Druhá objednávka nadzvukových letadel Boom Overture. American Airlines koupí až 60 kusů
Nová verze letadla Overture. Foto: Boom
Výrobce očekává zavedení letounů Overture do komerčního provozu na konci dekády.
Výrobce očekává zavedení letounů Overture do komerčního provozu na konci dekády.
Celé to vypadá jako nehorázný podvod. Levnější provoz než Concorde? Ta firma deset let bude žít a pak se náhle položí, protože celá léta čekala na technologický pokrok, který nepřišel.
sice to dopadne presne tak, jak rikate … nicmene, levnejsi to teoreticky byt muze.
ma to litat pomaleji, nez konkord a technologie jsou taky podstatne dal.
Tak je pravda, že 60 let od doby Concordu se technologie hodně posunuly, jak v oblasti aerodynamiky, tak v oblasti materiálového inženýrství, které nabízí mnohem pokročilejší materiály pro konstrukci draku. Když se k tomu přidají moderní efektivní motory a celkem realistické požadavky na rychlost kolem 1,7 M, tak by to po finanční stránce nemusela být taková šílenost jako Concorde. Celé je to jenom o doletu a finanční dostupnosti. Pokud to dá na jeden zátah i dlouhé lety a za přijatelnou cenu, tak si to zákazníky rozhodně najde. Je to jediná cesta, jak dnes lety ještě o nějaký ten čas zkrátit.… Číst vice »
Zapomeňte na moderní efektivní motory podle toho co vidíte venku. Ty motory na současných dopravních letadlech jsou prot minulosti efektivní hlavně proto, že mají velmi vysoký obtokový faktor, samotné jádro se až tolik nezměnilo (pochopitelně optimalizace a určité úspory paliva tam jsou, to nelze upřít). A vysokoobtokový motor (podle všeho) nelze použít pro nadzvukový let. Popravdě si odborníci dost lámou hlavu co tak může Overture použít za motory, protože vojenské motory nejsou certifikované ani navržené pro civilní provoz, často mají i vývozní omezení dnes běžné vysokoobtokové s velkými dmychadly se nehodí pro nadzvukový let, vývoj nějakého nového vhodného civilního motoru… Číst vice »
Pouziti syntetickych paliv z toho „udrzitelny typ“ udela. V ramci klimasvindlu se pouzivaji i vtipnejsi konstrukce. A hlavne – zadny jiny pouzitelny pohon stejne nebude k dispozici. Takze aspon tak.
PS: S temi motory mate samozrejme pravdu! Sam jsem velmi zvedav, jak to nakonec vyresi.
No jo, jenže jen na papíře. Pokud to bude na osobu vysoká spotřeba, tak by bylo udržitelnější pálit SAF v 777 nebo A350. 🙂
Jisteze jen na papire. Na papire je fajn ektroauto. Na papire je fajn paleni kanadskych pelet v Belgii. Na papire je fajn prodej akcii uz desitky let existujici lesni rezervace jako „novy“ les na zachranu planety atd.
Proc by to v tomhle pripade melo vadit?
A mají už nějaký výhled, jaké linky s tím chtějí létat? U Concordu bylo taky X plánů, nakonec jim to všechno zatrhli a zredukovali na lety přes Atlantik kvůli obavám z randálu a sonického třesku. Ostatně i Concorde nakonec přecházel na nadzvuk až nad mořem. A v současné době plné aktivistů za cokoliv bych se celkem divil nějaké vnitrostátní lince, třeba New York – L.A.
to, že s tím zase budou lítat přes louži, vás nenapadlo? 😀
Tak jistě ale nabízí se prosté „a není to málo, Antone Pavloviči?“.
Concorde byl hlavně neskutečně drahý a neměl zase kdo ví jaký dolet. Byla to technologie 60. let. Tohle bude létat o něco pomaleji, má to k dispozici moderní materiály, moderní nástroje pro návrh celého letounu a hlavně mnohem pokročilejší motory. Takže spotřeba bude výrazně nižší, sonický třesk je možné snížit vhodným tvarem letounu. Hlavní tak bude dolet, kam to doletí na jeden zátah. To byla slabina Concordu. A samozřejmě cena, to byla taky obří slabina Concordu.
AA má spoustu linek přes Atlantik i Pacifik, pár z nich na to má potenciál (Londýn, Tokio, Šanghaj).
Kdo má mozek,dávno ví,že leteckou dopravu na fosilní paliva žádná velká konjunktura nečeká.Natož nadzvukovou.A komu to nedošlo ani v kontextu globálních událostí posledního půlroku,ten mi dá hezkej palec dolu.
A poradi nam zeleny mozek, v jakem pohonu budoucnost komercni letecke dopravy spociva?
V elektrickem ani vodikovem totiz opravdu NE. :o)
(Tedy pokud nebudeme hovorit o vyhledech do pristiho stoleti apod.)
Zeppeliny ale vypadají cool. A možná budou ideální na přepravu vodíku z Egypta. I když, po letošku člověk neví jestli čekat solarpunk či atompunk.
Ale jsem realista, takže byť bych chtěl solarpunk, očekávám atompunk a chystám se na steampunk.
V žádném. Je dost možné, že pro budoucí generace už nebude létání samozřejmé a všudypřítomné, jako pro nás.
„Není normální aby polovina Čechů létala na dovolenou letadlem“. Matěj Stropnický, toho času předseda Strany Zelených…
Kdo má mozek a v něm rozum, tak si přečte článek celý.
„certifikace na udržitelná paliva“
Do tryskáče potřebujete petrolej a je mu jedno jestli jej získáte z dinosaurů, řepky, liposukčního odpadu, nebo to bude kompletně záležitost syntézy. Hexan bude haxan, pentan, pentan a hexadekan cetanem, bez ohledu na to kde jej seberete, nenese to nějakou homeopatickou informaci o dané velrybě či triceratopsovi.
Dehet se dá získat i ze dřeva. https://cs.wikipedia.org/wiki/Kolomazn%C3%A1_pec
…zapomenutá řemesla…
Vím že se to dělalo, ale myslím že má trochu podstatně jiné složení než ten uhelný.
Ona ta historie techniky je hodně zajímavá a přijde mi že až teprve s ní začíná zdávat smysl i dějepis učený ve škole. Navíc si při tom člověk uvědomí jak nesamozřejmý byl vznik současné formy průmyslové civilizace.
Technicky muzete uhlovodiky, ktere jsou schopne nahradit jet fuel, vyrobit z kde ceho. Jedinou otazkou je efektivita, cena a celkovy smysl takove aktivity.
„A komu to nedošlo ani v kontextu globálních událostí posledního půlroku,ten mi dá hezkej palec dolů“
Tohle vypovídá celkem dost o vás. Zde diskuse nemá smysl 🤷♂️
Generace bohatých boomers bude létat porad ještě dalších 30 let. Bizjety taky nejak unikly omezením- tohle bude prostě tam, kde už teď silná poptávka po první třídě a je to delší let.
To by mě zajímalo, co tam bude za motory
Našel jsem tohle: https://www.avweb.com/aviation-news/business-aviation-news/boom-rolls-royce-partner-on-supersonic-overture/
Myslím, že tohle už není pravda.. během veletrhu ve Farnborough společnost Boom připustila, že nemá žádného výrobce motorů. Zvěsti o partnerství s firmami jako Rolls-Royce byly vyvráceny a Boom stále pracuje na nalezení společnosti, která bude vyrábět další nadzvukové motory pro Overture.
Že bychom se dočkali nástupce Concordu? No to by byla paráda. 🙂
Slibotechna je dobrý byznys… To je úplně nový level dopravního prostředku, ne jako inovovaná verze mnoho let osvědčeného typu, kde se dá spolehnout na to, že to podle plánu plusmínus pár let bude létat a mít papíry.
No ony ty aerolinky jsou úplně blbé a proto skládají nevratné zálohy.
Každý si občas zaplatí nejaké to školenie…
víme jak to skončilo s Concordem..
To byl mezivládní projekt. A vyrobily je a letadla létala.
A mimo statem zaplacenych letadel pro AF a BA nebyla realizovana ZADNA z puvodnich objednavek. A ze jich bylo. Na to predrecnik patrne poukazoval.
Z jakých původních objednávek, závazná se zaplacenou zálohou? Předřečník tak leda manipuluje.
Ano… dělali na tom dva zavedení výrobci, vývoj se značně protáhl, 20x zdražil, že to musela doplatit vláda jako záležitost prestiže. Letadlo bylo nakonec tak drahé, že se ho vyrobilo jen 7 kousků pro každého ze dvou „národních“ dopravců. A nakonec to byl obchodní propadák, který se nějaký čas uživil jen tím pocitem exkluzivity.
Asi jako pendolína 🙂
Wiki uvádí 20 vyrobených kusů.
Ano. 7ks pro BA, 77ks pro AF. Zbytek (6ks) prototypy a testovaci stroje nikdy nenasazene do komercniho provozu. I to se na Wiki doctete.
20 roků pravidelně létal bez větší nehody a dojel na to, že z jiného letadla cosi upadlo na ranvej. Následné úpravy byly tak drahé, že to ten typ pohřbilo. Konkurence mezitím značně inovovala…
Jeho protipól TU-144 nebyl zdaleka tak úspěšný, pokud hledáte propadák.
Odkud berete informaci, ze nekdo zaplatil zalohu, dokonce nevratnou?
pise to vicero, i cizojazCnCh, zdroju
Zkuste si přečíst článek, nebudete za trubce.
On spekulativni prispevek na vyvoj obcas plati kde kdo. Staci clanek nejen cist, ale i realne pochopit.
Nevratná neznamená bez podmínek.
I United, i American, mají smlouvu podmíněnou tím, že se ten typ povede vyvinout a schválit, takže finanční riziko je malé a mediální prostor za ty uložené peníze stojí.
Podobných „projektů“ tu už v uplynulých 20 letech bylo několik a nikdy z toho nic nebylo. Nad obydleným územím se nadzvukově létat nedá, na zbytku tras si to vyžaduje velmi specifický trh.
naopak – financni riziko je velke. ono kdyz se to nepovede, tak ty penize budou uz spalene a nikdy je nikdo nevrati.
je to proste jak sazka v casinu – cca na urovni “co kdyby jim to nahodou vyslo a konkurence by ty letadla mela a my ne. to nemuzeme pripustit, tak si s urcitym rizikem taky ty letadla objedname”
Tak sázka to je, ale je to i marketing na který jistě mají nemalý budget, což bych viděl jako důvod proč se do toho tyto aerolinky pouští. Píše se o tom celosvětově a „zadarmo“ (alespoň tedy ve vztahu k médiím). A k tomu mají flek v pořadníku, kdyby to nakonec náhodu stálo za to. Zajímavé by bylo vědět skutečnou cifru, ale nemyslím si, že by to na letoun na papíře bylo nějak drastické (v poměru ke cashflow aerolinky). 🙂
vnímám to úplně stejně… jen jsem spěchal a ten marketing jsem už nerozebíral … ale je v tom zcela nepochybně 🙂
Vy jste smlouvu četl? Nebo psal?
Asi vám ušlo, že doba pokročila a to že Concorde měl zákaz nadzvukového letu nad pevninou, neznamená, že je to na věky věků. Je předpoklad aerolinek, že cena letenky bude odpovídat dnešní první třídě doklad o jejích dostatečném povědomí o specifičnosti trhu, nebo prostě jen píšete obecné floskule?
A jak ukazuje Boeing, i inovace mnoho let osvědčeného typu trvá 5-10 let a přináší mraky problémů.
I když, pořád je to mnohem realističtější než třeba Hyperloop od kterého už dali skoro všichni ruce pryč.
Tedy – já si myslím že vytvořit toto letadlo je realistické.
Jen to bude mnohem dražší a mnohem později, než Boom slibuje.
(takový Tesla style – každý rok slíbíme že Semi bude příští rok a ono to snad jednou klapne)
To, že jste o něčem dlouho nečetl, neznamená, že od toho dali všichni ruce pryč. To jen znamená, že o tom nic nevíte. https://www.idnes.cz/technet/technika/hyperloop-elon-musk-doprava-potrubi-virgin-one-boring-spacex.A220506_142652_tec_technika_vs
No jo – už jsou s vývojem skoro v polovině toho, kde byl Transrapid před 40 a Maglev před 20 lety …
to je naprosto fascinující.
Jo a už mají tu Semi?
O té Musk taky na Twitteru každý rok říká, že bude za chvilku v prodeji.
Myslím že už to bude jubilejní 5. rok v řadě.
Maglev vyvinuly za jak dlouho? A on jezdí 1000 km v hodině? No, co na to říct, že?
Maglev jezdí mnohem blíž rychlosti 1000 km/h než, Hyperloop.
O Hyperloopu už i Musk přiznal, že to byl jen kec vypuštěnej za jediným účelem – snížit pravděpodobnost, že v Kalifornii postavěj úspěšnou VRT trať.
No tak to bylo jasný od začátku – fyzikálně je to nesmysl, ale politicky to dobře vypadá. Proto taky vždy jednali s vládami a dohodli se na nějakém tom memorandu, nikdy se nebavili s komerčními společnostmi. Podpora hyperloopu ve výsledku zabraňuje stavbě VRT, čímž se rozvíjí letecká a automobilová doprava a to to tam šlo.
To už jsem také zaslechl, ale ještě jsem to moc nezkoumal.
Psali na Aeronetu?
Někde jsem četl, že Concorde bylo zcela virtuální letadlo vytvořené jako 3D model v počítači … snad Catia se jmenuje ten SW dneska?
3D modely v počítači jsou docela osvědčená technologie pro návrh ledasčeho, Crew Dragon mě napadá.
Concorde asi ne, vždyť se vyvíjel v 60. letech. To spíš tak Boeing 777, ten mohl být už plně navržen na počítačích. Částečně možná i dřívější typy jako A320.
Nemusí být F117 dělali taky na počítači aby byla neviditelná a proto je tak hranatá. Ony ty počítače byly pokročilejší než je třeba u nás v obecné představě rozšířené. Ony přece jenom počítače v Československu byly zabrzděné protože celý obor byl ve východním bloku ne úplně v centru pozornosti.
Doporučuji:
youtube. com/watch?v=dnHdqPBrtH8
Jako 3D model nevznikl ani A320. Teď už Airbus 3D model A320 má a požaduje dodání 3D modelů komponent po dodavatelých, ale ten 3D model letadla vznikl až zpětně.
Úplně stejná slibotechna byl Elon s Falcon 9, prý přistávat s prvním raketovým stupněm
– nejde
– okopíroval to od rusů, kteří to uměli už v 60. ltech
– nepoužívá se to, takže je to k ničemu
– je to podvodník
– nikdy to nedokáže
… a hromada jiných důvodů. Pak se hlásilo, že to po 10 stratech zabalí a zkrachuje. Startů má přes stovku, mluvící hlavy šly jinam.
Zlepšovák na recyklaci raket si platil ze svého. A i přes to sem tam nějakou rozfláká. To by se u letadla stát nemělo, to musí vždy přistát vcelku 🙂
První stupeň rakety obvykle neobsahuje payload, narozdíl od letadla.
A sem tam nějakou? Úspěšných bylo 129 ze 138. Předtím to bylo 0 z několika tisíc. Což je teda značný průlom, více než 90% úspěšnost u něčeho, co předtím nikdo ani nezkoušel.
Ten řídící SW i HW museli udělat od nuly. Předtím prakticky neexistoval. A ten měsíční neuměl počítat s atmosférou, což je na Zemi docela zásadní.
Jsem zvědavý na Starship, kde bude muset být úspěšnost 100%.
Mezi Falconem a Hyperlopem je ale obrovský rozdíl: – Falcon je od počátku technologie, která je teoreticky postavena na masivním zlevnění použití raket. – Hyperloop je počátku technologie, která je teorieticky postavena ma monstrózním prodražení Maglevu (aneb vezmeme superdrahý Maglev a dáme ho do gigadrahé vakuotrubky – úžasné) Myslím že je an první poheld zřejmé, která z těch technologií už od začátku smysl dává, a která vůbec ne. Já najsem ani Muskův fanboy, ani hater. ‚ A tím neříkám, že Hyperloop nějak nemůže vzniknout a uspět. Jen že už od úplného počátku má mnohonásobně nižší šanci na úspěch* než SpaceX/Falcon,… Číst vice »
On hlavne cely Falcon neni nic extremne inovativniho v principialni rovine. Takove navrhy ty byly uz pred mnoha desitkami let. Jen to presahovalo technologicke moznosti doby. Elon to spravne(!) uchopil ve chvili, kdy technika umoznila realizaci (za snesitelny peniz tak, aby se to vyplatilo).
Přesně, z hlediska raketové techniky tam není nic až tak převratného, převratné je co dokázali s řízením počítači dnešních parametrů. Navíc Elon hned na začátku ulovil osobnost raketové techniky Thomase Johna Muellera, člověka co tomu rozumí a může dát směr, žádní snílek, ale člověk s hlubokým vhledem.