Dva utržené sběrače a sto metrů od srážky. SŽ tutlala chybu hradlařky na koridoru
Druhý osobní vlak neměl dostat vůbec povolení vjet za poškozenou jednotkou.
Na první pohled to byla v podstatě běžná situace, které jsou cestující na trati z Prahy do Berouna svědky pravidelně. Přerušený provoz na několik hodin kvůli poškozenému trakčnímu vedení. Tak včerejší událost v úseku Černošice – Dobřichovice oficiálně na sociálních sítích prezentovala Správa železnic (SŽ).
Správa železnic ale včera zamlčela jeden další podstatný fakt. K poškození sběrače druhého vlaku nemuselo vůbec dojít, protože vlak v úseku neměl co dělat. Došlo však k chybě hradlařky. Teprve po dotazu deníku Zdopravy.cz Správa železnic pochybení přiznala.
Trakční vedení mezi Radotínem a Dobřichovicemi není v dobrém stavu, dlouhé roky se čeká na modernizaci. Ve 13:30 v zastávce Černošice-Mokropsy strhla jednotka 471 osobního vlaku trakční vedení a poškodila si sběrač.
Jen pár minut za touto jednotkou jela druhá souprava Českých drah, tzv. Syslograf (lokomotiva, vozy a řídicí vůz). Na hradle Kazín v Černošicích pustila hradlařka vlak po krátkém čekání dál na přivolávací návěst do obsazeného úseku. „Vlak jel na přivolávací návěst, tedy tak, aby bezpečně zastavil před dalším vlakem,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Předpis D1 Správy železnic ale uvádí, že pokud je přivolávací návěst na oddílovém návěstidle hradla, toto opatření neplatí. Strojvedoucí tak mohl pokračovat plnou rychlostí, protože předpokládá podle předpisu, že další oddíl je volný. Strojvedoucí nemohl vědět, že má před sebou vlak, který není schopen jízdy.
Ke srážce s odstavenou jednotkou nakonec nedošlo. Trakční vedení bylo v takovém stavu, že spadlo i na druhou lokomotivu, a tím zastavil. Vlaky od sebe podle odhadu dělilo zhruba sto metrů.
„Ze strany řízení provozu došlo k nesprávnému postupu při dovolení jízdy následného vlaku. Nejednalo se však o mimořádnou událost,“ dodala mluvčí. I to, že Správa železnic nevyhodnotila situaci jako mimořádnou událost a nahlásila ji jen jako poruchu trakčního vedení, znamená, že k případu vůbec nejela Drážní inspekce.