Dvoukolejka na rychlost 140 km/h za 14 miliard. Trať z Plzně na jihovýchod je v územním řízení
Maximální rychlost se má zvýšit až na 160 km/h, ovšem jen pro vozidla s naklápěcí skříní.
Správa železnic (SŽ) zdolala významný milník na cestě k velké modernizaci tratě z Plzně směrem na Nepomuk a Horažďovice předměstí. Plzeňský krajský úřad zahájil rok od podání žádosti územní řízení a svolal na srpen veřejné projednání záměru.
Modernizace naváže v Koterově na 5. stavbu uzlu Plzeň a její zásadní součástí bude především zdvoukolejnění zhruba třicetikilometrového úseku Plzeň – Nepomuk. Na 20 kilometrech z Nepomuku do stanice Horažďovice předměstí už dvě koleje jsou, ale i tento úsek projde přestavbou.
Projekt se přitom neustále posouvá v čase a rostou i náklady. Když na podzim 2021 plány úspěšně prošly posouzením vlivů na okolí (EIA), kladla se doba stavby do let 2023 až 2026 a náklady odhadovaly na deset miliard.
V současné době jsou podle Správy železnic předpokládané roky výstavby 2026 až 2029, náklady schválené dle studie proveditelnosti z loňského roku činí 14,1 miliardy.
Na vylepšené trati se má maximální rychlost zvýšit až na 160 km/h (dnes 100 km/h), což si vyžádá směrové úpravy a přeložky. Rozsáhlá přeložka je navržena v úseku Horažďovice předměstí – Nepomuk v lokalitě stávající zastávky Velký Bor. Trať se zde posune až o 100 metrů a v nové stopě povede v délce 1,2 kilometru.
Zastávka Velký Bor bude zrušena a nahrazena novou zastávkou Horažďovická Lhota. Nejrozsáhlejší přeložka ve zdvoukolejněném úseku se nachází mezi Blovicemi a Zdemyslicemi, kde bude více než kilometr tratě přesunut o 30 metrů.
Rychlost 160 km/h bude nicméně určena pouze pro soupravy s naklápěcí skříní, což jsou v tuzemsku pouze pendolina Českých drah. „V úseku Horažďovice – Nepomuk je maximální rychlost 130 kilometrů za hodinu, pro soupravy s naklápěcí skříní pak 160 kilometrů za hodinu. V úseku Nepomuk – Plzeň je to 140 kilometrů za hodinu a pro soupravy s naklápěcí skříní 160 kilometrů za hodinu,“ upřesnila mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Na 55 kilometrů dlouhém úseku se dnes nachází 27 úrovňových přejezdů, z nichž část (v dokumentaci EIA se hovoří o 12) chce Správa železnic zrušit. Kromě modernizace samotné tratě řeší projekt i rekonstrukci železničních stanic a zastávek (včetně výpravních budov).
Nástupiště budou nově bezbariérová výšky 55 centimetrů nad kolejí, délka nástupišť bude standardně 120 metrů s možností prodloužení na 150 metrů. Nástupiště v Nepomuku bude mít délku 200 metrů, protože zde staví rychlíky. Parametry tratě umožní provoz nákladních vlaků o délce 740 metrů.
Trať z Koterova do Nepomuku je nejvytíženějším úsekem tratě Plzeň – České Budějovice. Trať už kapacitně nestačí, na jednokolejce se zde tísní příměstská doprava s dálkovou. Další podrobnosti jsou v informačním letáku ke stavbě.