Dvoumiliardová rekonstrukce trati Kostelec – Slavonice má územní rozhodnutí
Motorové vozy řady 841 v Telči. Foto: České dráhy
Vylepšení 55 kilometrů dlouhé tratě má mimo jiné přinést zvýšení rychlosti ve vytipovaných úsecích ze stávajících 50 km/h až na 80 km/h.
„O modernizaci tratě na pomezí kraje Vysočina a Jihočeského kraje se mluví…“ Ach jo, to je zase formulace. Ano, z hlediska současné správní praxe v tom není chyba (i když tedy Kraj Vysočina se píše s velkým K, když budeme důslední), ale přesto mi vůči tomuto regionu nepřijde fér. Ono to žádné pomezí není, je to jeden region, a to jihozápadní Morava. Zmíněné „pomezí“ z toho udělala až komunistická správní reforma z roku 1960, při které vznikly velké okresy nerespektující (nejen) hranice Čech a Moravy, ze kterých jsou bohužel poskládány i současné kraje. A ten se sídlem v Českých Budějovicích… Číst vice »
A dokonce se nazývá Jihočeským, ačkoliv v něm je kus bývalých Dolních Rakous (západní Vitorazsko), že. 🙂
Mimochodem, ani před rokem 1960 nerespektovaly okresy historickou hranici Čech a Moravy, resp. ono by to v některých případech bylo i dost nepraktické, protože zemská hranice už tehdy vedla po okraji Jihlavy, dnes vede přímo zástavbou, viz https://mapy.cz/zakladni?x=15.5868457&y=49.4104964&z=14&q=morava&source=area&id=119&ds=2.
No jo…okres Jihlava…
A bude hůř…
Až budou jihlavští za úředním šimlem muset do Č. Budějovic apod.
Taky si říkám, že by Dačicko a Slavonicko mělo přejít pod Kraj Vysočina, měli by to blíže do centra kraje.
Ano, ale v rámci okresu (= spádovost např. co do soudů, notářů atd.) by to naopak měli dál – ne do Jindřichova Hradce, ale až do Jihlavy (protože žádné bližší okresní město není k mání).
A co obnova okresu Dačice? Sice jsou malé, ale ve specifických odlehlých případech to dává smysl (podobně jako Jeseník)
A co takhle obnova okresu Nové Strašecí, to byste chtěl taky?
Odkud pak má být trať dálkově řízena? Předpokládám, že výpravčí v jednotlivých stanicích už nebudou (což mimochodem je hmatatelný přínos celé akce – že investované peníze se budou pomalu, ale jistě vracet uspořenými mzdovými náklady).
Takže z Telče, nebo z Kostelce?
A proč by nemohla být řízena z Palmovky ?
Z Jihlavy.
O. K., o to efektivnější bude vynaložení té části investičních peněz, která půjde do výstavby DOZZ – umožní uspořit pozice všech výpravčích (+ i výhybkářů v Třešti + Dačicích či kde taky sloužívají) ve všech stanicích včetně Telče.
I tahle vedlejší trať čeká na impuls, kterým bude VRT v Jihlavě. Pak už bude poptávka i po výraznější modernizaci, zřejmě včetně elektrifikace do Třeště a Telče. Protože se přivedením VRT do Jihlavy i tyto odlehlé oblasti stanou dopravně dostupnější a atraktivnější pro život.
Možná za úvahu by stálo propojení (obnovení ?) Jemnice – Slavonice jako spojení na Znojmo a Břeclav.
Jemnice-slavonice nikdy nebylo propojené,ne?
ne, to si zase nekdo plete realitu s teteckama.
jemnice i slavonice jsou dve zoufale diry, proc by se mezi nimi mela stavet zeleznicni trat, kdyz se nepostavila ani v dobe, kdy nebyla auta, ani to nebyly zoudale diry?
to jsou takové šotoussny
Tam byla původně projektovaná trať z Jemnice do Dačic. A takový nesmyl to zas není. Navíc to byla jen část celkové plánované trasy jihem.
Tam kde se ani pořádně nevyplatí hodinový takt mikrobusů je investice mnoha miliard do nové trati naprostý nesmysl.
Nevyplatí? Tak se podívejte na zatížení silnic. Čili dopravy dost, ale ne jsou na kolejích a o to jde.
Spojení na Břeclav ta VRT zajistí přes Jihlavu a Brno. A nebo se pro cestu do Znojma použije vynález pana Threvithicka: https://en.wikipedia.org/wiki/London_Steam_Carriage#/media/File:Trevithicks_Dampfwagen.jpg
Samozřejmě v soudobé verzi, nikoliv s parním kotlem na uhlí.
Tak to bude impuls ze zásuvky při výpadku proudu…💩
Prostě 🎪
Podle mě tato trať by v dnešní době potřebovala rychlejší vrstvu, aby se stihla systémová jízdní doba Havlíčkův Brod – Telč pod 1 h, všechny vlaky nutně nemusí obsluhovat všechny zastávky. Tomu přizpůsobit rekonstrukci – tj. spojka v Kostelci, nějaké drobné přeložky kolem Jezdovic nebo Hodice – Sedlejov (kolem Mysliboře už by to asi vyžadovalo větší terénní úpravy). Toto sice trochu zlepší stabilitu, ale zásadní změnu oproti stávajícímu stavu to nepřinese (resp. řádově menší než nedávná změna konceptu přímých vlaků do Jihlavy).
Doplním, že toho zvýšení stability (tedy zkrácení intervalů křižování v Třešti) předpokládá Kraj Vysočina využít v podobě zastavení Sp vlaků v zast. Jihlava-Staré Hory, což by se dosud nestíhalo.
No a další změna přijde s tím, že dnešní základní 2h takt Sp vlaků (dosud vázaných do HB v S:00 h) bude ve směru od Slavonic/Telče utnut v žst. Jihlava město, protože do S:00 h bude od 12/2025 vázán přímý rychlík směr Praha.
Přičemž na nynější zastávce Jihlava město budou pak končit Sp Trutnov – HK – Pardubice – Havl. Brod – Jihlava…😂
Trutnov nebrat, stačí HK.
Takovéhle rameno na jednokolejkách začíná být hodně dlouhé pro případy různých zpožděních, výluk a mimořádnostech.
Hmm..spíš jak to udělat, aby se celou trať Č. Budějovice – Brno dala (po vynechání úvrati v Jihlavě) ujel ten Os tak, aby vycházely obraty…vlaků i strojvedoucích…
Teď ještě konečně to dotáhnout až do toho Rakouska. Je už nejvyšší čas, silniční doprava se stále více ukazuje jako nepřijatelná a nevýhodná. Současná situace to víc než jasně dokazuje.
Nepůjde. Do dolních rakous totiž za stanicí Slavonice ve stopě dráhy máš cykostezku až za hranice. Najdi si na netu, který pan ministr dopravy sliboval znovuotevření železnice do Waidhofenu a sliby , chyby.
Použít cyklostezku jako podklad pro kolejový svršek není vyloučeno … resp. je to technicky možné … Jednání se vedla již v roce 1990, za stranu ČSD vedl někdejší ředitel 011 ÚŘ ČSD ing. Jan Zenkl a „bylo mu z toho na blití“ … překážky kladly především orgány „ochrany státní hranice“ – pasováci (MV) a celní správa (MF) idiotskými požadavky … Nakonec do úspěšného konce dotáhl jen KRASLICE …. V roce 2004 (memorandum) to už byly jen politické fikce představitelů územních celků, nikoli účast státu CZ / AT, resp. dopravců / správců infrastruktury … Ministr Šimonovský (KDU-ČSL) byla slizská slibotechna odpovídajcí… Číst vice »
No…z Nezamyslic do Morkovic a dál na druhou stranu divočiny byl raději volil novou stopu…
chapu, ze to je zbytecny detail v tak strategickych myslenkach, ale co by se jako melo po te jednokolejce do rakouska vozit?
Mio. Turistů ročně. Je o to takovy zajem,že ani busy nestačí svou kapacitou a raději je snad zrušily.
Před několika lety chtěli vozit dřevo. Dřevo nyní jde do Ždírce nad Doubravou. Bohužel s tím se cestou vysype i kůrovec a máme zaděláno na průser. Dále turisty.
S těmi turisty bych byl poněkud opatrný … Kde by se v Rakousku vzali ? A naopak, co je v tom kraji „za čárou“ pro českého turistu tak atraktivní, aby tam jich tam jezdili tisíce … i s ohledem na dostupnost z jiných části tuzemska …
Když vyjedete z Prahy v 6 ráno – dříve nic nejede, tak jste ve Slavonicích v 10.26, za čárou tak v 11.00 a to je na oběd, ale ne na celodenní turistiku ….
Mně je to taky líto, ale s tím se nedá nic dělat.
Praha (naštěstí) není jediným zdrojem turistického ruchu.
Plus samozřejmě u takto dlouhých vzdáleností se víc hodí vícedenní turistika, která mimochodem i těm Slavonicím či jejich okolí více přinese – turisté využijí ubytování, stravování atd.
přesně, není důvod je vozit za čáru. Stačí udělat přímý AUTOBUS Praha- Slavonice a je to 😉
Něco se vždycky najde…ať už materiál živoucí či komerční…
Tak to máte smůlu smůlovatou … Ruka páně byla otevřená po listopadové kontrarevoluci, aktivní osobou v jednání ve znovuobnovení byl ing. Jan Zenkl, tehdy ředitel O11 ÚŘ ČSD. Celé jednání „zkrachovalo“ na požadavcích tehdejšího ministerstva vnitra a minsterstva financí zastupovaných orgány kontroly státní hranice / celní správy. V rámci obnovy trati a provozu bylo vyřešení celní a pasové kontroly při překračování státní hranice, zajištění zázemí pro pracovníky těchto orgánů … K tomu potřebná doba pobytu na provedení této – tehdy důležité činnosti při ochraně státní hranice a ekonomických zájmů republiky … Ing. Zenkl byl z toho silně rozmrzelý a těžce… Číst vice »
Osobní doprava do Waldkirchenu (ba Fratres) byla ale zastavena už v 80. letech 20. stol.
Úsek Waldkirchen – Fratres možná byl už v roce 1989 nesjízdný (?).
to jsou takove pohadky stareho zbrojnose, ostatne jako vetsina vasich pribehu…
A kdo by šmajdal po silnici pěšky, nedejbože jel na kole, toho úderka zastřelí.
Na něj taky dojde…
Vagony, tvořící MV směr Vídeň a Budapešť, pojedou do Havl. Brodu připojeny k běžným R. A tam budou teprve připojeny k druhé lokomotivě směr Znojmo, Retz…
Škoda jakékoliv koruny vražené do této tratě, s výjimkou přestavby na cyklostezku. Prý „zvýšení rychlosti až na 80 km/h“, z toho snad krávy v okolí přestanou dojit …
V Rakousku to pochopili správně a až do Waidhofenu tu trať zrušili. Jen my, největší boháči, budeme do ní dál utápět peníze.
Situace na rakouské straně hranice může být jiná než na české straně. Neelektrizovaná trať Laa – Mistelbach? O. K., vede ve směru silnějších přepravních proudů + má smysl mít přímé spojení s Vídní = elektrizovat (+ možná tam souběžně došlo i ke zrychlení; nejsem si zpětně jist). Trať Hrušovany – Hevlín na opačné straně hranice? Ne, nevede v žádné významné přepravní relaci = zastavení osobní dopravy. Na které straně hranice to „pochopili správně“? 🙂 No a o těch pár desítek km západněji to holt platí spíše opačně (každopádně mezi Kostelcem a Telčí; O. K., zejména mezi Dačicemi a Slavonicemi už… Číst vice »
Neelektrizovaná Laa ? Jak jste na to přišel. Dráty tam vedou minimálně jedno desetiletí ….
Vedou tam od roku 2006. Však to píšu z tehdejšího pohledu (mmch. souběžně došlo ke zdvoukolejnění úseku od süssenbrunských spojek po Wolkersdorf).
Ksz – máte naprostou pravdu. To je fakt pokrok po 100 letech se na této trati zvýší rychlost z 50 na 80 a to jen na některých úsecích.
Trať bude dále slabě využívaná a nekonkurenceschopná.
Kdyby se v rámci této akce aspoň přeložilo cca 400 metrů trati mezi Mysliboří a Sedlejovem, tak by se odstranily 2 železniční přejezdy…
No vida…že to taky jde i bez přejezdů…
Co prosím? Zrušit trať do Slavonic? Předpokládám, že je to ironie.
Zajisté – zruší se autobusy, a přiměřeně tomu posílí vlaky…👺
Jé, další lokálkobijec co nechápe, při jakejch vzdálenostech zastávek se vyplatí jaká rychlost. Myslíte, že kraj chce revitalizaci trati po které nikdo nejezdí? Jo, já zapomněl, správná SŽ by jí měla zrušit a vytrhat proti všem, jen aby náhodou lidi vlakem nikam jet nemohli, protože lokálka špatný.
Vzdálenost zastávek může u části spojů být i 10 – 15 km, pokud by objednatel chtěl.
Nicméně dle aktuální koncepce, chce tak Kraj Vysočina až „výhledově“, přičemž tou „výhledovostí“ není myšlen stav hned po dokončení revitalizace. 🙁
Pokud by vytáhli hlavy z železničního starověku, a zvedli ji na takové jasné a zřetelné tlačítko zastávky na znamení…tak by to mohlo být jistě i víc…
To je nesmysl, stejně vám zastávka na znamení jd nezkrátí, protože ve špičce budete stavět na všech tak jako tak, a na to musíte tu jd udělat. Akorát to šetří naftu po zbytek dne.
No dobrá, ale když v sedle ten Os vyjede z Kostelce, ale zastaví třeba až v Třešti, protože na zastávkách mezi tím nebude poptávka?
Aspoň něco, byť za 2 mld Kč se na 55 km trati moc velké zázraky neudělají. Celá oblast Slavonicka je taková vnitřní periférie. V létě na dovču, na kolo, jo, ale žít tam to moc ne.
Slavonicím to v navržené podobě nepřinese vůbec nic. Max. po Dačice, tam dlouhý prostoj.
A i kdyby to v jednom směru vyšlo bez prostojů (vychýlení osy symetrie v úseku Dačice – Slavonice za cenu ještě delších dačických prostojů v protějším směru jízdy), tak pořád má jít o „courák“ zastavující úplně všude (kdyby to aspoň byl Sp v celé trase, tzn. zastavující pouze ve městech…).
Ve špičce to klidně může vyjít bez prostojů, s osou symetrie v půl.
O. K., taky pravda – „odstranit potřebu křižování v celou“.
O. K., tak aspoň v té špičce (i když mj. za tu cenu, že druhý z obratů naopak bude mít cca 100 – 105minutový obrat v Dačicích).
Leda že by člověk úmyslně bydlel v takové pustině, aby ho nikdo neotravoval…
no a udelat zapojeni bez uvrati v nesmyslne stanici „kostelec v polich“, to se asi do dvou miliard nevejde, ze?
Zejména když bylo v Kostelci zrušeno zastavování rychlíků, čímž byla de facto zničena možnost přestupu na tuto trať od Jihočeského kraje.
vidite, to jsem ani nezaregistroval, zajimava zprava…
Oni totiž místní jezdí z Telče do Jindřichova Hradce autobusem. Je to výrazně rychlejší. A ze Slavonic tím tuplem. Autobus je potřeba, neboť pobere lidi z obcí po cestě, podívejte se do mapy.
A nebo se v Mrákoníně na silnici postaví Úderka a bude ty lidi vraždit za trest, že nejeli o 2 hodiny delší cestou, vlakem?
Ať si místní jezdí čím chtějí. Já nepotřebuju jezdit z Hradce do Telče, ale z Veselí do Třešti. Bejvávalo vlakem, když teda byl v Kostelci přípoj, tak holt teď autem. Ale to je můj problém, místním to jistě vyhovuje, tak nechť je jim to přáno.
Z Batelova jede do Třešti Bus od R i o víkendu.
Třikrát denně, ale OK, máte pravdu.
Hmm, a to je vina na které straně?
To nevím. Jen konstatuji stav.
Kdopak tu stavbu „zdržel“, že tedy není realizována od slibovaného (už tak o více než dekádu posunutého; však už poloperonizace Dačic či Slavonic v roce cca 2008 byla „předstupněm revitalizace“) 3/2021?
Na Děti Země či Vodu z Tetčic se to svést nedá. 🙂
Mimochodem, celý ten koncept je nedotažený – ano, bude možné křižovat v X:30 h ve Slaviboři namísto Telče. Ale – potom v X:00 h bude o to delší (ještě delší než už je teď) v žst. Dačice. 🙁
Ta citace v posledním odstavci je zbytečná, tento koncept je již skoro 3 roky realizován. Bohužel výmysl zvaný „Renesance“ musel být na sílu spuštěn i přesto, že zabezpečovací zařízení ve stanicích ani na trati není na takovou hustotu provozu stavěné. Následky toho vidí každý cestující, který musí tím vlakem jezdit.
Na t-227 je (nadále) max. 1h takt vlaků, což není o moc více, než v přinejmenším některých částech dne byly v předchozím, značně netaktovém provozu. A cestující vidí „následky“ spočívající zejména v tom, že nemusí přestupovat v Kostelci. Vzhledem k souběžnému posunu časových poloh linky R11, bylo tak jako tak potřeba učinit vlaky mezi H. Brodem (uzel v S:00 h) a Jihlavou zrychlenými. Největší nestabilita provozu spočívá právě v ostrém zapojení těchto vlaků do uzlu HB (+ dost krátkých přestupních dob v Jihlavě na R11). Tato nestabilita je vyšší než nestabilita samotné „Renesance“ na trati č. 227. Je to vidět… Číst vice »
A taky ještě dodám, že Kraj Vysočina uváděl koncept s těmito Sp vlaky ve svých plánech již od roku 2015.
A SŽDC, s.o, přesto nezvládla instalovat nové staniční zab. zař. v žst. Třešť (eventuálně v dalších stanicích) ani v následujících 4 letech, tedy do 12/2019.
Mimochodem, pokud by tedy neměly být zavedeny tyto Sp vlaky, jaký koncept na t-227 podle vás měl po 12/2019 být zaveden (+ zejména tak, aby nebyl v rozporu s tím, že „zab. zař. ve stanicích ani na trati není na takovou hustotu provozu stavěné“)?
Apespoň nějaká dobrá zpráva.
Nestálo by za to v úseku Kostelec – Telč zvážit elektrizaci, třeba i nějakou zjednodušenou v tramvajovém stylu?
Nestálo.
Co je to tramvajový styl?
a) Prostý drát?
Pro avizovanou rychlost bude lepší klasická sestava drát plus nosné lano, která se už taky na tramvajových tratích dělá, a mám pocit i na trolejbusových, obzvlášť tam kde se chce jezdit rychle.
b) Nebo je to napětí 600-750 V?
A nebude stačit běžný systém 25 kV střídavých?
Z Jihlavy do Kostelce se jede pod dráty. Zbytek … na baterii.
Přesně to mě při čtení napadlo, toto rameno by pro bateriové jednotky bylo ideální.
Stálo, minimálně do Dačice
Nestálo. Elektrizace je potřeba na úplně jiných trasách. Navíc – nejsou peníze na daleko důležitější stavby, a tak budeme vyhazovat peníze za tyhle, které mohou počkat. Úplně totéž, jako rekonstrukce Rakovníka za miliardu, Semily, Batelov, Chrastava a další a další momentální nesmysly, které nepřinesou žádnou přidanou hodnotu, ale odsají peníze z páteřních tratí, třeba z VOCHOCu nebo rychlejšího vybudování 3.a 4. koleje Ferdinandky (tzv. VRT). Atd., atd.
VoChoc i VRT Přerov – Ostrava jsou nákladově ŘÁDOVĚ jinde než reko zmiňovaných stanic.
P. S. Zřízení bezbariérové přístupnosti (znamenající ale pohodlnější nástup do vlaků i pro další skupiny lidí) coby benefit přinejmenším některých z vámi zmiňovaných modernizací stanic je také přidanou hodnotou.
(Jinak ale souhlas s tím, že elektrizace t-227 nijak zvlášť potřeba není.)
jako ano, ale korunka ke korunce. pokud se zastavila stavba do boziho pozehnani (cimz se oddaluje i 80% vyhod stavby predchozi) kvuli nizkym jednotkam miliard, tak mozna ma smysl konecne zacit setrit…
Tak ona se modernizace Střelice – Zastávka nezastavila, ale max. o (další nad rámec už tak odložených 2 – 3 let) rok posunula.
Stejně jako i revitalizace t-227 je (v kontextu předpokládaného zahájení v roce 2023) posunutá o nějakých 13 let.
pokud je neco posunuto, je to z pohled aktualniho casoveho momentu zastaveno, ne?
a predchozi duvody casovych posunu byly dane jinymi vecmi nez financemi, to s tim nema nic spolecneho.
Jestliže od jara 2020 mohl být realizován úsek Brno-HH – Střelice, mohl být od téhož termínu realizován i úsek Střelice – Zastávka.
Rozdělení stavby (na kterou se vztahuje jedno územní rozhodnutí) na dvě stavby podléhající dvěma různým stavebním povolením bylo rozhodnutím Dobré správy (resp. i kdyby to šlo přes dvě povolení, nic by v zásadě nebránilo souběžné realizaci, ale Dobrá správa to tedy nakonec odložila z roku 2020 na 2023 a teď se nadává, že ohrožen je i ten rok 2023).
A není to jen o korunkách, kterých se takovými akcemi rozhází hodně, ale i o tom, že tohle váže racovní síly, co by jinak mohli připravovat třeba i ten VOChoc.
Peníze jsou, jen se vyhází za nesmysly (např.sport)…