Dusno kolem MAXů: Hrozí rozpor mezi schválením v USA a Evropě
United Airlines a jejich Boeing 737 MAX 9. Foto: United Airlines
Kolem uzemněných letadel Boeing 737 MAX začíná vyplouvat na povrch rozpor mezi leteckými úřady USA (FAA) a Evropské unie (EASA).
Schizofrenní a bezprecedentní situace je dost bulvární označení. Vždyť EASA si už několik let postupně začíná vyžadovat certifikaci letadel dle vlastních podmínek, MAXové to rozhodně nezačali. Naopak se ukázalo že je dobře mít to ve své nezávislé režii po tom co FAA předvedla a do poslední chvíle tvrdila že je vše v pořádku a z provozu se stahovat nemusí.
Pokud má letou jiné letové charakteristiky, má projít novou cetrifikací. Boeing má FAA podplacené , na EASA ale drápky nemá. Prostě když má finanční ředitel podmínku nabídnout provozně levnéjší éro, díky použití novějších motorů s větším průměrem, tak konstruktírovi nezbývá než učinit to, so je na MAXech ono wrong by design – pošoupne je kupředu a výše, protože při dosavadní poloze by se pod křídlo nevešly. Takže nejprve zdokuḿentovat odlišné letové charakteristiky, překopat MCAS, následně cetrifikovat a pak teprve povolit k letu.
Omluva za překlepy, píšu na US klávesnici bez CZ přelepek.
Odlišnost letových charakteristik je jistě zdokumentované velmi dobře, proto také vymysleli MCAS pro „krizové situace“ při přetažení.
ESSA 😀 nikdy z nich nevypadlo nic kloudnyho. Viz napr. totalne zmatecne rozhodnuti o zastavani MAXu, ktere jiz leteli do sve destinace a ohrozeni tak posadky a cestujicich. EASA je pouze jeden velky bordel 🙂
Spravne rozhodnuti. FAA si dost poskodila duveryhodnost.
Takže mezi konspirací a realitou je rozdíl cca 6 měsíců. Teď o tom mluví sám GŘ EASA. Postup EASA je celkem logický, poté co se FAA svým jednáním doslova znemožnil před ostatními světovými partnery. Po přečtení prezentace si troufám tvrdit, že Boeing na některé otevřené body nebude schopen najít uspokojivou odpověď ani za dalších 6 měsíců, protože základní design toho letadla je prostě špatný a naučit ten stroj bezpečně létat je znásilňování fyziky.
Můžete ty neopravitelné designové nedostatky MAXů nějak rozvést nebo odkázat na další tématické čtivo?
Tohle při letových zkouškách nedopadne uspokojivě a bez celkového reengineeringu letadla je to těžko řešitelné:
– Flight without MCAS (including high speed turns and stall)
– Scenario of stabiliser runaway (uncommandedMCAS activation, manualtrimwheelforces)
Docela by mě zajímalo, jestli některé z problémů MAXů by se nenašly i u starších modelů.
Nenasly. jaksi proto, ze tam MCAS není.
Tyhle problémy pramení s posunutí motorů více před křídlo, což je případ pouze MAXů.
Airbus má dlouhé prsty…
A v čem by toto konkrétně Airbusu pomohlo ?
Myslíte ten Airbus, co nestačí vyrábět a posouvá dodací termíny objednávek? Aktuální situace poškozuje právě i Airbus, protože aerolinkám utíkajícím od Boeingu nemůže nabídnout náhradu dostatečně brzy..výrobní kapacity jsou na maximu a aerolinky by dostaly “náhradu” za MAXe nejdříve v letech 2023-24.