Dvě nové přeložky a rychlost až 140 km/h. Trať z Prahy do Čelákovic prošla třímiliardovou modernizací

Modernizovaný úsek Čelákovice - Mstětice. Foto: Správa železnicModernizovaný úsek Čelákovice - Mstětice. Foto: Správa železnic

Trať z Prahy do Lysé nad Labem prošla za šest let kompletní rekonstrukcí.

Odebírat
Upozornit na
guest
113 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
beran

A Lysá n. L. – Milovice – MB – Liberec, bude někdy? Dočkáme se? Nevypadá to, že jo…..

Ondar

Pokud se koupí nová Pendolina, tak určitě ty neklopící

Pavel Štorch

140 km/h pro klasické a 160 km/h pro naklápěcí…tak přemýšlím, kdy se nějaká nová pendolina koupí..

Pavel

6 let, to je fofr! A za jak dlouho tu trať před 150 lety postavila rakouská Severozápadní?

Jeffer

A chápete rozdiel medzi tým stavať na zelenej lúke vs. rekonštruovať za prevádzky?

Bobeš

Dělal jste někdy něco fyzicky náročného rukama?

Petr Šída

přičemž ta rakouská severozápadní stavela jednokolejku bez niceho kolem….

jyřýk

Btw je úžasné, že plné vlaky 4x za hodinu staví ve Mstěticích pro 0 cestujících…

Jiří Kadlec

Kromě velkého průmyslového areálu Mstětice obsluhují i rostoucí obec Nehvizdy (dá se dojet na kole / autem).

Panda

Potenciál tam jistě je, ale kolik tam reálně nastupuje/vystupuje lidí?

Daniel Jablonecký

Tohle by vás mohlo zajímat: https://novostavby.com/property/novy-zelenec/

TomasB

O projekte už dlhšiu dobu nie je žiadne info a web projektu je presmerovaný na stránky developera, kde žiadne ďalšie info nie je.

Daniel Jablonecký

Možná se to zdrželo, to se běžně stává. Ale v takové lokalitě bydlení bude, ať už by byl developerem kdokoli. Otázkou není zda, ale kdy se tak stane. Počítá s tím nejen stanice Mstětice, ale i navazující autobusové zastávky před budovou.

jouda

Nula už to není, běžně nastupují/vystupují vyšší jednotky cestujících, zejména jde o pracovníky blízkých firem (DHL, PPL, PPG apod.). Bývalo to 0 nebo 1 člověk, ale za poslední rok se využití dost zvýšilo i bez Nového Zelenče.

Gogo

Je škoda že nelze využít tzv. zastávku na znamení, minimálně o víkendech je frekvence absolutně nulová.

Filip Jirsák

Proč by to nešlo? Vlak by musel dost zpomalit (nevím, jaká je maximální rychlost při průjezdu zastávky na znamení), ale pořád lepší, než zastavovat úplně a mávat odjezd.

Lepší by byla zastávka na objednání, kde by bylo nutné objednat zastavení nejdýl několik minut předem, jinak by vlak projel stanici plnou rychlostí. Ale tomu zastavování na znamení snad nic nebrání (kromě toho, že se to ve stanicích nikdy nedělalo).

vbb

Já to využiju! Sice jenom 1x ročně, ale i tak.
🙂

Miloš

Důležitá je informace,že bude traťová rychlost „až“140km/h.To v reálu znamená,že v drtivé většině úseku se rozhodně touto rychlostí nepojede,a 160km/h s naklápěcími skříněmi,které v ČR má jen 5-6 provozních vlaků,které se na tento úsek podívají jen z důvodů odklonu,či výluky je jistě značně nemožný.Krásně se to před volbami“slibuje“ale skutečnost je bohužel jiná.

PV

Je podle mě super, že se do této tratě investovalo a už se těším na těch 140km/h (jasně, už brzy…). Každopadně bychom měli mít ambice podobným způsobem modernizovat všechny důležité tratě vedoucí z Prahy do okolních regionů. Tlak na dostupnost bydlení je v hlavním městě obrovský a zlepšení dojezdových časů s tím může pomoct. Jasně, na Kladno je projekt v běhu (opět, „již brzy“; mimochodem moc rád bych zde viděl nějakou vizi prodloužení tratě z Kladna do Slaného), ale co dál? Co zefektivnění železnice na Neratovice a případně až Mělník? Co na jihu trať na Dobříš? Co třeba lépe napojit… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Na Dobříši se pracuje, tam nějaké plány jsou, uvidíme, jak to vyjde ekonomicky, Rakovník – tam asi dlouho nic lepšího než D6 nebude, Neratovice jsou v plánu + se reálně připravuje přímá dvoukolejná trať z Prahy do Brandýsa nad Labem.

2101

Rakovník by byl extrémně finančně náročný pokud by to bylo pokračování z Kladna, tam by se vyplatilo jedině zrychlit trať do Berouna ve stávající stopě + postavit cca 1100 metrů dlouhý tunel mezi Roztoky u Křivoklátu a Račicemi, ten by ušetřil takových 6 minut, pak by celou trasu zvládaly nějaké Sp v elektrické trakci teoreticky za 35 minut. A z Berouna to tunelem na Smíchov potrvá 12 minut

Lukáš Kníže

Posílení regionů je bezesporu dobré… že se ale neřítí kupředu příprava celostátně strategického projektu VOCHOC, která s modernizací tratě do Lysé souvisí, mě trápí výrazně více.

Bert

Ví někdo, kdy bude zprovozněno ETCS? V návrhu příštího JŘ jsou jízdní doby, které se dají vyjezdit i při traťové rychlosti 100 km/h v úseku Lysá – Vysočany, i když u Sp vlaků s docela malou rezervou.

Jan

Vrátí se rychlíky na Hradec zpět přes Lysou n. L. jako tomu bylo před modernizací tratě?

Patrik Čech

Ty tam jezdí už několik měsíců. Jen prostě už v Lysé nestaví a asi stavět nebudou.

Zahn

Kvůli zastavování v Lysé by ty vlaky musely vozit z Hradce Králové tři vozy navíc nebo by se k nim ty vozy musely v Lysé připřahat. To je naprostý nesmysl.

Ondra L.

Tak to uz asi pri soucasnem jizdnim radu obsahujicim 5 spoju za hodinu neplati.

Nikola

Bez zastavování R v Lysé, zase postrádá smysl jezdit s Os ze Všetat do Lysé. Po zrušení možnosti přestupu jezdí skoro bez cestujících.

platamond

Ty jsou zbytečné od rozjezdu busů okolo Brandýsa. Stačila vy rychlá vrstva po hodině z Kolína do Ústí a regiobálka jen Ústí -Štětí.

Nikola

Bohužel jsou tyto Os neleží nikomu v žaludku, narozdíl od Slaný-Louny apod.

M 474 003

On tam zastavoval vlak a oni tam nastupovali a vystupovali lidi!!!

Pavel

Nastoupil Vystoupil, vystoupil Nastoupil.

colek

Stačilo by, aby v nich neplatil z Lysé PID. To zastavování tam bylo kvůli připojí na prabobřežku, díky kterému existovalo velmi pěkné spojení Hradce s Mělníkem, Litoměřicemi a Ústím. Teď jezdí osobák do prázdna a na pravovřežku se dá dostat jen rychlíkem s půlhodinovým čekáním.

Borec

No, kdyz jsem po teto trati jezdival pravidelne (jiz nekolik lez zpatky) tak v tech rychlikach PID skutecne neplatil. Vetsina lidi jela CityElefantem a ten kdo spechal a jel rychlikem si to holt zaplatil. A prestup smer na Usti byla dobra vec.

Petr Šída

od doby, co rychliky v Lysé nestaví, jezdim Lysá Hradec autem

ono se kupodivu jezdí i na druhou stranu

55p

Přitom osobák jede z Lysé kolik, 10 minut před rychlíkem? A jeden přestup.

MRC

Bohužel v případě 5 minutového zpoždění os to znamená + 1 hodina cesty, neboť přípoje v nymburce na sebe nečekají..

Petr Šída

Při cestě zpět platí i pro rychlik, a ten si veze + 5 vcelku pravidelně, později odpoledne navic z nymburka osobáky jezdí po hodině

Bert

To je naprostá lež. Kvůli 5 minutám osobák v Kostomlatech předjet nenechávají.

Petr Šída

což tam, to je jak píšete

ale zpátky…

cekal jste nekdy v Nymburce hodinu na dalsi spoj?

doporucuji jako retro zazitek skvělé

ale aby se mi cesta z práce protáhla na tri hodiny, na to fakt pri vzdalenosti 80 km zvedavy nejsem

none

Škoda, že to podloží za chvíli změní barvu. Takhle to vypadá nádherně.

Dejf

No tak zase už to nebude kombinace rzi z litinových špalků, oleje a výkalů jako dřív, spíš jenom černej prach z nekovových špalků.

Matěj V.

Jak rychle se tam jezdilo před rekonstrukcí?

Michal²

Přes Mstětice 85 km/h, oblouk před Čelákovicemi 80 km/h, jinak 100 km/h

Bert

Zapomněl jste: Horní Počernice – Vysočany bylo 90 km/h a 85 km/h bylo i přes starý most přes Labe. Přes Vysočany bylo 60 km/h, ale velká část vlaků musela jezdit odbočkou.

suri

Dá se jezdit těch 140 km/h hned anebo je to jako obvykle další z už nekonečné řady článků převzatých z tiskových zpráv investora, kde se taktně potlačí nebo se záměrně zamlčí dost podstatná informace, že tu prezentovanou závratnou rychlost po modernizaci bude možno využít až po implementaci ETCS, tedy někdy často až v horizontu mnoha dalších let? Od oborově zaměřeného serveru bych čekal, že se na tyto dost podstatné informace doptá, doplní je a uvede věci na pravou míru. Vedle tohoto také článek, resp. investor nezklamal v tom, že pochlubil další tratí na 160 km/h, ale jen pro vozidla s… Číst vice »

vbb

Není snad nikdo, kdo se o tuto problematiku zajímá, kdo by nevěděl, že nad 100 km/h je to podmíněno přenosem informací na vedoucí vozidlo.
A ti, kteří se o to nezajímají, na tento poměrně odborný server nechodí.

suri

To ale neznamená, že by redakce měla úplně rezignovat na novinářskou práci a neměla by se pokusit zjistit další informace, jako např. kdy je v tomto úseku plánovaná implementace ETCS a reálné změny, případně další informace. Těch článků a reportáží o dokončení modernizace a o tom, jak budou moci vlaky jezdit 140 km/h, bude i v běžných médiích více, bude řečnit manekýn, ministr dopravy, takže lidi si zákonitě zapamatují 140 km/h. A pak se střetnou s realitou, kdy se sice po nových kolejích bez drncání dál vlak bude ploužit zhruba stejně rychle jako ty roky předtím tu kratší, tu na… Číst vice »

oldrichk77

Na 99,9% tam teď bude TEMPO100, bo přenos kódu „nebyl a nebude“, takže třeba počkat na ETCS.

radim.cenek

Že je rychlost nad 100 km/h podmíněna přenosem informací, to asi ví (skoro) každý. Ale od článku bychom očekávali informaci, jestli ten přenos informací už je funkční (když „trať prošla modernizací“, tak by přece mělo být hotovo, ne? 😉 ), nebo jestli bude funkční pozítří, za rok, v bájném roce 2028 či nikdy …

Tomáš

Přenos informací není žádný, do implementace ETCS tam bude v max 100 a oči strojvedoucího. Za tři hodiny to zažiju v reálu, mám tam noční Milovice jako fíra.

Neznalek

Čelákovice – Mstětice – z pohledu strojvůdce !!!
https://www.youtube.com/watch?v=yCfoV0_RqIA

slechticna.2025

Vyšší rychlost, než 100 km/h, přijde až s ETCS, které z nějakých důvodů je vždy jako samostatná dodatečná stavba a ne součást kompletní přestavby tratě.

Zbynek

Takovym stylem by chtělo pojimat i opravy dalsich trati. Napriklad i lokalky do Sedlcan a Vlasimi.

Kubrt

Vnímáte mezi těmi třemi tratěmi nějaké rozdíly, že?

Zbyněk

Proč tam mám napsáno „i lokálky“?

Kubrt

Výborně. Tak teď ještě vezměte, prosím, do úvahy počty potenciálních cestujících a kondici státního rozpočtu. Ano, bylo by to pěkné, obě zmíněné lokálky určitě na odpis – z pohledu odkud kam vedou – nejsou, ale buďme realisté.

Zbyněk

Realisté, OK. Co bylo nerealistického narovnat několik oblouků na Sedlčany výrubem z tunelů při stavbě Benešov – Votice?
Idealisté z dobré správy onen výrub radši nasypali do zářezů u Zahradnice, aby tam nemohla vzniklout cyklostezka a do dalších míst. U pozdější stavby Su-Vo totéž.

Obecně, co brání SŽ v místech, kde by se daly narovnat oblouky umožnit ukládku stavební sutě a zeminy?

Daniel Jablonecký

Že by třeba majetkové poměry? Myslíte, že je to jen tak deponovat někde trvale rubaninu nebo zeminu?

Zbynek

SZ neni opravnena nakupovat prazdne pozemky? Po prelozeni trati by zase prodala nevyuzity pozemek puvodniho telesa. Takze ve vysledku 1:1.

Kde je problem? Vyjma paragrafu 1.

Daniel Jablonecký

Problém je v tom, že s tím majitel musí souhlasit. To je klasický obchodní vztah.

qěcy

Tolik milionů na kilometr bývalé lokálky, dnes regionální dráhy? Z mých daní prosím nikoliv.

fous55

Tady se na celé trati dělaly v nové stopě jen dva oblouky. Na Sedlčance a Vlašimce by jen zvýšení rychlosti na 80-100 km/h znamenalo skoro celou trať dát do nové stopy a vyrazit několik tunelů. Zkuste si něco zjistit o poloměrech pro různé rychlosti a o přechodnicích. A kolik lidí by i po takové rekonstrukci využívalo Vlašimku a Sedlčanku ve srovnání s využitím tratě na Čelákovice?

Zbyněk

Tyto dvě tratě jsou natolik zoufale trasované a stavěné, že by stačila skromnější modernizace, bez tunelů a přeložení jen třeba pětiny tratě a už by to bylo znát.

Matěj P.

Proč není v Mstěticích použit nový vzhled cedulí? Neříkala SŽ, že bude instalován na všechny nově zrekonstruované stanice?

Martin

Zase škoda že to není na vyšší rychlost

Ivan_pha

Trošku vyšší jet. Problém současných JŘ je také v tom, že se všude dává větší vata, aby nebylo zpoždění. Ono by to šlo vyjezdit rychleji.

David

A tak to má být, neb každé zpoždění působí další zpoždění jinde v síti.

Adam Ř

Přesně tak. Mnohem častěji mě od jízdy vlakem odradí riziko zpoždění, než trochu mic dlouhá jízdní doba

Sova

To není problém, to je komfortní vlastnost, díky které už člověk na řadě míst nemusí váhat, jestli jít do rizika a zvolit cestu vlakem s přestupem. Lidi nepřesedají do aut kvůli tomu, že vlak má v JŘ 5 minut rezervu. Ale když jim kvůli zpoždění ujede přípoj a musí někde hodinu čekat na další spoj, to už je velký důvod. Ještě by se v tomto ohledu mělo přitvrdit v dálkové dopravě, na kterou je těch přestupů vázáno nejvíc. Např. Metropolitany z Maďarska, to je neskutečná ostuda. Jsou spoje, které prakticky nikdy nemají méně než 15 minut zpoždění, často to bývá… Číst vice »

Radek

Zrovna tohle je příměstská trať, kde je důležitější propustnost – tu nám zajistí automatické hradlo a nerozevírání rychlostních nůžek příliš. Tady víc radosti udělá zkrácení intervalu, než teoretické zrychlení, které by se vzhledem k četnosti zastavování nevyužilo.

Skipper

Autoblok…

Radek

Jo, pardon.

Mvek

Až na to, že se i v článku zapomíná na to, že je ta trať i pro dálkové spoje do HK.

Daniel Jablonecký

Pro dálkovou dopravu bude VRT Polabí + nové trasování z Poříčan do Nymburka.

HK~

za 20 let, kdy tahle trať bude zralá na 3. kolej a budeme proklínat SŽ, že neudělala 4 koleje od Vysočan až po Rajskou zahradu s přemyskem do Neratovic

Jeffer

Povedal by som, že „pomaly“ (v porovnaní s obdobím pred rekonštrukciou) sa jazdí preto, že ešte chýba zabezpečovačka (ETCS) a tým pádom rýchlosť max 100 km/h. No a zastávkové osobáky zastavujú tak často, že im je traťová maximálka jedno.

koriandr

To ocení až lidi co budou jezdit rychlíky na Hradec po modernizaci za Lysou..

Lukáš Kníže

To ano… ale není jasné, kdy bude to ETCS spuštěno.

none

I osobní vlak dokáže jet 160 během chvíle.

fous55

Běžný vlak se na 160 km/h rozjíždí 2 km a brzdí na nulu skoro 2 km. Pokud jsou zastávky 3-4 km od sebe, tak je maximálka 160 km/h na dvě věci.

MRC

A i tak to někteří fírové dokážou využít 😉

David

Na pěti kilometrech (Čelákovice – Mstětice) se osobáky přes 100km/h rozjedou uplně bez problému.

vbb

A na těch 5 km je přínos u osobáku jaký?

vbb

V porovnání se stavem před reko se jezdí stejně :-). Max. 100.

qěcy

Nejezdí. Ani omylem.

vbb

Špatně jste to pochopil.
Nebylo myšleno, že rychlostní profil je stejný jako před reko, ale že stejně jako před reko je tam (dočasně) max. 100 – takže se tam nejezdí pomaleji než před reko. A z hlediska maximálky se nejezdí ani rychleji (byť lokálně se rychleji jezdí, ale furt je to do 100 km/h)

qěcy

Ach jo. Z Lysé až do Vysočan je nyní nepřetržitá stovka. Předtím tam byla stovka jen na třech krátkých místech, jinde 80 až 90. Takže už teď výrazné zlepšení. Dále nárůst kapacity z následného mezidobí cca 8 minut na 2 až 2,5 v každém směru. A zlepšení všech dalších parametrů trati.

Jeffer

Ale veď o tom sa nebavíme. Článok sa „podivoval“ nad tým, že jazdná doba osobákov sa nezmenila. Tak som len podotkol, že bude mať iste nejaký vplyv súčasná absencia ETCS, pre ktorú je, zatiaľ, vyššia maximálna rýchlosť len na papieri.

Jasné, až bude ETCS, tak na tejto trati vidím nejaké úseky, kde vyššia maximálka bude aspoň trochu citeľná aj pre osobáky. Námatkovo Mstětice–Čelákovice a Čelákovice-Jiřina–Lysá nad Labem.

Nezasveceny

A po telese stare drahy se jiste dockame cyklostezky +/- navazujici na tu mstetickou😉

Achilles

K čemu by byla taková cyklostezka z okraje Čelákovic končící kdesi v polích o pár stovek metrů dále?

Zbynek

Treba k tomu, co je bezne v jinych zemich. Podel trati nebo po stávajících komunikacich cyklostezku protahnout dal. Mist, kam se kloudne na kole neda dojet je v okoli plno. Treba vsechny krabice podel II/611.

vbb

Do těch krabic podél 611 chcete jezdit na kole? Já myslel, že kamionem…

Mosquit

Po trase staré dráhy bude vedena nová silnice směr Záluží/Nehvízdky.

Cyklostezka se aktuálně projektuje podél nové tratě, a to v celém úseku Čelákovice – Mstětice – Zeleneč (lehký odklon od trati, přibližně podél Čelákovického potoka) – Čertousy (s budoucí návazností na Severovýchodní cyklomagistrálu). S odbočkou do Nehvizd.

MartinD

A nový úzký most ve Mstěticích, zase jako obvykle, není přizpůsoben pěším a cyklistům. Takže, kdy se bude dodělávat lávka pro pěší a cyklisty jako na Litolském mostu?

Mosquit

Cyklisté budou vedeni stávajícím (nově postaveným) podjezdem pod tratí a dále pak novou čtvrtí na sever. Ale ano, je to škoda. Ještě v době projektování toho nadjezdu jsem u Stř. kraje požadoval alespoň rozšíření a stoupací cyklopruhy, odpověď byla klasická – je to podle norem a odhadovaných intenzit, dle zásad správného hospodáře, blablabla. Hlavně, že tam mezitím pustili kamionový tranzit D10-D11, teď by tam jel jen sebevrah. Mimochodem, o 2km severně kříží tatáž silnice II/101 páteřní cyklostezku Praha-Zeleneč-Toušeň. Ani tam tehdá na cyklisty nikdo nemyslel, a tam je to pro cyklisty mega nebezpečné. Bohužel spodem to nepůjde (křížení s VTL… Číst vice »

MartinD

Děkuji za snahu. To křížení silnice II/101 a cyklostezky č. 17 je taky do nebe volající.

Petr Šída

a jak to bude s vleckou do depozitáře NTM?

Mosquit

vlečka nebude, depozitář zůstane ostrovní a nenapojený na železnici, pokud jsem správně pochopil

Petr Šída

aj

a pritom tam mají spoustu kolejovych vozidel

jenze mě teď dochazi, ze tyhle muzejní kousky asi stejně nebudou moci na trať

takže kamion a podval

Tomáš Jirák

Kdybyste měl místní znalost, tak nic takového nikdy nenapíšete…

Clovek

V rozumne rizenem state by nyni byla umoznena znacna vystavba kolem Mstetic.. Hodne by se tam toho veslo, bohuzel se stavi tam, kde to nejblizsi vesnice nahodou dovoli, nikoliv tam, kde je dostupna kvalitni VHD.

Tomariero

Ona se tam ta výstavba plánuje, pro cca 5000 lidí minimálně

Bobek

Však to tam už je taky obšancované, hledejte „Nový Zeleneč“.

Mosquit

stačí zadat do googlu „Nový Zeleneč“.
Na tomto obrázku plánovaného stavu je nádraží úplně dole.
https://novostavby.com/wp-content/uploads/elementor/thumbs/NZ_partery_01.jpg-r57jinlbcxk8ul0wqgwh6z05dhajh823n6mnlkflds.webp

Vizualizace zachycuje pouze část plánovaného projektu (nyní se budují sítě)

Clovek

Tak to je pekny, to jsem necekal. Snad to jednou pujde i z jihu, tam je taky misto..

Mosquit

z jihu je to katastr Jiren, ty tam preferují výstavbu dalších skladových krabic

Luk

V rozumně řízeném státě platí princip subsidiarity, tedy že se o věcech rozhoduje na nejnižším místě, kde to dává smysl. Z toho vyplývá i to, že územní plán (a případně navazující regulační plány) si schvaluje příslušná obec. Totiž obec je zároveň zodpovědná za věci jako mateřské a základní školy, místní komunikace atd., takže je potřeba to řešit jako celek v rámci dlouhodobého územního i jiného plánování.

Jan Tichavský

V rozumně řízeném státě ale nerozhoduje každá sebemenší obec, ale trochu větší region několika sídel, takže se dá řešit území v širších souvislostech.

Kubrt

Souvislosti v území řeší Zásady územního rozvoje. Nevím, jak moc by bylo účelné mít ještě jeden mezistupeň třeba na úrovni ORP. Zeleneč jako obec už je poměrně velká, takže není řeč o nějaké nefunkční stohlavé entitě (obecně souhlasím, že obce v ČR jsou zbytečně malé).

Frantisek X

Navíc někde je potřeba nechat obcím zázemí, kde bude možné pěstovat potraviny a kam půjde chodit za odpočinkem. Ano, může to být i dále od stanice, u níž by měla být zástavba jak bytová, tak výrobní. Nedělejme podél tratí jen noclehárny.