Dva a čtvrt roku čekání. Letiště Praha obhájilo u MŽP kladné stanovisko k nové ranveji

Hlavní ranvej pražského letiště. Pramen: Letiště PrahaHlavní ranvej pražského letiště. Pramen: Letiště Praha

Letiště získalo klíčový souhlas k ranveji v říjnu 2011 po dlouhém a složitém procesu EIA. Od té doby se stavba odkládá.

86 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Dobry den. Pred covidem letiste Gattwick 2018 41 000 000 cestujicich na jedne draze. V tom roce Ruzyne 17 000 000 na drahach dvou.

Zdravim

Petr

Zbyněk

Přijde mi naprosto zbytečné něco za obrovské peníze stavět a hned od začátku tomu dát drastické omezení v podobě nočního zákazu. Jak se má letiště rozvíjet, když bude neustále něčím omezováno. Stojí potom za zvážení zda toto letiště nepřesunout někam jinam, kde by nebylo omezováno. Je to běh na dlouhou trať, ale z dlouhodobého hlediska je to asi myslím jediná rozumná cesta. Nebo zaplatit lidem k jejich spokojenosti a zrušit omezení. Možná by to bylo levnější 🙂

Npor.Pavel Vodsloň

Nestačilo by zamést dráhu 04/22?

MHD

K čemu to bude? Když se v EU budou letadla akorát omezovat a zakazovat a lidi budou cestovat vlakem/na kole/na oslu…

Emanuel

Budete si pak brát brigádu a jezdit vlakem místo těch, co nechtějí?

MHD

To nebude třeba, kdo nebude chtít jezdit vlak, bude doma, po zákazu aut, nebudou mít lidé důvod na víkendy opouštět město a svůj život prožijí v místní komunitě, protože se jim konečně vrátí městský veřejný prostor.

pacicka

No tak hlavně že lanovka o kousek naruší přírodu, kdežto hlučící letadla jsou v pohodě…

Emanuel

Ty letadla nemají šanci narušit výhled na čističku – lítají výše!

Erik

Podmínkou otevření paralelní ranveje pak je noční provozní uzavírka.

Tak na toto jsem velmi zvedav, jak bude dodrzovano a sankcionovano letiste, let.spolecnosti.

Air Traveller

A na zaklade ceho usuzujete, ze by to dodrzovano nebylo?

Balíkář

Třeba Smartwings, který si tu dělá co se mu zlíbí?

Air Traveller

ano? povidejte, prehanejte …

Lubox

Stačí papírově naplanovat 10 příletu na 23:55 a je jasny že těch 10 příletu v podání SW rozhodně ve 23:55 nebude 🙂

Jana

A to je chyba Smartwings ze jim Letiste Praha ty sloty potvrdi? Nebo jak to myslite?

Lubox

Dobrý den, Jano, bylo to myšleno ke komentářům výše. Z mého mohledu je to mix letecké společnosti, handlingu a letiště. Papír toho klasicky snese hodně.

Geralt

Letiště nemůže nijak ovlivnit, že dopravce záměrně uvede ulhané jízdní (letové) doby, takže reálně nikdy nepřiletí v čas. To leda že by letiště prostě v 0:00 přestalo přijímat a přistaňte si kde chcete.

Jana

Ale ono opravdu prestane prijimat. Co na tom nechapete?

Dino

Tak to delaji na zapade, ani o minutu dele… ovsem jsme na vychode…

Air Traveller

to jsou takovy co by kdyby …

Balíkář

Aha, takže argument napsán, ale náš nejscestovatělejší traveller, který má patent na rozum v letecké dopravě, ho prostě neuzná, páč jediná pravda je ta jeho! 😀

Air Traveller

argument? kde? zadny nezaznel.

Balíkář

Nemůžu za to, že jste negramot.

Y.K.

Sorry, ale místo vyjadřování se jako balík, byste mohl opravdu nějaký argument podkládající tvrzení, že si dělají co chtějí, přednést. Žádný argument nezazněl.

Balíkář

Nezazněl? A co napsal Lubox a pár příspěvků výše?
Negramot není nadávka, račte si nastudovat co to znamená.

Y.K.

To nebyl argument, ale nepodložený názor / nápad (a podle mě nefunkční). Něco podloženého máte?

Dino

On je naprogramovany chat bot, neni mozne aby nekdo porad valil takove prispevky v mega mnozstvi, to by musel byt asocial bez rodiny a pratel.

Dino

To vime davno… vsechno vim, vsude jsem byl, Vas AirTrabeller

MHD

A nedodržování letového řádu je z viny SW nebo infrastruktury v zahraničí, že například na jiném letišti zpozdili jejich povolení k odletu? To je stejné jako, kdybyste řekl, že ČD naplánovali příjezdy do Prahy u vlaků z Polska/severního Balkánu nereálně, protože jsou permanentně na hranicích pozdě.

Air Traveller

Tohle neni o dodrzovani nebo nedodrzovani.

Tam, kde jsou tyhle nocni zakazy uz funkcni, to funguje velice jednoduse – pokud to nestihnes do zavreni, tak se neleti, let se rusi a leti se druhy den. a to, ze to nestihas “nezjistis” az za letu, to vis uz pred letem.

a pokud priletis driv (protoze vitr v zadech), tak letadlo vyckava a pristava az po otviracce.

tenhle zakaz funguje jednoduse – v noci je letiste fakticky zavrene, otevrene pripadne jen pro lety typu SAR apod. co jsou nekteri v tom schopni hledat za problémy, je az komicke.

Lubox

Proboha:))))) uveďte nám priklady:)))

Jana

Napriklad letiste Zurich. Prislusny aip si predpokladam dohledate sam

Air Traveller

priklady ceho? ze to tak funguje? tak priklady holdujicich letu cekajicich na ranni otevreni letiste vam asi dodavat nemusim – bud si najdete zitra rano na flightradaru zitra rano, a nebo pohledate internet – fotky vyckavajicich prilis rychlych rannich letu jsou celkem vdecnym nametem obrazku sdilenych na socialkach. a priklad zruseneho letu kvuli veceru? no, tech je podstatne mene, ale jako priklad vam muzu dat vlastni zkusenost, kdy brussels airlines zrusil let z bruselu do brém, protoze letadlo ktere ten let melo letet (podle letaku prilet asi 10 minut pred uzaverou bremskeho letiste) melo zpozdeni a uz by se nestihlo… Číst vice »

Air Traveller

a trosku vam to usnadnim – ohledne tech priletu – staci kdyz si na flightradaru najdete treba dnesni prvni dva tri prilety na LHR, ktere ma take takovou uzaveru – a na trasach tech letadel uvidite krasne, jak jsou umele zdrzovana ve vyckvavani, aby nebyla na zemi drive, nez je povolene.

Erik

Dekuji, konecne smysluplny a odborny komentar. Ano, pokud nestihnu slot pristani, nemohu ani odletet nebo musim divertivat jinam. Nebo musi byt spolecnost fin.sankcionovana, ale vyrazne. Bohuzel dnes se toto opravdu nedodrzuje a mam velke obavy, ze se nic nezmeni. To vse.

Air Traveller

Asi se hloupě zeptám – kde by se to „teď“ mělo dodržovat?

V praze zákaz nočních letů není, je zde pouze omezení na vyjmenované typy letadel, které smí (v omezeném počtu) přistávat i přes noc.

na tomto seznamu je většina (ne-li všechny) běžně používaná moderní letadla.

Nebo sedíte v noci u letiště a počítate vzlety a přistání a porovnáváte je s počtem povolených?

Ivo

A vám to připadne normální? Že se jako někde zruší plánovaný let, nebo se zavře letiště a jde se domů? Nebo hodinu se lítá okolo letiště aby se nepřistálo dříve? To je ekologicky přístup? K čemu je pak vývoj nových motorů s menšími emisemi? Nejvíce tady křičí lidé, kteří se v devadesátých letech nesmyslně nastěhovali do Hostivic! Ve třicátých letech byla v okruhu letiste stavební uzávěra, výjimky se povolovaly jen zaměstnancům letiště, armády a policie, atd.

Dino

Rika planovac random aerolinky SmarWings.

Air Traveller

Ooo, uz planovac? Hustyy… povysil jsem.

Je hezky mit fanclub 🙂

Lubox

Dobrý den, Ano v tom máte pravdu. Za uvahu mozna stoji uz i pricina v naplanovani 10 odletu v 05:00, kdy je jasné že se to více méně nestíhá a zpozdeni vzniká už při první rotaci.

Air Traveller

Tak to si asi Lufthansa třeba v EDDF dovolila dost, že má v jeden konkrétní čas hned 8 odletů (a spolu s ostatníma aerolinkama je jich dohromady třeba 18) … ale oni se vás asi zapoměli zeptat.

Y.K.

Ne, jedinou možností akceptovat přílet který není naplánován na noční dobu jsou v podstatě jen meteorologické vlivy (nebo pro závadu či při vyhlášení nouze).

Y.K.

Nic takového možné není. Viz Str. 10 a dále. https://aim.rlp.cz/ais_data/aip/data/valid/a2-pr-txt2.pdf

Michal141

Pokud jim teď takové sloty letiště povolí, tak s tím zjevně počítají, přece nepotvrdí přílet ve 23:55 s tím, že všchni zaměstnanci už mají klíče v ruce a v 0:00 prostě zhasnou letiště 😀

Jiří Kocurek

In dubio pre reo, jinak je to jenom čarodějnický proces.

Asi by se vám nelíbilo, kdyby vás šoupli do CPZky, protože v roce 2025 … zcela určitě něco spácháte.

murgh butter

Proč je za kritické letadlo považováno A345, A346? Je relevantní s těmito letadly pro roky 2033+ vůbec počítat … ?

Experiment 89P13

Rozměry a váhou určitě.

Peeetr

Trapasáci.
Posuzují to přez dva roky a prodlouží platnost jen do roku 2026, zcela příšerná byrokracie a imbecilně nastavené zákony.
Měli by mít povinnost to rozhodnout do roka, a EIA platit minimálně 10 let.

Ale samozřejmě tady to vůbec nevadí, bo to nebude ještě dlouho potřeba. Spíš by to měli plánovat ke konci životnosti stávající dráhy, postavit tu druhou zcela plnohodnotně, a pak mít provoz nějakou dobu jen na ní, než se první dráha postaví zcela nová s opět maximální životností.

Air Traveller

Nesmysl. Novou dráhu nejde postavit plnohodnotně (ve smyslu i pro pravidelné vzlety), protože … no, podívejte se do mapy, kam by ty vzlety vedly.

David Tomáško

To by se možná dalo zařídit nějakou dočasnou SID která by hned po minutí 400 ft vedla trochu mimo obydlenou oblast. Každopádně schválit SID asi není jednoduchý

Petr

Na Ruzyňském letišti je nyní malý provoz, objeví se tam zhruba jedno letadlo za 10 minut. Do budoucna z hlediska ekologie může být letecká doprava problematická. Ekologičtější VRT se snad postaví a část intenzit od letiště převezme.
Paralelní dráhu je možné postavit, ale má to stejný smysl jako udělat D1 Praha – Brno 5 pruhů tam a 5 zpět. Bylo by to hezké, ale zbytečně vyhozené peníze.

Vladimír

Tak snad to nebude tak horké, od klimatického šílení minulých let se pomalu ustupuje, protože to bylo naprosto mimo realitu.

L.

Problém není s klimatem, problém je s hlukovou zátěží, kterou ta nová dráha představuje. Podívejte se, jak se šílí kolem „zklidnění“ magistrály, která je přitom pro město životně důležitá a ovlivňuje méně lidí, než do daleka se šířící hluk z letadel.

platamond

Ony ty letadla jsou jaksi dnes již tišší. Jako obyvatel Letňan pozoruji za 14 let mého pobytu výrazné přiblížení přistávací trasy k našemu paneláku (dříve byly až daleko za Kbely, nyní i těsně okolo Letňan) a hluk je dnes výrazně (pokud nezapočtete jako hlavní veličinu nárůst mého věku a snížení slyšitelnosti:-) ) menší. Daleko více je slyšet cca 1 km vzdálená D8, zejména o víkendu po ránu. Jo SW si dělá co chce, před 3 lety jsme letěl přímo přes centrum Prahy a velmi nízko, místo přes Kbely, aby se vešly zpožděním pod 3 hod kvůli náhradám a stáhly to… Číst vice »

Průvodce původní Aleš

Myslíte, že si aerolinka a její kapitán může takto vybírat, kudy letí na přistání?

Petr

Já tedy ústup od klimatických cílů nevidím. Pouze posun termínů o pár let. Typu, že budou povinné soláry na novostavbách ne od roku 2028, ale až od roku 2030.

MHD

Že jo, nebo třeba výměna milionu kotlů ve starých domech, která prý má být do konce letošního roku a lidi si je kupodivu vůbec nevyměňují a ani se na to nechystají, takže papír snese všechno. Ale jestli chce tato vláda, aby měl Babiš příští rok na podzim ústavní většinu může za rok před volbama rozesílat pokuty.

Air Traveller

Nová dráha se nestaví kvůli aktuálnímu provozu, ale kvůli budoucímu provozu. Současný průměr je sice prakticky těch 10 minut (jpodle plánovaných letů na příštích 7 dnů je to 7 letadel / hodina – pokud budeme brát provozní dobu letiště 18 hodin). Jenže tento průměr malinko sráží to, že ve večerních hodinách těch letů je minimum, takže reálný počet odletů / hodina bude ještě o něco vyšší). Navíc teď je zimní leťák. spočítejme si ten průměr odletů třeba v červnu, červenci, srpnu, kdy je sezona na vrcholu. Vliv VRT na provoz na letišti Praha bude v příštích 30 – 50 letech… Číst vice »

Petr

Budoucnost může být všelijaká. Vyhazovat peníze za co by kdy by je hloupost. Ano ve večerních hodinách je sice provoz nižší, ale současná dráha zvládne několikanásobnou intenzitu i v ostatní části dne a i v létě.
VRT se samozřejmě naváže na VRT v zahraničí, takže budou rozumné dojezdové doby nejen do Berlína a Vídně, ale i do dalších měst. Další VRT se samozřejmě budou stavět i v zahraničí, takže bude rozumná dojezdová doba do zemí Západní Evropy a i do Jižní Evropy.

Air Traveller

stavet drahu az bude LKPR na hrane kapacity je hloupost.

ad VRT no, nebude. na ten jih evropy to
nebude hodne dlouho, a az bude , takms dvema trema prestupama a casem stale nekde k 8-10 hodinam. nebo si myslite, ze nekde v rime budete za 2?

současná draha v lete nekolikanasobnou kapacitu nezvladne. naopak, pred covidem uz byla na hrane kapacity. a v dohledne dobe tam zase bude.

Frantisek X

Nemusejí mít všechny osobní vlaky poloviční (až čtvrtinovou) délku a jediné podlaží…

Air Traveller

ad “ Vyhazovat peníze za co by kdy by je hloupost.”

podivejte se na D1 – to je krasny priklad toho, kdyz se veci delaji, az kdyz je realne potreba.

MrMarkus

Je to tak. Pro všechny systémy existují očekávané požadavky na výkon. Úkolem těch co tyto systémy navrhují a spravují je s těmito požadavky pracovat. Vzhledem k tomu, že takové plánování je důležitou součástí mého profesního života, opravdu to nebývá žádné „co by kdy by“, ale bývá tam jasná predikce kdy to nastane a vlastník systému si dává sakra pozor, aby včas zajistil potřebné úpravy. Proto se také sledují zátěže a dělají simulace a testy. Vůbec nepochybuji, že zrovna toto letiště má v našem státě takové plánování na top úrovni.

Frantisek X

Jenže přeplněné silnice jsou jaksi důsledkem celkové dopravní i hospodářské politiky, aneb subvencí do dovozu a preferencí silniční sítě.

Ivo

Přesně tak, tam kde to mohlo jít, vykoupit pozemky a postavit třetí pruh. Kecy Ťoka a dalších, že se bude paralelně jezdit po D35 platí jen pro ty co jedou od Ustí nebo do Polska, Slovenska, Ukrajinu.

Ivo

Ano, budoucnost může být všelijaká. Třeba 3. sv. válka s Ruskem…Melete blbosti.

Ten Onen

S tím počtem cestujících je to trochu jinak. Pokud bude VRT z Prahy do Berlína tak všichni na této trase můžou potenciálně využít letiště BER namísto PRG, případně i DRS. V rámci spádových oblastí si tato letiště konkurují. Pokud bych bydlel v Ústí a měl na výběr letět z Berlína (častokrát levněji nebo přímo), kam bych se mohl dostat rychlovlakem přímo na letiště, nebo z Prahy (dráž nebo s přestupem), kam bych musel autem s náklady na parkování nebo vlakem s přestupem, tak se budu dlouze rozhodovat. VRT není jen o přesunu cestujících z letadel do vlaků, ale i o… Číst vice »

Air Traveller

Ano, s tom, ze berlin je potencialni cil i pro lety mimo berlin jsem samozrejme pocital, ale i tak si nemyslim, ze by berlin odebral i s vrt nejake znatelne pocty praze.

Kdyby to byl hub lufthansy, byl
by zajimavym cilem. ale neni. je to takova low cost baze vselijake vsehochuti. zensitivych dopravcu jsou tam pak titiz, co v praze.

casove i financne bude cesta do berlina stale o dost horsi, nez cesta do prahy.

Ten Onen

Není to jen Berlín, je to v jakémkoliv směru. Praha je historicky považována za „první volbu“ pro občany ČR. Ale s rozvojem přeshraničních spojení, tedy dostavbou dálnic a do budoucna i VRT, se zejména mimo středočeský region otevírají možnosti častokrát lepších spojení z jiných letišť. A časem to může být i tak, že někdo z opačné strany Prahy (než je Ruzyně) dá přednost letu z jiného letiště. Taky svého času po dokončení okruhu z D1 na letiště byla propagační akce, aby se lidem z Brna ukázalo, že od té chvíle už mohou bez problémů dojet do Prahy na letiště a… Číst vice »

Vladimír

Já bydlím v Praze a létám z Vídně i bez VRT.
Jestli mám na vybranou letět z Prahy do Bangkoku a zpět za 26000,-, nebo z Vídně za 18000,- tak ve dvou lidech už je to docela rozdíl a vyplatí se dát pár stovek za vlak.
Snad se pražské letiště i výstavbou paralelní dráhy vrátí do normálu, tzn. že cesty do Asie budou mozná o trochu dražší, ale letenky se nebudou prodávat za nesmysl. Po covidu Praha totálně zaspala a Ruzyně je mrtvá. Mozná pro nízkonákladovky, nebo chartery, ale jinak je to velký špatný.

Air Traveller

Počet drah opravdu s cenou letenky nesouvisi.

Jen se spis podivuji, proc za 18 neletate do bangkoku z prahy, a kodrcate se kvuli tomu do vidne?

Vladimír

Jednoduše proto, že jsem se do TH potřeboval dostat rychle (rychlá, těžká nemoc v rodině) a s odletem do 14 dnů prostě letenky z Prahy za 18 nebyly.

Petr

Paralelní dráha nemá na cesty do Asie vliv. Letiště Praha nemá problém s kapacitou drah, ale malým počtem cestujících. Počet cestujících paralelní dráha nezvýší.

Ivo

Souhlas s malým počtem cestujících jsem dal proto, že počet turistů ovlivní přívětivost Prahy cizincům, až skončí okrádání počínaje taxíky a předraženými službami…

MartinS.

Je začátek března, zimní letový řád, období mimo turistickou špičku incomingovou i outgoingovou, slabší poptávka a přes to na Ruzyni mezi 8:00 – 12:00 přistává 11-12 letů za hodinu. To je víc než jedno letadlo za 10 minut.
A než u nás VRT převezme nějaké výkony v nějaké ucelené trase, tak ta zatím ještě nepostavená paralelní dráha půjde do první generálky.

Petr

Takže vidíte, že i ve špičce má dráha spoustu volné kapacity.

Air Traveller

Ne. Nema.

Petr

I kdyby to bylo 12 letů za hodinu, tak je to 5 minut na jedno letadlo. Dráha zvládne pohyb za zhruba 1 minutu, takže kapacity je dost i ve špičce.

Air Traveller

😀 😀 kde ta cisla lovite? z kufriku kouzelnika pokustona? 1 pohyb za minutu? dost uberte.LKPR ma udavanou kapacitu 46 pohybu za hodinu. coz pri 18 hodinove provozni dobe dava 800 a neco pohybu za den. realne je to mene, protoze i tady mame spicky a sedlo pred covidem v rekordnich mesicich ruzyne delala kolem 600 pohybu denne, coz s prihlednutim k tomu, ze toto cislo je z velke casti koncetrovane mezi 7 a 19 hodinu jasne ukazuje, ze kapacita je prakticky vycerpana. v podstate to znamena, ze jakmile se praha dostane poctem pohybu na predcovidovy cisla, je na hrane… Číst vice »

mgr.pavel

Teď v zimě je špička?

VRT nic nezmeni pro letiste

VRT nic nezmeni. VRT bude zajmave mezi Prahou a Drazdanami, Berlinem, Brnem, Bratislavou, Vidni. Zadne letadla sem nelitaji krome par nevyznamnych letu do Vidne.

Par letu lita do Krakova, Poznan, Vidne, Mnichova, VRT mozna VRT nalaka par lidi ale proad letet bude o par hodin rychlejsi a to Mnichov treba je HUB tak letadla porad budou letat.

Proste VRT pro Prazske letiste nic nezmeni.

Jiří Kocurek

Tak nějak. Relace dostupné z Prahy po VRT do 3 hodin se dneska nelítají. Jen ten vlak to jede 6 hodin.

A co se týká dovolenkářů, tak na ostrovy a do Egypta ta VRT jaksi nemá význam, leda tak to Chorvatsko. Jenže to jezdí vlak i dnes, bez VRT.

Petr

Jen tak namatkou, par nejblizsich odletu z Prahy – Lucemburk, Mnichov, Istanbul, Londýn, Riga, Amsterdam, Stockholm, Dauhá, Frankfurt. Takze do ktereho z tech mest a za kolik zhruba let pujde dojet vlakem nejak rozumne (aby slo uvazovat o nahrade toho letu)? Mozna za 30 let Mnichov?

praktik

A kvůli pouhým 9 destinacím (za dobu, ve které se mají ty odlety uskutečnit, a kterou asi raději ani neuvádíte) má snad potřebovat letiště další dráhu? Kolikrát týdně se tam vlastně létá a do kolika z nich víckrát než maximálně jednou denně?
Kolik pohybů za těch „oficiálních“ 18 hodin v den s největší frekvencí letů vlastně letiště aktuálně reálně zajišťuje?
Je mi jasné, že provoz není rovnoměrný a o špičkové hodiny je asi velký zájem, ale jaké je skutečné mediální (střední) využití stávající dráhy v běžné dny v „sezónních“ měsících?

MHD

A když se ekologická VRT nepostaví, protože na ni nebudou prachy, tak se letecká doprava prostě zakáže, stejně v 15 minutových městech bude všechno a lidi nebudou mít důvod někam cestovat.

Ivo

Nevím, kolik je vám let, ale garantuji Vam že budete už v důchodu nebo hodně blízko až bude VRT fungovat!

P_V