Druhá tramvaj v nových barvách PID vyjíždí. 14T má polepy ve finální podobě

Tramvaj 14T v nových barvách PID. Foto: Daniel Šabík /DPPTramvaj 14T v nových barvách PID. Foto: Daniel Šabík /DPP

Oproti první tramvaji v nových barvách došlo k drobným změnám, jde již o finální verzi.

73 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Cestovatel

Barvy Prahy snad ještě nikdy nikdo neřešil a ani neřeší, vždyť je to přece žlutá a červená. Takže něco jako ve Varšavě.

Petr

Nic horšího jsem neviděl

Jakub

Ten nátěr vypadá jak upirátěná Slavia 🙁

Kevis

Připadá mi to jako zbytečné vyhazování peněz, které se určitě daly použít líp.

Láďa

K čemu je to dobré když pak udělají celopolep reklamou a stejně původní nebude vidět? Někomu malá domů?

Jenda

Tak aby nezapomenuli v postprodukci přebarvit tu v The Gray Man 😀

Osamělý Vlk

Škoda, že převlékání bude tak pomalé. Nové barvy nejsou tak zlé.

q89

Chudák tramvaj…

lol

Šedej hnus a ta šedá byla zvolena proč? Aby to za chmurného počasí bylo co nejmín viditelný??? Jak za ní na té fotce doslova září ta stará bílo-červená u té nové je i ta červená taková tmavší do pochmurna…
A co MHD bude zdražovat jízdné co? No mohli ušetřit za zbytečnou změnu designu navíc k horšímu…

Vovik

je to tak, Nedávno jsem za chmurného počasí jel proti autobusu v nových barvách, a ta malá část šedivý, na straně k středu silnice je opravdu dost matoucí.

citytrans

Domnívám se, že ke sjednocení nátěru do nové ohavnosti PID nedojde nikdy. Za několik let přijde někdo jiný a bude se zase přemalovávat jinak. Ale mohu se mýlit…

ilovebuses

snad ne, i kdyz se to nekomi nelibi tak tady pak v tom nemusi delat zase mrdnik 🙂

mirek

Nový lak bude to nejlepší z celé 14T 🙂 Škoda, že se těch tramvají Praha radši nezbavila.

Jan

Kdo by to chtěl? Na Ukrajině by to nevydrželo dlouho a na západ od nás o takové atypy zájem taky není. Možná tak do Polska?

Tomáš Gottschalk

Co kdyby se místo barviček zabývali zprůchodněním prvních dveří? U 13 T žádný problém.

Twix

To by asi nebylo jen tak, navíc v Praze jezdí mnohem víc 15T kde vedou také první dveře do kabiny, takže úprava 14T by nijak moc nepomohla.
A naopak u 13T by se mohli zabývat těmi barvičkami 🙂 Vypadají tak, že předek a boky dělali dva lidi, kteří se fakt hodně neměli rádi.

Cuba

U 13T to naštěsí řeší facelift ve stylu Draka, naživo je to fajn: https://zdopravy.cz/obrazem-dpmb-vylepsi-tramvaje-skoda-13t-dostanou-novy-vzhled-prvni-uz-miri-do-provozu-85575/

Zlámalík

Až na ten celočervenej dekl spřáhla pod kabinou – všechny pruhy jsou nějak vytvarovaný, jen tady je červenej celej dekl jako díl. Ta samá hovadina je na „Dracích“. Proč, proboha?

Cuba

Jo, to souhlasím, u obou by bylo lepší nějaký plynulý napojení na červené křivky, ale i tak považuju oba vizuály na brněnských ulicích za osvěžující a doufám, že se ve stejném duchu ponesou i další šaliny. Minimálně nové kusy.

M M

Ten je naprosto otřesný

hoholu

fajn tak na @grafickyodpad

Twix

Aha, tak ten jsem neznal. Žádná velká krása to není, ale určitě lepší než to předchozí, co vypadalo že to operativně složili z různých tramvají po nehodách.

MartinJ

U 15T sice vedou první dveře do kabiny řidiče, ale jsou umístěny nad podvozkem, jsou jednokřídlé a pro cestující jsou prakticky nepostřehnutelné. Do salonu cestujících u 15T vede šestice dvoukřídlých dveří.

David

Proč by to proboha dělali?

Jan z Rokycan

Na 14T naštěstí už nejde nic zkazit…

Jiří Kocurek

Ale to víte, že dá. Mohla by mít podlahu ve výši T6 a schody u každých dveří jako T6. Dveře nízké jako K2, aby se vysocí mlátili do hlavy o kastl nad nimi. Odporovou výzbroj jako T2, kde se zápékaly palce zrychlovače na denním pořádku. A jako zlatý hřeb večera (či snad do rakve?) probíjet za deště jako některé 14 Tr, ze kterých řidiči pro jistotu vystupovali výskokem snožmo. A místo zasklení mříže v oknech jako v Bangladéši. V zimě karton, jako v zemljance v rusku.

Twix

Probíjet by mohla kdyby měla gumová kola jako ten trolejbus, ale jinak dobrý seznam 🙂

HonzaJ84

Vypadá to dobře, ale je otázkaou, jestli nebyly k řešení užitečnější věci…

dopravak

jako diskuzi ohledně designu fakt nechápu. V rámci PID jezdila vozidla jako cirkus. Každé vozidlo jiné. Tak se vedení magistrátu rozhodlo barvy, polepy a piktogramy sjednotit. To není nic, čím by se pracovníci Ropidu roky zabávali, akorát se o tom prostě hodně píše, protože některým prudivým čechům se zřejmě nejde zavděčit ničím.

Kamui

Akorát že T3 se ten nátěr týkat nebude, a ty přitom v Praze budou jezdit ještě hodně dlouho…

dopravak

No a? Pořád ten zbytek může být jednotný, ne?

Kubin

15T v laku PID prozměnu nechce arch. Kotas

Zlámalík

A to proč? Copak je smlouvou zakázáno je přetřít? Jestli ano, kdo ji podepsal? Nebo „autorské dílo“? To snad nemůže myslet vážně. Tuším, ale ptám se.

Ondra K.

V případě 15T nejde o Kotase, ale o to, že ta tramvaj nepotřebuje obnovovat vnější lak, protože ty vnější barevné plochy tvoří probarvený plast.

Vlastimil Kocurek

Těžko říct, o co vám vlastně jde ??? Vymezit nějakou „prudivou“ skupinu Čechů s malým č. a ukončit to obehraným klišé. ¨Když už mluvíte o cirkusu, tak právě tyto nové polepy připomínají cirkus, a jsou naprosto nevhodné.

dopravak

Podívejte se, graficky manuál je věc subjektivní. Někomu se může líbit, někomu ne. Osobně bych si dovedl představit ještě něco jiného, ale celkově mě to nijak neuráží. Respektuje to barvy města, je to výrobně poměrně jednoduché a z pohledu trvanlivosti to opět není špatné. Co se mi nelíbí a co kritizuji jsou rejpalové, kteří kritizují už samou podstatu sjednocení barevného řešení. Za tuto změnu zaplatil Ropid zhruba 0,01% ročních nákladů na MHD, což je absolutní marginálie. Pokud někdo chce kritizovat, tak ať aspoň kritizuje věcnými argumenty. Ale ať nekritizuje snahu sjednotit barevné řešení jenom proto, že se mu příliš nepozdává… Číst vice »

Leinad

V rámci PID existovalo jednotné schéma (Modrá střecha, bílý pruh, červený spodek).
Že ho DPP nedodržoval, to šlo řešit bez zaplacení nového schématu.

dopravak

No tak se to schéma po letech upravilo. Já fakt žasnu, jak tahle prkotina může ležet u srdce. 2 mil. za návrh jsou celá 0,01% ročního rozpočtu na veřejnou dopravu. Jak je vidět, tak některým se fakt zavděčit nejde.

MartinJ

Možná kdyby to sjednocení bylo provedeno s větším citem k průmyslovému designu vozidel a se špetkou úcty k tradici, nevyvolávala by tato změna takové vášně. Asi nikomu nevadí myšlenka sjednocení jako takového, problém je v naprosté odlišnosti nového vizuálu, jakoby záměrně vyvolávající dojem, že dané vozidlo přísluší k jinému dopravnímu systému, což je spolu s nejasnostmi okolo zvýraznění dveří (budou červené, nebo nakonec černé?) povede k dezorientaci cestujících.

Pražec

A zůstane tam k pobavení německojazyčných turistů svítit ten nápis „BUSE“?

qwertz

Kdyby misto reseni polepu DP konecna vstoupil do 21 stoleti a zprovoznil platební terminály ve vsech vozidlech. Kazdy navstevnik Prahy by si alespon pri jizde MHD nepripadal jako v Praveku, kde nejjednodussi zpusob, je koupit si papirovou jizdenku.

Kubrt

Souhlas; ušetřilo by to našemu rodinnému rozpočtu 1000 Kč za jízdu autobusem od Bílé labutě na náměstí Republiky. Kdyby jela tram, jízdenku koupím, ale kdo by tady v neděli večer čekal dva revizory maskované za cestující 🙂

Poudy

Rodina musí mít radost že radši jedete na černo než aby jste ušel pěšky necelých 500 metrů a pak když za to dostanete flastra tak to svádíte na ostatní 🙂

Kubrt

Já mám lítačku, ale děti už byly ušlé 🙂

Jan

Dětem lze koupit jízdenku přes mobilní aplikaci Lítačka a nemusíte se zdržovat ani s hledáním termínálu. Často vidím, že cestující zkouší, jesli to je označovač nebo jestli prodává jízdenku a ten je ve voze jen jeden a ještě se může porouchat. Hodí je ji mít i pro případ cestování mimo město nebo vlakem, kde terminály nejsou a zřejmě nebudou.

Kubrt

Dětem je méně než 15, jezdí bez jízdenky. Jednalo se o dalšího člena rodiny, kterého z důvodu diskrétnosti nechi označovat a který nemá rád aplikace všeho druhu 🙂 OK, prostě jsme to riskli a nevyšlo to, neberu to nijak úkorně.

Jan

Ten člen rodiny nemusí mít svoji aplikaci, právě že od sebe můžete koupit jízdenku pro ostatní, myslím že až 10 najednou, to je ta výhoda. V rodině při výletu mimo Prahu taky kupuju jízdenky pro všechny najednou, zobrazení se přepne jedním gestem na displeji.

Erik

Prosim, prestanme pouzivat ten odporny nazev. Prazak tomu nikdy nerekne jinak nez „tramvajenka“. Uplne se mi to prici, jen to vidim. Diky 😇

Kubrt

🙂 Když ta zelená kartička začínala, tak jsem ten název taky odsuzoval jako naprosto nepražácký. Ale denně jí svírám ve své dlani; dostali mě, taky už to říkám.

mlokXCM

Tak to je ale divný, protože jiní Pražáci zase tvrdí, že správně to je legitka. Což zase mě přijde divný, protože legitka se tomu říkalo u nás v Olomouci a naopak v Praze jsem zase běžně slýchával název lítačka ( to ale bylo ještě před tím, než vznikla dnešní Lítačka). Čert aby se v tom vyznal.

Erik

Legitka je taky v poradku 👍 starsiho data, ale ok

PetrN

Tady přece nejde o to, o kolik je kdo schopen či ochoten ujít, tu jde o to, že v Praze nemá možnost si mnohdy legálně koupit jízdenku. I kdyby chtěl jet třeba 50 metrů, je to každého věc, ne?

Poudy

Aplikaci si může stáhnout do mobilu každý takže tenhle argument neberu…

Jiří Kocurek

Když si před tím koupí mobil za 3000-30000 Kč. Jenže spousta lidí má nějaký ten Aligátor nebo tak něco.

Poudy

Neznám nikoho s hloupým telefonem pod 65 let. Pokud se někdo mladší rozhodne žít jako Tarzan tak se mu svět přece nemůže přizpůsobit 🙂

PetrN

Ne každý má data, a vzhledem ke kartelu operátorů a předrazených datech se to nedá brát jako adekvátní varianta. Až budou vozy MHD osazeny WiFi, tak jako v jiných civilizovaných městech, tak možná ano, nebo až klesnou ceny dát na úroveň civilizovaného západu…Naprosto ideální řešení na nákup jízdenek má za mě Brno a Ostrava, kde ani nemusíte přemýšlet, zda si kupovat celodenní, nebo jednotlivé a spocte vám to na konci dne ideální cenu.

mlokXCM

Není to spíše tak, že ve vozech MHD už se od WiFi ustupuje právě proto, že většina má své data a tu WiFi tam nepoužívá?

Martin

Ale DPP by stejne ty vozy prelakovaval, to neni zadna vec navic. Placeni kartou resi a v tramvajich uz je snad vsude.

Jan

V tramvajich ano, v busech se chystá.

MartinJ

Tramvaje dodané v poslední 10 letech i vozy M1 mají lak na celou dobu svojí životnosti. Souběh dvou zcela nesourodých schemat, působících, že každý patří jinému dopravnímu systému bude trvat cca 25 let!
Barvy měly být dle původních deklarací vedení města dvě, nyní už jsou ale 3 (přidali černou).
Navíc rebrand na nový vizuál PID je u obou vozů 14T s výjimkou lakovaných čel řešen polepy.
Ale ROPID a vedení města to nazývají lepší orientací cestujících a šetření náklady…

qwertz

Jenže to je řešení úplně k ničemu. Typický návštěvník Prahy přijede na Hlavní nádraží a do cíle dojede kombinací metro + bus/tramvaj. Místo aby při každém nástupu do vozidla přiložil kartu a na konci mu to systém automaticky vyhodnotil, začne hned na nádraží řešit, kde koupit papírovou jízdenku (v roce 2018 snad automat ani karty nebral, jak je to dnes netuším)

dopravak

PID zavádí i elektronické odbavení. Jenomže vybavit všechna vozidla elektonickými označovači je nákladově řádově dražší, než pořizovat nová/rekonstruovaná vozidla s novým lakem.

SaulGoodman

Zajímalo by mě, jestli tohle schéma dostanou nové ex maďarské kachny. Pokud se nepletu, tak několik nových nízkopodlažních článků už je vyrobeno a z výroby lakováno do dosavadního schématu. Čelní články se ale teprve lakovat budou.

Jan

Pokud už jsou objednány se starým lakem tak je asi přelakovávat nebudou. Zatím je venku 5 kusů 9099-9103 a deset zbývá. Stejně to skončí kočkopsem v provozu a moc nevěřím, že tento nový design vydrží víc jak 10 let pro kompletní obnovu na všech vozech. Je to škoda, doposud se stihly unifikovat aspoň jednotlivé typy vozidel, teď zas přibydou nové varianty do provozní směsice.

Pavel

To je porad humbuk okolo neceho tak marginalniho. Stejne bude 10+ plus let jezdit vsechno mozne ve vsech kabatech 🤷

Daniel Jablonecký

Lidi to zajímá, tak se o tom píše.

Martin

Tramvaj je z prostředků MHD nejsilnějším městotvorným prvkem, jedním ze symbolů města. Není divu, že takto kontroverzní a s veřejností neprodiskutovaná změna vyvolává silné emoce.

pepa

Neví někdo, jestli tedy existuje nějaká souvislost pruhů a dveří? Měl jsem za to, že se psalo o tom že ano, ale tady máme pruh na prvních dveřích, které jsou řidiče, na konci je pruh nad dveřmi a uprostřed je mezi dveřmi.

mirek

Ne, pruhy s dveřmi nijak nesouvisí.

Mathey

14T tenhle nátěr neskutečně sluší. Nevím jak to bude u zbytku tramvají, ale 14T je top. Taky se těším jak bude vypadat na metru, podle vizualizací je na co se těšit ;p
Elefanty budou dle mého názoru taky bomba a u autobusů to dost záleží na typu. Jsem zvědav jak bude působit barevně sjednocená Praha ^•^

Martin

Jestli 14T něco neskutečně sluší, tak je to Kotasův facelift.
CityElefanty v novém vizuálu PID už jsou na světe, je to opravdu bomba — je to ještě horší, než vizualizace uváděná při představení nového vizuálu, posuďte sám: https://www.zeleznicni-magazin.cz/aktuality/cityelefant-v-novych-barvach
Autoři se tentokrát červenými pruhy netrefili ani na dveře, které měly původně zvýrazňovat, ale ani na podvozky. Některá okna jsou ve vodorovném černém pruhu, jiná zas ve svislém červeném… Bude zajímavé nárokovat si u průvodčího uznání jízdenky PID, až todle přijede do Pardubic nebo Ústí nad Labem.

Jakub

Kotasuv facelift ze t14 snazi udelat neco co neni. Opet pouziva svoje vlnky a obloucky, aby potlacil puvodni design. Nemluve o tom, ze se vsichni odpurci dusuji barvami Prahy, ale ani Kotas je ve svych navrzich nerespektuje. Naopak 14T podle mne novy schema PID hodne slusi, jednoducha barevnost, peknej kontrast seda vs. cervena, jasne viditelny loga. Jednoduchy, fungujici, bez kudrdlinek. Stejne tak elefant. Jednat ty fotky jsou jednotky, ktera neni hotova takze hodnotit polotovat je trosku zbytecny, jednak je to jednotka s sedivym facelift celem narozdil od vizualizaci. a podle mne ta sedivo cervena kombinace bude pekne videt a hlavne… Číst vice »

Jakub

sorry za preklepy