Dvoumiliardová injekce pro ČD. Dopravce prodal Sekyrovi zbytek pozemků na Smíchově

Výstavba Smíchov City. Foto: Sekyra GroupVýstavba Smíchov City. Foto: Sekyra Group

Dohoda o narovnání přinesla Českým drahám o 300 milionů korun vyšší výnos.

90 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jeffer

Takže koľko ľudí tam má bývať? A koľko je tam škôl a škôlok? Prípadne nejaká poliklinika?

vlachjan

Jen pro zajmavost: Z článku vyplývá, že Sekyra mimo jiné zaplatil cca 310 000 000 za to, aby v lokalitě mohly vznikout veřejné prostory. Tato částka ještě naroste o náklady na výstavbu těchto parků. Jakkoliv můžu mít určité výhrady ke způsobu, jakým se ke svým pozemkům dostal, realtivně si cením toho, že navrhovaná zástavba představuje docela kvalitní soudobý standart, mixuje různé funkce a konečně urbanisticky propojí Radlice se Smíchovem. Vzhledem k tomu, že dvě největší české banky budou mít sídla Na Radlické jen asi 1,5 km od sebe, pčekával bych rovněž že tuto oblast čeká do budoucna velká gentrifikace. Zejména… Číst vice »

MaT

StandarD!

Jinak souhlas.

Jirka

Je to rozhodně změna k lepšímu.

Berkolda

Právě jsem dočetl, že dráhy jsou po dlouhé době v zisku. A zde se dočítáme proč. Prodejte všechno. To bude zisku! Hlavně neplýtvejte penězi na provoz vlaků.

Tomas

nerad vam kazim radost, ale ten zisk byl jaksi za prvni pololeti.

smlouva byla uzavrena letos v zari.

prozradite nam take, jak se prodejem majetku zvysuje zisk?

Jirka

Tak že se hmotná aktiva přemění na aktiva finanční??????

Tomas

a to ma nejaky vliv na zisk?

pokud se z jednoho aktiva stane jine aktivum, tak ti samo o sobe zisk neprinese. jen (pokud slo treba omprosej majetku) pozitivni cash flow.

(a ano, zisk pripadne ztratu by pak prinesl rozdil mezi hodnotou majetku v ucetnictvi a tim, za kolik byl prodan)

Jirka

Ano a pokud se v článku psalo, že Sekyra souhlasil s navýšením ceny, oproti sjednané úrovni z roku 2004 na současnou cenovou hladinu, tak to při použití naprosto elementární logiky znamená co????

Tomas

samo o sobe to neznamena vubec nic. protoze i hodnota majetku v ucetnictvi se prubezne precenuje tak, aby odpovidala aktualni cene (zjednodusene).

takze sama informace, ze cena za prodej majetku byla navysena oproti cenove hladine v roce 2004, ktera byla v puvodni smlouve, v kontextu zisku a ztraty nerekne vubec nic.

to, ze slo o ziskovou operaci se zpochybnit neda, nicmen e je nutno rict, ze pokud se ten pozemek prodal za 2 miliardy, tak to neznamena, ze to je „2 miliardy zisk“ jak si spousta lidi mysli.

Jirka

V tomto případě to znamená. Máte vůbec základní informace o tom, co je to za pozemky? To je opuštěné kolejiště , brownfield, v podstatě obří fetacke doupě. Pokud tohle něco Českým drahám něco generovalo, tak to byly náklady.

Tomas

to, že to bbylo opuštěné kolejiště, brownfield apod je z pohledu toho, jaký zisk byl z toho prodeje, stále irelevantní. stejně jako to, jestli jim v minulosti tento pozemek generoval nějaké náklady.

vzhledem k umístění pozemnku, a pokud územní plan na něm umožnoval komerční výstavbu apod. tak tržní cena toho pozemku byla velmi vysoká navzdory tomu, že v danou chvíli to byl brownfield s feťákama.

mam trošku obavu, že vůbec nechápete, co je to „zisk“ a trošku zaměnujete pojmy zisk a cash flow.

Jirka

Já mám zase trochu obavu, že vy máte chronickou potřebu všem a za každých okolností svoji pravdu. Založenou většinou na naprosto obecných a fadních formulacích a proto jste tak oblíbeným terčem kritiky nejednoho diskutéra na vzdejších fórech. No asi nebudete ve společnosti úplně oblíbený. Nicméně Vám to plně přeji. Užijte si to.

Jirka

Jo jinak bych byl rád, kdybyste mi slovíčko zisk definoval.

David

Co SmartWings delaj?

Jirka

Letí z Řecka do Prahy na jeden motor??? Těším se na ty mínusy a comenty, jak je to po těch letech trapný. Jenže ono je to tak trapný, že by si to nedovolil ani ten blbej Ryanair.

xyz

Tak zase můžou OSŽ, SOsAD atd. nadávat, jak jsou ČD údajně znevýhodňované vůči soukromým dopravcům (a proto že se „nesmí“ soutěžit). Opak je pravdou, viz tento – zdaleka ne první – výnos z prodeje/převodu majetku.

Ivo

Do bezedné díry korupce a neschopnosti, jakou jsou ČD či Česká pošta, se přivede dalších x miliard. A? Každoročně se do vysoce ztrátového podniku pumpují dotace, takže by žádné prodeje uskutečňovat neměli. Naopak by měli majetek převést na stát, který ČD udržuje z peněz náš všech při životě už několik desetiletí. Rozhazování kam se podíváš. Prostě Česko….

Profesor

Hm, jedinej detail je že co by ČD meli nebo neměli neurčuje Ivo z diskuze…

Jirka

Tak to bylo doslova z bláta do louže, nebo spíš rovnou do oceánu.

jan táborský

Zjednodušme to, je tady smlouva 2004, nějaké podmínky, Dobré správě koleje a vlastní zázemí překáží, proto si pronajímá pro své odborníky prostory například V celnici, nebo Diamont Point , u Štvanice, ČD prodává skupině a jedna síla má vystaráno…..

Neznamy Jarek

Kdysi se psalo, že stát pomohl ČD s odlužením a že až ČD budou prodávat nemovitý majetek tak výtěžek nepůjde k ČD, ale bude použit na umoření výpomoci např. Na Správě železnic. To asi neplatí v tomto případě?

Vena

Sice je všechno zřejmě právně v pořádku, ale je to teda pěkné křivítko fungování tržního prostředí mezi dopravci, takovahle náplast/polštář… 😏

Libor

Tak už chápu díky čemu jsou ČD v zisku (článek asi dva dny zpět …)😄

Petr

To tam započítané není… ale každopádně tyto peníze pomůžou k dalšímu rozvoji.

xyz

K tomu mělo pomoci i 12 mld. Kč „za prodej pozemků“ v roce 2008.

O rok později ČD přiznaly, že většinu z těch peněz už nemají, že je „rozpustily“ v běžném provozu.

Facepalm

To by mě zajímalo jestli za tohle bude nějaký ban, nebo je to v pořádku, neb tam není vulgarismus?

Lukáš Kníže

Jsem moc rád, že se prostor zastaví,
jsem moc rád, že je urbanismus navržen s respektem k místu a v blokové zástavbě,
jsem moc rád, že se ČD podařilo vyjednat navýšení ceny,
avšak mě stále mrzí, že veřejná společnost ČD nenabídla nejprve pozemky městu, které by tam takový development mohlo vybudovat.

Tomas

Naprosto presne …nejake priblble nakupni centrum a byty postavi kdokoliv. Proc se ale majetek statu prodava soukromnikum, to je nepochopitelne.

Alibaba

To není/nebyl majetek státu. To je majetek akciovky. To že 100% akcií vlastní stát je už podružné.

Petr

Obecne mi taky vadi rozprodavabi statniho majetku soukromnikum – ALE tahle dohoda vznikla v roce 2004. V te dobe jeste vsichni rikali, ze byty se musi privatizovat. Dlouho trvalo nez se ukazala krátkozrakost takoveho neoliberalismu. Predevsim ale Prazska Developerska Spolecnost vznikla teprve v roce 2020 … A na tak obrovksy projekt ani ted PDS nema kapacitu ani kapital, myslim. V tomhle pripade se Sekyra chova z ceskych developeru nejlepe – souhlasil s urbanisticko-architektonickou studii. A ted uznal, ze vyjednani cen v roce 2004 bylo pro Ceske Drahy vlastne dost nevyhodne… Hodne me vytaci jak pozemky u hlavaku prodali PPF… Ve… Číst vice »

Koridor

Protože byty má přidělovat zásadně nivě nabraný úředník na OPBH dle obsahu obálky!

Koridor

nově

Jan

Proč vlastně tyhle koleje spadly do klína ČD a ne SŽ?

X 1

Četl jsi to, ne?
Obchod byl dohodnut již v roce 2004. Tedy ještě před vznikem SŽ(DC).

Juraj

Až na to, že SŽDC vznikla k 1. 1. 2003, šéfe.
Důvod je čistě politický. Takto nešikovné rozdělení pak umožnilo opětovně „prodávat“ další a další majetek ČD, a tím zcela legálně přesypávat peníze ze státní organizace do státem vlastněné a.s.

Kubrt

To není pravda; SŽDC, jakož samozřejmě i akciová společnost České dráhy, vznikla 1. 1. 2003.

Alibaba

Protože nějaký politik navrhl dělení pozemků ve stylu nádraží – ČD, širá trať – SŽ(DC). Tipnul bych, že to bylo cílený, aby ČD mělo kapitál do budoucna.

Jakub

a kvůli blokování konkurence v osobní dopravě.

Koridor

To nebyl politik, ale vrcholný úředníci MDS, tehdejší ministři Schling/Šimonovský železnici rozuměli jak kozel petrželi a vlakem jeli maximálně v saloním voze s Milošem Velikým.

Noscortas

A jak to souvisí s článkem?

kolmix

Je VELKÁ škoda, že v době chybějící kapacity na kolejích (nejen v Praze) někdo klidně obětuje kus liniové stavby něčím, co mohlo vzniknout kdekoliv jinde (ČR fakt není jen Praha, i když v té by se jistě dalo najít i jiné místo), ale budiž, dnes už pozdě plakat nad rozlitým mlékem.
Snad se mezi obyvateli nové čtvrti najde alespoň dost takových, co budou ke své dopravě využívat prostředky hromadné dopravy, když už tedy budou bydlet hned u nádraží…

Kubrt

Jinde v ČR se nestaví, nebo nemohou stavět, podobné developerské projekty?
Odstavovat a uklízet vagóny se nedá někde jinde?

platamond

Spíše jde o pořadí – nejdříve nová plochu pro zajištění provozu a pak (v průběhu přípravy) prodej staré.

Kubrt

Prodej byl dohodnut před 19 lety; to mi nezní, jako že by ČD nebo SŽDC neměly čas na reakci.

Facepalm

Jo, to dává smysl. V centru budou odstavný koleje a bytový domy budem stavět mezi Malešicema a Uhříněvsí nebo za Benešovem.
Stavět se má uvnitř měst, ne na periferiích (odkud pak bude muset každej dlouze dojíždět, ale tak daleko jste to asi nedomýšlel, co?).
Urbanismus holt má určitý pravidla a zákonitosti, a to, že jste o nich nikdy ani nezaslechl, není chybou urbanismu.

Mikuláš Pixa

Až na to, že v té oblasti je už teď přetížená jak VHD ( z Radotína dokonce nejkratší interval Os vlaků v ČR), tak silnice. Takže zde za mohutného potlesku urbanistů nastěhujeme další tisíce lidí a další tisíce sem budou dojíždět do kanceláří (má zde být třeba nové sídlo ČS). A jako bonus budou mít několik let cestující ze Semmeringu zhoršené cestování tím šibováním na jihu Smíchova.

Karel Mio

Aha, takze ty lidi misto Smichova, odkud a kam muzou do a z X smeru, a tim padem tu 171 treba tak nevyuziji, nastehujeme kam? Nekam za mesto na pole do Dobrichovic, odkud budou vsichni, wait for it, dojizdet a dal pretezovat 171? Nebo jaka je pointa vasi genialni uvahy?

Frantisek

Nestěhovat úplně všechno a všechny do Prahy, mít ty funkce i v těch Dobřichovicích, ne zrovna na poli. Ale jo, tady to je dost velká hluchá plocha, jejíž část by ovšem klidně mohla sloužit nadále místnímu zásobování, část novému bydlení i novým pracovním možnostem pro zde bydlící, aby ti zase nejezdili hromadně někam jinam, že. Ostatně sem se asi povětšinou nestěhují ti už dnes dojíždějící z Dobřichovic, kde nemají do čeho…

Frantisek

Problém je v tom, že funkce onoho nádraží ve městě zaniká zatím bez náhrady, pokud za ni nepovažujeme haly v polích u dálnic za městem, kam se dá dovézt vše jen kamionem. Kromě toho by město nemělo být tvořeno monofunkčními plochami bytů či kanceláří s vysokými nároky na dopravu, nýbrž může klidně obsahovat i drobnou výrobu pro potřeby příslušné čtvrti, aby se nemuselo vozit všude úplně vše. O urbanismu žel neslyšeli ani někteří tzv. developeři, jimž jde nikoli o město, nýbrž o co nejvyšší okamžité zisky.

Twix

Funkce nádraží? Ta část co se ruší neměla už dlouhou dobu žádnou funkci. A jaký by byl třeba příklad té drobné výroby, aby to zároveň opravdu sloužilo pro danou čtvrť a negenerovalo další nákladní dopravu?

michal.s

Indoor pěstování zeleniny a mikrogreens, květiny ze skleníků na střechách, místní pekárna, ale pravda opravdový průmysl by asi nebyl ekonomický.

Twix

Pekárna mě taky napadla, ale ta se může víceméně umístit i do těch budov co se tam staví, a na dopravu v oblasti to bude mít minimální vliv.

Twix

Odstavné kolejiště je liniová stavba? A jak by to zachování prostoru pomohlo kapacitě? Právě kvůli kapacitě mezi hl.n. a Smíchovem není do budoucna vhodné cokoliv navíc vozit na Smíchov kvůli odstavení.

Peeetr

Dvacet let zastaralý koncept z doby, kdy internet u nás mělo jen minimum lidí. V budoucnu to bude hodnoceno jako zmařená šance na násobně užitečnější využití.

Kubrt

Například?

Nemel

Napadá Vás v době krize bydlení něco užitečnějšího?

Peeetr

Je „krize“ levného bydlení, ale to rozhodně nebude řešit tento projekt.
Daleko pravděpodobněji nastane do budoucna s prací na dálku a internetovým doručováním krize nadbytečných kanceláří a obchodních center.

Honza V.

Oceňuji, že se to jmenuje pěkně česky Smíchov City a ne třeba Laughtown Emotions.

Doctor

Pěkně česky by to bylo Smíchov město. Nebo by se Vám víc líbilo Mixing město. Neboť pražská čtvrť Smíchov, je od slova smíchat, nikoli smát se.
Vůbec složeniny česko – zahraniční jsou mi nehezké, jako třeba Sekyra Group, nebo Káva to Go ( i to už jsem viděl ).

vasek.beroun

Musíme být světoví. Radši tedy Shop Womex, než Potraviny Vomáčka.🫣

Facepalm

Nebo anglicko – německé, jakp třeba CityElefant.

Frantisek

Nejlepší jsou názvy, kde jednu půlku čteme česky a druhou cize, třeba „RegioDžet“ – namísto „RegioJet“ nebo „RýdžouDžet“. A nikomu to nepřijde ani trochu divné…

Jarda

Označní „City“ je celosvětově používaný termín pro kancelářsko-obchodní oblasti v centrální části města

Frantisek

Což už je ovšem posun významu. Pak překládáme původní synonyma každé jinak a pro původní významy vymýšlíme jak pitomci výrazy nové…

Alibaba

Takže přeložíme Smíchov Kanclov. 🙂

Juraj

A když se ten člověk jmenuje Sekyra a chce mít mezinárodní název, tak se má nechat přejmenovat na Axe?

Doctor

Kdepak Juraji, to je jenom můj subjektivní pocit, že to nezní dobře. Spíš vašek.beroun výše má pravdu v tom, že to zní světověji … i když Skupina Axe … bylo by to lepší ? 😉

MrMarkus

Tohle se mi líbí 🙂 Už vidím ten krásný název Lewis Axe Group Real Estate Investment 🙂

Pezos

Tvar „s sebou“ není o moc lepší. Přitom by stačilo, kdyby se v tomto případě nedělala výjimka z pravidla o vokalizaci předložky „s“ před slovem začínajícím na s.

Facepalm

jestli by tu maličko nevadilo, že tvary „s sebou“ i „se sebou“ existují a každý znamenají něco úplně jinýho.

jirka

U „s sebou“ je to totiz tak, ze uz tam davno to „s“ asi neni. Kdyby bylo, tak se logicky vyslovuje „se“. Akorat jazykotepci trvaji na tom, ze se to musi psat, protoze to tak kdysi davno bylo.

Nemel

A co v případě bývalé Student Agency, která se anglicky psala, ale česky vyslovovala? Což mimochodem bylo vzhledem k tomu, že začínali jako prodejce jazykových zájezdů do Anglie, bylo pěkně trapné.

Průvodce původní Aleš

Jančura to kdysi vysvětloval. SA vznikla v době, kdy nebyl běžný internet. Takže když člověk potřeboval zjistit telefonní číslo a neměl u sebe telefonní seznam (nebo ta firma byla nová a nebyla ještě v aktuálním seznamu), tak si zavolal na informace a tam mu řekli číslo. A Jančura byl přesvědčen, že pokud se někdo zeptá na Stjůdent Ejdžensy, co slyšel v reklamě, tak ty paní na informacích budou mít problém to napsat a tedy najít. Proto to nechal vyslovovat „česky“. Moje negativní osobní zkušenost s tou infolinkou byla, že když jsem potřeboval číslo na Zájmové sdružení Koli, tak mi paní… Číst vice »

Nemel

No a já si naopak myslím, že je to stejné, jako když si někdo plete Czechia a Chechnya – stydět se má ten, kdo si to plete, ne ten, kdo se bojí, že si ho budou plést. Nemůže přece za to, že ten druhý je hloupý.

Nemel

A ještě dodávám, že dvojnásob to platí pro paní, která pracuje na informační lince.

Twix

Pojmenovat něco „Smíchov město“ má jeden zásadní nedostatek – nemusí z toho být poznat že někdo něco pojmenoval.

Pepa

To vis, nestavi to pro venkovsky krupany jako jsi ty

Tomáš

Teď ještě, kdyby zbourali ty obludy, co tam už postavili, pozvali kvalitní architekty a vytvořili krásnou novou čtvrt, kterou pak postaví.
Výška domů minimálně dvojnásobná, ať se využije potenciál metra, nádraží, tramvají a autobusů – místa snad s nejlepší dopravní obslužností v celé Praze.
Každé normální město by tam zahustilo zástavbu, co to jen jde, aby lidé mohli dojíždět hromadnou dopravou, jen Praha tam připustila výstavbu hnusných malých vředů…

Gregyros

Diky za radu odbornika, jako kdyby už teď nebylna Smíchově na ho*** vzduch.. ještě si ho zablokujem 12 patrovejma panelekama

SaulGoodman

No výška domů skutečně mohla být minimálně o pár pater vyšší, což nicméně je i názor, který zastávají architekti. Za mě nesmyslné omezení na úroveň okolní zástavby je důsledkem postojů politiků a aktivistů, kterým developer v zájmu možnosti začít v dohledné době stavět ustoupil. Je to nicméně škoda, neboť zrovna v této lokalitě si opravdu nemyslím, že by vyšší budovy kazily nějaké panorama. Zbytečně tak při všeobecném volání po výstavbě bytů přicházíme kapacity v místě, které bude mít mmj. perfektní dopravní obslužnost. Kdyby tímhle stylem stavěli naši předci, tak máme dosud všude maximálně dvoupatrové domy…

Facepalm

Ve skutečnosti tam platí nějakej regulativ, kterej ta výstavba, aspoň co se výšky týče, naplňuje měrou vrchovatou. Představa, že výšku budov určují ad hoc politici a nějací aktivité, je stejně úsměvná, jako je typická pro šotodiskuse. A stejně tak je úsměvné je to „já si nemyslím“. Nemyslet samozřejmě můžete jak chcete a co chcete, nicméně holej fakt je, že hovoříme o ochranném pásmu pražské památkové rezervace, a to hned vedle Malý Strany a Novýho města. A stavět tam 20patrový budovy je sice hezkej nápad, ale pak bysme si holt museli říci, jestli nám to stojí za vyškrtnutí Prahy ze seznamu… Číst vice »

SaulGoodman

A kdo podle vás o tom regulativu rozhoduje, to je jako nějaká vyšší moc? Měl jsem takový pocit, že to jsou politici, ale třeba mě vyvedete z omylu. A že se mění projekty na základě ad hoc jednání není žádná má představa, to je fakt, který se tohoto projektu týká úplně stejně třeba jako budovy vedle Masaryčky a řady dalších projektů po celé republice. Nepochybuji, že si články o tom dokážete vygooglit. Někdy je prostě pro developera snazší ustoupit, resp. dohodnout se, než zkoušet protlačit původní záměr, protože to prodlouží už tak neúměrně dlouhé řízení. Já netvrdím, že jsem odborník… Číst vice »

Jarda

I prvorepublikové domy na Vinohradech jsou 6-patrové… Ty starší jsou čteřpatrové – ale díky vyšším stropům jsou i tak daleko vyšší než ty co se teď staví na Smíchově… Nechápu…

Frantisek

Některé byly dodatečně nastavovány, leckde je to vidět na fasádách. A není důvod z toho dělat další cimbuří, když už to konečně má nějakou souvislejší formu. Ona kapacita a výtěžnost nejsou zdaleka jedinými hodnotami města, a už vůbec ne určujícími jeho kvalitu; někdy právě naopak. Ale klidně si jděte bydlet do králíkárny, je-li Vám libo – po světě jich je…

Jarda

Taky si říkám, že ty domy mohly být o 2-3 patra vyšší…
Zároveň mě udivuje že nebyla využita pravidla pro až o 4 patra vyšší rohové domy….

Facepalm

Na celou lokalitu i na jednotlivé domy proběhly architektonické soutěže a ty někdo vyhrál. Konkrétně A69 – architektiKuba & Pilař architekti, Haascookzemmrich STUDIO 2050, Chalupa architekti, LÁBUS AA – Architektonický, D3A, Projektil…, tedy jména dosti renomovaná. Takže když tu v takovéhle situaci melete něco o pozvání kvalitních architektů, jediný, co z toho plyne, je, že o architektuře nevíte vůbec nic.

Juraj

Díkybohu za to, že tam vzniká standardní městská čtvrť s parterem a adekvátním veřejným prostorem, která zároveň plynule naváže na existující zástavbu Smíchova.

Tomas

A to by si Praha nepostavila sama???? Malo je tu developeru – novodobych oligarchu?????

MrMarkus

Tak minimálně u toho kampusu mohu potvrdit, že bude mít světové parametry, exteriér i interiér 🙂