Druhý pokus pro Vysokovskou spojku. SŽ opět hledá projektanty, první soutěž zrušila

Stanice Náchod dostala nové zabezpečovací zařízení. Autor: SŽDCStanice Náchod dostala nové zabezpečovací zařízení. Autor: SŽDC

Nová trať bude elektrizovaná a částečně dvoukolejná.

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal82

Tohle se řeší sto let, tak snad se to rychle zrealizuje. Broumovskou i Nachodsko by to hodne približilo k HK a Pardubicím.

Petr

Je to potřeba, je to hezké na papíře nebo vizualizace.
Vzhledem k statu a době je pro tuto půli století jenom vlký sen.

Os5600

Projekt je na papíře zastaralý. Vysokovská spojka jen s jednou kolejí v tunelu a navíc se sklonem 30 promile. Fakt ostuda.

Alibaba

Se dvěma kolejema se dá souhlasit, ale aby to nějak ekonomicky vyšlo, tak stoupání zkracuje potřebný tunel na minimum. Počítá se primárně jen s osobní dopravou, náklady si to objednou přes Týniště, nebo pojedou klasicky do Trutnova.

Jan Hašek

Všechno je lepší než co je teď.
Dávno mohl panter jezdit do Náchoda bez úvratě.

Petr David

Proč jen do Náchoda?

Frantisek X

Pro cesty do Polska je určen autobus po budoucí dálnici přece… A ty kousky do Kudowy Zdroju a Tłumaczowa nikdo stavět nebude, ještě by to někdo chtěl začít používat.

Adam Ř

Zastaralé by naopak bylo snažit se za každou cenu o mírné sklony. Dnes již chápeme že různé trati mají různé užití a těch pár nákladů si může v klidu zaúvraťovať.

Hájek

Náklady rozhodně nebudou uvratovat to spíš pojedou kamionem.

Os5600

No tak to jste pěkně na omylu. Sklonová náročnost se řeší neustále.

Adam Ř

Samozřejmě řeší, ovšem neřeší se všude, ale jen tam, kde je to relevantní. Třeba plánovaný přesmyk v Praze u Skal bude velmi prudký, protože to prostě pro devadesát pět procent tamní dopravy (osobka s dobrým trakčním poměrem) stačí

Leinad

Řeší se všude. Někdy ekonomicky nevyjde.

M 474 003

Z té mapy nelze nic pochopit, kde je Starkoč, kde jsou Václavice?

Miky

Za ty penize je tam teprve musi vyprojektovat. : )

Alibaba

Obě stanice právě na té trati nebudou.

slechticna.2025

Schválně, jestli tentokrát už SUDOP (ten správný) vyhraje 🙂

Kuzma

Dvě koleje by měly vést až do Náchoda, protože jednak je to bývalé okresní město, a to s největším nádražím, dá se předpokládat, že část vlaků bude končit tam. Dalo by se tam také vybudovat zázemí pro čekání nákladních vlaků do PL. A za druhé, už se mnoho let mluví o obnovení trati do Kudowa-Zdroje. A jednokolejka do Meziměstí se jeví jako dostačující teď, ale co třeba za 20 let? Nemělo by se těleso, mosty, tunely a zhlaví mezilehlých stanic připravit pro druhou kolej v budoucnu, a to i za cenu v současnosti vyšších nákladů, díky kterým nebude případné budoucí… Číst vice »

M 474 003

Chtělo by to si nejdříve prohlédnout trať z Kladna do Kralup, jak je to u nás s druhou kolejí, v roce 1850 s ní počítali a všechno pro ní připravili, není dodneška. Hlavně že je zrušená stanice Zákolany, křižuje se až v Brandýsku a kvůli tomu nenavazují vlaky v Kralupech.

diem72

A potom máme v síti spoustu úseků, kde se prozíravé přípravy na druhou kolej přinesly zamýšlenou úsporu … u většiny takových úseků byla prodleva do zdvojkolejnění maximálně několik let

Qěcy

Až po Kladnu, MB, Opavě a především pěti krajských městech (Liberec, Budějovice (tam sice dvojkolejky je, ale jen uvnitř katastrálního území), Zlín, Jihlava, HK).

Miloslav

Přidejte Karlovy Vary, kde směrem na Cheb jedna kolej již několik let částečně není a částečně se neprovozuje, a druhá jen rychlostí 10 km/hod

Qěcy

Bral jsem pouze krajská a okresní města zcela bez dvojkolejného napojení na okolí. A to jsem jich ještě několik vynechal. Třeba Vyškov, Bruntál, Jeseník, F-M. Hlavně Jeseník je brutální.

Frantisek X

Jinými slovy, po všech dalších chimérách, jimiž nás státní správa už léta konejší, chcete říci…

Zdeněk

V trase bývalé železnice Náchod-Kudowa Zdrój se nyní nachází mnoho staveb, takže její obnovení je velmi nepravděpodobné. Do Kudowy se lze z Náchoda pohodlně dostat autobusy, a to přímo do centra. Kdežto trať by vedla dost daleko od centra. Kromě toho, z Kudowy dále do Klodzka jde o typickou lokálku, s mnoha oblouky. Těžko by někdo volil z Náchoda do Klodzka cestu vlakem, když autobus ji pořídí za 2-3x kratší dobu.

Frantisek X

Mnoha? Naposledy tam stál akorát jeden sklad, který klidně mohli přesunout na druhou stranu silnice. Do centra (a dále do Karlowa) se klidně můžete dostat autobusy i nadále, ale to není důvod, proč by vlak nemohl sloužit ke spojení i do dalších míst na trase. Ano, jde o trať s mnoha oblouky, ale také s mnoha pomalými jízdami, které by šly odstranit (důkaz, že moderní vozidlo je bez řádně udržované tratě marné). Jenže proč, když se nechce.

Tomáš Mach

Staveb je v trase Náchod – Kudowa Zdrój více, ale jak jsem tu psal v diskuzi pár měsíců zpět, hned za hraničním přechodem se rozšířil prostor u čerpací stanice a ten zářez se rozšířil do prostoru bývalé tratě. Je to vidět při cestě do Polska.

Qěcy

Klikatou lokálku přes Kudowu nebude nikdo využívat pro přepravu mezi Náchodem a Kladskem. Ta doba, kdy lidi byli ochotni se takto crcat, je sto let za námi. Tato lokálka může nanejvýš sloužit jako turistická a možná i pro nějakou místní nákladní přepravu. Oboje v nevelkém objemu.

Tomáš Mach

Reagoval jsem na uživatele Frantisek X a tvrzení, že tam stojí v cestě jen jeden sklad. Staveb je v prostoru původní železnice víc. Odpověď k obnově úseku Náchod – Kudowa Zdrój, já si myslím, že obnoven nebude.

radim.cenek

Podle toho plánku vedou zhruba 2/3 délky nové trati z České Skalice do Náchoda ve stopě stávajících tratí Skalice-Starkoč, resp. Václavice-Náchod. Nepochopil jsem z článku, jak budou tyto úseky řešeny a která varianta platí:
a) nová trať bude odbočovat ze stávající koleje, tzn. ze Skalice a Náchoda povede jedna kolej společná pro obě tratě,
b) každá trať bude mít vlastní kolej, tzn. souběh dvou jednokolejek v úsecích Skalice-Na Mydlárně a Branka-Náchod
c) na koncích souběhů budou kolejové spojky = dvojkolejka ve výše uvedených úsecích
d) zatím se neví, výběr varianty je součástí aktuálně soutěžené zakázky

Spokojená

To chci vidět, jak se dvě koleje vejdou mezi Volovnici a Raisovu. A ty tři mosty v centru bude taky chuťovka. Ve jménu pokroku hodně bourání a stěhování. Už zase…

Petr

Stim odkladanim nezačne stavba ani koncem 30. let

Jan

Znovu a pořádně na 200 km/h a dvě kole 4 v celé trase

Pavel P.

Do Polska se plánuje nová trať na 200 km/h od Jaroměře přes Turnov směr Lubawka. Spojení Jaroměř – Česká Skalice – Náchod bude pro vnitrostátní dopravu, a to do ještě relativně malých měst, takže těch cestujících tam nebude tak moc.
Už ta Vysokovská spojka bude velký úspěch. K tomu mírné narovnání kde to jde a druhá kolej je asi tak maximum, co tam dává smysl. Navíc, pokud někdy bude snaha udělat taktový jízdní řád, tak jízdní doba Hradec – Náchod trochu pod 30 min je ideální, protože to vyjde na taktové křižování + přestupy v Hradci i Náchodě.

Ondřej Wagner

Místo Turnova jste asi myslel Trutnov. A jak to tedy bude s tou tratí z České Skalice do Trutnova, případně Lubowky. Bude ta trať naprimena, elektrizovana, případně zdvojkolejnena, přičemž by potom bylo dobré, aby byla elektrizovana soukromá trať z Trutnova do Svobody nad Upou, aby se mohly obnovit rychlíky nebo expresy z Prahy přes Hradec Králové až do Svobody nad Upou.

Pavel P.

Ano, myslel jsem Trutnov, trošku překlep.

Ohledně plánů doporučuji následující zdroj:
https://vrtky.cz/useky-a-mapy/praha-hradec-kralove/pardubice-wroclav

Od Jaroměře směr Trutnov a Polsko se plánuje trať na 200 km/h. Vzhledem k předpokladu provozu vysokorychlostních jednotek zřejmě elektrizovaná a dvoukolejná trať, avšak se sklony vylučujícími nákladní dopravu.
Ve směru Náchod a Meziměstí se předpokládá elektrizace a částečné zdvoukolejnění ve stávající trase.
Trať mezi Českou Skalicí a Trutnovem není zmíněna, takže zřejmě beze změny, byť jsem názoru, že by se hodila alespoň elektrizace.

Ondřej Wagner

Teď jsem četl, že trať Trutnov – Svoboda nad Upou bude zase provozovana státem, takže v návaznosti na tu trať z České Skalice do Královce by asi bylo vhodné prostě elektrizovat trať až do Svobody nad Upou.

Alibaba

Znovu a pořádně je to na následné VRT.

David

A kdyz VRT nebude?

Alibaba

Tímto směrem za hodně dlouho a vlastně bych ten můj text měl upravit, bude tu vlastně do Polska jen konvenční trať na 200 km/h.

Os5600

To pan Sosna nedovolí!

Michal82

Tohle bude pro Náchodsko skok do 21.století. Mohly by se vrátit i přímé rychlíky do Prahy.

Proton

Jančura už se těší na soutěž.

David

Mají tam dálnici… rychlík, který bude zdržovat osobák stavěním u každé vesnice, nadchne tak leda režijkáře a šoto komunity, co by tam někdy o víkendu jela s kolem.

Kubrt

Do řady českých/moravských měst vede dálnice a přesto, pokud je tam alespoň trochu použitelná železniční trať, vlaky jsou využívané.

David

To tvrzení se určitě dá podpořit řadou příkladů… mě napadá tak leda Ústí. Jinak buď chybí dálnice a nebo ta pořádná železnice. Nebo ta analogie byla Praha-Ostrava? 🙂

DavidS

Co třeba ČB – Praha?

David

A ta dálnice z Prahy do CB je kde?

DavidS

Chybí kus dálnice a kus koridoru. Až dostaví dálnici a koridor, tak se určitě nepřesunou cestující z vlaku do auta, jen proto, že je tam dálnice po celé trase.

Kubrt

Ústí, Plzeň, Brno, Ostrava, Olomouc. A není nutné být pragocentrista a zabývat se jen spojením města X s Prahou.

Frantisek X

„Chybí dálnice“… Zde jsou jasně vidět priority a důvod, proč má železnice tak nízký podíl. My prostě nechceme, aby byl vlak první volbou. Pokud by to tak bylo, mysleli bychom v první řadě na pořádnou trať (ovšem, ne pro parádu a požitek z jízdy 200 km/h s minutím většiny zdrojů a cílů cest; na to by měla být základní a nadřazená síť). Aspoň pro ty hromadnější přepravy, které máme nyní na silnicích…

Air Traveller

a vis o tom, ze rychlik se da namalovat pred osobakem?

David

urcite dal, ale blahove jsem si myslel, ze na trase, ktera bude stat jako vybudovani dalnice by mohl jezdit vlak treba co co 10-15 minut a ne 2/4 denne.

Air Traveller

a co by tam delal vlak co 10-15 minut?

na to, proc by tam mely jezdit jen 2 vlaky denne, se radeji ptat nebudu …

Petr

V 21. století ne. Česko. Maximálně do 22. století.