Drážní zakázka desetiletí. Ministerstvo schválilo proměnu uzlu Česká Třebová za 20 miliard
Uzel Česká Třebová, vizualizace. Pramen: Správa železnic
Stavba má začít letos do konce roku, potrvá až do roku 2031.
Stavba má začít letos do konce roku, potrvá až do roku 2031.
Na ŘSD by za 20 giga zvládli dodělat D11 nebo možná i D3, Dobrá Správa za to na obřím modelovým kolejišti vymění tmavý kameny za světlý. Cestující dostane benefit 0.
Říkám si jestli by nebylo lepší železnici v Čechách zrušit, když není vůle to kvantum dostupných peněz nějak smysluplně využívat.
Mate naprostou pravdu, za 20 miliard se zrekonstruje neco, co vzniklo jiz pred 70 lety do opet stavu platneho te dobe. Ani sebemensi naznak nejakeho pokroku. Pouha konzervace.
Vlastně výrazně omezit by se měla silniční doprava právě ve prospěch železniční. Doufám, že se z těchto slibů neustoupí a dočkám se výraznější podpory co nejdříve…
Vydrží tam ta další trojel taky do dalšího století?
Na nové lávce budu coby 100-letý kmet vzpomínat na pozorování parních vlaků z tzv. Mileráku coby dítě školou povinné…
Podle obrázku soudě: To fakt vynechají tu vjezdovou kolej, ačkoli obě navazující skupiny se vyřeší? A zůstane tam pár set metrů třicítky? A návěstidlo Sc100 (no, funkčně vlastně AB, reálně asi spíš krycí, každopádně cesťák na širé trati, to je teda solidní anomálie) taky ještě zůstane „na jindy“? Nebo se aspoň obnoví Odb. Potok?
Co se týče odb. Potok (spojka mezi kolejema 100 a 200), tak jsem slyšel, že bude a to v podstatě v 1. etapě, aby se dala Třebová nějak objet.
Fajn. Tak už konečně nebude PMD muset improvizovat, jak se tam chovat. 🙂
Odbočka bude trvala? Chtělo by to, aby tranzitní vlaky nezabiraly zbytečně kolej v odjezdu…
Drážní zakázka desetiletí za 20 miliard.
Nemůžu si pomoc, ale zakázka desetiletí běžnému cestujícímu projíždějící tímhle divným uzlem za 20 miliard skoro nic nepřinese. Tak max. plynulejší jízdu a cestovní úsporu času snad 2 minuty.
Kolik má stát modernizace trati Plzeň -Domažlice ?
Plzeň – Stod skoro 10 mld Nýřany – Chotěšov skoro 3 mld… Ale úplně nové parametry. Elektrizace z větší části dvě koleje, přeložky a rychlost místy dvojnásobná.
Dokáže mi niekto vysvetliť prečo sa v čr prerábajú stanice bez prejazdnych koľaji? Ako na Slovensku 1 a 2 na koridore je prejazdná a nástupište ma až kolaj 3 a 4. Tým pádom sa utíchli doprava predbiehanie vlakov s plynulosť vlakov ktoré nezastavujú pri perone. Nechápem tento šiestej prerábky ale keby sa niekto nad tým zamyslí železnica by sa stala možno priepustnejšou
Protoze je to uplna blbost? Jaky vliv na plynulost vlaku ma, jestli predjizdeni probiha u ostrovniho peronu, kdy Os vlak jede odbockou a Ex projizdi rovne, a nebo kdyz Os vlak jede k odbockou k poloostrovnimu peronu a Ex projizdi rovne? Z hlediska casu zadny rozdil, cista nula. Naopak vznikaji situace, kdy nakladni vlaky stoji na prujezdne koleji a Ex ho predjizdi odbockou, protoze si vypravci nemuze dovolit obsadit tu jedinou nastupistni hranu, kterou ma k dispozici. Takze tento system zpozdeni navic jeste generuje… naprosto nevhodne.
A když si ji obsadí tak s dalšíma vlakama jezdí do kříže na druhou stranu.
Při té rychlosti, kterou to bude Třebovou projíždět je dělat průjezdné koleje absolutně k ničemu (kvůli bezpečnosti) a je to drahé.
A obecně si myslím, že i na Slovensku tato úprava byly jen vyhozené peníze (třeba hodně štíhlých výhybek). Uznávám, že rychlost je na Slovensku dvojnásobná.
Jedine smysluplne je ze dalkova doprava uzel uplne mine.
A co zrušit cestující a náklady. To by vlaky jezdily nejrychleji!
Bohuzel rekonstrukce uzlu CT tak jak je pojata pouze dalsi ze serie totalne promarneych prilezitosti nasi zeleznici nekam posunout. Prujezd uzlem bude vzdy velke zdrzeni a soucasne zde vznika v useku CT-Chocen zasadni uzke hrdlo. To by slo pritom resit zvednutim koleji pro osobni dopravu pri vyjezdu na odbocku Parnik a rovnou je poslat tunelem az za Chocen. Dokonce by slo rozpletem uzel I uplne minout a dolso by k zasanimu zkraceni delky trati I jizdni doby mezi Cechy a Moravou viz. mapka
https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&rm=9lCT4xXTO29llV4xXAL-9mFm4xWsC5&x=16.5364116&y=49.9094651&z=11
Jizdni vzdalenost by se tak zkratila o dobrych 13 km a jizdni doba by byla pri 160 cca 12 minut, nemluve ze by se ten usek dal projek klidne 200 i 230 km/h s navaznosti az do Pardubic. Dnes se za tu dobu procoura vlak z Chocne nanejvyse do Usti.
Když to zaplatíte.. Které vlaky by tam těch 200-230km/h jezdily, případně chtěli objet Ústí, mi je při existenci VRT tedy dost velkou záhadou.
A dochazi vam, ze takova stavba ma vizi byt plnohodnotne funkci a celospolecensky vyznamne prinosna klidne nejmene dalsich 100 let?
Vizionáři, proč jako? Vždyť bude VRT. Někdy mám fakt pocit, že si zdejší ultras představují železnici jako tycoon transport 🤦♂️
– VRT povede úplně jinudy (přes Brno). – Zákres počítá mj. s dalšími 2 kolejemi mezi Chocní a ÚnO, se kterými se i reálně počítá (navzdory výstavbě VRT přes Brno). – „Jedinou“ změnou je tedy i nová trasa ÚnO – Rudoltice, která by ale měla i význam pro nákladní vlaky (už jsem zde nedávno psal – eliminace vrcholového stoupání k Třebovickému sedlu). – I díky tomu by bylo možné dosáhnout relace Pardubice – Olomouc pod hodinu, takže by to daleko lépe pasovalo do tohoto https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/158002357/j%C3%ADzdn%C3%AD+doby/b503f300-302b-4b27-b690-2298815bc87e?t=1686567931861 (srov. s Praha – Brno „za každou cenu do hodiny“ + dokonce vůbec nezmíněné relaci… Číst vice »
Presne tak.
Další dvě koleje mezi Chocní a Ústím mají být protože se do Chocně přivede dvojkolejka od Hradce a je snaha zkrátit hrdlo jen na úsek Ústí – Parník (osobně bych Ústí – Douhá T.)
A možná by šel udělat čistě i nějaký bypass Ústí n.O.
Já bych třeba pro eliminaci stoupání od Rudoltic navrhnul nějaký tunel od Rudoltic rovnou do vjezdové skupiny. Z hlediska dopravních služeb v Třebový si nemyslím si nemyslím, že by nákladní vlaky měli Třebovou vynechávat.
Myslíte tu většinu nákladů které jediné, co zde potřebují, je rozkaz? 😉
Presne tak to je, zastavi na 14 dostane papir a jede…
Budiž máte pravdu.
Já tak nějak počítám, že taky pomůže i zdvojnásobení kontejnerového terminálu.
Olomouc – Praha = VRT. To skutečně pro „těch pár lidí“ zrovna na trase Olomouc – Pardubice (těch opravdu není většina) chcete cpát stovky miliard na takový nesmysl?
VRT neni vsespasna a je zde mnoho dalsich dopravnich proudu, ktere vami zminena vubec neresi, dokonce se ocekava i zhorseni a pritom v techto smerech vznika silna konkurence budovanych dalnic. Jmenovite jde o spojeni Hradubicka s Moravou a Brnem. Dalsi prinos mnou navrzenym navrhem jsou 4 koleje v celem useku Praha- CT.
VRT není všespásná, to máte pravdu. Ale jste schopen tyhle dlouhé tunely ekonomicky obhájit, když tudy nepojedou právě ty dálkové spoje (co pojedou po VRT) a ve Třebové se rozšíří kontejnerový terminál, takže do tunelu taky nepolezou všechny nákladní vlaky?
Dovedu si představit v nějaké vzdálené etapě, kdy bude VRT postavena a bude tlak na obsluhu relace Hradubice – Olomouc, že se o tom začne uvažovat.
Pokud to myslime s presunem nakladu ze silnic na zeleznici vazne, tak stavby tohoto typu jsou naprosta nutnost. Navic VRT zlepsi dopravu v konkretnim smeru, ale pokud nechceme mit preplnenou Prahu s Brnem a mezi tim prazdno, tak konkurenceschopna vhd v regionech je dalsi nutnost.
VRT neřeší nákladní a regionální dopravu 🙂
Jako … nebudu se bavit o té přemrštěné ceně, ale můžete mi říct, k čemu konkrétně by bylo dobré to, co popisujete? Toto stejně by nikdy nebylo dokončené dřív, než VRT. Z této tratě bude v podstatě „lokálka“. Proč tam chcete cpát stovky miliard, když to nepomůže vlastně nikomu…
Jestli z teto trati bude lokalka tak to jedine kvuli tomu, ze v soucasne stope bude naprosto nekonkurenceschopna vuci aktualne budovane D35.
6 let nekonečných zpoždění a rozkradených 15 miliard. Panečku!
Cituji: “ v případě projektové přípravy na železnici panuje specifická drážní inflace, která výrazně převyšuje běžný růst spotřebitelských cen“ To je neodiskutvatelný fakt.
Pokud to napíšu já v komentářích, dostanu mínusy. Prostě investice se dostane do plánu resortu snadněji, když je podhodnocena o 100% ???. To je podle mne (dosaďte si sami).
Kde se pak těch 10 miliard navíc vezme (pravděpodobně z akcí, které mají zpožděnou prípravu).
Fond dopravní infrastruktury pak působí ovšem dojem „Beránku otřes se“ a když je potřebné, tak se Beránek otřese dvakrát nebo i i vácekrát ??. TAk ať se to udělá třeba za 40 miliard.Ne??????
Vy ty mínusy nějak prožíváte 🙂
Polepším se. :):)
Ta cena je pálka, kdyby místo toho radši postavili VRT.
25 kilometrů kolejí, 4 stovky výhybek a troleje jsou tam jak je postavili.
Věci se opotřebovávají, dožívají a někdy je potřeba je už vyměnit. Nechat to dojít do stavu, že se to furt sype, není měsíc, aby nebyla alespoň noční výluka, to je pozdě.
Zvláštní kolik je tam přesmyku, smyček, nábližek… ale bezúvraťově se od Brna na Zábřeh nedostanete.
A kolikrát za rok je taková jízda potřeba?
To nevím. Ale bude se stavět trať z Brna do Přerova… a kdyby se něco stalo na druhém koridoru, mohlo by se jezdit Brno-Přerov přímo.
To se může i tak – přes Nezamyslice, když by se něco stalo na druhém koridoru, a bude to z kratší, jak přes Třebovou.
A náklady by tu spojku moc taky nevyužili, minimálně ne ČDC, protože by se stejně v Třebové konal nejspíš přepřah na stejnosměrnou mašinu, aby si vícesystémovou nechali v Třebové na Brno.
Přes Nezamyslice, to jako po té trati, kde jsou krátké stanice, a přes den hromada osobní dopravy? To je fakt výhra.
Kdyby se něco stalo mezi Přerovem a Břeclaví (už se stalo), tak než se hnát spojkama přes Třebovou, je to rychlejší probíjet se i po té současné jednokolejce (už se dělo).
Jakmile bude alespoň nějaká část mezi Vyškovem a Přerovem dvojkolejná, tak budou ty spojky ve Třebové pro lamentování šotoušům, že se po nich nejezdí. (Stejně jako ta u Hranic, pro přímou jízdu od Valmezu na Svinov)
Vy už zase plácáte strašný blbosti…
Zase, spíš pořád.
Je to rozestavěné, už od války…
Klidně by mohl jezdit osobní vlak Lanškroun-Svitavy mimo ČT
A jezdil byste v něm alespoň Vy?
Lanškroun – Svitavy a pro koho? To není žádný silný přepravní proud.
no to je kravina. Když pojede osobák tak bude vždy zastavovat v ČT. proč by tam nestál.
A kdyby tam jel Sp s přípojem na Brno, prázdný by určitě nebyl.
Kdyby tam jezdily busy 107 jako Vyškov – Brno, tedy ráno po 10 minutách…
https://content.idsjmk.cz/jrady23/107.pdf
Myslím, že pokud by se takovou zhůvěřilost, jako „osobní vlak Lanškroun – Svitavy, mimo ČT“, někomu nepříčetnému podařilo zavést, tak by ten vlak jezdil velmi neklidně, ze strachu, za kolik dnů ho zase zrušej.
Nicméně alespoň přípoje místo těsného ujíždění si by v tomto směru být mohly (možná už jsou, pamatuji stav před pár lety). Ne každý chce do Pardubic a Prahy. Každopádně je nesmysl kvůli tomu zavádět další krátký vlak, jak bývá bohužel někdy zvykem.
A kolikpak by reálně bylo navýšení rozpočtu za takový půlkilometr na tělese co už vlastně existuje a dvě výhybky (dobře, prakticky by byla třeba ještě jedna dvojice v Třebovicích)…?
Ten druhý obrázek v galerii mě pobavil. Nejenom tím, že je tak genericky vypadající, že by ho mohli vlastně použít v prezentaci jakékoli jiné stavby, ale navíc to vypadá, že vlak v levé zadní části snímku nebrzdí a za vteřinu dojde k neštěstí. Zřejmě někdo chtěl, aby vizualizace více odpovídaly skutečnému dění na železnici 🙂
Nemel
Ano 2 vlaky na jedné koleji…prostě vjezd na obsazenou
Pak se muzeme divit, proc je zeleznice stale ve stavu roku 1880, kdyz se tam penize rozkradou. Porovnejte ceny s RSD.
A vy si porovnejte cenu za odlití oceli na 25 kilometrů kolejí + dalších kovů na dráty nad nimi s cenou za výrobu asfaltu na 25 km dálnice. Až to budete mít, zkuste ještě připočíst cenu za beton na pražce a náklady na rekonstrukci čtyř nástupišť. Jak tak budete valit oči, na kolik samotný materiál vyjde, tak se zhluboka nadechněte a pak si k tomu dopočítejte ostatní nezbytné součásti.
To máte zábradlí, modrá barva, hodiny….
Kolik by stál tunel, který by se Třebové elegantně vyhnul ?
Něco takového: https://mapy.cz/s/marolokele ? Kdybychom nechtěli stavět VRT a měli tunel u Bezpráví…
Ale prece ty stavby se navzajem nevylucuji, do budoucna budou treba obe.
A ještě bez omezení „rozvoje“ dálnic. Vozit všeho všude čím dál víc, ať to tu třeba vybouchne? Co nejprve uvést do lepšího stavu to, co už máme, a trochu se jako civilizace zklidnit…
Jak přesně tomu VRT překáží?
Proč při tom narovnávání oblouků troškařit? 🙂
https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&rm=9mGK4xWr7g9lCh4xXSy1&x=16.3824314&y=49.9409891&z=11
To nevím,ale treba trať,která by kopírovala D35 od Svitav k Zámrsku by mohla vyjít celkem lacino,kdyby se svezla se stavbou dálnice..
Výškově? Dvě procenta spádu znamenají přípřež, tři jsou potom stopka pro nákladní vlak.
Náklady pak můžou dál jezdit přes Údolí stínů
A proč tedy stavíme tu dálnici? Závody pro zábavu za stovky miliard?
Bude se rekonstruovat i depo? Z železničního hřbitova toho začalo hodně mizet a v zarostlém kolejišti se množí plechovky od sprejů. Bůh ví co si potom tito „umělci“ najdou za místo. Ani odstavené vlaky nejsou legální plocha. Je smutné, že i když dráhy a dopravci proti graffiti čím dál silněji bojují, tak instagram způsobuje opak.
Myslím, že depo patří ČD a.s.
A co takhle ještě porovnat když se vráti třeba náklady na mýtů či poplatcích za železniční cestu…
To bylo nářku nad 6 +1 miliardami za 10x významnější Pardubice hl n + okolí . Česká Třebová je opravdu komunistický skanzen a 20 miliard je šílenost, to skutečně ty seřaďovací koleje se budou nadále využívat ?
Prosím, porovávejte porovnatelné.
Nasčítejte si délku kolejí (a trolejí), počty výhybek a porovnejte si s vašimi 10x významnějšími Pardubicemi.
A někdo ty koleje a troleje bude v budoucnu využívat ? To nádraží je total předimenzované a stavěné pro jinou dobu
Kde je psáno, že jde o prostou rekonstrukci stávajícího stavu?
Před 10 lety tam část obsadil Metrans, který se bude dále rozšiřovat.
https://www.youtube.com/watch?v=1tRFoQZ6b50
Modernizované seřaďovací nádraží v Č. Třebové zůstane v redukované podobě.
1.1.2013, tedy 11,5 roku 🙂
máte oba pravdu … počet kolejí je nesrovnatelný ale ČT je opravdu skanzen jako celek. žil jsem tam pár let. není tam nic!!
Pro rozhodování v Centrální komisi MD o investicích do železniční infrastruktury jsou moje i vaše zážitky z různých míst a období života naprosto bezpředmětné.
Právě proto, že se do České Třebové naposledy hráblo někdy před šedesáti lety (když se tam dělala atypicky zavěšená trolej), tak se tam bude dělat velká rekonstrukce, aby to nebyl skanzen.
Výjimkou z tohoto tvrzení je provedená oprava nádražní budovy a částečná modernizace druhého peronu.
Ještě před několika málo lety to fungovalo jako město (až na promarněnou příležitost využít původní pěkné budovy na předměstí namísto jejich nahrazení téměř ‚drive-in‘ obchodů), na rozdíl od jiných sídel, kde se život stal závislým na autech, což je pak úplná pustina. Ale je fakt, že to bohužel uvadá. Což však nesouvisí s funkcí drážní křižovatky – rozhodně lepší, než plánované „dopravní uzly“ v polích, obklopené akorát tak parkovišti (mj. škoda krajiny).
U všech těchto uzlů by ´přdevším měla být provedena studie, jak uzel redukovat, zdali je to možné nebo ne??
Mám na mysli nejen ČT, ale zejména tu hrůzu v Ostravě, kde železnice seká střed města na části, a v Mariánských Horách v druhotném centru města je skutečně potřebné aby trať měla 40 – 50 kolejí ????
V České Třebové je tento uzel alespoň mimo město.
V České Třebové není nádraží mimo město,ale město mimo nádraží
Mimo? Byl jste tam někdy? Jo, centrum je od nádraží jen na jednu stranu, ale to je i celkem dobře.
Taky bych se divil co tam bude kdo vozit náklaďákem, když Pardubice mají lepší spojení na dálnici, které se bude ještě zlepšovat.
Aby to s lávkou nedopadlo jako v Pardubicích a radnice se pak nedivila kolik bude stát roční údržba.
Řekl bych, že radnice, jako budoucí dědic, má právo i povinnost vstoupit už teď do procesu, se Správou železnic jednat a do určité míry podobu lávky ovlivnit.
To, že Pardubice s touto možností pracovaly tak, jak je u nich zvykem, je druhá věc.
Hlavní odborník na Pardubice hlavní nádraží … odkud ty seš , chlapče ?
Byls tam vůbec někdy ??
Nebude to z toho pěkného městečka na sever, kde chcíp pes a zastavil se čas ? 😂
Ještě tu chybí Air traveller , podobný expert na místní letiště 🙉
Vážený pane Hans, pokud je letopočet 1934 rokem vašeho narození, tak zachovám dekórum, protože jsem proti vám doopravdy ještě „chlapec“.
Můžete konkretizovat to „pěkné městečko na sever, kde chcíp pes a zastavil se čas“? Pokud jste tím snad měl na mysli „konkurenční“ HrKr., tak vás ubezpečuji, že počet minut mého pobytu v Pařdubicích, nebo v České Třebové je násobně větší. 🙂
Uzel Česká Třebová je jeden z pomníků budování socialismu. V době převážné vozby ucelených vlaků, na jiných vlacích dopravce tratí, obnovíme ranžír, kde se bude prohánět vítr. A osobní nádraží pro město s pár tisíci obyvateli takto zmodernizovat, je vyhazování peněz. Pardón.
Přesně tak , tam je tolik seřaďovacích koleji , že bychom mohli od tam táhnout na Putina.
O městě zbytečné se zmiňovat , zbytečná zastávka mezi Pardubice – Olomouc / Brno..
Ale tak je odtam soudruh Netolický, stále hejtman Pardubic..
Vám snad v té Třebové ukradli kufr, jinak si nedovedu zdůvodnit vaší podjatost.
Navíc se ještě snažíte z Pardubic dělat pupek železničního světa.
Těch tisíců bylo nedávno asi patnáct. Uzel je tam od vzniku tratě, rozšiřovaný dle tehdejších potřeb (které zabíjíme přesunem zboží na silnice s asfaltováním krajiny atd.). Chtěl byste to radši ořezat a vyasfaltovat pár dalších lánů?
proc se nedoplni uzel CT o primou spojku Zabreh-Svitavy?
Protože není možné všechno propojit. Zrovna ČT je megaranžír, takže.
Spodek je dávno připravený. Chybí jen výhybky a bižuterie okolo.
Zarostlý stromy a kořeny hluboce prorostlý. Takže násep raději hutnit znova: https://mapy.cz/s/jehutazeso
Přičemž ta bižuterie okolo vyjde dráž než zemní práce.
Na druhou stranu: v kontextu těch miliard by to byly už jen „drobné vícenáklady“.
Asi tak…
Zajímalo by mě, který vtipálek dělal ty vizualizace s řadou konfliktních situací v provozu 🙂
Ale fascinuje mě ten šturc za 4 nástupištěm, místo aby to byla normálně průjezdná kolej, k čemu to bude?
Na obrázku 3/11 jsou tam naskládané barevné krabičky, ale smysl mi to taky nedává.
Mám pocit, že tam v té díře je provizorní 5. nástupiště po dobu stavby a asi se jim to nechce dodělávat.
SZ si ty čísla cuca ..10 nebo 20 miliard..
Evidentně se do konverze na 25 kV 50 Hz nikomu nechce, navzdory všem těm kecům, jak je potřebná.
Vždyť příprava na konverzi tam bude, pak bude (zjednodušeně řečeno) stačit cvaknout vypínačem.
Ale je blbost přepínat samostatně Třebovou když do Svitav je stejnosměr, na Olomouc taky a na Pardubice taky.
Svitavy a Choceň (tam se má přitáhnout po modernizaci 25 kV z Hradce Králové) jsou nedaleko a cvaknutí vypínačem jsem zažil na Ferdinandce s několikatýdenní nezávislou trakcí a nedokážu si dost dobře představit takový blázinec za provozu ve Třebové. Takže proč to neudělat rovnou. Anebo naopak: proč se na ty kecy o konverzi a různá stádia příprav za příplatek rovnou nevykašlat, když 3kV tak nějak plus mínus taky funguje.
Jenže tam to na to přepnutí právě nebylo připravené. Proto ty výluky a kopání.
No právě. Výluky a kopání. Nové stožáry, nová trakce.
Po modernizaci z Hradce, ta modernizace Choceň – HK – Osek ani nezačala, takže to je ještě ještě daleko.
A větší provoz mi připadá, že je na Olomouc jak na Brno, a tam ještě jezdí dost stejnosměrných vozidel.
Ferdinandka se ale dělala celá, tady už to bude připraveno, odstínění, izolátory, atd….
Jenže TO připraveno může bez užitku hnít třeba dalších 20 let.
No ano – udělá se ta nejdražší varianta, která kombinuje ekonomické nevýhody obojího – jak 25 kV AC, tak 3kV DC.
Z hlediska provozu ale nejlepší, kdyby se zároveň dělala konverze ještě třeba na Olomouc a Svitavy zároveň, tak jasně je to bez debat, ale takto by se zbytečně vždy dvakrát stahovalo a měnila se napájecí soustava a co chudák menší dopravci, co jezdí se stejnosměrnýma mašinama, a co historické jízdy Pantografů, apod…?
Stejnosměrné historické lokomotivy za půl roku odcházejí do historie. I u vás na Cargu. A dvojí změna napájecích systému je takový složitý úkon, že strojvedoucího vyčerpá do bezvědomí? S postupující konverzí těch změn napájecích systémů bude přibývat, ne naopak. Mě je opravdu proti srsti budovat ve Třebové znovu nový stejnosměr a k tomu novou střídavinu.
Právěže nebude, pokud se budeme držet stylu, že budeme navazovat již na exisutjici střídavou část, tak se jen posune styk.
Jo, na vaše slova, si vzpomenu, až se zas vehementně bude brojit, proti výlukovým stahovačkám, kolikrát jsme tady v diskuzi četli, jak strojvedoucí v Německu na mašinu a sběrače stáhne, až když z ní slézá.
Ne úplně 130 a 163 tu stále budou.
Vidíte je to i z Pce do Stéblové a nikoho to nezabilo, mě je zas proti srsti budovat ostrovy a stahovat zbytečně více, než je nutné, což by případ Třebové byl.
Se divím že jsme neostali u páry, když tak nějak plus mínus taky funguje.
Chtěl jsem napsat něco podobnýho. Už dlouho přemýšlím proč sakra nedokázali železničáři minimálně v evropě standardizovat ani tak základní parametry jako profil, rozchod nebo u elektrické trakce napětí.
A jsme u toho, přizpůsoboval se snad Němec na naší napájecí soustavu, či cokoliv jiného?
Právě naopak. Přizpůsobovali jsme se my na 15 kV, která funguje v Německu a Rakousku úspěšně přes 100 let? Nebo přizpůsobovali se východní Němci sovětským 3kV a 25 kV v rámci kompaktibility s východním blokem? V době zahájení elektrizace v ČSR byly, stovky elektrizovaných tratí v Německu, v NDR a Slezsku úspěšně odelektrizované Rudou armádou.
A to je ono, proč bychom se my měli přizpůsobovat Němcům, když tu nemáme mašiny na příslušnou napájecí soustavu?
Naopak tady by dávalo smysl, udělat to vzor Púchov, tj. přepnout ČT včetně úseku do Svitav.
Vzhledem k tomu, že příprava Konverze do Svitav ani nezačala, tak to bychom se té modernizace nedočkali vůbec, a za mě bude rozumnější přepnout trať do Svitav spolu s tratí na Olomouc, než aby první koridor byl přetnutý jednou stanicí v střídavině, když tam ještě jezdí dost stejnosměrných vozidel, a ten provoz na Olomouc mi připadá krapet větší, jak na Brno.
Obdobně se samostatně přepínal Púchov, tzn. precedens by tu byl.
Samozřejmě protože Slováci jsou železniční velmoc, špička, a prohání se jim tam VRT 400 km/h, a jsou top co se týče železnice. To bychom po jejich vzoru měli sebrat krajům objednávání ZDO a dělat to centralizovaně.
By se brečečlo, že neprojede Bobina.
No a kdo jim kýho čerta kázal cpát ETCS do řady 130?
ETCS do 130 se rvalo primárně kvůli tomu, že se s nimi počítá na Polsko, proto je část i polonizovaná.
V Polsku žádný výhradní provoz s ETCS jaksi nenastane, tam si vystačí ještě řadu let s SHP.
Jenže v ČR jo, a s 130 se počítá na obou územích. I když dosazení ETCS při zachování BS2 a dosazení Motelu považuji za sporné
Co to je ten Motel? Radiostanice?
Mirelu, automatická korekce, a já si toho nevšiml
Tak hlavně ať tu lávku přes trať nedělají stejní fušeři jako v Pardubicích.
Co já na Pardubické lávce zfušováno?
Vše. Běžte se na ní podívat. Nerovná podlaha, prší do ní, eskalátory spíš nejezdí, než jezdí, zároveň začínají už hezky reznout jak na ně prší, ostré zakončení pletiva, o které se mohou zranit děti, a takto by se dalo pokračovat…
Nerovná podlaha – nevím nejsem odborník, šel jsem tam už x krát a nějak jsem si nevšiml. Eskalátory – za to můžou lidé, kteří jentak ze srandy mačkají stop tlačítko, nedávno se k tomu SŽ vyjadřovala a holt chvíli trvá, než se tam dostane pracovník, který je zkontroluje a znovu spustí. Voda – samozřejmě skrz pletivo tam něco nafouká, ale to svede do kanálků, jinak ze střechy okap – ale kdo chce kaluž si najde po lijáku. To vaše zakončení o které se údajně zraní dítě, je z venku (dotyčný kdo to fotil to fotil ze schodů), takže se zraní… Číst vice »
Na průchodnost těch kanálků jsem s odstupem času zvědav. Hlavně jak často je pak budou čistit. To samé eskalátory až přijde první větší zima. A vrazit do lávky takový prachy, tak bych si přesdtavoval, že alespoň ty plechy budou správně lícovat a sváry plechů nebudou jak od učně prvního ročníku SOU a bude to trochu vypadat.
Až přijde větší zima, to je jen kdyby, kloudná zima nebyla ani nepamatuju, ale údajně mají vyhřívání, takže něco by vydržet měly.
Uvidíme za pár let , máš pravdu že o víkendu třeba nesšly eskalátory na tom nultém nástupišti .. Dále nechápu tu ostrou červenou barvu ( spíš to vypadá jak reklama na D+D Real) … to mělo byt sladěno do té cihlové barvy jako nádraží + exhotel..
Aby do ni nepršelo z boku , nemohlo by tam být to pletivo, ale nějaká úplná hrůza .
Dále není žádná zabrána nahoře na začátku eskalátorů, tam se dá klidně “skočit” do kolejiště z te výšky ..
S korozí mají v Pardubicích zkušenosti.
Před nádražím udělali loni „vodní prvek“, který jim po několika měsících začal reznout, takže teď tam za 3 mil. Kč mají jen suchou zrezlou „dekoraci“.
https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/528326-pardubice-resi-zrezlou-kasnu-je-zrekonstruovana-pul-roku-a-stala-miliony
Doporučuji navštívit FB skupinu „Pardubice v běhu času“, cca 14 dní zpátky tam bylo dost detailních fotek a nelze to nazvat jinak než prasárnou.
Ano, ty fotky jsem tam viděl, za mě hlavně že plní účel, přístup je to pohodlný, výtahy funkční, a na nějaký detail, který člověk přehledné, pokud se na něj nezaměří? Čert to vem.
Víc mě bude štvát, že nejedou eskalátory (ať už vinnou někoho kdo zmáčkl stop, nebo poruchou), než tím že z venčí něco čouhá.
Ta lávka stála 300 mil. Kč, takže by kvalita provedení mohlo odpovídat její ceně.
Za cenu dvou pardubických lávek se v Plzni provedla oprava nádražní budovy.
https://zdopravy.cz/sz-opravuje-za-668-milionu-pamatkove-chranenou-vypravni-budovu-nadrazi-v-plzni-89151/
A kvalita utrpěla čím, tím že z venčí jsou ostré hrany, což obyčejný občan, co jen lávku bude využívat k zkrácení cesty ani nepostřehne?
Respektive který z těch detailů je tak důležitý, že snižuje praktičnost one lávky?
Tak si počtěte tady:
https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-bude-po-par-tydnech-provozu-reklamovat-novou-lavku-v-pardubicich-209523/
V Třebové nebudou potřeba žádné eskalátory. Na obou stranách je terén celkem vysoko, oproti kolejišti.
Přinese to nějakou inovaci nebo jen oprava starého ? 20 miliard je už docela pálka. Je uzel Třebová opravdu ještě tak významný ?
Sice už se tam dneska nerozřazuje tolik JVZ jako před lety, ale pořád je to uzel tří velmi významných tratí (a tří méně významných směrů), kterým projíždějí stovky vlaků denně. Plus velmi významný kontejnerový terminál, který dnes plní roli ranžíru.
Jenže terminál je „soukromý“, ne státní. Břeclav je podle mě významnější než Třebová a tak gigantické kolejiště nepotřebuje. No a pak se tady objevuje brekot (ve Špindlu), že je na síti SŽ parkovné zdarma a jezdí k nám odstavovat celá Evropa. A Třebová je především jedno velké parkoviště nákladních vozů.
Břeclav je hraniční přechodová stanice – byť se dvěma státy, tak si opravdu mylsíte, že obslouží stejně vlaků jako stanice v centrální části železniční sítě státu?
Z logiky věci přes tu mnohdy jedou vlaky z jednoho konce republiky k opačnému – náklad ze Slovenska/Rakouska se málo kdy veze jen do Břeclavy, ale až „někde za“ Českou Třebovou, a naopak to samé platí o nákladu převzatého v Děčíně z Německa!
Čí je terminál je úplně fuk. Z hlediska železniční infrastruktury je významné, že generuje vlaky. Samozřejmě stát může říct, že ho vlaky nezajímají a na podporu železniční infrastruktury se vykašlat. Legitimní rozhodnutí. Ale já bych s ním nesouhlasil.
Tak jsou strašný ty oblouky směrem na Pardubice. Zbytečně vlaky zpomalují po nové estakáde u Dlouhé Třebové. Jsou tam vlastně tri koleje. Ale je to už v městské zástavbě.
Koleje jsou tam celkem 4 (2 prostřední do osobního a 2 krajní 1 s přesmykem do nákladního).
Nějaký prostor na narovnání tam určitě je. Přes louky, garáže a možná taky pár domů přímo pod náspem. Ale na 160 celou trasou to skoro jistě nebude.
Garáže pal voda, jenže to není nejprůdší oblouk, pořád zbydou dva protisměrné mezi Tykačovou a Pernerovou. Tam je 160 km/h neprůchodných.
snad to bude aspoň na 120 pro klopidla… 160 je určitě nereálný a mezi sadovou a matyášovou by ten oblouk mohly taky udělat plynulejší vlaky tam jedou rovně a pak prudce vjíždějí do zatáčky…. nebo větší zářez u sídliště Lhotka směrem k silnici do dlouhé Třebové by taky umožnil větší poloměr oblouku. vím že to to možná prkotina a jen pedant by upozorňoval na těch pár metrů posunu kolejí ale průjezd je hned komfortnější a rychlejší
Rozhodně bych kvůli tomu neubíral koleje; spíše je otázkou zachování lochnesky s přejezdem kvůli přesmyku, ale zase při oddělení osobní a nákladní dopravy jistě lepší, než problematické křížení tras.
Maly postreh k vyznamu zeleznicniho uzlu Ceska Trebova:
https://www.idnes.cz/pardubice/zpravy/metrans-prekladiste-naklad-vlak-kombinovana-preprava-intermodalni-uzel.A240523_154523_pardubice-zpravy_lati
Je to nazor DOPRAVCE, tak si to kdo ma zajem muze podrobne precist. Uvahy u vyznamu Pardubic vs. Ceska Trebova jsou tak mimo misu, ze to nema cenu ani komentovat …
Mám k tomu odkazovanému článku dotaz:
Ono je jednodušší/levnější překládat v nácestných stanicích kontejnery mezi ucelenými soupravami než donutit plánovací SW k logičtěji organizované nakládce soupravy už ve výchozí stanici, aby se daly soupravy z výchozích relací pouze rozpojit na části a ty části z různých relací následně zase spojit do jiných souprav se stejnou cílovou relací?
https://theses.cz/id/m31xl7/4265_ZAVERECNA_PRACE_2018000397_Archive.pdf?lang=sk
Takže další kolo odklonů přes Vysočinu?
Ta trať bude mít taky nějaký postupný rekonstrukce snad do 2030…
A viděl si nějaké odklony přes Vysočinu kvůli REKO stanice Pardubice či tam prostě byly postupné výluky malé části z rozsáhlého počtu kolejí + výstavbou jednoho nového nástupiště (která snad má nastat i v České Třebové) vlastně výlukou jednoho nástupiště ani neubyde počet nástupních hran, když se prvně zprovozní to nové nástupiště?
Viděli jsme hromadu odklonů přes Hradec Králové…
Ale já psal RE na tvrzení „“Takže další kolo odklonů přes Vysočinu?““
Může mi někdo vysvětlit, kde se na to berou furt peníze? Na železnici to je furt miliardy (ne miliony nebo miliarda) sem, miliardy tam za modernizace nebo VRT a státní kasa zeje prázdnotou?
V rámci rekonstrukce za desítky miliard bych očekával průjezdné koleje na rychlost 160 km/hod, které by využili projíždějí expresní vlaky, které nestaví a také nákladní vlaky, které tudy projíždějí, i kdyt jezdí maximálně 100 km/hod. Bohužel při současných poměrech na železnici je cesta vlakem nebo autobusem mezi Prahou a Brnem časově na stejno a přitom vlak teoreticky dosahuje o 60 % vyšší rychlosti (160/100 km/hod). Sice najede o více o 15 % více kilometrů, ale je potřeba změnit uvažování na SŽ při plánování.
160 km/h? Přes Třebovou toho prostě díky obloukům nedocílíte, byste musel zbourat část baráků kolem. A vyhnout se Třebové to je zas úplně novostavba, mezi tím by se jim Třebová rozpadla celá.
Až na to, že například většina vlaků ČDC je trasována přes odjezd, navíc SŽ si v tomto hraje na zpravovací oblasti a třeba v Nymburce vám dají rozkaz pouze po Třebovou.
Tunel neumíme? Ve světě normální věc, ale my jsme mistři v hledání výmluv a zakonzervování původního stavu, že? 🙂 Hlavně se nepouštět do ničeho velkého! Výměna kolejí a rekonstrukce nástupiště musí stačit.
https://mapy.cz/s/dozebopago
A budeme budovat celé podzemní nádraží, nebo to bude jen na průjezd, ale v tom případě, jak to napojíte, aby se dalo zároveň jezdit nahoře? Ono tam zad tolik místa není.
Pak ještě rozkazy, ale to by bylo to nejmenší, holt by se SŽ přestala upínat na svoje zpravovací oblasti.
Ona tam na tohle asi není dostatečné nadloží. Od současného vedení trati totiž terén nestoupá tak rychle, jak by bylo třeba.
Touhle čarou byste zbořil asi tak 50+ domů a několik průmyslových objektů.
Věřte tomu nebo ne, ale nemusel by se zbourat jediný, a už vůbec ne 50+… Na jižní straně by měla trať dostatečný prostor k zahloubení i při menším sklonu, na severní straně je to samozřejmost, hned vedle je svah. Prostorově je to nenáročné viz například Lainz Tunnel ve Vídni. Jen by se muselo trochu chtít a nedržet se zuby nehty zajetých kolejí.
Uvažujete správným způsobem, ale stále chynou trasou tunelu – je oficiální vize stavět tunel mezi Chocní a Ústím nad Orlicí, kterou považuji za nesmyslnou – správně by byl vhodný tunel právě západně od České Třebové (díky zapuštění kolejiště v prostoru jeho osobní stanice o 1 až 2 patra pod jeho současnou výškovou polohu) a koridorem zcela minout i Choceň – https://mapy.cz/s/rabuponogu, protože nejrychlejší vlaky v ní stejně nestaví! Úsek koridoru Česká Třebová – Choceň by se měl pak přeřadit k trati Choceň – Týniště (- Hradec Králové – Nymburk – Mělník – Ústí nad Labem), protože jen tímto krokem by… Číst vice »
V České Třebové a okolí jsou pro stavbu tunelů nepříznivé geologické podmínky (zvodnělé bobtnavé jíly, tekuté písky).
Myslíte, že majitelé domů budou sdílet vaše názory?
https://mapy.cz/s/fegehoparo
čekal jsem kdy se objeví někdo s čárou v mapě 😀 a dočkal, děkuji
Myslím, že by bylo správné se jich neptat.
Všude jsou nějací majitelé domů, polí, lesů , vod a strání. Ale pokud se plánuje „epochální“ přestavba klíčového železničního uzlu v ČR, tak upgrade na koridorové parametry za úvahu stojí, samozřejmě s (více než) adekvání náhradou pro dotčené. Nicméně bydlet na adrese „XYZ“ není žádné základní lidské právo, které by mělo blokovat rozvoj základní infrastruktury na dalších 100 let.
„…bydlet na adrese „XYZ“ není žádné základní lidské právo…“ Výborně, tak uplatněte tento silácký přístup (poplatný 50. létům 20. stol. v tehdejší ČSSR) např. v Praze 🙂 u těchto akcí: – tzv. „rychlodráha“ na letiště v Ruzyni, – přesmyk v Libni, – nová rychlotrať do Bystřice u Benešova v rámci dnešního právního řádu. On je pes možná zakopaný v tom, že když chce stát někde něco stavět, tečou tam stamiliony až miliardy, ale s „obyčejnými malými“ majiteli potřebných pozemků stát nejedná, jako rovný s rovným, ale handrkuje se o každou korunu. Proč by potom vlastníci potřebných pozemků měli být nakloněni… Číst vice »
Vsechno co pisete urcite nejde zanedbat a stat to musi samozrejme resit daleko vstricneji, nicmene vase reminiscence na komouse a oznaceni napsaneho za „silacky pristup“ je ponekud mimo m. Zasadni stavby, mj ty, o kterych pisete, je bohuzel obcas potreba resit i za cenu zasahu do ciziho majetku, byt, jak spravne pisete, vstricne a s maximalni moznou pomoci pro postizene. Ale nemuze existovat „pravo veta“, blokujici tyhle stavby.
1. Vaše formulace se v minulosti úspěšně užívala např. při stavbách přehrad, kdy se na stráni postavilo pár bytovek, nebo paneláků, kde dostali nový byt obyvatelé zaplavených obcí. 2. Uvedl jsem vám pouhé tři případy z Prahy, kdy je velký problém v husté zástavbě významnou dopravní stavbu prosadit. Proč by to najednou mělo úspěšně jít v České Třebové? 3. Právo veta samozřejmě neexistuje, je institut vyyvlastnění. Průtahy, které jsou zaviněné nevstřícností státu při nabídkách výkupních cen, zpravidla vše podstatně prodraží. Pokud by se státu podařilo se s vlastníky nemovitostí dohodnout rychle, tedy k oboustranné spokojenosti, stavba by mohla začít dříve… Číst vice »
… ale zcela jinak – https://mapy.cz/s/rabuponogu mimo stanice s tra´tovou rychlostí rovnou až na 200km/h, se zrušením oficiálního, ale za mě zscela nedostatečného plánu na tunel mezi Chocní a Ústím nad Orlicí kolem Brandýsa nad Orlicí, když nejrychlejší vlaky fakt tam nikde stát nemají, tak tam nepotřebují projíždět – mohou to zcela minout!
Zeptejte se Zeleného Dalibora, malujete čáru přes jeho dům 😉
A přitom je nejhorší ten oblouk hned na zhlaví… 🙂
Pnezíe se na to berou z kapsy daňového poplatníka.
Na dluh…
Ježíši, to bude masakr.