Dvacátý most přes Vltavu v Praze. Lávka mezi Holešovicemi a Karlínem se otevřela veřejnosti
Město chce rovněž revitalizovat ostrov Štvanice, na kterém vznikne park a budou zpřístupněny břehy.
(Aktualizováno 15:15) Lidé v Praze si mohou ode dneška zkrátit cestu z Holešovic do Karlína (a opačně) po 300 metrů dlouhé lávce, která propojuje břehy Vltavy přes ostrov Štvanice. Přemostění, jehož stavba začala loni v lednu, dnes slavnostně otevřeli představitelé magistrátu, Prahy 7 a 8 a autoři Petr Tej a Marek Blank.
Lávka slouží pro pěší a cyklisty a její stavba vyšla na 352 milionů korun. V metropoli jde o dvacáté přemostění Vltavy v celé její šíři. Město chce rovněž revitalizovat ostrov, na kterém vznikne park a budou zpřístupněny břehy.
„Lávka je významnou nejen pro obyvatele Holešovic a Karlína, ale pro všechny Pražany. Architektonicky je hezká a pomůže dopravě. Věřím, že bude funkční. Testy ukázaly, že by měla vydržet nápor nejen chodců a cyklistů, ale i času,“ řekl primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Podle autorů by měl most vydržet bez zásadních zásahů 200 let. Podle primátorova náměstka Zdeňka Hřiba (Piráti) pomůže lávka budovat město takzvaných krátkých vzdáleností tak, aby si mohli lidé vyřídit záležitosti do 15 minut.
Na holešovickém břehu Vltavy má lávka nástup na Bubenském nábřeží před branou do Holešovické tržnice. Na karlínském Rohanském nábřeží potom ústí na cyklostezku vedoucí podél řeky po protipovodňové bariéře. Lávka překlene 38 metrů mezi Karlínem a Štvanicí, 149 metrů mezi Štvanicí a Holešovicemi a dalších zhruba 70 metrů vede nad ostrovem. Celková šířka lávky je pět metrů, šířka mezi madly zábradlí je čtyři metry. Skládá se z více než padesátky segmentů, které byly vyrobeny v betonárce, přivezeny na místo a poskládány dohromady.
Lidé se dosud mohli pěšky z Karlína do Holešovic dostat pouze přes frekventovaný Hlávkův most nebo oklikou přes Rohanský ostrov a Libeňský most. Na Štvanici to pak bylo pouze z Hlávkova mostu či přívozem P7, jehož provoz dnes v 15:00 definitivně ustane. Lávka bude i spojnicí pro cyklisty, protože propojí páteřní cyklostezky vedoucí na obou březích Vltavy.
Součástí lávky jsou umělecká díla včetně sochy Řeka od sochaře Jana Hendrycha. Socha měří 185 centimetrů a stojí na vysokém kulatém soklu u paty rampy na Štvanici. Dílo je vytvořeno, stejně jako lávka, z takzvaného vysokopevnostního betonu. „Je to první socha na světe takto udělaná, je to velice pevný materiál, takže tu bude ‚strašit‘ dlouho. Požadavek byl, aby byla abstraktní,“ řekl Hendrych. Lávku zdobí také bronzové zábradlí se sochami zajíců na Štvanici, býků v Holešovicích a koní v Karlíně. Autorem ornamentálního madla se sochařskými prvky je sochař Aleš Hvízdal. Lávka je také natřena antigraffiti nátěrem.
Původní cena stavby byla 280 milionů korun. Zdražení způsobily podle Hřiba dva hlavní faktory. „Za prvé to byly problémy při zakládání pilířů v korytě Vltavy, to je bohužel velice častý problém. Geologie je tady velice komplikovaná, a přestože se dělaly geologické průzkumy, tak kopnete o kousek vedle a jste geologicky jinde. Druhá věc jsou úpravy okolí, které neměly být tak extenzivní,“ řekl Hřib. Krajinářsky byla upravena část ostrova směrem od lávky po proudu řeky, aby při celkové opravě ostrova nemusela být tato část opět rozkopána.
Štvanická lávka je dvacátým pražským přemostěním přes Vltavu v celé její šíři. Naposledy hlavní město otevřelo v říjnu 2020 Trojskou lávku spojující Císařský ostrov a Troju. Konstrukce nahradila tu původní, která se zřítila v prosinci 2017. V současné době město rovněž buduje Dvorecký most, který spojí břehy od Lihovaru Smíchov a Podolí a bude sloužit pouze pro pěší, cyklisty a MHD a projet po něm budou moci i záchranáři.
Fotogalerii ze štvanické lávky přinese deník Zdopravy.cz o víkendu.