Dvě autobusové linky v Praze kvůli nedostatku řidičů Arrivy přechází na víkendový režim
Nové autobusy MAN pro Arriva City. Foto: Arriva
K bezproblémovému provozu chybí Arrivě v hlavním městě 150 řidičů.
K bezproblémovému provozu chybí Arrivě v hlavním městě 150 řidičů.
Kolega se byl před 14ti dny ptát v Dopravním podniku Prahy na klasickou pozici běžného řidiče, turnus, linky klasika. Hotovej řidič, D, profesák atd. Vezme klíčky jede. Přestěhoval se z Moravy kde jezdil i DPO do Prahy. Chtěl jít jezdit jedině na Klíčov, neb bydlí v Líbeznici. Paní v náborové kanceláři mu oznámila, že podle statistiky Klíčov má nejmenší nedostatek řidičů a tak ho přijmou jedině do jiné garáže. Dneska jezdí první den u Planet Line. Bohužel pražské fyzikální zákony evidentně neumožňují managementu DPP přesunovat pořadí mezi garážemi a tím si vyvážit chybějící počty na garážích, mít stejné statistiky a… Číst vice »
Tak moc doplňkové, že teď vím minimálně o 20 lidech, kteří budou čekat hodinu aby se dostali ze školy. Arriva je ostuda, řidiče má nejhorší, na to jsme si už zvykli; ale tohle je moc.
A to má Arriva nejhorší řidiče. Už se vyhýbám 3xx linkám, když to jde. Nejlepší bylo, když narvaný autobus se zpožděním asi 5 minut nabral další 4 minuty na poslední zastávce před metrem, když řidič vystoupil a šel si doslova popovídat s vystoupivší mladou cestující, asi se chtěl seznámit. Ofotil jsem si číslo, ale k ničemu by to nebylo…
Ale bylo, stačí napsat na PID, že se řidič chodí vybavovat místo jízdy a oni to prověří: https://pid.cz/kontakty/podnety-a-pripominky/
Za povšimnutí stojí, že se tento problém děje dopravcům po celé ČR, ale jen vždy konkrétní dopravci mají neustále dokola extrémní výpadky, mezitím co ten zbytek to nějak lepí, jak se dá…
Btw. Jak je na tom vůbec s řidiči DPP?
Co vím já tak DPP zatím vypravuje s využitím brigádníků a s přesuny linek mezi jednotlivými garážemi. Oproti jiným dopravcům má DPP dost velkou výhodu že má tzv. kam šáhnout neb na rozdíl od jiných dopravců má docela velkou množinu brigádníků který mohou jet kdykoliv a ne jen o víkendu nebo jen odpoledne “ po šichtě“ pak je další věcí že má také dost zaměstnanců na jiných pozicích který jezdí na “ vedlejšku“ ( dílenský , kancelářský atd.) Během srpna se dokonce jezdilo za Arivu. Tak ale je to známé už dost dlouho že Arriva zkrátka nemá lidi dlouhodobě a… Číst vice »
A začnou teda platit nebo budou pokračovat v marných pokusech postavit ekonomiku VHD jenom na okrádání řidičů?
Pokud budou řidiči autobusů brát odpovídající výplatu, tak tenhle problém existovat nebude.
Bude, věř tomu, že bude. Možná menší, ale určitě nezmizí.
Kolik to je?
Vždycky aspoň o 20 procent víc, než mají.
Jsem zvědav co vám odpoví. Očekávám nic.
Bude ten problém a bude se prohlubovat. Pokud znáte složení na trhu práce, tak by jste to neřekl.
No podle mě je problém že odpovídající výplata v očích jednoho managera je příliš vysoká v očích druhého managera. A pak jsou zde i tací který se vyjadřují jak si řidičů váží a o pár řádků níže v tomtéž článku se od nich dozvíte že většina řidičů vlastně nemá krom toho že mají odpovídající skupinu ŘP co více nabídnout a že on by raději zaměstnával řidiče kteří umí nabídnout víc než jen to řidičské oprávnění. Další věcí je že dnešní mladí jezdit dobrovolně nepůjdou ani za násobek mzdy starších řidičů. Protože mladí chtějí daleko větší rovnováhu mezi pracovní a osobní… Číst vice »
Mě by zajímalo, jak se na vašem zdraví podepsali ty drsné směny. To přece musí mít dlouhodobý efekt.
Samozřejmě, že to má vliv na zdraví. Často na výpravnách visí parte řidičů, kterým nebylo ani 60 let.
No asi úplně dopodrobna to nemá smysl. Ale u mě to byl jeden z důvodů proč jsem skončil jako kmenový a začal jezdit jen jako brigádník zhoršení zdr. stavu. Ne nebylo to až tak “ špatné “ že bych přišel o zdravotní způsobilost ale měl jsem problémy se spánkem únavou. Bolest zad dost často jsem trpěl na průjmy a podobné záležitosti když jsem byl na preventvní prohlídce u obvoďačky tak ta řekla že si myslí že to je všechno ze stresu z práce. Pak mě vzali záda tak jsme se s dr. domluvili na „experimentu“ po 2 týdnech PN začala… Číst vice »
Podle mě nápad vážit si profi řidičů, pokud umí víc než dosáhnout minimum ze zkoušek, není vůbec ve sporu.
Jiná věc, jestli to deštníci opravdu dělají a hodnotí řidiče lépe než držitele řidičáku, platí více. A není tam něco demotivačního.
A když vezmu že třeba u DPP je teď sice relativně dost mladých tak ale to jsou stejně chlapy po nebo těsně před 30 a pořád je tam podstatně víc šoférů 55+ než těch 30- takže zákonitě přijde doba kdy nebudou šoféři protože půjdou do důchodu. A i když je dnešní doba zvrácená drahotou tak co znám osobně šoféry tak z 10 z nich maximálně 2-3 uvažují že by jezdili i přes důchod na plno možná že tak další 3 by se nechali ukecat aby dojeli rok ale 4 tvrdí že jak jim padne datum tak už za velkej volant… Číst vice »
Vím, že to bude nepopulární, ale chtělo by to po volbách revizi vytíženosti linek. Zvlášť midibusové linky do oblastí, kde léta nikomu nescházely nebo je tam občané dokonce nechtěli (jako na Babě) jsou často velký a zbytečný luxus.
Se zlou se potážete. Vznikly na přání místních radnic i přesto, že v systému jsou nejhůře ekonomicky ospravedlnitelné. Ropid to ví, ale plní zadání. Je to pro naše seniory. Občas tím i někdo jede a i kdyby nakrásně místní radnice na provoz přispívala, ti řidiči obvykle vymetákovou trasu kroutí fakt jen pro pár desítek lidí za den. Výpadky na 223, stejně tak 171, 163+208 nebo i na midibusové 204 jsou slušný průser, pro určité, docela využívané vazby totiž nemají alternativu. Výpadky na příměstě vyženou lidi do aut velice spolehlivě. „Optimalizaci“ ve smyslu opuštění zbytných linek si nakonec vyžádá ne problémy… Číst vice »
Možná uberou jinde, ale obávám se, že stejně jako o prázdninách, uberou spíše na zásadních páteřních linkách, a různé zbytné linky s půlhodinovým intervalem zůstanou nedotčeny. Už proto, že ty nejzbytečnější linky jsou zafixovány desetiletými smlouvami z výběrových řízení. U nich jsou ale zase o to horší nepředvídatelné výpadky, když další spoj jede až za půl hodiny.
Hlavně, co pruchozího s linkou s hodinovým intervalem? Prodloužit na dvě hodiny? Na páteřní lince se dá pohybovat 5 nebo 7 minut, což náklady ušetří a politicky se nic neděje.
U těch, co netvoří primární obsluhu, zrušit. Čili na jednu stranu hodinovou linku třeba do Nedvězí, kam nic jiného nejezdí, nechat, ale třeba bez linky 204 se lidé odevšad dostanou, jen někam o něco déle. Třeba ze Sídliště Rohožník jede (a i o prázdninách jely) do centra mezi 23:00 a 0:00 7 spojů za hodinu (jen mírně menší počet než ve špičce), a o prázdninách zde žádná redukce neproběhla. Zatímco na páteřních linkách jako 188, 125, apod. jedou 3 spoje za hodinu. (A na 188 byl tento interval o prázdninách i uprostřed pracovního dne). Tady je asi vidět trochu nepoměr.… Číst vice »
Hmm, nějak nám ta autobusizace Středočeského kraje skřípe… S tím se asi na kraji v kancelářích nepočítalo… A teď to všechny zarazilo jako zde mnohdy vyzdvihovaného pana Kortyše v kraji sousedním…
Co ve Středočeském kraji drhne? Kdo a kde vyzdvihuje Kortyše? Co koho zarazilo?
Rozdíly výpadku v PID a v IREDO:
1) Dopravce dopředu nahlásí, co nemá. Objeví se na na stránkách pidu v mimořádbostech.
2) I když je to den dopředu v mimorádnostech, probíhá snaha sehnat subdodávku, někdy jede „odřeknutý“ spoj.
3) Co skutečně nejede, za to dopravce dostane pokutu. „Prošrtání na neděli “ znamená jenom to, že místo náhodných výpadků se vybere, kam dát řidiče aby se jezdilo v intervalu.
Ano, je sakra velký rozdíl mezi situací, kdy dopravce předem nahlásí seznam neodjetých spojů, ale nakonec sežene řidiče a některé spoje ze seznamu jedou, a situací, kdy dopravce předem nahlásí seznam neodjetých spojů, ale nakonec nejedou ani další autobusy.