Letecké společnosti Letectví

Dva měsíce bez letadla. Norwegian chybí nový MAX, který uvízl v Íránu kvůli závadě

Boeing 737MAX 8 v barvách Norwegian. Foto: Norwegian
Boeing 737MAX 8 v barvách Norwegian. Foto: Norwegian

Dva měsíce stojí odstavený téměř nový Boeing 737 MAX 8 na íránském letišti v Šírázu. Letecké společnosti Norwegian se ho nedaří získat zpět kvůli americkým sankcím vůči Íránu a zatím není jasné, kdy se podaří letadlo uvést zpět do provozu.

Boeing 737 MAX 8 na lince z Dubaje do Osla registrace LN-BKE musel 14. prosince loňského roku nouzově přistát v íránském Šírázu kvůli závadě na motoru. Podle serveru Aviation Herald se piloti rozhodli vypnout levý motor kvůli nízkému tlaku oleje a rozhodli se nouzově přistát v Íránu. Jde o motor CFM Leap 1B. Letadlo je téměř nové, Norwegian ho převzal 29. října.

Dva měsíce je letadlo stále v Íránu. Přesto je šance, že vzlétne v dohledné době. Letecký novinář Alex Macheras na svém twitterovém účtu 4. února zveřejnil informaci o opravě motoru, včera mělo dojít k jeho zapnutí a pojíždění letadla po dráze. Není ale jasné, zda skutečně bude funkční bez toho, aby se nemusela do Íránu dovézt náhradní součástka.

Situaci navíc zkomplikoval rozpočtový spor amerického prezidenta s parlamentem, během kterého úřady fungovaly v omezeném režimu. Úřady v USA jsou jediné oprávněné k vydání výjimky k dovozu náhradních dílů pro letadlo. Podle sankcí nesmí do Íránu žádná technologie s více než desetinovým podílem výroby v USA.

Kvůli sankcím se íránští dopravci potýkají s velkými problémy udržet v provozu svá letadla. Když se sankce na chvíli uvolnily, objednali stovky letadel, ale dorazilo jich jen pár, většinou turbovrtulových ATR. Pak přišly ještě ostřejší sankce. I kvůli tomu má dnes Írán jednu z nejstarších flotil letadel na světě.

Přes sankce Írán vydělává na přeletech jiných dopravců, denně přes zemi přelétne téměř tisíc letadel.