Infrastruktura Silnice

Dražší nafta než na pumpě pro běžné řidiče. Starostové po letech zjistili, že jim od silničářů utíkají peníze

Oprava silnice. Foto: Silnice LK
Oprava silnice. Foto: Silnice LK
Starostové pro Liberecký kraj smlouvu na nákup pohonných hmot kritizovali jako nevýhodnou, za jejich vlády ale došlo k prodloužení kontraktu bez soutěže.

Libereckým krajem vlastněná společnost Silnice LK osm let platí za naftu více než řada řidičů u čerpacích stanic v kraji. Důvodem je v roce 2012 uzavřená smlouva se společností MOVI oil, kterou vedení Silnic LK ještě v roce 2018 bez soutěže prodloužilo. Nehospodárnost potvrdil i audit, který krajští radní poslali do firmy po odvolání představenstva firmy.

Podle smlouvy platí Silnice LK cenu stanovenou vzorcem podle týdenního průměru Českého statistického úřadu poníženou o slevu ve výši 2,15 %. V praxi to znamená, že minulý týden byla cena nafty podle průměru statistiků 27,44 Kč za litr s DPH. Po slevě od MOVI oil byla cena s DPH 26,85 Kč. V kraji přitom šlo minulý týden tankovat za 25,90 Kč, například u Tank Ono. Smlouva pro tak velkého zákazníka přitom vůbec neřeší, že běžně firmy tankují s větší slevou než řadový řidič s náhodným odběrem.

Stejnou smlouvu jako Silnice LK měl se společností MOVI oil také Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ). Dostal se k ní také ještě za bývalého vedení v roce 2012. „Jakmile to bylo možné, vypověděli jsme ji. Byla pro nás extrémně nevýhodná, prodělávali jsme kolem dvou korun na litr nafty,“ říká předseda představenstva Michal Zděnek. Od roku 2018 pravidelně dodávku nafty soutěží v elektronické aukci, poslední týdny odebírá naftu za cenu kolem 25 Kč s DPH za litr.

Prodloužení bez soutěže

Záhadou přitom je, proč Silnice LK v roce 2018 smlouvu prodloužily. Odvolaný předseda představenstva Petr Šén uvedl, že odpovědi na toto téma zaslal svým nástupcům, detaily nevysvětlil.

Starostové pro Liberecký kraj v roce 2012 v předvolební kampani uzavření smlouvy za vlády ČSSD kritizovali, sami ale pro její konec nic neudělali. Naopak za jejich vlády ještě došlo k prodloužení kontraktu.

Starostům patří dvě místa v dozorčí radě, starosta Josef Horinka Hrádku nad Nisou je předsedou. „Dozorčí rada při své činnosti nemá jinou možnost, než vycházet z podkladů, které jí připravilo vedení společnosti a společnost jako taková. Nepamatuji se, že by v průběhu, v tuto chvíli již téměř uplynulého našeho volebního období, někdo zmínil jakýkoliv problém se smlouvou či odběrem pohonných hmot,“ řekl Horinka. „Pokud se prokáže jakékoliv pochybení dozorčí rady, jsem nikoliv pouze já, ale všichni členové připraveni nést zodpovědnost,“ dodal Horinka.  Uvedl, že osobně se cítí postupem vedení firmy podveden, protože sama dozorčí rada iniciovala audit, v kterém ale o pohonných hmotách není ani zmínka.

„Bohužel si nevzpomínám přesně, jestli jsme smlouvu – tedy dodatek na dodávky pohonných hmot – řešili v rámci jednání dozorčí rady v roce 2018. Vím jen, že nyní bylo plánováno na tento rok výběrové řízení na novou dodávku pohonných hmot,“ řekl hejnický starosta a člen dozorčí rady Jaroslav Demčák. Na dotaz, zda po zjištění v auditu neodstoupí, uvedl, že si není si vědom své nečinnosti, a proto s dalšími kroky počká na výsledek probíhajícího auditu.

Propojení s BusLine

Jednatelem MOVI oil je Tomáš Blažek, švagr Jiřího Vařila. Ten je dlouhodobě spojován se společností BusLine holding a jeho aktivity několik let vyšetřuje policie. BusLine holding v posledních letech opakovaně tvrdil, že s Vařilem nemá nic společného, nedávno ale firma uvedla, že je ekonomicko-analytickým poradcem šéfa firmy Jakuba Vyskočila.

Liberecký kraj včera zveřejnil částečné výsledky auditu v Silnicích LK v tiskové zprávě. Dílčí výsledky označil za znepokojivé. Audit provádí společnost Nexia AP. „Předložené závěry společnosti Nexia AP dokládají hrubé nedostatky při zadávání veřejné zakázky na dodávky pohonných hmot, narušování podmínek zadávacího řízení, nedodržování smlouvy dodavatelem pohonných hmot, jejich významně cenově nevýhodné nákupy, přijímání plnění bez řádně vysoutěžené smlouvy. Chybí i dokumenty a podklady k některým důležitým transakcím a majetku na pozemcích společnosti nebo třeba záměr prodeje některých nemovitostí. Společnost také nepožadovala nájemné za využití svých pozemků. Dále byly zjištěny nedostatečně fungující procesy kontroly a tak podobně,“ uvedl  náměstek pro dopravu, investice a veřejné zakázky Jan Sviták.

Už v závěru roku 2017 proběhl ve společnosti Silnice LK forenzní audit, který se měl věnovat hospodaření společnosti a všem smlouvám nad 100 tisíc korun, ovšem v závěrech auditu nebyla výhodnost nákupu pohonných hmot a smluvní vztahy se společností MOVI oil zmíněny. „Nutně se nabízí otázka, proč se již tento audit nevěnoval i výhodnosti nákupu pohonných hmot ve společnosti Silnice LK a v čí to bylo prospěch. Jsem rád za jednoznačný postup pana náměstka Svitáka v celé věci a za zadání nového auditu,“ uvedl hejtman Martin Půta. Podle Svitáka je zřejmé, že představenstvo neúplně informovalo dozorčí radu. Představenstvo okamžitě pozastavilo možnost plnění některých již uzavřených smluv a také všechny majetkové operace.

(aktualizováno 9:05 o vyjádření Josefa Horinky)

Odebírat
Upozornit na
guest
32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
franzJosej

Shell Nemecko 0.99 euro. Cesko 1.10.. balkan

pavel64

Zase Liberecký kraj. Je skutečně takovým semeništěm korupce a podvodů už od MS v lyžování, nebo ještě dříve?. Znám hodně slušných lidí z této části Čech, ale v novinách se dočtu o exemplárních exotech.

Bady

Bezva, už se těším až sypače v zimě pojedou o půlnoci z Jilemnice tankovat k ONO. Nebo třeba z Jablonce. A kdopak že to tam teď povede? Nebyl ten pán předtím v technických v Liberci? A jakpak že dopadl audit tam? A firmu co provádí audit vybral kraj ve veřejné zakázce? Že ne? Hmmm…

Bady

Kdepak vážený pane, nejsem ničí. Jen mě udivuje jak tady povykujete a přitom nevíte co se tam ve skutečnosti děje. Zvedněte zadnici od pc a jeďte se ptát. Až nasbíráte informace a zjistíte skutečný stav věcí, pak pište články. Jak jsem již psal, nic není tak jak to podají politici a novináři. Začněte tím, kolik ten audit stojí a jak byla vybrána firma co ho dělá. Pokud tam někdo chce dělat „pořádek“ měl by začít čistě a pruhledně.

kulhán

Garáže a jiné firmy mají svoje čerpačky na dvoře a tam si mohou taky objednat od kohokoliv.
I od ONO, dopravce co jim zaváží jejich pumpy, tak jim zaváží i jiné firmy.

Bady

A viděli jste výsledky auditu Technických služeb Lbc? Jen že člověk který je řídil přišel dělat krizového manažera do SLK. Článek je napsán jako na objednávku, politika je hnus. A co firma provádějící audit? Kdopak ji vybral? Proběhlo výběrové řízení? Ne? A je tato firma nezávislá? Pokud to někdo bude hodnotit dle takového článku, bez ověřených informací , nemá bohužel jinou možnost než říci- zloději. A co třeba hledat informace a ptát se jestli vše co je napsáno je pravdivé? Svět není jen černý a bílý. Kdoví co se za tím vším skrývá….

Bady

Vy jste autor toho článku? Mohu se zeptat odkud čerpate informace?

Mirko

kdo ze to tam mel pred 8 lety na starost? nebudu to ani psat. Nekdo si nahrabal za predrazenou naftu, obec ci mesto to zaplati. tady by mohlo jit o podvod jak vyzdimat mestskou kasu.

Divočák

je tam špatně ta chybějící soutěž + propojení .. Jen to srovnání s ONO .. Cena mohla být 30,- , kdyby se nebáli a švihli ji do smlouvy. Obecně honba za minimální cenou jako jediné kritérium je špatně. znám z nákladní dopravy..

Petr

To mě nepřekvapuje

Adolf Štrejl

Na tohle musí přijít jedna účetní s kalkulačkou !!!

Vlk

Vždyť to je klasika. Je to v celé republice, tam kde tečou prachy, tak je vždycky zapojeno více lidí. Podívejte se třeba na smlouvu s Dopravním podnikem Liberec, který musí tankovat CNG do autobusů v Jablonci n. Nisou a musí každý měsíc dle smlouvy vatankovat 25 tisíc kilo plynu. Je to smlouva ještě na leta letoucí. To je další nevýhodná smlouva z bývalého vedení společnosti DP. No a MOVI OIL je vlastně dceřiná společnost Busline zrovna tak jako údržba silnic se sídlem v Harrachově ADOS. Takto bychom mohli pokračovat u dalších firem v celé ČR kde u takových to kšeftů… Číst vice »

Jan Sova

No na autolékárničky za 1000,-Kč/ks pro armádu to zatím asi nemá…

Axel

Dotaz na redakci: Když smlouva s NOVI Oil z roku 2012 byla v registru smluv zveřejněna až 8.11.2018, tak to znamená, že od doby účinnost zákona o registru smluv byly dodávky PHM od roku 2017 do 8.11.2018 podle neplatné smlouvy?

https://smlouvy.gov.cz/smlouva/7273819

Tj. co dělá krajská firma Silnice LK a.s., aby nyní řešila dodávky ve výše uvedeném období kdy patrně probíhaly podle neplatné smlouvy?

Berda

Nejsem odborník ani právník, takže se pochopitelně mohu mýlit, ale skutečně spadá akciová společnost pod zákon o registru smluv? Kdo ji vlastní, je fuk. Taková dle mého pod tento zákon nespadá, nespadá ani pod zákon o zadávání veřejných zakázek. Takže tam nic o účinnosti smlouvy po zveřejnění neplatí a zveřejnění v registru je pouze dobrovolné…

Lojza

Osobně si myslím, že pod ten zákon spadají všechny akciovky vlastněné státem (tím myšleno, stát, kraje, města,…).

Berda

Souhlas, mýlil jsem se, do bodu n) se akciovka vlastněná krajem vejde:

Zákon 340/2015 SB. Zákon o registraci smluv, paragraf 2:
Uveřejňované dokumenty
(1) Prostřednictvím registru smluv se povinně uveřejňuje soukromoprávní smlouva, jakož i smlouva o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci, jejíž stranou je

a) …
n) právnická osoba, v níž má stát nebo územní samosprávný celek sám nebo s jinými územními samosprávnými celky většinovou majetkovou účast, a to i prostřednictvím jiné právnické osoby.

Axel

Pro Berda – viz zákon 340/2015, viz § 2, písm. n). Tato část zákona IMHO nebyla novelizována, tj. od schválení zákona v 2015 dodnes nedošlo ke změně. Pletu se?

§2
(1) Prostřednictvím registru smluv se povinně uveřejňuje soukromoprávní smlouva, jakož i smlouva o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci, jejíž stranou je
(…)
n) právnická osoba, v níž má stát nebo územní samosprávný celek sám nebo s jinými územními samosprávnými celky většinovou majetkovou účast, a to i prostřednictvím jiné právnické osoby.

Na druhou stranu uznávám, že si nejsem úplně jistý praktickým dopadem § 9 uvedeného zákona na výše popsanou situaci.

Hona

Pokud je ke starší smlouvě doplněn dodatek, vznikne povinnost uložit i starou smlouvu se všemi dodatky do registru.

Axel

Díky za info

Honza

Všem je jasný ze si paní starostové pěkné polepšili !! Ale proč by to neudělali , když jim hovno hrozí !! Okamžitě odvolat , zabavit veškerého majetku. Další by si to jistě rozmyslel. Ale v tohle korupci prorostlem státě je vládne největší blbec ten co poctivě pracuje či podniká

Jiří Kocurek

Jasně, proč se zdržovat s nějakým dokazováním. Vinný nebo nevinný, sebrat veškerý majetek. Proč ne rovnou upálit?

Peeetr

Hnutí starostů pro místní korupci 🙂
A nejvtipnější jsou opravdu ti, co proti tomu před volbami bojují, ještě si to dají někde dokonce i do programu, a pak po zvolení na to okamžitě zapomenou i díky tomu, že čeští novináři poslední desetiletí na volební programy programově serou, protože raději kontrolují politiky v dodržování novinářské ideologie na „záchranu“ okolního světa.

Sovislosti

Můj odhad co se stalo.
Policie nechala nahlidnout Putu a spol do spisu s jinou kauzou viz článek tady
https://zdopravy.cz/liberecky-hejtman-vyzval-reditele-uradu-at-resi-odbor-dopravy-nenecham-se-vydirat-mafii-vzkazal-56527/

Překvapivě zase to samé.

Byli tam vodítka k tomu že se jinde predrazovali nákupy nafty přes tuto společnost. Dle vyjádření šéfa dopravního podniku Liberce a Jablonce to bylo u nich.

Do týdne byli odvolání dva lidé z vedení společnosti silnice LK a nařízení audit, který našel ihned to co předchozí audit nenašel. Nejspíše protože věděl přesně co má hledat.

A píše se o zařazování tak je odhad že předchozí smlouvy se zatajovali jak před dozorčí řadou tak před předchozím auditem.

Sitgestravel

No jo klasicky bordel. Pak ty penize nemaji chybet, ze.

Martin V.

To podle mě není bordel. Bordel je obyčejný nepořádek, kdežto tohle je podle mě zlodějina.