravda; aniž by měl k dispozici rozpočty a případnou soutěž.

Lemmy

Šotoušek Jáááá ale netuší, že to, co se na trati doposud provedlo, by se muselo při rekonstrukci provést stejně. Nicméně srovnatelné zakázky samozřejmě máme – Uničov-Libina je generálka a elektrizace jednokolejky o délce 14,5 km s dvěma stanicemi a stála 1,65 miliardy, tady máte 11 km s jednou velkou stanicí a jednou odbočkou. Ceny stavebních prací na železnici jdou nahoru, takže jste mezi 1,5 a 2 miliardami na stavbu velkolepé šotostanice Chrást. Pokud by šotoušci chtěli v celé trase i dvojkolejku, tak by museli přitlačit a celé by to stálo víc než půlku ceny tunelu. A to se Horste opravdu… Číst vice »

666

Je potřeba se na to dívat globálně, než padne železná opona na železnici, tak bude zřejmě VRT. Asi nelze předpokládat, že bude splněn původní záměr využití současných tunelů i pro VRT.

Leinad

Počkáme, až se místní naučí jezdit autem, pak obnovíme zastávku 🙂 dobrá práce spržel.

55p

Nebo vedení obce? „V lednu 2019 obec odvolala souhlas vlastníka pozemku s výstavbou.“

Pepa z Depa.

To odvolání „souhlasu obce“: má svojí historii mj. k dokumentaci SŽDC byly dány podmínky (jako u každé akce) a … ejhle SŽDC, až podmínky ignorovala, tak podalo žádost o ÚR, takže asi tak.

Leinad

A z jakého důvodu?

Jiří Kocurek

Myslíte, že předtím to neuměli?

Kuba

Tady se žádná zastávka neobnovuje, ale staví se nová.

Jiří Kocurek

To nevadí, že je jitrnice stále v lednici. Pes už je řezán, křivé obvinění se nepřipouští. Vždyť už ho takhle řezal několikrát – za nic. To je důkazem toho, že že ji tentokrát už konečně sežral. Aneb udržování sebeklamu.

Leinad

Formálně jo. Prakticky jde o to, jestli Os na „korydoru“ Plzeň – Beroun zastaví v Dýšince nebo ne. (Stačilo při otevírání Ejpovickeho tunelu nerušit „starou“ trať, aby záleželo na rozhodnutí POVEDu.)

bkv

Tak sis plivnul, a jsi spokojenej. A teď si zkus přečíst článek abys zjistil kdo bránil výstavbě nové zastávky. O žádnou obnovu nejde…

Pepa z Depa.

Něco jiného se píše, něco jiného říkají příznivci, něco jiného odpůrci. Takže článek je vodítko a čtenáři si najdi pravdu sám. Souhlasim, že to lidi naučilo jít do auta.

Leinad

Kdo bránil *bez důvodu*?

Pepa z Depa

Prosím o vysvětlení? Nějak mi uniká souvislost dotazu. Díky.

Leinad

Reakce na bkv „abys zjistil kdo bránil výstavbě nové zastávky. “ => „Kdo a proč bránil?“
SŽDC tím, že nedodržovala podmínky dané obci.

Pepa z Depa.

Ano, souhlasim s Vámi, v zastávce Horomyslice je vidět uvedený systém: každý rok se posunul čas JŘ, každý rok na blbost změny JŘ upozorňovali cestující, upozorňovaly firmy z IPPE, cestující se vysraly na vlak a nastoupili do aut … a pak organizátor zdůvodňoval: delnící nejsou podstatní jako cestující, resp. již nejsou cestující, není vidět budoucnost obsluhy lokality a další pohádky. Nejlepší byl argument pro zrušení zastavování vlaků o víkendu (vlak pouze projede), … to nemá chybu a …. lidi jedoucí do práce jdou 3 km pěšky (prý pro zdraví) …. vidím v tom obyklou taktiku: posune se čas (údajně z… Číst vice »

Klabavátor

Z počátku nového provozu byla zastávka Horomyslice na znamení a pro mne překvapivě často se tam zastavovalo (lidi do/z fabriky). Že to zdržuje, když se tam dá jet 90 km/h, to chápu.

Pepa z Depa

Pro výstup/nástup je třeba zabrzdit, takže zdržení, ale to je u každé zastávky. Úplně stejný to je u autobusu, taky zastaví, taky se zdržuje. Před 10-12 lety tam byl obrat 40-60 lidí/den, to člověk někdy začal nesnášet různé týpky, to je všude, kde je kumulace lidí. Pak se upravil jízdní řád, lidi měli obtíž se dostat na noční o víkendu – ubylo lidu, za rok opět změna – všední den – opět úbytek lidu … až do dnešní podoby. Nevím jak jezdí bus do IPPE, ale asi žádný sláva (návaznost na směny nic moc … odjezd 2 min. před reálným… Číst vice »