Dvoukolejka pro rychlost 140 km/h. SŽ hledá projektanty tratě z Plzně na jihovýchod
Nádraží Nepomuk. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Trať už kapacitně nestačí, na jednokolejce u Plzně se tísní příměstská doprava s dálkovou.
Pendolino je už minulost. Myslím, že to už ani nikdo nevyrábí. Tak proč se budem holedbat tím, že pro pendolino bude rychlost 200 km/h, když tam nikdy žádné pendolino nepojede?
Na té trati bude ETCS, ne? Potom tam rychlostní profil v130 nebude maximální rychlost pro vlaky bez naklápění.
a kolik tam tedy bude? 120?
Jestli že článek uvádí maxima 140 a 130, tak asi více, ne? Navíc i v tom má ten článek být nepřesný, neb oba úseky mají mít části na v130 na 160, tedy na v150 zřejmě budou ještě delší, obě rychlosti vyšší než 130/140.
Tak z ČB do Vodňan to máme už 200 a zbytek 140 a Blbost Pačejov 120 za 1,5 mld to taky nevadí no super stav
Tak doufám, že ČD už masivně nakupuje nová pendolina, když se tu neustále staví nové tratě určeny pro ně…jiná logika v tom moc není
Nr, prostě se tam dají rychlostníky podle toho na kolik to vyšlo pro naklápěčky. Stojí to prakticky jen tu ceduli.
Nevim, ale nepřeleze ta rychlost třeba nějaké normované hranice, čili delší oddíly, pevnější spodek/svršek?
Akorát, že to nestaví pro Pendolina, ta rychlost pro klopidla tak prostě „atomaticky“ vychází a protože je vždy vyšší, hodí se výborně do marketingových materiálů bez ohledu na to co tam bude jezdit.
Což je nevýhoda tratí na 160 km/h (pro klasiku), kde to nemohli prodat, protože zatím ani klopidlo nemůže z legislativních důvodů jet rychleji než těch 160 km/h i když by technicky mohlo.
„Pro normální vlaky bez naklápěcí technologie bude maximum 140 km/h a to v úseku Nepomuk – Plzeň. V úseku Horažďovice předměstí – Nepomuk bude limit 130 km/h.“
Odkud jste to vyčetli? V grafech v zadávačce vidím v130=160 km/h v km 293,0-297,6 (tedy Hor-Nep) a dále v130=150 km/h v km 333,8-338,7 a 339,3-343,7 (Nep-Plz).
To je dost zajímavé. Není tam také něco o v150?
v150 přidává 0 nebo 5 km/h.
Masivní přeložky na 130 km/h zní na hlavní trati jako vtip – z úseku mezi Horažďovicemi a obloukem za Jetenovicemi by nešlo vytřískat víc? Chápu, že rozjezd na 200 km/h z rychlíkové stanice nemusí být super ekonomický (ale jsou/plánují se i kratší rychlé úseky), ale tak aspoň 160 km/h by mohlo dávat smysl, pokud by byl následný úsek do Pačejova upraven aspoň na 120 km/h. A btw. nezvažovala se odbočka Šťáhlavy – Šťáhlavice (- Mirošov)? Byl by to pro lokálku a obsluhu Šťáhlavic velký boost a dojezd z Příkosic/Mirošova třeba na Slovany by byl výrazně rychlejší než přes Rokycany.
dojezd z Prikosic kopcovitym tankodromem je opravdu zazitek nad zazitky……..nyni mate (pravidelne o vikendu) „unikatni“ moznost mit cely vlak zcela pro sebe………btw mate nejaka relevantni cisla, jaky je/a ve vasi predstave by byl co do kapacity prepravni proud Prikosice-Plzen SLovany?
V týdnu jezdi lidi z kornatic dost a z Mirosova jezdi lidi daleko vic než někde na vyssi trati a náklady pravidelně
Uznávám, že to žádným hodnocením nemůže nikdy projít, ale zároveň je to jediná aspoň trochu smysluplná záchrana lokálky do Příkosic. Podle mě by se měl kraj snažit odbourat přestupy a výkyvy ve vytíženosti, což jsou skoro největší zabijáci atraktivity/rentability příměstských lokálek, které nevedou přímo do spádového města. Ale uznávám, že jsou v kraji jiné priority – jen se to jindy než při modernizaci hlavní trati neudělá…
Do Přikosic by měli časem jezdit přímé osobáky z Plzně přes Rokycany, takže ta část, kde je nějaké relevantní osídlení, bude obsloužena slušně. Zbylá část trati Příkosice – Nezvěstice je přepravně mrtvá. Tam má maximálně smysl objednávat nějakou víkendovou dopravu v létě, pak už je jen otázka, jestli má smysl držet nějakou trať jen kvůli víkendovému provozu.
Těch 130 je jen pro v130, pro jednotky tam bude vice. Žádná tragédie pro 25 km úsek.
Jako zaměstnanec v jedné stanici na trati doufám v další posunuti rekonstrukce , někdo mluví ještě že 10 let bude klid, ale velice chápu důvod rekonstrukce, protože opravdu se na sebe nabaluje zpoždění kvůli křižování …
Ale reálně myslím na rok 2030 jako začátek rekonstrukce.
Ono by pro začátek stačilo položit 2 kolej aspoň do Plzence… Jinde se salámově staví a tady se stále plánuje.
je to tak salámová metoda nic moc, ale někdy lepší než čekat deset let, že někde vůbec kopne. Most na D5 je na to připravený hodně dlouho a do Plzence už to dávno mohlo být… přínos celkem značný
Zase se projektuje něco do šupliku,co někdo vytáhne možná za 10 let, aby zjistil, že to musí aktualizovat, pá zjistí že nemá peníze , jako třeba Plzeň – Klatovy a Horažďovice – Klatovy, stačí průběh prioritního spojení Plzeň – Č.Kubice, o kterém se mluví cca min 25 let. Až kopnout do země Vrtky nebude už na nic, všechny peníze půjdou tam.
Tohle už vypadá nadějně. Do deseti let hotovo 😉
Jako dispečer Ropidu můžu říct, že jsem znalec problematiky – a tady je problém v tom, že zatímco celý svět buduje rychlovlaky, my řešíme blbosti typu standardy PID atd
To je asi pod spatnym clankem?
Standardy IDS jsou v Nemecku nebo Svedsku vyzadovany mnohem striktneji nez u nas.
Tak třeba takový BEG má standardy… na papíře 🙂
Tak určitě. Pozdravuj o velké přestávce ostatní spolužáky z 8B…
* Až 160 km/h (reálně až 140 km/h).
* Některé úrovňové přejezdy budou zrušeny.
* I ty směrové přeložky jsou leda kosmetické.
SŽ by potřebovala vybřednout z 20. století.
Ze Strakonic dál bude 200 km/h, tady je tohle maximum, co jde vykouzlit.
Tady je v těch poměrech maximum možného. Nebýt trvalého tlaku POVEDU/PK, byly by 2 koleje jen do Ždírce, to si naštěstí kraj vydupal, že nebude. Dále do Strakonic proběhla ASP a tam to pustí 200, takže bude až 200.
Hloupá otázka: Těch 160 by tam zvládly pouze klopidla s aktivním nakláněním, nebo i s pasivním systémem, jaký mají některé vlaky Talgo?
Možná mě někdo opraví, ale v ČR se tratě certifikují na rychlostní profily pro nedostatek převýšení 100, 130, 150 a 260 mm (pendolino).
Záleží pak, jaký schválený nedostatek převýšení má klopící Talgo. Předpokládám, že kolem 200 mm, a pak jaká by na tento nedostatek vyšla rychlost.
Jako asi to vyjde taky na 160, co si budem…
Rychlosti NS jsou pro převýšení 270 mm, ale na tyto rychlostníky smí jen a pouze pendolino, na jiný typ to není schválené (každá jednotka má vlastní potřebné parametry) a bylo by potřeba dělat velké množství zkoušek a administrace, takže v podstatě rychlostníky NS nejspíš budou do konce životnosti jen pro pendolina.
Pardon nedostatek převýšení
Kdyby se tu mělo rozjet Talgo, tak by SŽ za velkého fňukání a úpění jistě dopočítala rychlostní profil i pro něj.
Talgo má 180 nebo 190. Pendolino 270.
Talgo má Anc = 1,0 m/s2, takže I = 183 mm. Ale taky má zámkový mechanismus, který povolí funkci naklápění jen při vyšší rychlosti než V = 70 km/h a do poloměru oblouku R = 1490 m, mimo tyto limity není naklápění aktivní.
Dalo by se o tom prosím někde něco přečíst? Je to pro mě nová a moc zajímavá informace.
The tilting mechanism is set up to permit a maximum tilt angle of 3..50 (original order.> or 5° (later orders). Tilting rate is not regulated, bt:ing etermined by the ca.rbody inertia, tilt–eenter location and transition curve geometry.
However, the mechanism only functions when train speed exceeds 70 km/h (44 mph) on track with a radius ofcurvat~reof 1,500 (4890 ft) or less.
This lockout is achieved by shutting the air spring level adjustment valve for each pair of airbags.
Strana 59 zde: https://railroads.dot.gov/sites/fra.dot.gov/files/fra_net/15202/PB92224252.pdf
Docela by mě zajímala historie záměru, ze tady SŽ chce dělat v rámci jedněch stavby 55 km. Jinde se opravuje po 10 km. Nevím, jak je trať vytížená, ale není to tím? Přeci jen ne rozdíl rozkopat 50 km koridoru nebi této tratě.
Pak je i zajímavá cena. 3x nižší než včera zahájená stavba mezi Brnem a Přerovem. Chápu, že tohle není novostavba. Na druhou stranu modernizaci projde hned několik stanic, i tak je cena výrazně nižší. Je tedy pravdou, že to asi není defintivní a už vůbec ne vysoutěžena cena. Tak uvidíme.
Hlavně to je na nižší rychlost dle jiných norem.
To je samozřejmě pravda. Ale přiznám se, že mě tohle taky opravdu zajímá – poměr cena / výkon. Ve chvíli kdy se mezi Brnem a Přerovem nestaví na 320, ale na 200 a cena bude velmi (VELMI) vysoká, jak velký bude rozdíl (užitek) oproti tomu, kdyby to bylo do 160 (nebo klidně 140 atd.)?
Hádal bych, že ten užitek je spíš v tom, že se dá v čase oddálit výstavba plnohodnotné vysokorychlostní trati někam daleko do buducnosti a mít pořád něco, po čem můžou jezdit i nějaké ty náklady, a zároveň tím zcela nezhatit investici do velmi drahých pnohodnotných tratí mezi Prahou a Brnerm a Ostravou a Přerovem. Jinými slovy, pokud byste to nepostavil alespoň na dvěstě, bylo by i po vystavění Praha – Brno pořád rychlejší jezdit Ostravu přes Pardubice a Olomouc.
Včera bylo pozdě
Já tomu nevěřím do tý doby než se to začne stavět, protože se to furt odsouvá na další a další roky. Jako je to u jiných a dalších stavbách. Jako stavba modernizace tratě Nemanice- Protivín- Písek ten měl být hotový v roce 2028.
posouvá se to úplně stejně jako zpoždění vlaku, akorát místo + 5 minut je to + 1 rok 😉
jo, to je přesné, prostě SŽ
Co takhle 160 km/h a dvoukolejka až do Č. Budějovic?Odlehčilo by to přetížené silnici mezi těmito městy.
Dvoukolejka bude, od Českých Budějovicích do Strakonic a ještě to bude pro 200km/h
Tak by to chtělo i ten zbytek trochu zkultivovat.
I Horažďovíce p. – Strakonice bude rekonstruovaný, ale jen jednokolejně. Tolik toho tam nejezdí. Typická zanedbanost rozhraní mezi kraji.
Trochu zkultivovat to je tenhle plán.
Což dává smysl, protože tam je rovina, zatímco Plzeň – Horažďovice je samý kopec.
Tady by to na 160 (až asi na dvě místa) šlo, ale překládal by se každej oblouk.
Za mne proč ne…
Co se to zde deje, clovek na tuto trat upozornuje roky, ze usem CB – Plzen poddimenzovana a nekdo na SZ se konecne rozmyslel, ze je treba tuto trat zacit resit. Tak panove kolikrat jeste budeme psat, ze obdobne v prdeli je trat CB – Brno, ktera by proste komercne fungovala jen kdyby byla rychlejsi a kapacitni. Tip c.2 podkrusnohorska magistrala je take v silenem stavu. Tip c. 3 Ostrava – F-M, tip. c.4 Brno – Ceska – Trebova, c.5 Praha – Hradec- Kralove – Nachod. Chcete dalsi tipy? Staci napsat, treba CB – Plzen – Usti. N. L. –… Číst vice »
Ono se řeší už 10 let. Jen jaksi tabulkové platy vedou k 0 zaměstnanců na některých odborech KÚ Plzeň a mnohaletým odkladům (vizte totéž u Domažlic).
Všechno je to o penězích. ČB – Brno je naprostá zoufalost, kde pomůže jen výstavba kompletně nové trati, což je investice za vyšší desítky miliard. Ta oblast není nijak zvlášť hustě osídlená, nákladní doprava též není zrovna oslnivá, takže taková investice zákonitě přijde na řadu až jako jedna z posledních. Podkrušnohorská trať se postupně řeší, od Ústí již probíhá její postupná modernizace. Úseky v KV kraji mají logicky nižší prioritu kvůli nižší vytíženosti, a to z opět důvodu řidšího osídlení, konkurence blízké D6 a mizerné docházkové vzdálenosti většiny sídel od trati, které způsobují, že i kdyby tam byla trať na… Číst vice »
Nemá od Českých Budějovic být až 200?
Ano,má být 200 km/h od Českých Budějovicích do Strakonic možná i dál.
A myslíte, že se to vyplatí na rychlíkových soupravách, kde jezdí stále béčka?
Ta se už té modernizace snad nedožijí, i tak je to souprava na 140 (plecháče už vytlačují esa) a trať je dneska max. na 100, na Os/Sp tam jezdí už dnes ostatně panteři na 160.
Ano, dneska je v relaci Horažďovice předm.-Plzeň lepší jet osobákem, rychlíky jsou tragedie…teda teď už trochu modernizovali 1.třídu ( A+B byl dost skanzen). A přitom je to už od 70 let rychlá trať kde vlak je rychlejší než auto.
Ještě pár soutěží a Béčka skončí.
Hm, tak jestli se tohle takhle posouvá, tak druhá kolej do Přeštic je tak na 22. století…
Tak tu ani nikdo neplánuje.
A tam by si to třeba zasloužilo modernizovat až do Klatov. Neříkám rovnou na dvě koleje ale na 160 jednokolejka jako Uničovka bych viděl dost tratí přiléhající ke koridorům.
A hlavně vyjet z Plzně přes Novou Hospodu. 😉
Pouze projižďáky za účelem krácení JD. Pokud bude velký rozmach suburbanu u Plzně, tak na Klatovy bude potřeba stejně zdvojkolejnit i stávající výjezd z hlaváku.
To by přišla o obsluhu zastávka, doudlevce a má se překládat i zastávka Valcha blíž osídlení.
Trať na Klatovy spíš připomíná brambořiště a kymácející se Bmz jedoucí 80 km/h na rychlících je ostuda.
A nebylo by to nakonec lepší aby se místo Plzně zastávky stavělo na Jižním předměstí?
Ono to asi vychazi na stejno, z obou zastavek se porada dalkovy pochod na ctyrku. Ta posunuta Valcha by davala smysl, jezdi tam autobus snad po pul hodine a tohle by pomohlo.
Jeste maly rant k POVEDu, sice vysoutezili Pantery na linku ososbaku Klatovy-Beroun, ale skoro vsechny osobaky jsou zrusili a nahradili je R16 v klasicke souprave..
Tak ty Pantery na P2 byly vysoutěžené ve stejné době kdy se většina Os zkrátila do Přeštic, ne? Nízkopodlažní vlaky na R16 stihlo MD už také vysoutěžit.
Zastávka je skoro totéž co jižák, Doudlevce jsou mrtvý, proti Valše protestují místní a Univerzitu už město stavět nechce, takže tak. Od Doudlevecké vlečky dál by to byla dobrá cyklovýpadovka.
To je super nápad, současné zastávky jsou víceméně k ničemu a s dalšími přeložkami by mohla být souvislá dvojkolejka Nová Hospoda-Přeštice na 160-200 (klidně bez jediného nádraží, jen se spojkami a se zastávkami Nová Ves, Dobřany, Chlumčany místo garáží)…
Bohužel je pokud vím v plánu jen jednokolejná modernizace, přitom dvoukolejné vložky by se velmi hodily. Velká část zpoždění se tam přenáší mezi vlaky jen tím že se nedá křižovat hned na krajích v Točníku a Plzni.
Budou cca 2km vložka u Chlumčan a výhybna cca v oblasti Borů. Točník by byl nádherný, ale bohužel SFDI nechápe stabilitu GVD, metodiky nepustí a s Tocnikem v GVD dle projektu to nevychází.
V ČR není moc tratí rovných jako Uničovka, kde byla 160 „zadarmo“.