obrazok-zdopravy

Dvoukolejka pro rychlost 140 km/h. SŽ hledá projektanty tratě z Plzně na jihovýchod

Nádraží Nepomuk. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNádraží Nepomuk. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Trať už kapacitně nestačí, na jednokolejce u Plzně se tísní příměstská doprava s dálkovou.

Správa železnic (SŽ) pokračuje v přípravě velké modernizaci tratě z Plzně směrem na Nepomuk a Horažďovice předměstí. Aktuálně vypsala soutěž na projektanty, jejichž úkolem bude především zpracování dokumentace pro povolení stavby (a digitálního modelu BIM). SŽ stanovila u zakázky cenový strop na 228,84 milionu korun.

Modernizace naváže v Koterově na 5. stavbu uzlu Plzeň a její zásadní součástí bude především zdvoukolejnění zhruba třicetikilometrového úseku Plzeň – Nepomuk. Na 20 kilometrech z Nepomuku do stanice Horažďovice předměstí už dvě koleje jsou, ale i tento úsek projde přestavbou.

Projekt se přitom neustále posouvá v čase. Když na podzim 2021 plány úspěšně prošly posouzením vlivů na okolí (EIA), kladla se doba stavby do let 2023 až 2026. Aktuálně klade Správa železnic stavbu do let 2027 až 2030 (ještě loni to bylo o rok dříve). Náklady schválené dle studie proveditelnosti z předloňského roku činí 14,1 miliardy.

Na vylepšené trati se má maximální rychlost zvýšit až na 160 km/h (dnes 100 km/h), což si vyžádá směrové úpravy a přeložky. Rozsáhlá přeložka je navržena v úseku Horažďovice předměstí – Nepomuk v lokalitě stávající zastávky Velký Bor. Trať se zde posune až o 100 metrů a v nové stopě povede v délce 1,2 kilometru.

Trať Plzeň-Koterov - Horažďovice předměstí. Pramen: Správa železnic

Trať Plzeň-Koterov – Horažďovice předměstí. Pramen: Správa železnic

Zastávka Velký Bor bude zrušena a nahrazena novou zastávkou Horažďovická Lhota. Nejrozsáhlejší přeložka ve zdvoukolejněném úseku se nachází mezi Blovicemi a Zdemyslicemi, kde bude více než kilometr tratě přesunut o 30 metrů.

Rychlost 160 km/h bude nicméně určena pouze pro soupravy s naklápěcí skříní, což jsou v tuzemsku pouze pendolina Českých drah. Pro normální vlaky bez naklápěcí technologie bude maximum 140 km/h a to v úseku Nepomuk – Plzeň. V úseku Horažďovice předměstí – Nepomuk bude limit 130 km/h.

Na více než 50 kilometrů dlouhém úseku se dnes nachází 27 úrovňových přejezdů, z nichž část (v dokumentaci EIA se hovoří o 12) chce Správa železnic zrušit. Kromě modernizace samotné tratě řeší projekt i rekonstrukci železničních stanic a zastávek (včetně výpravních budov).

Nástupiště budou nově bezbariérová výšky 55 centimetrů nad kolejí, délka nástupišť bude standardně 120 metrů s možností prodloužení na 150 metrů. Nástupiště v Nepomuku bude mít délku 200 metrů, protože zde staví rychlíky. Parametry tratě umožní provoz nákladních vlaků o délce 740 metrů.

Trať z Koterova do Nepomuku je nejvytíženějším úsekem tratě Plzeň – České Budějovice. Trať už kapacitně nestačí, na jednokolejce se zde tísní příměstská doprava s dálkovou. Další podrobnosti jsou v informačním letáku ke stavbě.

Jihozápadní koridor bude pro rychlost 200 km/h. Elektrizace pokročí do Písku a Vodňan

Tagy Správa železnic trať Plzeň - Horažďovice předměstí
76 komentářů