Dražší než odhad. Metrostav DIZ a Avers „působivě“ opraví nádraží Františkovy Lázně

Nádražní budova Františkovy Lázně po rekonstrukci, vizualizace. Pramen: Správa železnicNádražní budova Františkovy Lázně po rekonstrukci, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Rekonstrukce proběhne v souladu s požadavky památkářů.

76 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr Zdobinský

Fajn, tak když se to opraví, bude tam vůbec nějaká provozovna ? Ta budova je ohromná a není tam žádné zázemí pro cestující. A uživí se tam něco tak, aby si to na sebe vydělalo ?

Ech

Dost bych se divil, kdyby odpověděl byla kladná. Ono totiž firma SŽ sama v nejnovější výročce uvádí… cituji „Výše zmíněný důležitý monitoring toků cestujících, který byl pilotně spuštěn v roce 2021, byl i nadále rozvíjen během následujícího roku. Proměření bylo provedeno na 12 výpravních budovách v rámci celé ČR a v plánu je postupná analýza dalších významných lokalit.“ Čili ten kdo ve firmě SŽ rozhodl zpoza vzdáleného stolu o budově v FL nemá ponětí o potřebách lidí v budově železniční zastávky městečka Františkovy Lázně. Pro srovnání – pročpak asi privátní firma utratila za budovu brněnského nádraží (a parkovišť) POUZE necelý dvojnásobek, co spolkne budova ve… Číst vice »

Leštění

Jednou jsem šel s kamarádem na pivo on si myslel, že bude stat40 korun a já že 60 korun. No nakonec stalo 45 korun, takže zatim co já jsem na tom krásně ušetřil 25% on si blbec koupil o 13% předražený patok.

Ech

Ne to nesedí. To tak jdete z nákupu ze sámošky, s sebou 4 lahváče. A cestou potkáte kámoše co Vás pozve na pivo. Jenom na jedno. A dovede Vás do takového domu s neonem jež má siluetu červené lucerny. Uvnitř se schází zejména nějaké hodně chudé dámy, neboť jim nezbylo ani na oblečení a abyste je podpořil, aby si mohly koupit aspoň dámské trenýrky a tričko, tak si dáte půllitra za krásných 999 Kč. Nebylo by lepší příště se vykašlat na kámošovu radu a radši jej pozvat na lavičku a tam si dát lahváče? Každý 2 kousky po jedenáctikačce? Sice… Číst vice »

Jiří Kocurek

Vypít pivo, nebo postavit lešení a opravit dům. Hádám, že jste u toho piva vzali i rovnou i střechu na škole, jenom ráno… tam byla zas ta samá.

král j

Po rekonstrukci sem budou jezdit RegoiPantery? Od POlzně?

Jarda

To nádraží znám osobně – každý rok tam jezdím vlakem za mámou do lázní – a musím potvrdit, že je to neuvěřitelná ostuda!!!!! zvenku, zevniř, a o kolejišti s chbějícími normovými nástupišti ani nemluvě… Pevně věřím, že to bude obrovský impuls pro celou lázeňskou oblast, která je bohužel z pohledu Pražáka dost zanedbaná a postupně dost upadá (vybavení a úroveň lázeňských domů, drolící se fasády a o úrovni a chování personálu v kavárnách a restauracích mimo lázeňské domy v lázeňské zóně ani nemluvě – tam stále vládnou 90. léta…)

Jiří Kocurek

Dražší než odhad, ale jen o 12 procent a jsou v tom památkáři. To není zas tak špatné, snad to nastartuje trend kdy se odhadovaná a vysoutěžená cena budou přibližovat a možná se časem začne soutěžit o něco levněji. Řekněme 90 % odhadní ceny by bylo fajn.

Granja

Otázkou je, kdy ti projektanti tu částku vypočítali. Ta inflace je fakt vysoká…

Twix

Budova je zanedbaná ale větší tragédie jsou nástupiště. Jenže když tam kromě motoráků jezdí jednou denně devítivozová souprava, nemůže potřebná modernizace ekonomicky vyjít. Přijde mi škoda že už tam nejezdí každý rychlík od Plzně.

Alibaba

Mě by zajímalo, zda by bylo atraktivnější, kdyby osobáky co jezdí z Varů, jezdily z Tršnic do Františkovek a až následně do Chebu (cesta zpět v opačném pořadí? A třeba i to večerní/raní Pendolino, rychlíky ne.

krteček

Ty rychlíky z Chebu do Frantovek si platily lázně.

Roman

Bohužel je to tak. Nástupiště je tam tragické, úzké, a nastupovat na 2. nebo 3. koleji do vagonu je pro starsi a nemobilni osoby skoro nemozne. Rekonstrukce nadrazni budovy se ale nástupišť netýká. Stejná katastrofa je prostor před nádražím kde se nedá pořádně zaparkovat. Snad s tím neco konecne udělá město FL. Budova nadrazi je dost velká a její efektivní využití úplně nevidím.

Granja

Když už budova, tak by bylo dobré se zamyslet nad normovým nástupištěm alespoň u té budovy

noerf

Vcelku by mne zajímalo, zda se využije celé nádraží. Jestli by nebylo příhodnější jej zmenšit. Druhá věc je, jaký by na to měli názor památkáři.

Ech

V současné i v brzkém budoucnu ekonomické situaci je na 99%, že NPÚ bude buď úplně zrušen, nebo zredukován a že bude citelně proškrtán seznam tzv. obyčejných Kulturních památek.

Osobně doufám, že proškrtání se nedotkne hodnotných Národních kulturních památek.

M19

Ne, opravdu nejsme v Rusku a ne opravdu tupost nejde vydávat za chytrost. A ne, váš názor není etalon pravdy. 😉
PS: Víte kolik lidí trpí, jen vědomím vaší existence. Pro ně naprosto zbytečné a nahraditelné kýmkoli jiným? Už jste jim uhradil jejich psychickou újmu? V současné ekonomické situaci, je to totiž naprosto nezbytné… 😉

Ech

Tedy nechápu v čem vidíte nenahraditelnost NPÚ. Jakože dobře podniká se špičkovými českými památkami? Fakt? vizte „úspěchy“ NPÚ:

a)Návštěvnost Karlštejna (pod managementem NPÚ): 0,2 milionu ročně

Návštěvnost Neuschwanstein: 1,4 milionu ročně.

b) jiný příklad: Návštěvnost státní (bývalého) kláštera Zlatá koruna trpí tím, že z toho NPÚ udělal cirkusovou taškařici, kdy na drátkách v jednotlivých místnostech se kývají papundekly znázorňující mnichy. To už tam mohli udělat echtovní cirkusovou strašitelnou stezku.

Kdyby NPÚ kvalitně využíval návštěvnický potenciál dobře umístěné Zlaté Koruny, tak by se v odlehlém/zapadlém Vyšším Brodě neživil z turistů skutečný klášter mnichů cisterciáků.

Jarda

Já jsem toho názoru, že každá státem vlastněná památka – zejména zámky, kláštery, stojící hrady (ty se střechou – ne ruiny) by si měly už podstaty sami vydělat na provoz . kavárny, restaurace, upomínkové předměty a vlastní produkce – ovoce a výrobky z něj, vína, piva apod…a vybavení pamamátek, tak jako by tam opravdu někdo bydlel/pracoval… Jako úžasný příklad můžu uvést soukromý zámek Chyše u dálnice D6, exit 83, nádherně vybaven a stále dovybavován – archytektonicky ve stylu „Hluboká“ , v interiérech na stolech mísy s živým ovocem a nebo pravé zákusky, v krbech dřevo na topení , ve vázách… Číst vice »

Ech

Myslím, že většina památek funguje v mikroregionu, kde místní sami vědí nejlépe co smysl a co ne.

Tj. jestli např. romantická zřícenina hradu přivábí do vylidňujícího se regionu návštěvníky, kteří si posléze koupí opuštěné chalupy jako chaty, tak proč ne?

Akorát je důležité pohlídat, aby se údržba té zříceniny platila z místního rozpočtu, kde místní si ohlídají, aby se příliš nerozhazovalo.

Kdyby provoz zříceniny v zapadlém kraji byl financován centrálně, zpoza ředitelského stolu z Prahy, tak je vysoké riziko, že celostátní peníze budou utraceny neefektivně/zbytečně.

Jarda

ohledně zřícenin můžu dát opět 2 naprosto rozdílnémpříklady: tenhodně dobrý/skvělý – je hrad Vildštejn ve Skalné na Chebsku (shodou okolností rodiště světoznámého fotbalisty pavla Nedvěda) – zříceninu odkoupili, zastřešili, vevnitř opravili a krásně vybavili – pěkný prohlídkový okruh na tomhle hrádku, zprovoznili obrovskou středověkou krčmu – plná kůží, brnění a tématické výmalbě na stěnách s výbornou kuchyní a venkovním letní restaurací, druhý objekt bude sloužit jako ubytování, před hradem yvrostla nová vinice, obec opravila rybník/jezero vedle hradu, opravila celou ulici, chodníky, osvětlení – prostě paráda!!! Tam kde se to opravdu nepovedlo je státní hrad Točník kterej dostal jenom střechu a… Číst vice »

Ech

Moc Vám díky za parádní info.

MHD

Ty jsi asi nepochopil princip a úkol NPÚ.

Ech

Pochopil.

NPÚ jako celostátní památkáři jsou prodloužená ruka CzechTourism, kteří podnikají s výběrem z nejlepších památek ČR, tak aby lákaly turisty do regionů i na další památky, se kterými podnikají např. komunální památkáři nebo privátní či církevní vlastníci památek.

Nicméně dle obou uvedených příkladů selhává NPÚ ve své hlavní roli. Proto zrušit a památky převést pod příslušné komunální památkáře = zrušit nesmyslnou dvoukolejnou regulace památkové péče v ČR

M19

Vy toho nechápete… Ale to není měřítko ničeho, krom vašich dojmů. Prosím nezaměňovat ta pojmy. A zbytek vašich tezí nemá ani smysl komentovat…. 😉

Ech

Bacha, troll.

Granja

A že jim nejdete poradit. Radami, jak likvidovat železnici maříte svůj drahocenný čas, jestliže víte jak nasměrovat činnost NPÚ.

Granja

Co více ještě k jeho žvástům dodat? Snad jediné: „Blahoslaveni chudí duchem, neboť jejich je Království nebeské“.

Granja

Zmenšit? A na jakou velikost? H0, TT nebo N? Teď vážně: Je to památkově chráněný objekt a určitě bude lepší sehnat do prostor budovy nějaké nájemce, nežli ji zprznit „ubouráním. To by se pak mohly začít ubourávat i zámky a nejrůznější historické budovy jen proto, aby se „ušetřilo“ a peníze stejně kdesi zmizely v nenávratnu.

Sova

Dokud se budou cpát prostředky za železnici do cihel, nikdy to nebude lepší…

Je dobře, že se aktuálně peníze alokují spíš do silnic a dálnic, tam se za to aspoň postaví něco co dopravě skutečně prospěje. Peníze na železnici pošetřeme do doby, kdy jim bude šéfovat někdo s ambicemi na zlepšení.

Ech

Podle mého VRT Berlín-Praha-Vídeň je správnou investicí, pokud nám ji z větší části zaplatí Němci a Rakušáci plus EU. My na ni nemáme.

A se zbytkem souhlasím. Jenom si dovolím opravit, neboť dotace do železnice jsou vesměs na dluh = správně by Váš závěr zněl takto:

„Peníze na železnici SI NEPŮJČUJME NA ZNAČNÝ ÚROK do doby, kdy jim bude šéfovat někdo s ambicemi na zlepšení“

Protože průměrná sazba ČNB je 7%. Při 7% sazbě se dlužná částka za 10 let ZDVOJNÁSOBÍ kvůli úrokům z úroků = složené úročení.

M19

Proč by nám ji měli hradit? I vzdělávání vašich dětí jde na dluh. Už jste jej uhradil? Nedí důvod, aby to hradili rodiče jiných dětí, ne? Běžte příkladem, řeči nikoho nepřesvědčí. 😉

Sova

Vzdělání má ale svou návratnost. Peníze nasypané do drážních budov jsou ztracené jednou pro vždy.

Ech

Bacha, troll

Michal Bartoníček

Sice jste se označkoval jako troll, ale výsledek je stejný – píšete absurdní blbosti mimo téma.

Ech

Můj zásadní postoj je, že nechci se podílet (a ani moje rodina) na oněch 100 miliardách dotací/daňových úlev pro železnici.

A Vy jste (v jiné diskuzi) patrně proto uvedl, že na mě reagujete, abyste .. cituji „poznal svého nepřítele“. Inu typický „praštěný kolejnicí“

Proto s Vámi nebudu ztrácet čas, neboť nemám chuť si hrát na toreadora.

Michal Bartoníček

Nemusíte si do mě projektovat své vlastnosti, nejsem kolejnicí praštěný šotouš jako vy. 🙂
Nikdo vás nenutí se na ničem podílet. Jsme v EU, máme volné hranice, můžete žít, bydlet a pracovat tam, kde vám to nejvíc vyhovuje. Pokud vám vadí tohle, tak prostě a jednoduše jděte jinam.

Jiří Kocurek

Pošetřit peníze na opravu do doby …
Známe stavebně technický stav budovy, abychom věděli, že za 5 až 10 let nebude oprava výrazně dražší, neboť dojde k dalšímu poškození budovy?

Např. tekoucí střechu a nefunkční dešťovou kanalizaci je nutno opravit, jinak to může skončit velice drahou opravou.

Lépe přístupný peron s vysokým nástupem je jednoznačně zlepšení.

Jiří Kocurek

Zatékající střecha a nefunkční odvodnění je vidět i z fotek v článku.
Horší jsou věci, které vidět nejsou. Například vyplavení vápenného tmelu z malty v nosném zdivu. Malta se začne sypat, zbyl jen písek. To se opravuje velice těžko a příčinou bývá právě to nefunkční odvodnění.

Ech

Ještě předtím vyřešit otázku – potřebuji/využiji tu věc (tj. nádražní budovu)? Nebo to lépe využije někdo jiný? Např. městečko FL? Pokud ano, tak prodat „tak jak stojí a leží“ městečku.

Granja

Aneb železniční projížďky kolem ruin, kdy kolejiště posuneme dále od ruiny, aby při zřícení nebylo zasypáno.

Michal M

To nádraží fakt aktuálně vypadá jako na fotce z Wikipedie? 🙄
Tak to je nejvyšší čas to zase vrátit zpátky…

Karl vB.

Tady je více obrázků k tomuto objektu
– z minulosti (až dole na konci),
– současný stav (uprostřed)
a vizualizace, jak by to mělo vypadat.
https://www.stavbykarlovarska.cz/cz/hlasovani/frantiskovy-lazne-rekonstrukce-vypravni-budovy-v-zeleznicni-stanici-606

MildaIV

Páni. Těch zaměstnancú na té nejstarší fotografii.

Michal M

Pěkné, díky!

DavidS

Současný stav z těch fotek vypadá jak potěmkinova vesnice. Opravíme fasádu směrem k přístupu a na zbytek kašlem.

Pražec

Modelace historických říms?
Nebezpečný precedens. Někdo by si na to mohl vzpomenout v Českých Velenicích…

noerf

Myslím v domě hrůzy, kde je cca polovina prostor opuštěných.

Ech

Žádný nádražní domek v zastávce Fr.Lázně potřeba není.

Pokud snad, tak stačí buňka za 0,2 milionu napojená na sítě na zbořeništi po přežilé budově.

Pro srovnání – viz druhá zastávka ve Fr.Lázních – Aquaforum = bez domku. A stačí to.
https://mapy.cz/zakladni?pano=1&source=pubt&id=15213458&pid=75032892&newest=1&yaw=3.090&fov=1.257&pitch=0.254&x=12.3589482&y=50.1167566&ds=1&z=18

Killinger Jaroslav

Ty musíš mít hodně nešťastný život..
Nebo je to spíše nějaký druh psychické poruchy a bez léčení, soudě dle stupňující se míry idiocie tvých příspěvků, to s tebou bude mít okolí hodně těžké.

Ech

Klidně můžete Vy své celoživotní úspory investovat do zparádnění té staré budovy.

Realizujte si investicí své ŠOTOSNY a doufejte, že v penzi Vám tato Vaše investice zajistí živobytí.

Já bych neměl takovou odvahu jako Vy. Lepší je pořídit si ještě jedno, či dvě děti navíc a investovat čas a energii do jejich výchovy, aby nám platili naše penze..

Stejně jako takovou odvahu jako Vy nemá samotné městečko Františkovy Lázně, neboť si nádražní budovu nekoupilo.

M19

A v kterém městečku bydlíte vy? V tom obydleném brodu přes Vltavu? 😉

Ech

Bacha, troll

Alibaba

Však tam není zastávka.

Ech

Copak ve Fr. Lázních u této budovy přestup na dálkové busy/jiné vlaky/P+R ?

Není

Takže zastávka.

Jiří Kocurek

Neblbni.

Ech

Ono je potřeba oddělit v myšlení „zasloužilých železničářů“, že nádražní budova na vedlejších tratích rentabilní má využití v 21. století. Nemá. Obvykle. a) Nejsou potřeba služební byty v bezprostřední přítomnosti kolejí, aby železniční odborníci mohli držet pohovost (protože odpadli tehdejší profese jako např. závoráři, či výpravčí) b) Neuživí se překladiště zavazadel/drobných zásilek zboží c) Není potřeba skladovat pohonné hmoty ve velkém objemu stovek tun. d) Není potřeba kapacitní čekárna a ani vývařovna. Vesměs ani pokladna. e) Zato je potřeba parkoviště a přestup na busy po regionu, existuje-li dostatečná a solventní poptávka Proto budoucnost nádražních budov je, pokud budou ve vlastnictví… Číst vice »

Alibaba

???
Jak to s tím souvisí?
Prostě to stále není zastávka.

Zastávka je u Aquafóra.

Ech

Chápu, nedokážete opustit ptydepe.

Stejně jako např. umělé dělení spacích vagonů na lůžkové a lehátkové. Normálního člověka nezajímá název „lůžko“ či „lehátko“, ale zajímá jej KONKRÉTNÍ POSTEL = řeší pohodlí při lezení do postele a aby se vyspal.

Normálním lidem je šumafuk umělé názvosloví lůžko/lehátko. Raději by ocenili skutečné fotky konkrétního spacího vagonu do kterého se mi možná koupí spacenku nebo ne.

Alibaba

Fakt mimoň.
A chcete se bavit na nějaké úrovni nebo zase jen plácáte blbosti (ptydepe)?

Ono v minulosti byl rozdíl mezi lůžkem a lehátkem (on vlastně i je, a hlavně je ve službách), dokud to prý Jančura nezmršil. 🙂 A rozdíl byl právě v pohodlí a tím i navázaná cena.
A už jste zjistil, co tam vlastně ve Františkových Lázních mají?

Ech

Pohled normálního člověka, který není praštěný kolejnicí.

Plac, se spoustou dálkových busů, parkingem, přestupem na vlak (jako Florenc, Zvonařka,…) = nádraží

Zbytek jsou zastávky = tj. dálkový vlak přijede, lidé vystoupí a
-dojdou pěšky
– v MHD
– na kole
– taxi
– automobilou spolujízdou
– regionálním busem/vlakem
tu „poslední míli/desetimíli“

El Barto

Pane Axel, doporučuji vám mluvit jen a pouze za sebe, a ne za nějakého domnělého „normálního člověka, který není praštěný kolejnicí“. Vy nejste při vší úctě žádný etalon normálního ani jiného člověka.

O případnou odpověď nemám zájem.

Ech

Aha, takže 183 milionů do zcela zbytečné budovy je normální? A to na značný úrok?

Inu „utratit peníze, které nemám, na to co nepotřebuji, abych udělal dojem, na lidi, na kterých mi nezáleží“.

Toť základní charakteristika firmy SŽ, která vyplodila nesmysl popsaný v článku.

El Barto

Na to jsem se vás neptal. Vlastně jsem se vás na nic neptal. Ale co už, když máte tu potřebu, poslužte si.

Michal Bartoníček

Koho zajímá, že nemáte peníze? 😀

Ech

Omyl =MY jako státt peníze nemáme, ale bohužel spoustu dluhů

Michal Bartoníček

Označujete sám sebe jako stát? A mluvíte o sobě v množném čísle jak dlouho?

Ech

S Vámi nebudu ztrácet čas, neboť nemám chuť si hrát na toreadora.

Zdůvodnění níže

Alibaba

A jak víte, že je zbytečná?

Stát si prostě udržuje svůj majetek.

Alibaba

???
V jakém blázinci se to pohybujete?
Florenc, Zvonařka = autobusové nádraží
Budova ve Františkových Lázních je u nádraží. Slovo nádraží pochází primárně z prostředí železnice, následně se přeneslo i do působnosti autobusové dopravy.

Ech

je to marné, je to marné, je to marné.

Typický „zasloužilý železničář“, který kvůli „sektářskému“ vidění světa se bojí fungovat normálně, tj. bez dotací a bez překonaných kvazipředpisů a úzusů, které v 21. století postrádají smysl.

Inu „§1 Nikdy se to tak nedělalo“, že?

-:)

Alibaba

Koukám co vás pan psychyatr naučil. Jen nevím proč to opakujete. 🙂 Akorát typický železničář chodí do práce (nebo taky do služby) a za to pobírá plat. A je placen za údržbu majetku státu a řídí dopravu na železničních cestách patřící státu podle státní objednávky a v současnosti i na objednávku soukromníků. Vybírá peníze za dopravní cestu, cena je regulovaná dle přání státu, jízdenky mají taky maximální cenu na přání státu. A aby fungoval normálně, tak to musí stát změnit (v parlamentu se musí prosadit zákony, protože SŽ byla založena zákonem, něčím podobným se musí zrušit, majetek se musí nějak… Číst vice »

El Barto

Nekrmte ho už všichni.

Michal Bartoníček

Aha, není potřeba. Tak si ty svoje šotosny nechte na modelové kolejiště, pokud se vám do té buňky za 0,2 mil. Kč, ve které bydlíte, vůbec vejde.

Ech

Samozřejmě chápu že hodláte přesvědčit firmu SŽ, abyste namísto SŽ tu investici zaplatil na hypotéku kterou si vezmete a budete ručit svým obydlím a jiným privátním majetkem = a to s cílem, aby těch 183 milionů Kč investice se Vám vrátilo včetně dostatečného zisku, abyste zvládal splatit hypotéku VČETNĚ ÚROKŮ.

Protože při úrokové sazbě 7% se půjčených 183 milionů za cca 9 let zdvojnásobí = dlužník namísto 183 bude dlužit cca 370 milionů

Michal Bartoníček

Překvapilo by mě, kdybyste něco pochopil. 😀 Nehodlám nikoho přesvědčovat.
Pokud hypotéku nedokážete splácet, neměl jste si ji brát. Za to, že teď dlužíte 370 mil. Kč, si můžete sám.