Dvakrát dražší než před třemi lety. Úřad zahájil územní řízení na rekonstrukci ranveje na Mošnově
Přistávací a vzletová dráha ostravského letiště. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
Práce zahrnují úplnou rekonstrukci dráhy a navazujících provozních ploch.
Svoboda ven, Mádl na jeho misto
jsem si myslel, že na runway během přistání/vzletu letadla nikdo nesmí. Ale teď tam mají být lidé a pracovat
Bežne sa to tak robí. Časť dráhy sa uzavrie pre leteckú prevádzku a všetky lietadlá budú počítať s tým, že dráha má „len“ 2 km namiesto 3,5.
Cena je jen odhad a v naší české realitě se odhad většinou od reality dost liší. Tam, kde existuje alespoň nějaká soutěž mezi dodavateli je odhad většinou přestřelený. Naopak tam, kde vše předem dohodnuté nebo je to z důvodu monopolu předem jasné, tak jsou odhady naopak podstřelené. Takže cena bude záležet na tom, jak si udělají veřejnou zakázku a co budou požadovat.
Autor píše: „..Úplná uzavírka by znamenala značnou komplikaci pro nákladní dopravu, ostravské servisní centrum Job Air Technic či lakovnu letadel.“ No tak to je dobrý eufemismus. Podle mne by to znamenalo konec letiště pro osobní přepravu včetně charterových letů, v případě pravidelných linek trvalý. Co by to znamenalo pro cestující, kteří by museli stovky kilometrů jinam, to je také jasné.
Nebo by se zařídili jinak. Léta (žel) aplikováno na šetrnější železnici.
Dlouhodobé uzavírky letišť z důvodu oprav drah nejsou nic neobvyklého a linky se běžně přerušují. Nákladní doprava je specifický segment, pro který není odstávka provozu jen tak.
Ohledně uzavírky letiště: oprava je plánovaná na etapy právě proto, aby byl provoz co nejméně omezen. Vždy 1/3 se zavře, proběhne oprava a provoz jede dál. Ta ranvej je dostatečně dlouhá na to, že 2/3 stačí na přistání i vzhled A320 či B737, které tady běžně létají. Prostřední 1/3 se bude opravovat po konci hlavní sezóny – od září, aby se to stihlo do zimy a v ten čas bude provoz přerušen. Nákladní doprava nevím: létají větší letadla, tam nevím jestli 2/3 stačí na provoz. Pokudnekdo ví, ať dá info.
Otázka bude spíše, aby 2/3 dráhy stačili 🇺🇿 767.
B767 – Takeoff Distance (SL, ISA, MTOW) 9,501 ft / 2,896 m
2/3 z 3,5 km sú viac ako 2 km a to na pristátie stačí skoro všetkému v súčasnosti lietajúcemu. Maximálne to nebude môcť byť úplne naložené pri štarte (napr. sa taká nákladná 747 natankuje len na preskok do Katowic a tam sa dotankuje na let do Číny).
Bohužel už dlouho v OSR nebyla královna.
Dle https://www.czechairliners.net/index.php/archiv-clanku-1/1072-delky-vzletu-a-pristani-dopravnich-letadel.html potřebuje B763 na vzlet ideálně 2850m.
Ale při maximálním zatižení. Standartně v Mošnově vzletavají při využiti půlky dráhy.
To se vyplatí s tím přeskakovat do Katowic a platit dalšímu letišti poplatky, palivo, zatěžovat letadlo dalším cyklem vzlet/přistání? To by tam mohli zboží dovážet dočasně rovnou.
Kdysi (2009) se robilo opáčně. Ruslan se v Katowicích naložil elektrem od Siemensu nebo díly na ropnou plošinu. Z Katowich si skočil do Mošnova, nábral maximum paliva (posádka provedla odpočinek) a trada směr poušt (ted nevim, zda byl Afghanistán, Pakistán, Saudská Arabie..)
Keď ešte pozerám na mapu letiska, dáva zmysel zavrieť vždy koncových zhruba 700 metrov medzi TWY A a B a potom medzi D a E. Obe tieto možnosti nechávajú okolo 2,8 km RWY 04/22 k dispozícii. Akurát potom zostáva prostredný 2km úsek medzi TWY B a D, ktorý by sa musel stihnúť pri úplnej uzávierke naraz.
No, nechám to na plánovačoch z letiska, nech si to vymyslia, ako sa im to hodí.
Tak uzavřou B-C nebo C-D a větší stroje (pár ks se odkloni do Brna.
No, tie stovky kilometrov inam… Na letisko do Katowic je to asi 150 km (z Mošnova, z Ostravy menej), na Schwechat asi 300 km. A z oboch tých letísk toho lieta podstatne viac.
je až neuvěřitelné, z čeho jsou někteří schopni vygenerovat problém .)
Jen klid. Až se nebudete starat sám od sebe, ale o celou rodinu včetně malých dětí, tak Vám to dojde, jaky je rozdíl mezi cestováním z OVA nebo z letiště vzdáleného. Zatím jste evidentně buď singl, nebo max. s přítelkyní.
tak byste holt par tydnu neletel jikam no. cestovani neni nic, na co byste mel narok.
takze trvam na tom, ze delate proboem z neceho, co problem neni.
Zbytecne tu dramatizujete. Je tu spousta lidi, kteri se s rodinou tahaji vlakem treba do Parize a jeste si chvali, jak je to ve srovnani s letadlem pohodlne. :o)