Dvanáctiletá stagnace se opakovat nebude, cena dálničních známek poroste s inflací

Elektronické viněty kontroluje mobilní automat. Pramen: MDČRElektronické viněty kontroluje mobilní automat. Pramen: MDČR

V ceně bude každoročně zohledněna i rozšiřující se dálniční síť.

69 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Couler

Budu mít možná nepopulární názor, ale to je jedno. Já myslím, že zdražení je na místě, síť se trochu rozrostla. A to, že bude stejně drahá jako v Rakousku .. jsme tranzitní země, jen ať cizinci pořádně platí. Drtivá většina Čechu, co mají známku, mají stejně celoročku. Pro toho, kdo jezdí celoročně, je to pořád naprostý pakatel (ve srovnání s výkonovým zpoplatněním=mýtné), ten nemá vůbec právo mrčet. Pro toho, kdo jezdí párkrát do roka, ten se bude rozhodovat, jestli mu 800 navíc stojí za pořízení celoroční, nebo raději zaplatí třeba 8 krát jednodenní známku. Škoda, že není ta jednodenní levnější.… Číst vice »

Konečně

Jako ano, ale cena roční známky by také měla odpovídat procentu průměrné mzdy u nás a v Rakousku. Tj. až bude u nás průměrná mzda 110% průměrné mzdy v Rakousku, bude i u nás známka stát 110% toho co v Rakousku. A vládu to bude motivovat řešit ekonomiku a vytvářet investiční prostředí, které to umožní.

Martin.dilli

Co to je za nesmysl, zvýšit to o počet kilometrů nových dálnic? Jako že mám jet roadtrip po Česku, abych využil tu super velkou síť dálnic? Většina lidí jede pravidelně pár kilometrů, co má okolo komína a párkrát do roka někam na dovolenou a šlus. Jediný, kdo mě napadá, že to ojede po celé síti jsou dodávky, které jsou nákladní auta v osobním provedení do 3,5 tuny. Tak tady řešte a režte.

Stráťa

Není to ve výsledku jedno? Hlavní problém je že zpoplatnění PK neodpovídá potřebám roku 2023 ale spíš 1970. Stavíme obchvaty obcí abychom jejich zpoplatněním zase nahnali část dopravy zpátky na původní silnice do obcí – to prostě nedává smysl.
Zpoplatněný má být vjezd do obce kde doprava způsobuje problémy, ne využití obchvatu.

Petr Zdobinský

Byly doby, kdy se u nás za dálnice neplatilo vůbec. V Německu se neplatí, v Polsku se na části dálnic neplatí, Obhajovat vytahování peněz z kapsy řidičů inflací je pokrytectví.

Vlastik

Srovnávat naši dálniční síť s rakouskou může jen ten kdo v Rakousku nikdy nebyl a nově otevřené úseky , které např. na D55 povedou odnikud nikam zase tak moc naši dálniční síť nezlepší.

oja

Přesně – byť na tom, zavést v ČR „rakouský“ model každoročního zdražování dálniční známky o inflaci, není nic špatného, bez ohledu na stav sítě.
Vtip je v tom, že česká DZ nyní bude stát prakticky totéž jako rakouská – pak je srovnání sítě zcela namístě. A to ta cena té české ještě poroste s tím, jak česká síť kvalitativně s 20-letým zpožděním bude tu ve zbytku Evropy dohánět.

mlokXCM

A kdo srovnává dálniční síť v ČR a Rakousku? Kupka jen říká, že stejný systém nastavení cen se používá i v Rakousku. Což ovšem není srovnání dálničních sítí.

PetrSc

Na druhou stranu, v Rakousku ještě doplacite za tunely apod. Takže když si odečtěte ty extra zpoplatněné úseky, tak ta síť zase tak bombastická není ve srovnání…

Dejf

Škoda že cena není dle toho, kolik km je ten rok v provozu, prostě je v provozu 1876 km dálniční sítě, tak stojí známka 1876 peněz. Pěkně by to ukazovalo rozvoj a ještě by se to snadno valorizovalo. A na minimálně dalších 30 let by to tu valorizaci vyřešilo.

oja

Nikoliv, to byste musel valorizovat cenu za 1km.

Sova

Myšlenka je to dobrá, nabízí se to. Ale vedlo by to akorát k tomu, že nějaký rozumbrada udělá další reformu a převede mávnutím ruky všechny silnice I. třídy pod dálnice… Jako se to kdysi stalo s rychlostními silnicemi, které do dneška nemají na mnoha místech dálniční parametry.

Michal M

Fakt férová cena za tu jednodenní…

oja

A co byste si představoval? 50Kč? A co říkáte na ceny tam, kde se platí mýto? Za těch 200Kč většinou neujedete ani 100km.

PavelX

Na všech těch jednotlivých typech známek existují jisté fixní náklady. A ty musí být pokryty i v případě té známky jednodenní, jinak by byla papírově ztrátová.

kix

myslím, že o náklady úplně nejde (samozřejmě tam jsou to souhlasím a určitě nemůže jednodenní stát 1/365 celoroční), ale velkou část tam tvoří i snaha co nejvyššího zisku, ty fixní náklady na jednu známku budou někde okolo 50Kč

asdf

ty fixni naklady jsou ale nula prd nula…

tohle je cisty marketing…

Lojza

Módní záležitost 5demolice vrazit si všude alibisticky inflační doložku. Jen když mají platit oni tak si to rychle zruší 🤣

Michal M

Nějak se nemůžu zbavit dojmu, že to platím já a že je jen dobře, že se reálný růst důchodů zastavil, pokud tomu neodpovídaly ekonomické podmínky.
S počítačem umíš, jestli máš málo, jdi dělat prdůcha…

Jan Sůra

Lojzo, běžte prosím tam, kde čerpáte svá životní moudra, toto je server o dopravě, nikoliv vašich životních úspěších.

pěškobus

„Oni“ něco platěj? „Oni“ tak možná něco vyplácej, ale z tvejch peněz, ty jelito.

Nemanic

Zajímalo by mě, když se má zvednout cena od 1. března, tak když si koupím roční s platností od 28.2. tak ještě budu platit starou cenu? Nebo dokonce když si do 28.2. koupím novou známku i s odloženou platností třeba od dubna či května? Nebo budu muset rozdíl dodatečně doplatit (což si teda moc neumím představit, jak by se organizovalo)?

Otakar

Pozor, od 1.1. půjde odložit max. o měsíc. Jinak ano, zakoupeno před 1.3. platí stávající cena.

oja

Nic doplácet nebudete. Nevím, co přesně je myšleno tím, že se „zdraží od 1.března“, tedy jestli půjde o známky koupené 1. března a později anebo známky s počátkem platnosti 1. března a později. Každopádně půjde o jednu z těchto variant. V prvním případě (podle Otakara to tak asi bude) si 28.2. za starou cenu můžete koupit známku se začátkem platnosti v březnu.
Je to podobné, jako se zdražováním na železnici: Od určitého data platí nové ceny, ale před ním si za staré ceny můžete koupit jízdenky s platností po datu zdražení. Aniž byste pak musel doplácet.

kix

půjde o datum nákupu, nikoliv o datum platnosti, takže půjde koupit s odloženou platností do 28.2. jen od nového roku půjde odložit platnost max o 30dní od nákupu, takže nejzašší možnost začátku platnosti je 1.4.2024

Konečně

Super, takže až zase vláda svým rozhazováním a ČNB následným nezvyšováním sazeb (aby Agrofertu nezdražili úvěry), tak za jejich neschopnost zaplatíme my všichni ještě zdražením dálniční známky.

oja

Trochu si to pletete, ČNB úroky zvyšovala navzdory tomu, jak Babiš brečel, že tím z ČR udělá rozvojový svět.
Kdyby dražší dálniční známka byl ten nejhorší důsledek vládní neschopnosti a rozhazování, jo to by se to žilo…

Konečně

Máte špatnou paměť, ČNB úroky zvyšovala za předchozího Rusnokova vedení. Po-té co tam Zeman dohodil Babišova poskoka Michla a spol, přestala, i když inflace dál rostla, takže asi tak.

Alibaba

Dálniční známkou si platíte luxus při cestování, nikdo vás nenutí využívat dálnici a kupovat známku.

Konečně

Tak jasně platím si luxus při cestování jet 130 km/h a vratky z nedodané zaplacené luxusní služby, typu po D1, D0, D5 někam do Zdic, atd. 90 v levém, permanentní neschopnost udržet provoz okolo Brna alespoň v jedoucím stavu, se uplatňují kde?

Twix

V situacích kdy se jede 90 v levém máte zpravidla na výběr alternativu jet 30-40 po souběžné silnici.

Alibaba

Nikde se nepíše, že platíte za rychlost, platíte za to, že po dálnici můžete jet. A to že jsou na dálnicích zácpy znamená, že platíte málo. Když je velká poptávka, tak by se měla zvednout cena.

Konečně

Tak aby to bylo spravedlivé, měla by být dálniční známka zdarma jako bonusová služba státu pro každého kdo zaplatí na dani z příjmu měsíčně víc než třeba 10 000 Kč. V současnosti totiž za své luxusní daně, které státu posílá nedostává žádnou službu navíc, naopak víc služeb státu dostává a čerpá ten, kdo platí daň z příjmu jen třeba litr nebo ani to ne.

Alibaba

Pletete si daň (platí každá v = ze svého příjmu) s platbou za luxus (využívání luxusní dopravní cesty).. Kdyby nebylo dálnice, nebyla by dálniční známka nutná, daně nutné jsou i bez dálnic.
To že nejvíc čerpají z daní lidi s nejmenšími příjmy je princip sociálního státu a je to svým způsobem daň (hrubě řečeno výpalné), za klidné fungování státu. Je na vás přesvědčit politiky, aby se to změnilo.

Konečně

Nebo přejít na Schwarz a příjmy-výdaje=0, pak si z těch ušetřených peněz rád zaplatím za známku klidně 10 hadrů.

Sova

Je to takové moderní, všechno navazovat na inflaci. Akorát že čím víc se toho na inflaci naváže, tím víc se ta inflace dál roztáčí…

Zrovna u státního aparátu, který má největší páky s inflací něco dělat, by to mělo být přesně naopak. To by pro politiky byla ta nejlepší motivace, aby s nadměrnou inflací zkoušeli něco dělat a jen hloupě netlachali, co všechno se dá ještě lidem zdražit.

Walker

Nejsem si jisty, jestli je spravne reseni navysovat dalnicni znamku podle inflace. Jasne, 12 let se s ni nic nedelo – ted se to navysit musi, asi nikdo nema ted stejny plat jako pred 12 lety. Ale nejsou za tu vysi inflace zodpovedni politici a CNB, tj. prave stat? Kdyz nam zas inflace vystreli na 20%, tak to pak bude „jeee, tak jsme to neukocirovali, ale to nevadi, zvednem i dalnicni znamky o 20%“. Ano, vzdycky bude nejaka inflace, jestli si dobre vzpominam, tak CNB chtela mit idealne max. 2%. Takze mozna i zvyseni dalnicnich znamek by melo byt nejak… Číst vice »

pavel.mertlik

Jenže když se zdražovala ta známka před těmi mnoha lety, tak se říkalo, že se zdražuje proto, aby bylo na stavbu dálnic.
A teď se zdražuje proč? Jde o to, že budeme mít nejdražší dálnice široko daleko a to se vůbec nebavím o rozsahu a kvalitě sítě. A z této, už teď nejvyšší ceny, se ještě bude inflačně každoročně zvyšovat.
Za mě tedy palec dolů.

Jan

Cenou jsme už Německo předběhli o 1500-2400 Kč ročně, tak se jen tiše modlím za kvalitu i rozsah sítě…

jkt

Chtel byste misto toho platit dan z motorovych vozidel, jako se plati v Nemecku?

Alibaba

Ano, ta daň by se hodila taky.

Michal M

Evidentně ano.

Franta

Kazda zeme si upravuje placeni za silnice sama. Nemecko a Velka Britanie maji silnicni dan, kterou plati vsechna registrovana auta (s vyjimkami) bez ohledu na to, jestli jezdite po dalnici nebo ne. Bohuzel v clanku https://hn.cz/c1-20922070-silnicni-dan-a-jeji-porovnani neni, kolik se plati v Nemecku, ale v Britanii to je 215 liber rocne. Tzn. zhruba 6000 Kc rocne. Takze za vase pouzivani nemeckych silnic plati velkoryse majitele aut s nemeckou SPZ. Zajimave je, ze tu dan musi v Britanii platit i auta se zahranicni SPZ, kteri jezdi v Britanii s autem dele nez nejakou dobu – mozna 3 nebo 6 mesicu. Kdyz jsem… Číst vice »

oja

No vidíte, a v Rakousku je jak silniční daň (cca. 200 až 1000 eur ročně, podle výkonu a emisí), tak dálniční známky.
Podle mě by se to všechno mělo zrušit a platit jen mýto. Všude, i mimo dálnice, a v takové výši, aby stát vybral tolik peněz, kolik spolu se samosprávami do stavby a údržby silnic dává.

Blzx

Chápu, že to být muselo, i když nerad. Ale není to šance zavést poplatek i pro motorky? Jasně, zabírají málo místa a nic neváží, ale z principu by nějaký symbolický (500/rok) platit mohly

PeDazOl

Problém je sejmout kamerou RZ všechny kamery snímají přední RZ a u motorek je zadní malá….Takže zavést to můžete, ale zkontrolovat to nemáte jak…

Otakar

Tak spousta lidí to zaplatí, protože nebudou chtít mít potenciální problémy. I teď může člověk jezdit bez dálniční známky, sice se vystavuje riziku pokuty, ale i ta je poměrně nízká a přesto si většina z nás tu DZ koupí.

oja

Tak v Rakousku motorky platí a myslím, že jejich řidiči na to, že by kamery zabíraly jen zepředu, moc nespoléhají.

PeDazOl

A teď mi vysvětlete proč se češi nechovají jako rakušáci nebo švýcaři. Mě dokáže vždy argumentace Rakouskem nebo Švýcarskem rozesmát, protože jsem nikdy neslyšel vysvětlení proč se češi nechovají jako obyvatelé těch zemí. Ona ta rozdílnost totiž nespočívá v rovině zeměpisné nýbrž lidské….

František

By hlavně měli zrušit nějaký slevy na invalidy apod a dát jim příspěvek/známku proplatit.

Kvůli výjimkám z placení pak není možný mít automaticke kamerové vyhodnoceni, protože pak můžou vždy zpětné říct, že zrovna vezli invalidu

kubisek

Vždyť jste si i sám odpověděl, proč to není tak jednoduché. „Vozidlo, přepravující osobu …“ = pokaždé může být jiné.

Alibaba

On se musí změnit zákon. Pokud je provozovatelem vozidla invalida, tak si nechá proplatit dálniční známku na sociálce. Ostatní si zaplatí normální taxu, na to že možná povezou invalidu se hrát nebude.

Ale obecně nechápu, proč by měli mít invalidi slevu? A i jiná vozidla (elektro, hybrid a plyn) by žádnou slevu mít neměli.

Konečně

A jak byste to řešil i invalidy, který auto nemá/řídit neumí a je odkázán na pomoc někoho v rodině? Třeba na venkově, kde není standardem mít známku na každém autě.

Otakar

Tvl. tak s invalidou pojedou po okreskách. Tady kvůli zlomku populace vymýšlíme úplně nesystémové řešení.

Ten počet invalidů je určité % v populaci, další zlomek z toho bude ten, kdo nemá DZ … tak stát přidá jednou za rok na DZ invalidovi a ten si vybere jedno auto. To, že bude jezdit pokaždé jiným autem, to už je jeho problém. Jako neřešme zase takové kraviny, které se budou týkat jednotek lidí v populaci.

Konečně

Jasně, takže pojedu s invalidou po okreskách třeba z Dobřenic na specializované vyšetření na Bulovce. Jako myslíte si, že každý má tolik času, nebo že stát tomu invalidovy na písknutí přistaví převozovou sanitku, nebo má jen chcípnout?

Otakar

A nepotřebujete při tom ještě stěhovat piáno? Protože přesně vy vyberete „vyhoněný případ do maxima“ a tvrdíte, že to mají tak všichni. Pokud invalida nemá tolik času, tak asi má příjmy takové, aby si DZ mohl dovolit, nemyslíte?

Alibaba

Tak by se to v rodině s invalidou standardem stalo, když by měl potřebu se pravidelně vozit autem.

Konečně

A vy jim jí zakoupíte ze svého.

Alibaba

Proč?
Ono je to trochu složitější, ale mohlo by asi možné zaplatit nějaký poměr na známce ze sociálky, třeba několik dnů, když opravdu invalida potřebuje jet k doktorovi.

mgr.pavel

Konečně rozumný přístup. Strašlivá spousta věcí (dávek, mateřské, TV poplatků, minimální mzdy, cen za takovéto služby,..) by měla být automaticky valorizována dle nějakého klíče (plácnu: o inflaci z předchozího roku). Tak aby politici nemuseli řešit dílčí operativu „jéé, zapomněli jsme už několik let zvýšit XY, teď je to problém, na kolik to nastavit..?“. Ale aby měli víc času na strategičtější věci.

RDP

To by o šem znamenalo vnést do systému automatickou proinflační zpětnou vazbu
Např. konkrétně u těch dálnic – jejich větší rozsah by měl generovat větší poptávku po známkách, což by mohlo pokrýt náklady. Když dám cenu známky moc vysoko, může to být pro někoho naopak motivace dálnici nepoužívat (za známku neplatit) a očekávaný výnos se nepotká s realitou

jal

„vnést do systému automatickou proinflační zpětnou vazbu“
A co protiinflační? Něco jako – o kolik se zvýší inflace, o tolik se sníží platy poslanců?
: – )

Karel

Taky by to chtělo ale o inflaci zvedat platy. A ne jak to je nyní.

Radim

Bohužel, soukromník vás pošle někam. Já sice loni dostal +20%(protože už jsem hoodně prudil), ale před tím 3 roky nic. Letos taky nic neočekávám, i když se v létě chystám prudit. Prostě si člověk musí říct a prudit tak dlouho dokud aspoň něco nedostane

Karel

Právě jak říkáte. Pridava se o procenta v řádech stokorun. A když člověk práci změní jde do státního tak se vše zdražilo a plat se taktéž nezvedne jelikož se musí šetřit 😭😭 o o je sice pěkné brát ale občas se musí i něco někde dát 🥹😁

Konečně

Nařídil bych to firmám zákonem, i kdyby byli zrovna ve ztrátě! A pak budeme překvapený, že tu žádné firmy nejsou.

Konečně

Tak ještě, že TV poplatky neplatím. A doufám, že vy osobně chcete mít zase valorizované daně z příjmu (bez ohledu na to, jestli vám ten rok vzrostl hrubý příjem, aby bylo na ty dávky pro sociály a neziskovky a mateřskou.

Alibaba

Ještě by to chtělo i o inflaci dálničních kilometrů.

Granja

TV poplatky určitě ne! Každý by měl mít právo se demokraticky rozhodnout, na co se dívat bude, kdy a jak dlouho, a na co ne. Kdo má zájem se dívat na ČT, nechť si to zaplatí.