Dronová sabotáž. Gatwick byl opět mimo provoz, policie zatkla dva podezřelé
Boeing 777 British Airways na letišti Gatwick. Foto: Gatwick Airport
Jen necelých dvanáct hodin vydržel omezený provoz na londýnském letišti Gatwick. Provoz opět přerušily na dvě hodiny drony. I když
kdo se pohybuje v dopravě a zná praktiky u nás, tak se tomu nepodivuje. Ale divým se angličanům, že nevystopují kde přistane. Kdyby se to stalo u nás, tak tam přistane policejní nebo vojenský vrtulník.
Možná je to ruský dron a sype se z něj Novičok. Ale truchu vážněji, jelikož mě to tematicky docela zajímá. Zvláštní, že už poněkolikáté viděli nad letištěm dron, ale čtenářům se servírují akorát fotky rákosníků spících na letišních lavicích. Letiště jako Gatwick nemá vizuální záznamové zařízení, sledující pohyb kolem dráhy?! Předpokládejme, že majitel dronu nestojí u brány letiště, tedy očekávejme provoz přes RC, s FPV přenosem, zatímco vykuk je někde, kde není vidět, ale má slušný řídicí signál. Viděl jsem v akci zařízení, které u blíže nespecifikovaného rozsahu typů dokázalo monitorovat provoz, na základě komunikace UAV a RC určit polohu… Číst vice »
Tak dron může být i naprogramován, aby se pohyboval po předem dané trajektorii.
Pokud v současnosti stále jen odhadují i počet použitých dronů, předpokládám, že nikdo žádný z nich nenašel. Tedy to někde přistálo tak, že to někdo vyzvedl. Opakovaně. S každým takovým startem pro „pilota“ roste riziko, že někdo někde uvidí na poli auto, které tam nemá co dělat. Vypustit to někde, odkud rychle zmizí mezi ostatní? Kde může zmizet v davu (lidí, aut), je opět zase větší šance, že si ho někdo všimne (nebo naopak bdělá policie rychle vytipuje místa, odkud tohle jde realizovat). Další věc je motivace „pilota“. Při řízeném letu se může pohybovat řekněme na hraně, ale poslat to… Číst vice »
Pokud je dron předprogramován na určitou trasu, tak ho rušením pásma 2.4 GHz nezastavíte.
Mohl byste tam zarušit GPS (1.22/1.57 GHz), ale to by asi vadilo letadlům. GPS používají jako pomocnou navigaci.
Samozřejmě, ale rušit 2,4 GHz na obou koncích runwaye může spolehlivě pořešit tupého Pakoše, který si v supermarketu koupí číňana za 100 GBP, přiváže k tomu něco výbušného a pak už jen bude čekat v ose startu. Opatření podobného typu by mělo být absolutní minimum.
Gatwick je obrovské letiště s velkým pohybem osob i aut. Je to hledání jehly v kupce sena. Najdou je, jestli budou chtít. Je to jen otázka peněz a času, než vyhodnotí záznamy ze stovek kamer, mobil. operátorů, rádiových frekvencí pro ovl. dronů, apod. Pak to tomu hračičkovi naúčtují. Putin v tom snad tentokrát prsty nemá, i když …
Ten, kdo ovládá drony či drony musí mit přehled o provozu a jeho reakcich s informacemi v reálném čase. To znamená konkurenční boj letišť nebo dopravců (někteří odlétají z Heatrow) nebo šlo jen o poškození ekonomiky a ukazani určité slabosti Britanie. Každopádně jsem zvědav na výsledky vyšetřování.
… v tuto chvili uz nejspise zase v nejakem rezimu omezeneho provozu. Par letadel odstartovalo, a dalsi pristavaji…
No, nechtel bych tam byt.