Velká modernizace křižovatky koridorů u Přerova pokračuje, cestující čekají velké výluky
Cestující na hlavních koridorových tratích Olomouc – Ostrava a Břeclav – Ostrava čekají v příštích dvou letech další omezení kvůli
Cestující na hlavních koridorových tratích Olomouc – Ostrava a Břeclav – Ostrava čekají v příštích dvou letech další omezení kvůli téměř čtyřmiliardové akci s oficiálním názvem Rekonstrukce Žst. Přerov, 2. stavba. Během ní dojde k modernizaci koridoru mezi Přerovem a Prosenicemi, Dluhonicemi a Prosenicemi a Přerovem a Dluhonicemi.
Správa železnic stavbu zahájila slavnostně minulý týden, přitom běží už loňského roku. Zakázku získalo sdružení vedení společností Eurovia CS, v kterém jsou ještě společnosti GJW Praha, Strabag Rail a Subterra. Investiční náklady jsou 3,8 miliardy korun.
„V průběhu všech etap budou rušeny a nahrazovány náhradní autobusovou dopravou vlaky osobní dopravy, a to v regionální, výjimečně i v dálkové dopravě,“ řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Má jít například o expresy 524 a 525. Kvůli jednokolejnému provozu lze očekávat zpoždění.
Přesný harmonogram výluk Správa železnic dosud nezveřejnila. Po celou dobu výstavby budou různě zaváděny jednokolejné provozy v úsecích Brodek u Přerova – Dluhonice, Dluhonice – Přerov, Dluhonice – Prosenice a Prosenice – Přerov. „V rámci celé stavby se bude konat velké množství nočních zastavených provozů. Rozetapizováním celé stavby je snaha o co možná nejmenší dopad do výsledného omezení provozu,“ dodala Friebová. Podle informací deníku Zdopravy.cz má dojít k omezení na jednu kolej dojít v březnu v úseku Prosenice – Dluhonice a Přerov – Dluhonice.
Celá akce má umožnit zrychlení vlaků jedoucích jak ve směru z Prahy do Ostravy a na střední Moravu, tak na druhém koridoru spojujícím jižní a severní Moravu. Zruší se také všechny železniční přejezdy, které nahradí silniční nadjezd a lávky pro pěší. Jde o jeden z nejvytíženějších úseků na české železnici.
„Stavba navazuje na již provedenou modernizaci traťových úseků z Přerova do Hranic na Moravě a do Olomouce i na dokončenou první etapu přestavby přerovského uzlu. Nyní přijde na řadu takzvaný triangl, na kterém se nachází také výhybna Dluhonice. Kromě zlepšení jízdního komfortu dojde i ke zvýšení traťové rychlosti a tomu odpovídajícímu zkrácení jízdních dob. Zlepší se rovněž napojení Dluhonické spojky, které bude odpovídat současnému pravostrannému provozu,“ popsal generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Až se dokončí, je naplánována i třetí etapa, která řeší bezkolizní propojení obou koridorů stavbou nové spojky v úseku Brodek u Přerova – Dluhonice.
Dojde také ke zrušení čtyřkolejného železničního přejezdu v Dluhonicích, místo něj vznikne silniční nadjezd, a vybudování lávky pro pěší. Jiný nadjezd v Dluhonicích půjde k zemi, nahradí ho nový posunutý o čtyřicet metrů dál. Pro přístup silničních vozidel k rozvodně ČEZ a k bytovým jednotkám bude vybudována nová komunikace souběžná s kolejištěm.
Trať z Břeclavi do Bohumína byla poslední na české železniční síti s levostranným provozem vlaků. Po přechodu na pravostranný provoz v závěru roku 2012 dochází ve výhybně Dluhonice ke vzájemnému rušení vlaků jedoucích v přímém směru z Přerova do České Třebové s těmi, které využívají Dluhonickou spojku, tedy odbočnou trať Dluhonice – Prosenice. Cílem stavby je proto vytvoření podmínek pro možnost mimoúrovňového křížení vlaků. Jeho vlastní technické řešení bude předmětem třetí etapy rekonstrukce přerovského uzlu.
Mezi Přerovem a Dluhonicemi jezdí dosud vlaky stokilometrovou rychlosti, po modernizaci se rychlost zvýší na 130 kilometrů v hodině. Koncepce kolejiště ve výhybně Dluhonice vychází ze souběhu dvou dvoukolejných tratí, od Přerova a od Prosenic, při dodržení jejich přímého pokračování čtyřmi hlavními dopravními kolejemi. Zajištěny tak budou současné vjezdy i odjezdy na kolejovém rozvětvení na Přerov do všech směrů. V navrhovaném stavu bude mít výhybna celkem sedm dopravních kolejí, rychlost vlaků jedoucích v přímém směru se zvýší až na 130 km/h. Součástí projektu je rovněž rekonstrukce obou kolejí mezi Přerovem a Prosenicemi. Po dokončení prací dojde zde i na dalších mezistaničních úsecích ke zvýšení traťové rychlosti až na 160 km/h.
Postaví se rovněž protihlukové stěny, které významně sníží hladinu hluku na území Přerova včetně jeho místní části Dluhonice. Nové sdělovací a zabezpečovací zařízení bude umístěno v nové technologické budově v Dluhonicích, která se vybuduje na místě stávající provozní budovy. Nově bude výhybna ovládána dálkově z Centrálního dispečerského pracoviště Přerov.
Doplnění: Původně jsme mylně informovali, že k zahájení došlo minulý týden. Ve skutečnosti stavba několik měsíců běží, minulý týden proběhlo pouze slavnostní zahájení. Za chybu se omlouváme.