Dvacet let od příjezdu „nejspolehlivějšího vlaku“. Z ostravské trati se pendolina přesouvat nebudou
Pendolino drží český železniční rychlostní rekord. V roce 2004 vyvinula jednotka na koridoru u Břeclavi při testech rychlost 237 km/h.
České dráhy si v těchto dnech připomínají 20 let od příjezdu první jednotky pendolino (ř. 680) ze sedmi objednaných. Stalo se tak v noci z 18. na 19. června v roce 2003. Přes počáteční potíže se z pendolin staly podle Českých drah „nejspolehlivější vlaky s vysokou disponibilitou“. Celkem už pendolina ve službách ČD najezdila 39 milionů kilometrů.
„Soupravy s protáhlým čelem, vysokou rychlostí a novými službami ukázaly Čechům budoucnost železnice a naučily je znovu cestovat vlakem na větší vzdálenosti. Pendolina se lišila od všech dosavadních vlaků v Česku. Byly to první skutečné rychlovlaky na naší železnici s protáhlým aerodynamickým čumákem a nízkými vozy s úzkými okny,“ uvedly České dráhy.
Poprvé byla pendolina uvedena do provozu s cestujícím v prosinci 2004 na trati Praha – Děčín. O rok později začala jezdit na lince Praha – Ostrava jako spoje SuperCity Pendolino. V dalších letech jezdila také z Prahy do Františkových Lázní, Vídně, Vídeňského Nového Města, Bratislavy nebo Žiliny.
Dnes jezdí hlavně mezi Prahou a Ostravou, obsluhují také spoje Bohumín/Ostrava – Praha – Františkovy Lázně/Karlovy Vary a Praha – Ostrava – Košice. A podle šéfa Českých drah Michala Krapince se na tom nic měnit nebude.
„Pendolina čeká – doufám bezpečný – osud na relaci, kde dnes jsou, tedy na relaci Praha – Ostrava. S těmi vozidly nemáme jinou ambici, než je provozovat na relaci Praha – Ostrava,“ řekl Krapinec v pondělní diskusi Trendy Zdopravy.cz.
Pendolino drží český železniční rychlostní rekord. V roce 2004 vyvinula jednotka na koridoru u Břeclavi mezi Vranovicemi a Podivínem při testech rychlost 237 km/h. Pendolino ČD si zahrálo i v „bondovce“ Casino Royale.
Pendolina řady 680 jsou konstruovaná pro maximální rychlost 230 km/h a mají výkon 4 000 kW. Jsou vybavena pro provoz na napájecích soustavách 3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC a 15 kV 16,7 Hz AC. Díky naklápěcí technologii mohou pendolina projíždět oblouky o 30 až 40 km/h vyšší rychlostí.
České dráhy mají nyní šest pendolin, sedmé se po loňské nehodě rozhodly neopravovat. Původně objednaly celkem 10 jednotek od konsorcia firem v čele s ČKD. Po krachu ČKD se nakonec zakázky ujal Alstom a o několik let později dodal sedm obdobných jednotek.