Druhý pokus pro Vysokovskou spojku. SŽ opět hledá projektanty, první soutěž zrušila

Stanice Náchod dostala nové zabezpečovací zařízení. Autor: SŽDCStanice Náchod dostala nové zabezpečovací zařízení. Autor: SŽDC

Nová trať bude elektrizovaná a částečně dvoukolejná.

Správa železnic začala znovu s hledáním projekčních firem, které připraví zásadní modernizaci trati Jaroměř – Náchod. Součástí projektu bude i nová Vysokovská spojka. Přípravy trati nabraly zpoždění, první soutěž musela Správa železnic zrušit.

K vypsání nové soutěže došlo tento týden, odhadovaná cena zůstala stejná, tedy 214,9 milionu korun. Jde tak o jednu z největších projekčních zakázek na českém trhu v letošním roce. Cena bude mít v hodnocení 60 %, zbytek připadne na zkušenost týmu.

Správa železnic první soutěž zrušila poté, co vítěz překročil odhadovanou hodnotu zakázky. Jde o jednu z mála projekčních zakázek na modernizaci konvenční tratě, která nespadá pod Stavební správu Západ či Východ, ale pod stavební správu Vysokorychlostních tratí (VRT). Trať bude totiž součástí rychlého spojení z Prahy do polské Vratislavi RS5.

Trasa modernizované trati z Hradce Králové až do Meziměstí. Foto: Správa železnic

Do soutěže přišly dvě nabídky. Vítězná byla dražší: za 245 milionů korun od sdružení Sudop Brno, Valbek a AFRY CZ. Druhá nabídka od Sagasty byla sice levnější (204 milionů korun), ale nevyhrála. V soutěži měla totiž 40 % váhu kvalita odborného týmu, kde dražší sdružení vyhrálo. Soutěž je pozoruhodná na české poměry i tím, že se ani jednou nepřihlásila žádná firma ze skupiny Sudop Group (Sudop Brno i přes podobný název není kapitálově se Sudop Group propojen).

Zakázku na projektování vypsala Správa železnic na počátku roku, příprava tak nabrala zpoždění nejméně půl roku.

Konec dvou úvratí

Maximální rychlost trati z Jaroměře do Náchoda má být 160 km/h, dojde k elektrizaci. Až do České Skalice by měla být trať dvoukolejná, pak jednokolejná. Součástí je i dlouho plánovaná Vysokovská spojka, která povede jako 1,5 kilometru dlouhý tunel. Přinese konec jízdy do z Jaroměře do Náchoda přes úvrať ve Starkoči a Václavicích. Jinak vede většina trasy ve stávající stopě.

Ministerstvo dopravy již loni dalo výjimku a povolilo další přípravu modernizace této trati bez ohledu na to, že ještě není schválena studie proveditelnosti. Modernizace zvýší kapacitu pro dálkovou i regionální dopravu. Umožní jízdu vlaků z Hradce Králové do Náchoda za půl hodiny. Správa železnic plánuje zahájení stavby na konec 20. let.

„Realizací projektu má dojít ke zvýšení kapacity dráhy a zkrácení jízdních dob vlaků v řešeném úseku trati při současném splnění podmínky ekonomické rentability,“ uvádí Správa železnic v dokumentaci.

Tagy Jaroměř - Náchod RS5 Správa železnic Vysokovská spojka
23 komentářů