Dvě nové přeložky a rychlost až 140 km/h. Trať z Prahy do Čelákovic prošla třímiliardovou modernizací

Trať z Prahy do Lysé nad Labem prošla za šest let kompletní rekonstrukcí.
Správa železnic dnes oficiálně zahájila provoz na kompletně zmodernizovaného úseku mezi Mstěticemi a Čelákovicemi na trati z Prahy do Lysé nad Labem. Za 3,2 miliardy korun prošel úsek kompletní modernizací a narovnáním díky dvěma novým přeložkám.
Novou část trati využívají vlaky už od druhé poloviny července v jednokolejném provozu, od dneška je provoz bez omezení po obou kolejích. Dvě nové přeložky umožnily zvýšit traťovou rychlost a zkrátit dobu cestování.
Úsek z Čelákovic do Mstětic je posledním na trati z Prahy do Lysé nad Labem, který neprošel proměnou. Součástí takzvané optimalizace šestikilometrové trati byla výstavba dvou nových přeložek. Jedna o délce 1,9 kilometru vznikla za Čelákovicemi přes částečně zastavěnou místní část Záluží. Druhá je zhruba kilometr dlouhá a vede mírnějším obloukem volnou krajinou před stanici Mstětice. Díky novým přeložkám dojde ke zvýšení rychlosti na 140 km/h, vozidla s naklápěním mohou jet 160 km/h.
Obnovou prošlo celkem 18 železničních mostů, propustků a podchodů. Výraznou proměnou prošla stanice Mstětice, ve které vzniklo nové oboustranné nástupiště dlouhé 220 metrů a podchod. Bezbariérový přístup zde zajišťují šikmé chodníky. Zvýšení bezpečnosti silniční i železniční dopravy přinesla výstavba silničního nadjezdu, který nahradil vytížený přejezd.
Kompletní proměna za šest let
„Modernizaci celé vytížené trati mezi Prahou a Lysou nad Labem se nám podařilo dokončit během šesti let. Díky tomu se na ni vejde víc vlaků, které navíc jezdí rychleji. Zcela jsme přebudovali důležitou stanici v pražských Vysočanech a postavili novou zastávku na Rajské zahradě s přímým přestupem na metro,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Zakázku získalo sdružení Eurovia CZ, Subterra, Elektrizace železnic Praha a GJW Praha. Většinu nákladů na modernizaci zaplatila Evropská unie.
Podle porovnání jízdních dob se z hlavního nádraží do Lysé nad Labem v jízdním řádu 2014/2015 jezdilo za 34 – 37 minut, prakticky stejné časy jsou i v návrhu nového jízdního řádu. Tehdy ale ještě vlaky nezastavovaly na Rajské zahradě a část projížděla Mstěticemi.