Dublin bude mít první metro, může předehnat Prahu v budování kolejí na letiště
Vizualizace stanice metra na dublinském letišti. Foto: Metrolink.ie
Stavba metra získala souhlas vlády, začít má v roce 2025.
Stavba metra získala souhlas vlády, začít má v roce 2025.
A co Budapešť? Tam vede zeleznice nebo metro na letiště?
Co Charleroi? Tam toho taky lítá hodně a šalinu, metro ani vlak nemají
Zas tolik toho tam nelítá, před covidem půlka toho, co do Prahy (64. místo v Evropě podle počtu pasažérů). Navíc dost velká část pasažérů tam zrovna do toho Charleroi nesměřuje.
Zajímavé je, že ten systém je dle vizualizací zjevně založen na dlouhých (snad 14článkových) tramvajích.
https://www.behance.net/gallery/15797721/Dublin-Metro-North?locale=cs_CZ
V podstatě tzv. lehké metro, podobně jako metro v Portu nebo madridské Metro Lígero – sice light rail vozidlo (tramvaj), ale na zcela izolovaném tělese, se zabezpečením a s některými charakteristikami klasického metra.
Vlak nebo metro na letiste jsou zbytečne. Letiště je malé a letecká doprava neekologická .
Copak tys tam byl?
Dobrý den.
To chce nejdříve se podívat a potom psát 🙂
https://mapy.cz/zakladni?x=-6.2654257&y=53.4284891&z=14&source=osm&id=1051437214&ds=1
Myslet si můžeš co chceš, ale naštěstí o tom ty nerozhoduješ, jmenovče.
Oprabdu by me zajimalo, jak moc resp. cim presne by P6 mela silu zablokovat normalni „povrchovou“ modernizaci, kdyby statu dosla trpelivost a opravdu to chtel postavit. ZUR/UPN tam je/byl v souladu, VPS to je, EIA to snad taky melo… MC prece nemuze rict ‚proste nechceme‘, a popr. je tam nejake odvolani k magistratu atd…?
Reci typu „vite kdo tam bydli“ mohou byt relevantni zakulisne (a asi jsou, kdyz se „vychazi nadstandardne vstric“ temi tunely apod), ale v nejakem spravnim rizeni doufam tezko.
Gratulace do Dublinu. V souvislosti s Prahou – pohledem do zpětného zrcátka se nabízí otázka, jestli nebylo chybou zaříznout „Chalupoidu“ v Motole a čekat na tunely pro konvenční železnici na Praze 6?
Podle původních plánů už mohlo jezdit metro na letiště, obslouženo by bylo i sídliště Dědina, kam se bude prodlužovat tramvaj. Kde skončily ušetřené miliardy a kolik budou stát vysněné železniční tunely pod Dejvicemi? Nic proti modernizaci trati do Kladna, ale myslím, že nakonec budou cestující z letiště vděční i za ty trolejbusy, které jsou koneckonců také drážní vozidla…
Hlavně ty tunely na vlak Praha 6 nechce.
Když budou dostatečně hluboko, tak je jim to jedno, nebo ne?
By řekl někdo normální. Ale ne obyvatelé Prahy 6. Těm je i tunel málo a zase vymýšlejí…jedni ho chtějí víc na sever, druzí víc na jih a ti co ještě mlčí…ho nejspíš nebudou chtít kdekoliv.
Já bych jim uspořádal ukázkovou jízdu dvousprezi bardotek po stávající trati, někdy jako doplněk k nedělnímu obědu při hezkém pocasi….
Já ho chci kdekoliv, o něco rozumnější mi přišla ta jižnější varianta hloub zařízlá do kopce, ale upřímně, pokud by ho zvládli beze škod postavit v tý severnější, mělčí, beru klidně i tu.
Nechete jim tam rovnou poslat motorkářský gang? Nebo rovnou vyděračskou mafii?
Jen mne tak napadá, nebylo by opravdu lepší to vytáhnout podél koridoru?
A nebo se na to prostě vyprdnout, snést to, ať tma mají třeba koňku a částečně zdvojkolejnit Semmering.
Podél jakého koridoru? Nejblíž je ten na Ústí, ale v té oblasti pod Ořechovkou, o které se furt diskutuje, už je na tuhle trať téměř kolmý. To samý na druhé straně ten na Plzeň. Částečné zdvojkolejnění Semmeringu nevím, jestli by stačilo. Snesení tratě mezi Dejvicema a Veleslavínem by majitele nemovitostí na Ořechovce, kteří proti těm tunelům protestují, asi potěšilo opravdu hodně. Pro ně asi ideální stav (jim ta trať opravdu těžko k něčemu bude, když budou chtít použít kolejovou MHD, mají tam metro a dvě tramvajové tratě).
Buď takto: en. mapy. cz/s/letareputo
Nebo takto: en. mapy. cz/s/bururovedo
Takže nejspíš ještě delší, náročnější tunely, částečně kousek od řeky, a vynechání jakýchkoli návazností na metro a vůbec místní dopravu. To mi opravdu přijde reálnější ten Semmering a že ten by měl opravdu hodně problémů.
No já pamatuji doby kdy na této trati jezdil jako spěšný vlak do Chomutova, vagony tažené Sergejem, několikrát za den.
Podle původních plánů z té samé doby máme dvojkolejku z Brna až do Přerova.
Tolik k tomu „bylo by“.
Tak to budě těžký souboj s Prahou, kdo to dřív dokončí. Uvidíme v roce 2040.
Překvapuje mě jen to, jak dlouho rozhodnutí trvalo. Severní část Dublinu plus přilehlý Swards jsou poslední hlavní směr, kam nevede šipka (DART) ani tramvaj. Ostatně podle vizualizace i podle obrázku by mělo jít o extenzi tramvajové sítě. Mimochodem, historie (1872 – 1940) tramvají v Dublinu a obnovení provozu až v roce 2004 (!), to je velký příběh. Pamatuji Dublin zkraje tisíciletí jen s autobusy a jednou linkou městských vlaků.
Jaké je pod Dublinem podloží? Je tam něco homogenního nebo všechno možné jak pod Prahou?
Určitě vápence a jíly, snad i žula. Pokud půjdou pod řeky, což se mi moc nezdá, protože to ještě nikdy neudělali, pak by se dostali pod úroveň moře.
Pod mořem už jsou, najděte si dublin port tunnel… když zvládnou dvoupruhý tunely pro auta, určitě by zvládli pro metro…
Je to možné, že někde jdou do mínusu, ale přes řeky Liffey a Tolka šli zatím vždy mostem, nikdy pod ně.
Tak to spíš bude způsobeno náklady… náklady na auta vždy mnohem snadněji obhájíte než náklady na auta…
Ale ten port tunnel je zajímavej ještě něčím, a to tím že původně tam byl záliv takže ho museli stavět v náplavových písčinách viz stará geo mapa dublinu:
https://www.davidrumsey.com/luna/servlet/detail/RUMSEY~8~1~31384~1150331:Geological-map-Dublin-;
*vždy snadněji obhájíte než náklady na vlaky
Nemáte prosím nějaký pěkný článek o tom návratu? Klidně anglicky.
Luas má super heslo na wiki, včetně diskuze problémů a odkazů.
https://en.wikipedia.org/wiki/Luas
Jak to ze kapacitně metro v Dublinu dává smysl a v Praze nikoli. Prosím někoho znaleho za objasnění. Děkuji pekne
Papír snese všechno. Pokud je potřeba odůvodnit nepotřebnost metra, najdou se vždy správné argumenty. Klíčové je zadání, ale též i to, že dopředu je jasné, jaký je požadovaný spráný výsledek…
Nemá Dublinské letiště díky RyanAiru výrazně větší vytížení jak to pražské?
Taky mají velmi hustou frekvenci letů do USA.
Určitě 1 z bodů myslím bude, že ještě před covidem Dublin odbavil přes 32mil. cestujících. Praha je skoro poloviční.
Pravděpodobně to jako nové metro budou stavět s výrazně delšími perony, v Praze je maximum 5 vozů, ale dneska je běžné to dělat třeba pro 10… (I když třeba začnete provoz s méně vozy)
O tom pochybuji, skoro určitě půjde spíš o podzemní tramvaj.
Jen abych ti přiblížil délku souprav a nástupišť…přiklad: Praha má 5 vagónu a jeden vagon má 20 metrů. Většina provozu ma ale 15 metru dlouhe vagony (ty nesovětské) a tudíž maji na stejnou delku vice vahonu ale kapacita je stejna
Já koukal v Hong Kongu nebo New Yorku na dlouhé soupravy a nepřišlo mi to že mají 15 m na vůz, ale asi to od oka nejde poznat. V tom HK měli až 11 vozů na soupravě, udávají že mají na linkách kapacitu 60-70 tisíc lidí za hodinu….
Ono to letiště tam také není cílová stanice, akorát je přes letiště trasa směrována, jelikož je ve směru dalších žádaných destinací. Podobný princip platí právě pro náš vlak přes letiště do Kladna
Všimněte si také, že v Dublinu je letiště nácestná stanice na rovné trati odněkud někam, zatímco v Praze by to byla konečná. Když už tam ta trať vede tak jako tak, tak postavit stanici dává smysl, i kdyby tam jezdilo méně lidí. Dále nevíme, zdali se na dublinském letišti nechystá třeba autobusový terminál pro příměstské linky, to samo o sobě dokáže taky vygenerovat dost cestujících a stanice na pražském letišti by to neměla (tady se s terminálem počítá jen na Dlouhé míli a stanice na letišti by byla jen a pouze pro letiště).
Všimněte si, že ten vlak na vizualizaci má zvednutý sběrač na čtvrtém článku soupravy.
Takže to nebude metro alá pražské Metro, ale spíš něco jako podzemní železnice. A pod zemí ani nebude celá, část má jít po povrchu.
Při vší úctě, smeták nedělá železnici. 🙂 Mnohá metra mají horní odběr, zejména tam kde to jezdí i venku. Ta vyobrazená jednotka mimochodem připomíná spíše tramvaj. Ale to je jedno, jde o špičkovou kapacitu.
No jo, jenže neexistuje ani pevná hranice mezi tramvají a železnicí. Taková 420.95 Tatranských železnic přímo vychází z tramvaje.
Njn, třebas hašišbedna. To je podle úřadu tramvaj.
Takže M1 pro Maracaibo nejni metro ? Tam taky mají zmeák..
Wiki k tomu uvádí lehká železnice (light rail)
https://en.wikipedia.org/wiki/Maracaibo_Metro#/media/File:Metro_de_Maracaibo.jpg
Metro by samozřejmě asi smysl mělo, nicméně bylo zavedeno trochu mimo a v blízkosti letiště vede trať do největšího města v okolí Prahy, se kterou se stejně musí něco udělat letiště neletiště. Je logické, že synergie důvodů v tomto případě hraje více pro vlak. Kdyby za letištěm nebylo Kladno, byla by situace jiná.
Vedla by tam pořádná trať třeba na Rakovník, Žatec a Chomutov, kterou už jsme ovšem ‚nahradili‘ novými dálnicemi. Takže pak by možná na letiště stačily autobusy. Klasické metro se svými náklady potřebuje o dost větší vytížení. I proto byla ostatně trasa tak bláznivě zohýbána, protože Červený Vrch (jemuž nakonec nedopřáli ani plnohodnotný výstup), Petřiny (které kvůli ohnutí dostaly výlez jen na západě) a Dědina dohromady byly pořád málo…