Drážní zakázka desetiletí. Ministerstvo schválilo proměnu uzlu Česká Třebová za 20 miliard
Stavba má začít letos do konce roku, potrvá až do roku 2031.
Správa železnic (SŽ) vypíše ještě do konce června soutěž na zhotovitele modernizace uzlu Česká Třebová. Souhlas s projektem po posledních úpravách dala tento týden centrální komise ministerstva dopravy. Odhadovanou hodnotou necelých 20 miliard jde o největší zakázku Správy železnic za posledních deset let.
Schválení centrální komisí potvrdilo deníku Zdopravy.cz ministerstvo dopravy. „Zahájení veřejné zakázky na zhotovitele této stavby předpokládáme ještě do konce června,“ dodal mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Z 10 miliard na dvojnásobek
Aktuální schválená cena je po „vznesených a detailně projednaných připomínkách“ 19,541 miliardy korun. Ještě na počátku roku se mluvilo o 22,167 miliardách korun. Vývoj odhadovaných nákladů na stavbu v čase ukazuje, že v případě projektové přípravy na železnici panuje specifická drážní inflace, která výrazně převyšuje běžný růst spotřebitelských cen. Ještě v roce 2020 Správa železnic uváděla cenu 10 miliard korun.
„V rámci aktualizace záměru projektu došlo k navýšení investičních nákladů. Z velké části je tento nárůst způsoben oceněním dle aktualizovaných cenových databází SFDI a dále též došlo k menším změnám technického řešení v jednotlivých profesích,“ vysvětlil mluvčí ministerstva František Jemelka. K navýšení došlo i kvůli změnám některých stavebních objektů i zvýšení rychlosti v některých částech uzlu.
Novinkou oproti prvním verzím je vybudování lávky v oblasti Korado, vznikne jako náhrada stávajícího podchodu. Lávku převezme po vybudování město Česká Třebová.
Stávající podchod zůstane, bude sloužit jako kolektor pro vedení ve správě Správy železnic. Podle Gavendy je podchod v havarijním stavu a musel by se kompletně přestavět.
„Protože se však nachází v prostoru středového zhlaví, jeho postupná rekonstrukce by významně ovlivňovala drážní provoz a délku stavebních postupů. Přechod kolejiště lávkou tak byl navržen jednak proto, aby se minimalizoval nepříznivý vliv na stavební postupy a snížily se investiční náklady, ale také pro větší bezpečí osob využívajících tento přechod i ve večerních hodinách. Současně se část prostoru stávajícího podchodu po jeho zrušení využije pro důležitý kabelovod, který bychom jinak museli řešit novým protlakem,“ dodal.
Poslední velká modernizace v 50. letech
Modernizací projde nejen samotná stanice Česká Třebová, ale také na ni navazující úseky tratí směrem k Třebovicím v Čechách, Opatovu a Dlouhé Třebové. Na nich se zrekonstruují mosty, odvodnění, železniční svršek i spodek a také trakční vedení.
Přestavbou projde celé osobní nádraží v České Třebové i takzvaná odjezdová skupina, kterou využívají především nákladní vlaky. Nově vybudovaná nebo zrekonstruovaná nástupiště budou mít celkovou délku 2,7 kilometru. Traťová rychlost při průjezdu se zvýší z 60 na 80 kilometrů za hodinu.
Modernizace uzlu proběhne provozu. Stavba potrvá do roku 2031.
Po úpravách železničního svršku a spodku, novém odvodnění a opravě mostních objektů dojde k výměně trakčního vedení. Podle schválené koncepce přechodu na jednotnou střídavou trakční soustavu 25 kV, 50 Hz budou prvky trakčního vedení připraveny na změnu napětí. Délka nových kolejí dosáhne 25 kilometrů, počet nových výhybek čtyř stovek, rekonstruovaných železničních mostů bude 32.
Uzel Česká Třebová prošel poslední větší rekonstrukcí v 50. letech. Tehdy došlo i elektrifikaci. Desítky kilometrů dosud používaných trolejí pocházejí z této doby. Zakázku na projekt velké modernizace získalo v létě 2021 sdružení firem Sudop Brno, Sudop Praha a Sudop EU s cenou 257,8 milionu korun.
Podrobnosti o stavbě jsou v letáku Správy železnic.