Drážní zakázka desetiletí je tu. Stát hledá firmu na proměnu uzlu v České Třebové
Jako maximálně přípustnou cenu stanovila Správa železnic 17,85 miliardy korun.
Správa železnic (SŽ) učinila klíčový krok k „vůbec největší ucelené modernizaci železničního uzlu v historii organizace“, když aktuálně vypsala tendr na přestavbu nádraží Česká Třebová. Jako maximálně přípustnou cenu stanovila 17,85 miliardy korun. Jde o největší zakázku SŽ minimálně za posledních deset let. Předpokládané celkové investiční náklady činí 19,5 miliardy.
Přestavbou projde celé osobní nádraží v České Třebové i takzvaná odjezdová skupina, kterou využívají především nákladní vlaky. Nově vybudovaná nebo zrekonstruovaná nástupiště budou mít celkovou délku 2,7 kilometru. Traťová rychlost při průjezdu se zvýší z 60 na 80 kilometrů za hodinu.
Stávající podchod k nástupištím se prodlouží a vybaví výtahy, všechna nástupiště i výstupy z podchodu budou modernizovány a vybaveny novým zastřešením. Dosluhující podchod v jižní části stanice nahradí ocelová lávka, která propojí přednádraží se Semanínskou ulicí. Podchod bude využit pro vedení kabelů.
Po úpravách železničního svršku a spodku, novém odvodnění a opravě mostních objektů se bude rekonstruovat trakční vedení. Podle schválené koncepce přechodu na jednotnou střídavou trakční soustavu 25 kV, 50 Hz budou prvky trakčního vedení připraveny na změnu napětí. Délka nových kolejí dosáhne 25 kilometrů, počet nových výhybek čtyř stovek, rekonstruovaných železničních mostů bude 32.
Uzel Česká Třebová prošel poslední větší rekonstrukcí v 50. letech, kdy byl elektrifikován. Desítky kilometrů dosud používaných trolejí pocházejí z této doby. Stavba by měla začít ještě letos před koncem roku, hotovo má být v roce 2031.
Správa železnic počítá s tím, že po celou dobu stavby bude zajištěn železniční provoz. „K největším omezením pro cestující dojde až od konce roku 2027, kdy bude nutné využívat dvě provizorní nástupiště namísto stávajících,“ uvedl dnes mluvčí SŽ Dušan Gavenda.
Předpokládaná cena přestavby uzlu prodělala v posledních letech bouřlivý vývoj. Předpokládané celkové investiční náklady dnes jsou zhruba na dvojnásobku odhadů z léta 2020, kdy záměr poprvé schválila centrální komise ministerstva dopravy. Později odhady vzrostly na 12 miliard, ještě loni v listopadu SŽ uváděla „více než 15 miliard“. Podruhé s novou cenou schválilo MD projekt v polovině června.
„Z velké části je tento nárůst způsoben oceněním dle aktualizovaných cenových databází SFDI a dále též došlo k menším změnám technického řešení v jednotlivých profesích,“ vysvětlil mluvčí ministerstva František Jemelka. K navýšení podle něj došlo i kvůli změnám některých stavebních objektů i zvýšení rychlosti v některých částech uzlu.
Podrobnosti o stavbě jsou v letáku Správy železnic.